Elins lille hjørne (side 127)

ElinH
Filteret står rett, men jeg hadde stappet det med mye svamp.. og øverst hadde jeg en veldig finporet en. Og den var klippet i en firkant som var like høy som bak- og sideveggene på hang-on filteret.

Ok, jeg har svampene bare en eller to cm høyere enn utgangen til "trappene", så vannet renner fritt over Det er supre filtere, som ikke stjeler noen som helst dyrebar plass i karet, så jeg ville gitt det en sjanse til
Prosjekt hjørnefilter
Nå er jeg rett og slett litt stolt av meg selv!

Jeg gikk løs på 'prosjekt hjørnefilter' med stor optimisme i går morges. Jeg er så LEI av å tømme akvarier akkurat nå, men med vissheten om at bare hjørnefiltrene kommer på plass, så er alt ferdig, fant jeg motivasjon.

Karet øverst til venstre i reolen, samt karet øverst til høyre ble prøvekaninene mine. Atroene flyttet inn hos weitzmaniene, mens C37 og den enslige grønne måtte flytte inn i en plasttank. Ikke vært noe sykdom på 4 uker, men jeg tar ingen sjanser og holder de i karantene fortsatt.

Nok om det. begge karene ble tømt, sanda måkt ut, og deretter ble de skrubbet i dusjen.

Deretter bar det ut på terassen for å tørke. Når de var tørre, fant Elin frem silikonpistolen, glasslister, markeringspenn, teppekniv og målebånd samt svart filtermatte og sirkulasjonspumpe av typen eheim compact 600.

Jeg satte pumpa på plass i hjørnet, og ved å bøye og tøye på filtermatta, fant jeg ut hvor glasslistene måtte stå. 13 cm fra hjørnet var minimum, viste det seg.

Frem med målebånd og markeringstusj, og markere 13 cm fra hjørnet på begge sider. Så langt, alt vel. Kløna skikkelig med den pistolen, men fikk da klint på noe silikon på glasslistene og trykket de på plass. Fikk gjort det samme på det andre karet også.

Da var det på tide å dele filtermatta i to.

Og i dette øyeblikk kom raseriutbrudd nummer 1.

For var matta 50 x 50 cm? NEI. Den var 40 x 40 cm! Forbannet Unimati opp og ned i mente (jammen bra ungene ikke var her...), og styrtet inn for å sende en e-post hvor skapet virkelig ble plassert. Flaks da, at jeg sjekket bestillingen. For jeg hadde jo bestilt 40 x 40! Altså har jeg trykket feil, og Unimati gjort som de fikk beskjed om.

Herved en uforbeholden unnskyldning til Unimati for alle kraftuttfrykk jeg brukte, som de heldigvis aldri fikk hørt

Jaja, da måtte jeg frem med kalkisen også, og dra frem gamle mattekunnskaper. En sirkel med radie på 13 cm...*trykke, tenke, trykke*, jo, det må bety at min matte bør være 20,41 cm lang. Og jeg har 20 cm.

Pyttsann, 2 mm på hver side bare MÅ gå greit, jeg kan ikke ofre en hel matte per akvarium, jeg skulle jo bruke en matte på to akvarium. Matta ble delt, og jammen så den slank ut. Lurer på hvordan dette vil gå.

Og da var det selvsagt tid for raseriutbrudd nummer 2.

For mens jeg fant ut at å se på silikon tørke er omtrent like interessant som å se på gress gro, tuslet jeg på AF for å lese litt om andres prøvelser under montering av hjørnefilter (Her kan jeg bare notere at det virker som om andre klarer dette uten raseriutbrudd. Merkelig).

4 cm glasslister. 4 cm?! Jeg har jo 2,5 cm glasslister?! Nok en tirade med ord jeg ikke skal gjengi, og nok en stille takk for at ungene ikke er i nærheten. For smale glasslister, og en matte som er litt for kort?! Jeg kunne se det for meg: Matter som spretter ut av glasslistene, og ikke vil holdes på plass. Herlig.

På dette tidspunktet fant jeg ut at å tømme kar nummer 3 (som jeg egentlig hadde tenkt), ikke var noe poeng i det hele tatt. For dette kom nok til å ende med at jeg må kutte av glasslistene og skrape silikon, og bestille 4 cm glasslister over helga og begynne på nytt.

Bestemte meg likevel for å stå løpet ut når jeg først hadde kommet så langt. Uansett hva fjellvettreglene sier: Det er faktisk en skam å snu, der du sitter med silikon i fjeset, og kutt på pekefingeren etter at jeg hadde en liten uenighet med teppekutteren.

Etter en stund hadde silikonen tørket litt. Da passer det jo fint med en kontrollmåling, sånn for å virkelig kunne klappe seg på skulderen over vel utført arbeid. Det er tross alt ikke hver dag jeg får vist frem min fingernemmighet, med glass, silikon og målebånd.

Da var det duket for raseriutbudd nummer 3.

Avstand fra hjørne til glasslist på en side: 12 cm
Avstand fra hjørne til glasslist på den andre siden: 13,5 cm.

Hvordan jeg klarer slikt vites ikke, det må være noe galt med målebåndet. For det kan jo ikke være meg?!

Jeg byttet målebånd, sånn for sikkerhets skyld...Men nei, den viste det samme, så det må være noe annet det er noe feil på. Som meg, for eksempel. Pokker og.

Så sov jeg litt, sto opp igjen og sjekket silikonen. Fast som en fisk! Ikke en liten svikt engang! Ikke dårlig for en som er utstyrt med minst 10 tommeltotter - per hånd!

Måtte bare prøve de mattene, så jeg plasserte pumpa og trøkket matta ned mellom glasslistene.

Jeg tror jeg dåner! Matta sitter på plass! Akkurat slik den skal!

Så, nå sitter jeg her, med et akvarium fylt opp med vann, et hjørnefilter, og en pumpe som pumper vann pent rundt i akvariet mitt. Listene holder, pumpa pumper, og matta sitter der den skal.

Og det har bare vært et bittelite raseriutbrudd i dag, når jeg så at det egentlig blir for trangt å stappe varmekolba bak matta. Jeg fikk stappet den bak der, men lurer på om matta kan smelte av varmekolba eller noe, siden det er tett og god kontakt mellom svart filtermatte og varmekolbe...

Dessuten spør jeg meg selv hvorfor jeg ikke tappet ned det tredje karet, for da hadde jeg ligget litt bedre an denne pinsehelga enn det som er fakta.

Dette beviser at hjørnefilter er så enkelt at selv den største kløne, med alle sine tommeltotter og mangel på teknisk og praktisk innsikt, faktisk får et velfungerende filter.

Ikke rart jeg er litt stolt i dag

PS. jeg må jo legge til at jeg måtte kutte slangen som skal få vannet tilbake til akvariet hele to ganger før den fikk riktig lengde...
Ja det er godt å vite at oxo jeg kan klare å lage hjørnefilter med tid og stunder. ;D Takk skal du ha Elin
Egg på aspidoras sp. c037!
Hipp Hipp Hurra!

Hva gjør det vel at jeg er ei kløne med dverse verktøy?!

Har holdt på å sette på plass røtter og planter i de to karene med nye filter nå.

Og mens jeg prøvde å få kontroll på bunten med leucocephala som har vært i karet med C37 og den enslige grønne, hva er det jeg ser?!

EGG! Jeg har drøye 30 egg fra Aspidoras sp. C037!

Den enslige grønne legger jo ikke egg helt alene, og hvertfall ikke slike flotte, brune egg som dette er. Så det må rett og slett være mine tre, små aspidoras som har blitt en leksgruppe. Hjelpe meg, så moro!

Jeg tenkte faktisk på det her om dagen... at det ser da jammen ut som om jeg har to hunner og en hanne i trioen min. Men jeg trodde de var ALT for små enda. tydeligvis ikke, for eggene (kanskje med unntak av et par stykker) er jammen befruktede også.

Ja, jeg skal på en ukes ferie om 4 uker, men den tid, den sorg. Bladet med eggene er lagt i en isboks som flyter i karet med de voksne

[External Image]
Tusen takk, begge to!

Det er virkelig kjempemoro, selv om det nå har endret seg litt. La ut bilde på CW, og det viser seg at disse neppe er C37. Men hva de egentlig er, er det ingen som helt vet.

Så, jeg har egg på et eller annet jeg ikke vet hva er. Det gjør det jo bare enda mer spennende. Krysser fingre og tær for at de klekker!
Så flink som du er nok gjør de nok det
Verre er det med yngelen, ikke alltid like lett hvis man ikke vet hva slags vann de skal ha. Noen ganger dør de jo fullstendig uten grunn oxo.
Men som sagt, tror nok du får det til. Greit at du får utvidet stimen din da
Så spennende da Elin ,men undrer meg litt ,gikk det andre fisk sammen med de grønne og C37 ? Det er jo ikke så mange muligheter hvis de gikk alene .Hvilke begrunnelser hadde CW da de mente det ikke var egg av disse?
Åh! jeg må være trøtt tror jeg.

Sølvi, de mente ikke at det ikke var aspidoras egg De eneste fiskene i dette karet er det 3 aspidorasene og den enslige green laseren som overlevde.

Men, det er neppe C37 det er snakk om. Kim i Danmark kjøpte også noen C37 for en liten stund siden, og han har funet ut at det er feil ID, det er ikke C37. Og sånn som det ser ut, er nok mine samme art som hans.

Så eggene er aspidoras, men ingen vet hva slags aspidoras det er snakk om

Så det er jo ekstra spennende!
Ahhh sånn å forstå ,da er jeg med
Lykke til med de uansett ,håper dere finner ut av hvilken type det er også etterhvert .
Jeg håper det er mulig å finne ut av. Jeg lurer litt på om jeg faktisk har C36. For mitt utrenede øye ligner de i hvert fall. Dessuten er C36 små, med hannen som kun blir rundt 3 cm. Det kan passe på mine, da mine ikke er stort mer enn 3 cm heller. De er jo så små at jeg trode e bare var ungdommer enda.

Jeg frykter sånn halvveis at jeg plutselig skal huske (eller yngelen bevise) at jeg hentet leucocephala fra et nannet kar denne uka.

Men egentlig tror jeg ikke det, har hatt det travelt hele uka, og kun gjort minimum i karene; vannbytte og mating. Dessuten er det ingen av gruppene jeg har her (som har lagt egg før), som legger sånne små egg i klynger. De eneste som legger i klynger er C140, og da er eggene større. Dessuten er jeg 100% sikker på at jeg ikke har hentet planter fra karet deres.

På toppen av det hele, har aspidorasene vært ganske vrimlete i det siste, men siden jeg trodde de var så unge, tenkte jeg ikke stort over det.
Ville tro de er de ja ,de lurer oss ofte disse fiskene våre mht.størrelsen ,har blitt utsatt for dette selv
Gratulerer med Aspidoras-egg! Ser ut som "gruppen" din utvider seg og blir flere av seg selv, hehe

Har du forresten powerhead'en stående plassert på bunnen bak HMF hjørnet? Minn meg på at jeg skal nevne noe for deg om det i morgen, nå er armene mine ødelagt av blomsterplanting i hele dag :p Så veldig kort akkurat nå.
Takk, Mona!

Nei, powerheaden står oppå en liten kloss av filtermatte som jeg skar til og plasserte bak der. Så den er vel løftet ca 5 cm over bunnen.
Nyklekket aspidoras
Wow, jeg fant virkelig eggene i siste liten.

De aller fleste har faktisk klekket! Og herremin så knøttsmå. Jeg har aldri sett noe så lite noen gang, de er til og med mindre enn aeneus/schultzeiyngel!

For første gang har ikke kameraet mitt klart å fokuere på de, de er rett og slett så små, at kameraet ser ikke at det er noe der. Jeg mått gå over til manuell fokus, og da ble ikke bildene så bra. Jeg klarer ikke å se når noe på 2 mm er skikkelig i fokus, eller bare nesten i fokus :p

Har telt 27 stk, pluss at jeg tror det er en 2-3 egg til som må klekke.

Hva jeg skal gi disse om en par-tre dager aner jeg ikke, faktisk. De er på størrelse med mikroorm nå - bare med plommesekk så omfanget er litt større. :p

[External Image]

[External Image]
Hei!

Gratulerer med egg!! De var jammen meg knøttsmå, gurimalla
Du finner nok ut av hva du skal fore de med, lykke til
Sleng oppi litt filterguffe, eller hva med javamose. Da finner de nok mat vettu.
hm, liquifry nr1 hadde sikkert gått, hvis du har det. de er knøttsmå, men allerede nusselige... hva ER det egentlig med bartefisk?
Takk for gode tips alle sammen! Jeg skal nok finne på noe, jeg har filterguffe, javamose og liquifry her, i tillegg til artemia og mikroorm. Noe må de da spise når den dagen kommer

Nå har forresten alle eggene klekket, og jeg har 31 små aspidoras i klekketanken.

De piler avgårde akkurat som små corydoras, og er så søte atte.

Dessuten er jeg nå sikker på at det er aspidorasene, siden jeg akkurat så hannen prøve å innta T-stillingen med den ene hunnen. Hun ville ikke, men det betyr jo at de tenker på familieforøkelse

Og ikke nok med det, men jeg har faktisk ordnet problemet med ferie om 4 uker også. Hele familien, inkludert mine foreldre skal reise bort. Og vi har jo kanin og hamster også. Vi plasserer både kanin, hamster og yngel (!) oppe hos foreldrene mine, og en nabojente skal sørge for mat (og vann).

Skulle de klare seg frem til 4 uker, får jeg prøve å få de over på tørrfôr innen den tid, så blir det enklere for henne. Artemia er utelukket den uka uansett. Det er også vannbytter, men jeg sater på en 20 liter med sand og javamose, og mikroorm/tørrfôr en gang om dagen. Det øker i hvert fall sjansene for at det skal gå bra
Tilfeldig bekjentskap
© Ståle Syre
Reklame for plussmedlemskap