Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 127)

Nå ser jeg så intens og seriøs "vrimling" i et Corydoras-kar at jeg nesten har hjertet i halsen Så nervøs er jeg nå, tenk om det skjer, at jeg ikke engang tør å si høyt hvilket kar og hvilken art det er! Men det ER en art jeg har ventet på....

Rapport kommer dersom noe skjer..... * biter negler *
Earthworm stick er bestilt (hvert fall så er e-posten sendt).

Nå er jeg spent, altså. Krysser det jeg har og litt til
Jeg byttet vann på P. zigzag-yngelen min i dag, selv om jeg egentlig ikke har ork til noenting om dagen pga feber. Men yngel jeg bare passe ekstra godt på, så jeg gjorde det. Da jeg stod og gnikket vekk alger på glasset i denne 45 literen (første gang siden jeg satte det opp i februar faktisk, så det har vært minimalt med alger), så plutselig kom det susende en liten Corydoras oppover glasset! OJ! Jeg hadde fullstendig glemt de Corydoras adolfoi-eggene jeg plasserte der den 18. september (måtte sjekke bakover i min egen tråd og finne innlegget med datoen, hehe) Det er jo to uker siden nå. Da har iallefall èn liten C. adolfoi overlevd rekenes plukking og "kidnapping" av egg som jeg møysommelig hadde klistret på ruta.

Håper det dukker opp flere der. Når bare Zigzag-tetraene er flyttet ut, skal jeg renske realt opp i reke-bestanden der, det er blitt en kjempestor koloni oppi der etterhvert. Utrolig at disse stammer fra 8 reker jeg puttet oppi der i sin tid. Men pga tetra-yngelen har jeg ikke villet rote så mye med håv der når jeg har hatt annonse for å selge CRS x RedBee reker (selv om det kunne trenges).

Kult! Corydoras adolfoi bebiser er det lenge siden jeg har hatt!
Earthworm stick
Earthworm stick er dette bedre en den vanlige beite marken jeg finner i komposten i hagen. Jeg vet jo at komposten i hagen er det stedet med mest triktiner og andre stoffer, derfor har jeg vert forsiktig med dette. Beite marken inne holder også en del jord i tarm systemmet er dette bra ?
hvilken mengelsk nettbutikk var det du handla eartworm sticks i
Bjørn Harald Lyngstad
hvilken mengelsk nettbutikk var det du handla eartworm sticks i


Ta-aquaculture.co.uk
En fin sysselsetting når man har feber, er å sitte og bearbeide bilder og pusle med stillesittende ting.

Corydoras panda
- et evig sjarmtroll! Aner ikke hvor mange jeg har, det popper stadig frem nye små-sjarmtroll der. Det er stor variasjon kolonien, alle slags ulike størrelser og aldere.

[External Image]

Meitemark-sticks på menyen - meget populært
[External Image]


[External Image]












Corydoras caudimaculatus
[External Image]

[External Image]

De legger egg helt av seg selv med jevne mellomrom, men av en eller annen grunn har det aldri vokst opp noe yngel her. Kanskje mangel på mose og gjemmesteder på bunnen er årsaken?
Det ser iallefall ut til å være på tide med en ny egglegging snart på denne frøkna!
[External Image]

De holder til i den eldste 128 literen min, sammen med de voksne Pyrrhulina zigzag tetraene. Der så jeg forresten en liten, ny tetra-yngel i dag på rundt en cm Det er morsomt å se at det vokser opp en og annen yngel på egenhånd der nå.

Disse to bildene av karet har jeg tatt uten blitz, som et eksperiment. Det er vanskelig. De fleste ble bare "tåke", det er umulig å holde kameraet stille nok. Støttet det mot kanten av et annet akvarie, og da ble de litt bedre. ISO stod på auto, burde kanskje justert den manuelt når jeg ikke brukte blitz.

[External Image]

[External Image]
De to siste bildene til innlegget ovenfor.
I dag leker Corydoras weitzmani, det er full rulle i karet der nå etter vannbyttet i går. Det lever opp en og annen yngel i dette karet, det er masse halvvoksne ungfisk og yngel der nå. En av årsakene kan være stor mengde javamose, samt eikeløv på bunnen, som har gitt gode levevilkår for små yngel. Eikeløvet er i ferd med å forsvinne, så nytt påfyll må nok til snart.
Den mosen som vokser der, har vokst opp i en svær "kuppel" Det er ikke noe trerot under den kuppelformede kladden med javamose, den har bare vokst i den fasongen. Her skal jeg hente javamose fra når jeg skal innrede 160 literne (herfra, og fra karet med C. metae, der er det også rikelig med mose).

Forsøkte å ta bilde av dette karet også uten blitz, og uten stativ. Luket litt i overflaten her i går, flyteplantene skygget for mesteparten av karet så det var på tide.



[External Image]
Jeg har sett intens "vrimling" og masse svømming opp og ned langs frontglasset hos mine Corydoras Green Laser de siste dagene. Jeg har krysset fingrene og håpet, håpet, håpet at de skulle sette i gang og gjøre alvor av det; lek og egglegging. Men i dag er de helt rolige igjen og ligger der de pleier: under trerota.

Søren og! Jeg var nesten sikker på at det skulle bli resultater i går, sånn som de holdt på!

Disse bildene tok jeg i går kveld. Se på de tjukke, eggstinne hunnene!

ETTER-REDIGERT:
Jeg tok visst feil - de er i gang med "vrimling" igjen!
Kikket inn der nå og det var full stiming i flokk, opp og ned langs glasset [External Image]!

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Det er jo bare helt fantastisk Og de er virkelig flotte ! Skulle gjerne hatt noen selv

Gleder meg til å høre mer om hvordan dette går.

Flotte bilder av flott fisk!

Hva med å ta med fiskene på en runde rundt huset og la dem gå i et annet kar en periode?
Sannelig - i dag fikk jeg meg en real overraskelse!! En tur i skammekroken med meg!

Husker dere det jeg skrev om mine Corydoras sp. Black? Jeg kalte dem "dumme, dumme fisk" og det som verre var, beskyldte damene for å drive med egglegging på egenhånd og hannene for å være uinteresserte "homofisk"...*hehe*

Vel, jeg var så sikker på at eggene jeg tok ut ikke var befruktet, de hadde jo så rar farge, at jeg bare koblet fra luftpumpen for flere dager siden, og skjøv plast-karet jeg hadde eggene i til side. Den har bare stått på gulvet i flere dager, jeg har bare vært så lat (feberen har vel litt av skylda) at jeg ikke har giddet å tømme den og rengjøre plast-tanken.

I dag trengte jeg plassen på gulvet, så jeg løftet på egg-tanken med eggene for å få den ut av veien.... og da var det plutselig at blikket mitt fanget en bevegelse oppi der! "Hva i....xxxx!?" sa jeg høyt. Jeg løp ut for å ta på meg lesebrillene mine og hente en lommelykt, og så lyste jeg inn i tanken. Det er sortvanns-ekstrakt i vannet der, for å forebygge muggdannelse på eggene, så det var ganske dunkelt og vanskelig å se noe. Men der, der så jeg en bevegelse igjen...jeg telte.... 1, 2, 3...4 yngel!

Dægern! Det HAR vært hanner involvert i leken! Riktignok dårlig klekkeprosent, med 4 yngel av 31 egg, men like fullt: levende yngel!
Jeg har selvsagt koblet på luftpumpen igjen i en fart nå, og vil sjekke tanken med jevne mellomrom utover dagen. Kanskje det kommer et yngel eller to til

Yippi! Dette betyr at Corydoras sp. Black-gruppen min er i gang!


PS!
Jeg har tatt et kaldtvanns-bytte hos Green Laserne, en tredjedel av vannet ble byttet med iskaldt kranvann. Men tempen sank ikke så mye som jeg trodde, den havnet på 20½°C etter vannbyttet. En grad til hadde ikke gjort noe. Det tar vi om en dag eller to Nå SKAL de til pers!
Puuuh! Så det var green lazer det var snakk om. Det var det jeg håpet. For super-arcuatusene dine har værsågod bare å vente til mine har lekt og lagd yngel, så det så! Disse vil jeg få til først!

Du har forresten noen seriøst feite dundrer i flokken din - noen skikkelige pingpongballedamer! Jeg krysser fingrene for at de snart finner ut hva T-stillingen er.
Super-arcuatusene mine har tydeligvis glemt hva de egentlig vil gjøre, fjompenissene! De har litt aktivitet, og så roer det seg igjen. Jeg regner med at jeg bare må være tålmodig, tålmodig, tålmodig.
Yngel!! Gratulerer Mona!

Da er det bare å krysse fingrene og håpe at green lazer setter igang også
Bilder
Så fine bilder. Håper snart tiden er inne for dem. Da vil jeg gjerne stille meg på bestilling`s liste din.
Jeg plukket ut disse C. Black-eggene den 2/10, og jeg er overrasket over at de klekket alt nå, når de har stått rett på det kalde gulvet. Vinduet i rommet står på luftegløtt døgnet rundt, og kald luft stryker over gulvet.

I innlegg den 3/10 skriver jeg at jeg synes bare 5 - 6 egg ser gode ut, og det kan stemme bra med antallet yngel jeg nå ser. Jeg har gransket bunnen om og om igjen, og kommer til 5 stk. Men det er kanskje et ørlite håp om ytterligere to, for jeg synes jeg ser to egg som ikke er hvite blant den store klyngen med egg.

Nå tror jeg faktisk at de eggene som ble lagt 3/10 i 98 literen, som jeg ikke brydde meg med å plukke ut, faktisk har klekket! Jeg har sett på dem der de hang på plantebladene, og synes det var rart at de hang der og ikke mugnet. Mange ble spist, men en del på visse plasser fikk være i fred.
Men de ble aldri gyldne, mørknet ikke i fargen, så jeg trodde ikke det ville bli noe. Og plutselig i dag er alle sammen borte... normalt spiser jo ikke voksne Corydoras egg som har sittet noen dager, for de er blitt hardere i skallet da. Så det er altså gode muligheter for at de klekket. Men det er lite eller ingen gjemmesteder på bunnen i det karet, det er veldig åpent egentlig. Så de forsvinner vel.

Tror jeg får gå en runde i karene mine og grafse til meg noe javamose og legge nedi. Om det ikke hjelper for denne runden egg og yngel, så vil det forhåpentligvis hjelpe på senere kull. Kanskje de voksne stapper egg i mosen, massevis, så kan jeg bare løfte ut hele mosekladden og skåne eggene for håndtering

Hei Har skjønt at du er rimelig erfaren på cory og yngel. Typisk nok har sterbaiene mine funnet det for godt å leke i dag - og jeg skal på ferie i morgen. Bare lurer på hvor mange dager det tar før de klekker og hvor mange dager før plommesekken er borte (vet jeg kunne søkt, men løper som en strikk for å få klar alt jeg skal før ferien her) Noen gode tips til for for dem den første tiden?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap