Sølvi sine coryer og litt til :) (side 126)

Bruker du den minste rillen i starten? Du har ikke for mye gjennomstrømning i boksen så vannet går over rillene? i går var første gang jeg har opplevd yngel på rømmen, da var rillene tette så vannet fløyt over og tre av fire condiscipulus kom seg ut i hovedkaret.
Coryyngel greier det utroligste. Jeg har plukket yngel ut av utvendige filtre diverse ganger, selv om innsuget har vært dekket med blåsvamp.
Rita Revestrek
Bruker du den minste rillen i starten? Du har ikke for mye gjennomstrømning i boksen så vannet går over rillene? i går var første gang jeg har opplevd yngel på rømmen, da var rillene tette så vannet fløyt over og tre av fire condiscipulus kom seg ut i hovedkaret.



Har bare en størrelse på rillene og synes de er ganske små, men yngelen er jo veldig små og. Vannet går kun over første rillen og det må den jo nødvendigvis gjøre og for å få byttet vann. Skulle ønske jeg hadde klart å få festet noe insektsnetting ,men skjønner ikke hvordan jeg evt. skal få det til.
[External Image]
Vi har fått med to rillestørrelser når vi har kjøpt boksene, den største er 2 mm mellom rillene og den minste er bare 1 mm.
Kanskje man kan sy på en bit hvit filtermatte? En bit som dekker en del mer enn rillene?
Rita Revestrek
[img]https://lh6.googleusercontent.com/-rz8vG0Slhps/TteNZMlaHvI/AAAAAAAAOkg/BZAyzZ8W9I8/s500/riller.jpg[/img] Vi har fått med to rillestørrelser når vi har kjøpt boksene, den største er 2 mm mellom rillene og den minste er bare 1 mm.



Er nok den største jeg har så da er det kanskje ikke så rart at de stikker av

Må nok rydde i alle skap og skuffer for å se om jeg kan finne den andre ,men det blir litt av en ryddejobb. Har jo akvarieting i mange skap etter hvert .
Sissimor
Kanskje man kan sy på en bit hvit filtermatte? En bit som dekker en del mer enn rillene?


Det var kanskje ikke så dumt,flink du

Kan feste den langs kantene og så legge en del av den inni karet slik at det ikke blir gliper noe sted, filtermatte kan de vel ikke klare å komme igjennom .
Aha! Det var derfor det var med to! Det var derfor jeg ikke fant noe sted å sette den ene! Og store muligheter for at det var derfor venezuelanusyngelen bare ble borte sånn vips! Hvit filterfilt syes på med nylontråd med en gang!
Tror nok jeg gjør det i løpet av helgen jeg og
Jeg har ikke hatt problemer når jeg har brukt det minste gitteret, det måtte isåfall vært noe så smått som hastatusyngel som kunne kommet seg ut gjennom de rillene.
Feilen er nok at jeg har brukt den største så håper jeg finner den i gjen.I mellomtiden prøver jeg filtervattmetoden .
I går la C121 egg igjen
Plukket ut 10 stk. og lot resten være igjen i karet .De legger ikke mange egg av gangen disse her, men de legger til gjengjeld ofte egg som regel.Men har jo ikke vært så heldig å fått så mange til å vokse opp,så nå måååå jeg bare prøve å få dette til .

Lot resten av Albimarginata -yngelen også komme over i hovedkaret(kjøkkenkaret) siden de fleste allerede hadde funnet veien dit.
Dermed ble C121-eggene plassert her og må nå forsøke å gjøre dette fluktsikkert .

Men dagen i dag har gått med til teaterbesøk der et av barnebarne var med i (veldig kjekkt) og med etterfølgende fullt hus av barn/svigerbarn og barnebarn.
Men 6 stk barnebarn på hhv. 4mnd,1 år,2 år ,7,11 og 12 år så blir det selvsagt yrende liv her og bestemor sier jo ikke nei som regel når det er noe .Så i kveld er ryggen og kroppen ellers ganske så gåen. Men det er jo så kjekkt å ha de her så må bare ta det med selv om jeg vet på forhånd at jeg blir "straffet etterpå.

I morgen skal et av de andre barnebarna (som ikke var her i dag) på ball og da må vi jo bare stille opp å se på henne ,årets store begivenhet for henne og utrolig gøy å se på

Så det blir lite tid til akvarieting i disse dager, men får ta det igjen senere. Nå må jeg ta meg sammen å gi fiskene litt mat ,stakkers ,de har ikke fått mat i hele dag så det må bli røde mygglarver i kveld.
Gratulerer med flere egg! Håper virkelig at de klekker for deg, og at alle vokser opp ;D
Noen av eggene har desverre mugnet ,så håper resten klarer å holde seg fine og klekker snart.
Albimarginata-yngelen har vokst mye bare på noen få dager,nyklekket artemia sier de ikke nei til

For 10 dager ssden kom en ny saltvannsfisk i hus ,en gul kirurg,nydelig fisk.

Har vel skrevet tidligere at jeg ikke ville kjøpe flere kirurger fra butikk da det ikke har gått så veldig bra med de.Mistenker at de blir fanget med cyanid og dermed ødelegger fisken innenifra.

Nå var jeg imidlertid så heldig å fikk kjøpe fra en privarperson og som har hatt denne i 3 år.Så da bør det gå greit.Hvis ikke så kan jeg ikke skylde på noen andre ihvertfall. Den er god og rund og i skikkelig fin form.


Var litt usikker på hvordan det ville gå med å sette inn en til kirurg,har jo Scopasen også,og kirurgen kan være veldig hissig mot hverandre. Men siden denne nye var mye større enn Scopasen ,så tok jeg sjansen på at det ville gå bra.Dette har jeg prøvd før og det har gått fint,hadde ikke tatt sjansen på å sette inn en som var mindre .

Det gikk også veldig bra ,nesten ingen knuffing i det hele tatt.Ser faktisk ut som de trives i selskap med hverandre,svømmer sammen og ser ut til å ha det veldig bra

Legger ved et bilde av de , det lyver litt når det gjelder størrelsen på den gule for den er faktisk mye større enn bilde viser .




[External Image]
Litt billedspamming av koraller mm.

Først en macroalge jeg synes er skikkelig flott (Halimeda Plant). Den gjør ikke noe nytte for seg slik som macroalger ofte gjør men den pynter godt opp med sin flotte grønnfarge.

[External Image]

Så en Gorgonie som ikke er avhengig av foring og trenger heller ikke mye lys.
Denne skal visst nok være vanskelig å få tak i etter hva selger sa.Uansett synes jeg den er flott der den vaier i vei .
[External Image]

[External Image]

En hammerkorall og grønne skiver.

[External Image]
Har noen enorme skiver som dekker en stor flat stein,er vel 6-7 skiver og de er digre når de folder seg helt ut.Fargen varierer også alt etter lyset .Om kvelden når HQI lyset er av blir den selvlysende grønn i bunnen.

[External Image]


[External Image]


Noen orange skiver som også er veldig fine og har begynt å spre seg fint nå.




[External Image]
Flotte fisker, jeg håper jeg en gang kan få et stort saltvannskar! Det er så fint!
Litt forskjellig skiver mm. Da jeg stort sett har mykkoraller i karet, så blir det mye bruntoner .Er ikke så mange som har så fine farger som hardkorallene og de har ikke jeg vært ¨å veldig heldig med. Men skiveanemoner lyser fint opp og når de får spre seg over hele steine blir det et blikkfang.
Knapper finnes også i div. fine fargen ,men det har jeg ikke for øyeblikket.
Hammerkorallen er forresten en storpolyppet hardkorall men forholdsvis lett å holde. De jeg har nå var egentlig en ,men ble delt i to da den hadde litt rar fasong på seg og vanskelig å plassere.

Siste korallen er en småpolyppet koral og litt vanskeligere å holde.Men selger ville absolutt at jeg skulle prøv på steinkorall igjen og da var det bare å bukke og takke
Håper den vil klare seg.Litt vansakelig å se på bildet men den har små grønne polypper .




[External Image]

[External Image]



[External Image]
Så et par bilder av den fine og søte Scopasen pluss den gule kirurgen i kveldslys.

[External Image]



[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap