Inger Annes akvarieprosjekt (side 127)

Tusen takk, Mona. Jeg håper inderlig det går bedre med disse enn med de forrige. Jeg er allerede fryktelig glad i dem. Selv om jeg har direkte vondt i magen av å ha brukt så mye penger, så er jeg veldig glad jeg kjøpte alle 8. Når jeg ser dem stime rundt sammen, ser jeg at de trenger å være såpass mange - for deres egen skyld. De finner trygghet i stimen, og det hadde vært stusselig med en stim på bare 5. Det er forresten litt av et syn å se 8 slike monstre stime (og nå begynner jeg å forestille meg hvordan dette må se ut i naturen, med en diger stim)!
Dessverre har de funnet ut at jeg er en skummel person, så i dag er de direkte kamerasky. Men det skal de få lov til å være. De hadde en stressende dag i går, og trenger å få roe seg ned i fred. De stresser litt opp og ned langs glasset, på nyinnflyttet coryvis. Og da får jeg se den utrolig flotte magen deres. Brochiser har en nydelig farge på magen.
...men spise vil de ikke. De har ikke rørt maten jeg har servert dem. Jeg tror aldri jeg har opplevd at nyinnflyttede coryer har rynket på nesen av myggiser, men multiene har ikke rørt dem. Jeg håper dette bare er stress pga. flyttingen, så jeg skal gi dem noen dager til før jeg får panikk.

Det er litt av et syn, der de stimer fram og tilbake, og stresser litt opp og ned langs glasset. Langnesede coryer er så morsomme når de "strekker" på munnen sin: de strekker bartene sine forover. Munnen blir da til et langt rør. Det vises ekstra godt på disse kompisene. Selv om de ikke spiser, barter de litt rundt på bunnen, og "gjesper" på denne måten. Jeg greier ikke å se denne strekkingen av barter som annet enn gjesping. Jeg ser også det som Mona fortalte: følelsen av at de forsøker å dytte på akvariet. En stund hadde jeg alle 8 rett foran meg, som alle dyttet nesen mot frontglasset. Det så ut som om de forsøke å presse jeg ut.

Her kommer litt bildespamming av de nye elsklingene. Beklager kvaliteten, da bl.a. akvarieglasset er en smule skittent, og fiskene ikke særlig glade i kameraet mitt.

Her et tappert forsøk på å flytte akvariet. Alle 8 har faktisk greid å snike seg inn på dette bildet.
[External Image]

[External Image]

Halloi! 3 på tur:
[External Image]

Dra vekk det kameraet, 'a!
[External Image]

Fire feite fisker:
[External Image]

Vi vil uuuuut!
[External Image]

Multiene sultestreiker! De har ikke rørt mat siden de kom hit. Jeg liker ikke dette. Jeg er vant med at kuler gjerne tar noen dager før de begynner å spise igjen, men ikke coryer! Jeg skal ta et vannbytte senere i kveld, så får vi se hva som skjer da. Neste trinn blir å spandere litt av min dyrebare Flubenol.
Æsj, så kjedelig :-/ Har selv en C. Venezuelanus som nekter å spise, stime eller "kjøre snuten" ned i sanden. Stakkaren har bare blitt blekere for hver dag som går.. Kjedelig når man ikke får gjort stort mer. Sikkert dumt spørsmål, men hva er Flubenol?
Joanna & Pål
Sikkert dumt spørsmål, men hva er Flubenol?


Næh, jeg vet heller ikke hva det er så det er helt greit
Flubenol er en medisin som dessverre ikke er i handelen lenger. Det er mot innvollsorm. Det er utrolig trist at det ikke er mulig å få tak i den mer, for det er virkelig et vidundermiddel. Det er et annet middel som er i salg, som har samme virkemiddel som Flubenol. Men det virker ikke så bra som Flubenol, synes jeg (det er visstnok svakere). Jeg har igjen litt Flubenol i skapet mitt, men jeg bruker det bare i spesielle tilfeller, og multiene faller under den kategorien. Multiene er tross alt VF fisk, så det er ikke umulig at de har en last med parasitter med seg, selv om de har vært fine og friske i butikken (de har visstnok gått i butikken ganske lenge - ikke det at jeg fatter hvordan slike kan gå lenge i et butikkskar ). Fiskene kan ha parasitter selv om de ser friske ut. Så lenge fiskene har det bra, greier de å holde parasittene under kontroll. Men når de kommer under stress, kan parasittene ta overhånd. Og det er det som kan ha skjedd her. De har nettopp vært igjennom en stressende flytting, så det er ikke umulig at de da har fått et utbrudd av innvollsorm. De ser forøvrig ikke syke ut - det er bare det at de ikke spiser. Jeg har prøvd både diskusgranulat, mygglarver og TetraTips. De vil ikke ha noe
De er ordentlig flotte disse Brochisene. Jeg så dem da de gikk hos Dahls og irriterte meg over den lille leiligheten vi har.. Men en dag! Jeg ble skikkelig fasinert av at de blunket akkurat som Corydoras. Det er fisk med personlighet det! Får vel ikke gjøre annet enn å ønske deg lykke til, så får vi krysse fingerene for at de blir å kaste i seg mygglarver om ikke mange dager
Jeg bestemte meg for at det ikke var noen vits i å vente med å gi dem Flubenol. Men nå har jeg ikke mye igjen av det, kun én dose eller to. Jeg krysser fingrene for at jeg våkner til mygglarveslukende bulldosere. Jeg hadde jo gledd meg til å se disse monstrene støvsuge myggiser, men ble skuffet der, gitt. Heldigvis er de fine og feite, så de har litt å tære på når de ikke spiser.

Jeg gløtta inn til trillene og duplicareusene tidligere i dag. Jada, fortsatt full rulle. De er endelig tilbake til sitt gamle vante.
Jeg må bare dele litt flere bilder av de nye sussebassene mine.

Her ser dere ganske godt hvor flotte farger de egentlig har.
[External Image]

De har nesten snabel.
[External Image]

En utrolig flott stim. Jeg kan bare ikke beskrive hvor herlig det er, og hvor flott syn det er å se disse stime fram og tilbake i karet sitt! (Ikke se på hvor bart det er i karet ennå. Det blir bedre)
[External Image]

Hallois!
[External Image]
Så nydelige Coryer Inger-Anne! Gratulerer med nyanskaffelsen

Hvor lange er de ca i cm?

Anne Marie
6-7 cm pluss halen. Og de er høye også. De er noen kraftige plugger.
Inger Anne
6-7 cm pluss halen. :-D Og de er høye også. De er noen kraftige plugger.


Så morsomt! Gøy med fisk som en ikke ser 10 av på dusinet!

Lykke til med foringen, h
åper virkelig de megynner å spise snart!
Og nå ser det ut til at atroene også er i gang med lek. Jeg er temmelig sikker på at jeg så en dame stresse rundt med en hale av mannfolk etter seg. Men når jeg går bort til akvariet, så piler alle atroer i skjul. De har ingen planer om å la meg se nærmere på dem.

Multiene smaker fortsatt ikke mat.

Den lille ancistrussmåtassen som har dukket opp, er fristende for denisoniene. De er stadig borti og snuser på den, før de bestemmer seg for at den nå ha blitt for stor til å spise. Det er ikke greit å være liten tass.
O jubel! To av multiene smakte på noen mygglarver! Måtte det bare vare! O hellige Flubenol, jeg tilber deg...
NÅR skal jeg lære at jeg aldri må begynne å fikle med filtre sånn ved leggetid. Klokka er snart halv to, jeg skal opp halv åtte, og jeg er veldig våken og veldig sint. Det hviler en forbannelse over hjørnet der multiene nå har flyttet inn. Da jeg flyttet om, lot jeg filteret som hadde stått i mallesuppa, forbli på plassen sin, slik at multiene overtok det. Dette fordi filteret bråker (og mallesuppa skulle flytte inn på soverommet), samt at det har disse kantete innsugs- og utblåsningsrørene. I kveld så jeg at multiene viste tendenser til å snappe luft. Da jeg sjekket utstrømmen, så jeg at den ikke var den helt store piffen over den. Og da var sirkuset i gang. Etter å ha testet både det ene og det andre, var problemet stadig ikke løst. Så bestemte jeg meg for å bytte underdel med et filter på soverommet.

