Sølvi sine coryer og litt til :) (side 127)

Så mye pent det var på disse bildene! Det er jo en helt annen verden i saltvann
Takk skal du ha og du har nok rett i at det er en helt annen velden, veldig spennende og krever en veldig tålmodighet
Men ville ikke unnvært ferskvann da det er her det skjer med oppdrett osv.Det er noe av grunnen til at jeg trives med akvarier , dette å se egg forvandle seg til bittesmå fisker og å se de vokse opp til voksne individer.

Det lar seg jo gjøre å klare dette med saltvannsfisker også, men dette har jeg ikke hatt ork til å sette meg skikkelig inn i. Får se hvordan det går med Inger Anne når hun begynner å forsøke seg på dette. Får hun det til så kanskje det lar meg friste
Du burde jammen spamme litt mer med saltvannsbilder. Jeg nyter alltid å se bilder fra saltvannskar. Jeg liker skivene dine! De grønn-turkise skivene dine er virkelig flotte! Før jeg anskaffet skiver selv, syntes jeg de var en smule kjedelige. Men så snart jeg fikk i hus, endret det seg. Skiver fascinerer meg nå. Det er så mange flotte! Og så er det så utrolig fascinerende at de kan flytte på seg.

Skal prøve på det

Synes mange skiver er fargerike og flotte og ser frem til at de har spredd seg skikkelig.Har en blå også, men den ligger så gjemt til at det er umulig å få tatt skikkelig bilde av den.Kan jo håpe at den flytter seg fremover etterhvert.
Jo det er fasinerende at de flytter på seg ,legger igjen en liten bit og vips så er det en anemone på vei
Før jeg fikk problemer i fjor sommer ,så hadde jeg noen flotte grønblå skiver som dekket en god del av bakveggen og det var skikkeligf flott.



Her har det ellers snødd noe voldsomt i dag og store problemer på veier det biler og busser ble forsinket i timevis og dessverre mange ulykker.

Hunden derimot synes det er helt fantstisk med snø og alt som heter oppdragelse og "gå fint" er totalt borte.
Har nettopp vært ute med henne og jeg må bare le (burde ikke ) når jeg ser henne hoppe og sprette rundt i snøen og graver snuten nedi når det er ristende lukter der. Hun er jo ikke så stor akkurat ,så til tider er det ikke mye som vises av henne.
Skikkelig giret blir hun i nysnøen og etter at vi kom hjem skulle det lekes og herjes med leker . Ja ja ,kjekkt at noen liker snøen da
Det snør her og i kveld - årets første snø. Jeg har vært ute og gått en lengre tur med Kaisa, men dessverre har hun løpetid, og jeg kunne ikke slippe henne. Det er nok ikke bare din hund som blir gal av snø, nei. Kaisa elsker snø. Og med løpetid samtidig, er det visst flere som glemmer all oppdragelse. Det er som om kraniet hennes er ekstra tykt når hun er hormonell. Det er liksom ikke mulig å nå inn i knollen hennes. Lille galningen min!
Snø er visst populært hos hunder. Yatzi fikk øye på snøen i stad og ble først stående og glane. Hva er dette? liksom. Det tok ikke mange sekundene ute før hun ble helt på tuppa av snøen her, da hun fant ut at den kunne lekes med Hun "ploger" og prøver å løfte opp snøballer, raser rundt som en galning og koser seg verre i snøen
Jeg bruker alltid å le av Kaisa når hun "leker corydoras" i snøen. Hun ser akkurat ut som en langneset corydoras som ploger bortover med nesa i sanda.
Ja en kan ikke annet enn å le av de,akkurat som elleville unger når den første snøen kommer
Den smaker visst godt også ,for den må bare smakers på og.
Ekstra gøy er det når en hiver snø på henne og hun forsøker å få fatt i snøfnuggene
Albi-hannen går allerede å tygger igjen stakkars
Det er tredje gangen på veldig kort tid,han får jo bare et par dager å spise på før han tygger igjen.Burde egentlig hatt han i et annet kar etter spytting så han fikk spise skikkelig en stund.
Oppdaget forresten en sverdrager-han idag

Trodde jo jeg hadde bare hunner ,så jeg solgte noen av de og kjøpte 2 hanner .Nå har altså den ene utviklet seg til en han ,men jammen har det tatt sin tid.Den er jo kjempestor nå ,mye større enn de to hannene jeg kjøpte. Men det gjør ikke noe at det er en til han,har fremdeles mange hoer.
Jeg har begynt å få sansen for sverddragere, de har jo sånne flotte, skarpe farger og gjør seg godt i et kar
Tror nok det blir mitt neste kjøp til selskapskaret. Hvor mange hunner bør en hann ha egentlig?
De blir et blikkfang i et selskapskar ja ,angrer ikke på at jeg fikk disse i karet.

Det bør vel ellers være dobbelt så mange hunnen som hanner ihvertfall, helst flere vil jeg tro.Men har ikke så mye erfaring med dette ennå ,har nå hatt 2 hanner og 7 hunner ,dvs. 3 hanner siden den ene som har nå vist seg å være en han og det fungerer fint.
Spørs vel og hvor stort karet de skal gå i ,mitt er på 222 liter.
I dag har jeg styrt litt med ombytting i et par kar. Karet som står på pc/soverommet har huset noen Sakura -reker i lang tid,men nå begynte det å minke på de så da fant jeg tiden inne for å gjøre noe med det.
Har nemlig så lyst til å få Oiapoquensisene i lek ,men de vil ikke i det karet de går i nå.Kanskje det ikke er riktig tiden på året ,eller at de blir hemmet pga at det vrimler av reker der, ikke godt å si.Det er ihvertfall noen gode,runder hoer der og har sett tendenser til lek et par ganger.
I allefall gjorde jeg grundig rent i rekekaret(masse alger på glasset) ,renset pumpen ,skiftet sand og satt rot ,mose og litt planter oppi. Så nå har Oiapoquensisene fått nytt hjem og krysser fingrene for at det kan skje noe der etterhvert
Håper det skjer noe med disse etterhvert da, det er jo ofte bare det som skal til, et bytte av miljø
Oiapoquensis er en så nydelig art! Den eller condiscipulus kunne jeg godt tenkt meg, de er jo ganske like, bare større og mindre
Lykke til med de...
Takk skal du ha ,fine begge de to artene

Har opplevd før det at miljøskifte kan trigge de til lek ,så krysser fingrene .
Oiapoqqerne er virkelig nogle superflotte fisk! Håber det lykkes for dig, Sølvi

Er de almindelige i Norge? Her er de stadigvæk sjældne...

Nogle gange kan et stort vandskift + omrokering af inventar i baljen være nok til at sætte leg igang. Om det lige forholder sig sådan med Oiapoqqer ved jeg dog ikke
De er nok litt skjeldne i Norge og ,så håper jeg lykkes med de ,måske noe å ta med til Danmark hvis jeg lykkes?
Håper de setter i gang med egglegging med denne omrokkeringen
I dag bestilte jeg meg 2 pussereker fra Troyas zoo på Straume
Det har begynt en hyggelig ung mann her som har fått ansvar for akvarieavdelingen og som jeg fikk en god prat med. Det viste seg at jeg kunne bestille saltvannsfisker og dyr mm. direkte og hente når de ankom.

Men det var litt morsomt da når navn og telefonnummer skulle noteres.
Navn: Sølvi Gullaksen ,ååå så det er du som er Sølvi Gullaksen ,kjenner deg fra Akvaforum
Litt morsomt å bli gjenkjent gjennom et forum
For 2 dager siden slapp Japan blue Endlershunnen et nytt kull og det ser ut til at de får være i fred. Full red endlersene ser ut til å jakte mer på yngelen sin og der er det skjelden det vokser mange opp i hvert kull.

Men det ser ut til at det blir mest hanner på det forrige kullet på hos disse Japan blue,så håper nå at det kan blir noen flere hunner denne gangen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap