- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 125)
Tropheus Bilder (side 125)
Postet 01.12.08 kl 20:16
Endret: 01.12.08 kl 20:20
Postet 01.12.08 kl 20:22
Postet 01.12.08 kl 22:07
Postet 01.12.08 kl 22:17
Postet 03.12.08 kl 10:33
Postet 03.12.08 kl 14:41
Postet 03.12.08 kl 23:11
Postet 04.12.08 kl 19:36
Jaja da har det skjedd... Mistet vår første VF Red cheeks gruppe til bukvannsott.
Det begynte for 2 uker siden med en eller to fisker med popeye. Skiftet vann men flere ble dårlig og skikkelig oppblåst. Medisinerte først en gang med aquamor1, så metro, og en gang til med aquamor1 men idag plukket vi opp 6 døde. Har 4-5 igjen,men vet at de kommer til å gå samme vei som de andre.
Er skikkelig skuffet og lei meg!!!
Så lenge som jeg har gått å siklet etter de red cheeksene.
Men men...
Så nå skal alt ut! Sanden, steinene og den uglybugly rock bakgrunnen til juwel.
Begynne på nytt med nytt kar og ny fisk. Men det blir om en stund når lommeboken har blitt god og feit (altså etter jul hehe)
Trenger noen gode forslag på ny fisk, og sleng gjerne med litt motivasjon og humør for den er ganske lav nå...
Det begynte for 2 uker siden med en eller to fisker med popeye. Skiftet vann men flere ble dårlig og skikkelig oppblåst. Medisinerte først en gang med aquamor1, så metro, og en gang til med aquamor1 men idag plukket vi opp 6 døde. Har 4-5 igjen,men vet at de kommer til å gå samme vei som de andre.
Er skikkelig skuffet og lei meg!!!
Så lenge som jeg har gått å siklet etter de red cheeksene.
Men men...
Så nå skal alt ut! Sanden, steinene og den uglybugly rock bakgrunnen til juwel.
Begynne på nytt med nytt kar og ny fisk. Men det blir om en stund når lommeboken har blitt god og feit (altså etter jul hehe)
Trenger noen gode forslag på ny fisk, og sleng gjerne med litt motivasjon og humør for den er ganske lav nå...
Postet 07.12.08 kl 00:43
uffda vakke bra da vibsi.. håpe det ordner seg for dere da... har en gruppe med luangwaer gående her da hint hint hehe.
det ordner seg nok skal du se, trist når slikt skjer. men må bare reise seg igjen og begynne på nytt som du selv sier så. er dessverre ikke noe annet og gjøre med det så... komme her og få vaffler dere..
det ordner seg nok skal du se, trist når slikt skjer. men må bare reise seg igjen og begynne på nytt som du selv sier så. er dessverre ikke noe annet og gjøre med det så... komme her og få vaffler dere..
Postet 07.12.08 kl 10:31
I samme kar går det 10 hesteneser og 4 vittatus, men ingen av de bærer preg av sykdom.. Tar de ut av karet imorgen og hiver de i et karantene kar. Hvor lang tid bør det gå før disse kan gå sammen med andre friske troffer?
Vet ikke om vittatus er mottakelig for sott...!? Håver og algeskraper får seg en tur i en panne med kokende vann.
Bør jeg hive sanden?
Vet ikke om vittatus er mottakelig for sott...!? Håver og algeskraper får seg en tur i en panne med kokende vann.
Bør jeg hive sanden?
Postet 08.12.08 kl 23:59
VibsiI samme kar går det 10 hesteneser og 4 vittatus, men ingen av de bærer preg av sykdom.. Tar de ut av karet imorgen og hiver de i et karantene kar. Hvor lang tid bør det gå før disse kan gå sammen med andre friske troffer? Vet ikke om vittatus er mottakelig for sott...!? Håver og algeskraper får seg en tur i en panne med kokende vann. Bør jeg hive sanden?
Hei Vibeke og Erik! Veldig lei meg å høre at det gikk galt med Red Cheek'ene. Jeg tror Roger gråter også nå. Men for å trekke noe læring. Vet dere hva var årsaken? Gjorde dere noe spesielt like før? Ellers så det behøver ikke være en fysisk grunn for at de skal får sot. De klarer å stresse seg selv disse Tropheusene. Gjerne i tilfelle som popeye som ofte skyldes fiskene lever under konstant frykt.
Men uansett årsak, sot rammer spesielt Tropheus hardt grunnet det lange og smale tarmsystemet de har. Slik er det ikke hos Hestenes og Vittatus. Men det lønner seg med en karantenetid på dem i ca en måned i tilfelle sykdom skyldes angrep av virus. Bytt vann en gang i uken i karantenekar. Etter 4 vannbytter så kan du regne med at dritten er borte. Kok alle løse utstyr i karet, rør, slange, inkludert innvendig filter, powerhead. Vask alle veggene godt og skyld godt. Sanden kan du ta ut og skyll dem godt i kaldt vann først så en siste gang i kokende vann. Bruk gjerne aktiv kull i innkjøringsfasen for å fjerne reste.
Og til slutt. Ta gjerne en tur til Østlandet i romjul. Her er det nok av "julegleder" som vil muntre dere opp litt. Både i Tropheus sammenheng og andre sammenheng.
Postet 09.12.08 kl 08:28
Hei badat
Takk for oppmuntringen Skulle gjerne tatt oss en tur til østlandet i julen men det blir det desverre ikke tid til. Får bli etter jul en gang
Vi har vår mistanke, og det er rekemix. Lagde en porsjon og begynte å gi det som snacks til fiskene. En liten mnd etter første fôring mistet vi noen moliro, en livua og nå red cheeksene. Rekemixen ble kjørt gjennom mixeren mange mange ganger så dt var veldig gidt malt. Det trenger jo ikke å være rekemixen heller,men vi syns det var litt merkelig at fisk begynte å bli plutselig syk når vi aldri har hatt så mange syke fisk før..vet jo at det er flere her inne som fôrer med rekemix uten problemer.
Takk for oppmuntringen Skulle gjerne tatt oss en tur til østlandet i julen men det blir det desverre ikke tid til. Får bli etter jul en gang
Vi har vår mistanke, og det er rekemix. Lagde en porsjon og begynte å gi det som snacks til fiskene. En liten mnd etter første fôring mistet vi noen moliro, en livua og nå red cheeksene. Rekemixen ble kjørt gjennom mixeren mange mange ganger så dt var veldig gidt malt. Det trenger jo ikke å være rekemixen heller,men vi syns det var litt merkelig at fisk begynte å bli plutselig syk når vi aldri har hatt så mange syke fisk før..vet jo at det er flere her inne som fôrer med rekemix uten problemer.
Postet 09.12.08 kl 10:16
VibsiHei badat:) Takk for oppmuntringen:) Skulle gjerne tatt oss en tur til østlandet i julen men det blir det desverre ikke tid til. Får bli etter jul en gang:) Vi har vår mistanke, og det er rekemix. Lagde en porsjon og begynte å gi det som snacks til fiskene. En liten mnd etter første fôring mistet vi noen moliro, en livua og nå red cheeksene. Rekemixen ble kjørt gjennom mixeren mange mange ganger så dt var veldig gidt malt. Det trenger jo ikke å være rekemixen heller,men vi syns det var litt merkelig at fisk begynte å bli plutselig syk når vi aldri har hatt så mange syke fisk før..vet jo at det er flere her inne som fôrer med rekemix uten problemer.
Det kan sikkert være rekemiksen som er årsaken.. Dårlige reker på vestlandet vet du Neida, men det kan være dere ikke tilvente forsiktig nok? Men, moliroene har ikke fått noe annet enn rekemiks i hele sitt fangede liv..
Det er uansett umulig å si! Men, ang hestnesene, så har disse ganske så likt tarmsystem som tropheus, og jeg har testet med artemia på en enkelt hestnese.. Det gikk et par uker, så kom soten..
Føler hvertfall med dere, og det er som en amerikaner sa, de som har hatt endel tropheus og aldri har opplevd bloat, lyver Det hører med til gamet det dessverre..
Postet 09.12.08 kl 10:44
Kristian Hennig[QUOTE=Vibsi]Hei badat:) Takk for oppmuntringen:) Skulle gjerne tatt oss en tur til østlandet i julen men det blir det desverre ikke tid til. Får bli etter jul en gang:) Vi har vår mistanke, og det er rekemix. Lagde en porsjon og begynte å gi det som snacks til fiskene. En liten mnd etter første fôring mistet vi noen moliro, en livua og nå red cheeksene. Rekemixen ble kjørt gjennom mixeren mange mange ganger så dt var veldig gidt malt. Det trenger jo ikke å være rekemixen heller,men vi syns det var litt merkelig at fisk begynte å bli plutselig syk når vi aldri har hatt så mange syke fisk før..vet jo at det er flere her inne som fôrer med rekemix uten problemer.
Det kan sikkert være rekemiksen som er årsaken.. Dårlige reker på vestlandet vet du Neida, men det kan være dere ikke tilvente forsiktig nok? Men, moliroene har ikke fått noe annet enn rekemiks i hele sitt fangede liv..
Det er uansett umulig å si! Men, ang hestnesene, så har disse ganske så likt tarmsystem som tropheus, og jeg har testet med artemia på en enkelt hestnese.. Det gikk et par uker, så kom soten..
Føler hvertfall med dere, og det er som en amerikaner sa, de som har hatt endel tropheus og aldri har opplevd bloat, lyver Det hører med til gamet det dessverre..
Følger med gamet,men er allikavel kjipt
Ja det er sikkert rekene. De er kjøpt på ICA. Sikkert derfor! :p :p :P
Men jeg tar hestenesene i karantene før de går i noe som helst nytt kar.
Så får vi begynne på frisk start etter jul. Ble inegn valper på tispen vår i denne omgang, så litt til til fisk blir det
Får se om svensken får inn noe kult i feb/mars
Postet 09.12.08 kl 11:07
For mye reker i rekemiksen? Og/eller for mye stivelse? Det kan føre til forklumping i fordøyelse prosessen som igjen fører til forstoppelse. Tropheus spiser alger på stein. De får med seg litt små kreps men ikke mye. Hovedsak er bare fattig kost blandet med sand på stedet. Derfor bruker de hele dagen til spising for å få i seg nok næring. Tarmen deres ble derfor bygd etter dette forhold. Maten deres er veldig porøst og lett løselig i tarmene grunnet blanding med sand. Svenskene har kommet på at de kan blande sand i rekemiksen for å etterligne naturen. En ting klarte de. Maten blir lett fordøyelig i Tropheus tarm og avføring henger ikke lenge som en lang tråd. Et problem mindre når det gjelder sot (forstoppelse)?!
Postet 09.12.08 kl 11:24
Postet 09.12.08 kl 11:36
Nå har jeg tømt karet, revet ut juwel bakgrunnen og vasket alt veldig grundig. Etter godt tips fra Roger så lar jeg sanden stå i en stamp med kokende vann med to poser salt til imorgen. Så må vi begynne å skrape silicon for det karet skal det ikke bakgrunn i igjen. Hvordan det blir får dere se om noen uker Så får vi se om vi finner noe spennende fisk å ha i. Blir mest sannsynlig ikke tropheus i det karet. Frister å prøve petrochromis. Og Erik har lyst på Frontosa, så vi får se hva det blir til. Er jo masse flotte petroer å velge i! Jeg for min del tror frontosa blir litt for rolig for min del. Men de er jo super flotte å se på.
Noe nytt folkens?
Noe nytt folkens?
Postet 11.12.08 kl 00:40
Postet 11.12.08 kl 01:14
VibsiBlir mest sannsynlig ikke tropheus i det karet. Frister å prøve petrochromis. Og Erik har lyst på Frontosa, så vi får se hva det blir til. Er jo masse flotte petroer å velge i! Jeg for min del tror frontosa blir litt for rolig for min del. Men de er jo super flotte å se på.
Hva med å prøve litt mere saltvann enn ei bøtte med vann, sand og salt?
VibsiHer er fiskeønsket mitt :) [URLBLOCK1]
"Søkki være", denne lignet da utrolig på en tropheus, da Vibsi.
Postet 11.12.08 kl 03:57