Ettersom filteret til multiene nå hadde blitt renset to ganger på en uke (først da jeg satte det opp på nytt, og så i kveld), hadde jeg ikke lyst til å la det stå hos multiene, der selve karet er helt nyoppsatt. I et godt innkjørt kar, finnes det også en bakteriekultur i bunnlaget, som også er med på filterprosessen. Jeg hadde ikke lyst til å ha et såpass nyrenset filter i et kar uten de samme bakteriene i bunnlaget. Men byttingen av underdel løste ikke problemene. For den delen som jeg da flyttet inn på soverommet, den spydde vann utover gulvet (jeg fatter ikke hvor i huleste den kan lekke - men det ser ut til at den greier seg fint så snart filteret er godt igang igjen). Og futten i filteret som ble flyttet til multiene, var like dårlig. Vel, da vet jeg i hvert fall at problemet må sitte i toppen av filteret, eller i slangene. Men jeg hadde da sjekket slangene. Det var det første jeg gjorde da jeg satte i gang i kveld. Men jeg tok en runde til. Og da jeg sjekket hvor mye vann slangene greide å slippe igjennom (ved å åpne krana nederst, og la heverteffekten tømme litt vann ut), så jeg det var forskjell mellom slangenen. Så var det til å koble hele elendigheten fra hverandre i alle småbiter, og blåse godt ut det som måtte finnes der. Og, ja, der kom det gørr! Jeg fatter ikke hvodan det er mulig! Én ting er i hvert fall sikkert: ved neste bestilling til Aquaristikshop skal det være med nye innsugs- og utblåsningsrør på lasset.

Så nå fungerer ting igjen (enn så lenge). Jeg lar de to filtrene stå ombyttet, slik at multiene nå har et meget godt innkjørt filter. Jeg håper det bidrar til å få dem i bedre humør. Vannet deres er nå dekket av en brun sky som kom ut av filteret da jeg satte det i gang. Men det positive med det, er at det da spres filterbakterier over bunnlaget der. Vi får krysse fingrene for at multiene er tilbake i fin form i morgen. Den reduserte vannstrømmen/filtreringen har neppe hjulpet på matlysten deres. Jeg må derimot sette i gang det jeg skulle ha gjort før leggetid, men som ble utsatt pga. at jeg måtte se på filteret. Det blir tydeligvis ikke mange minuttene søvn på meg i natt.
Jeg begynner å lure på om multiene smugspiser litt likevel. Det ser ut til å forsvinne litt av maten jeg gir dem. Men sikker kan jeg ikke være. Jeg må liksom ta den i gjerningsøyeblikket, for å vite helt sikker. Jeg har fått tak i en større og flottere rot til å ha i karet deres. Jeg håper det kan få dem til å føle seg tryggere, og at det kan hjelpe dem videre. Jeg har også fått hentet Biltemasand i dag, så da får de endelig et skikkelig bunnlag også. Dette har jo skjedd litt sånn uforberedt, at jeg skulle få tak i multier, så alt var definitivt ikke på plass da jeg hentet dem. Men det kommer seg litt etter litt. Jeg tror de kommer til å bli fornøyde med resultatet.

Noe har helt klart løsnet når det gjelder corylek. Jeg hadde helt rett i at atroene lekte. I dag kan jeg se egg i javamosen. Og eggene ser bra ut også! Jeg plukker dem ikke ut, da de eggene jeg plukket ut fra de andre coryene tidligere i uka, har mugnet alle sammen.

De stakkars sterbaiene som fikk leken sin så totalt ødelagt av en slem eiers planer om å flytte akvariet deres, er nå i gang igjen, til min store glede. Men denne gangen er det ikke de store VF foreldrene som står på. For første gang kan jeg se at det er mine selvoppdrettede sterbaier som leker. Og da blir jeg stolt bestemor. Tenk så store og flinke de har blitt! Det virker også som om fiskene trives bedre med å ha blitt flyttet inn på soverommet. Det er mindre trafikk forbi karet deres, og da slapper de bedre av. Nå kan de gjerne ligge inntil frontglasset og vise seg fram.
Multiene sultestreiker fortsatt, og jeg begynner å bli skikkelig bekymret. Råd tas imot med takk!

Jeg kan nå bekrefte at atroene lekte. Det er egg i javamosen. Jeg lar eggene bli i karet, da samtlige av eggene jeg plukket fra de andre coryene forrige uke har mugnet, sortvannsekstrakt til tross.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap