Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 128)

hvor store egg legger green lazer , nkekulestørrelse og opp eller
liv_65
Hei :-) Har skjønt at du er rimelig erfaren på cory og yngel. Typisk nok har sterbaiene mine funnet det for godt å leke i dag - og jeg skal på ferie i morgen. Bare lurer på hvor mange dager det tar før de klekker og hvor mange dager før plommesekken er borte (vet jeg kunne søkt, men løper som en strikk for å få klar alt jeg skal før ferien her) Noen gode tips til for for dem den første tiden?

Det finnes en artikkel her på AF, der jeg har skrevet om min fremgangsmåte. Har du sett den? Denne tråden bør du også lese, massevis av bilder og gode forklaringer.

Har du javamose i et akvarium noe sted? Riv det løs, stor og fin kladd med masse "smågodt" i, og legg den i klekketanken sammen med eggene (to-liters isboks brukes av mange). Det tar 4 - 5 dager før eggene klekker, avhengig av temperatur. Luftesten koblet til luftpumpe slenges oppi, men svak brusing på stenen bare (det skal ikke stormbruse, bare boble litt fint)

Eggene klekker altså etter fire til fem dager, yngelen bruker plommesekken i to døgn, og skal ikke mates før dag 3 etter klekking. Da er vi oppe i en ukes tid etter legging av eggene.
Men OM de har en real stor kladd med javamose i klekkekaret, vil de finne ørsmå orginismer og "småsnacks" i den de neste par dagene som de spiser og kan leve av.
Det vil nok ikke holde til et stort kull yngel, men noen iallefall.

Hvor lenge har du tenkt å være borte?
Mer enn en uke?

guttn
hvor store egg legger green lazer , nkekulestørrelse og opp eller:-D

Ja, det kan man begynne og lure på, sånn som de hunnene ser ut nå

Vi får håpe disse Green Laserne bestemmer seg for å klemme ut noen egg så jeg finner ut av det
Så vidt jeg kunne måle ,så var mine på 2mm
Aha, relativt store Corydoras-egg altså Mye mer behagelig for fingrene å plukke egg av den størrelsen
mona o
[Har du javamose i et akvarium noe sted? Riv det løs, stor og fin kladd med masse "smågodt" i, og legg den i klekketanken sammen med eggene (to-liters isboks brukes av mange). Det tar 4 - 5 dager før eggene klekker, avhengig av temperatur. Luftesten koblet til luftpumpe slenges oppi, men svak brusing på stenen bare (det skal ikke stormbruse, bare boble litt fint) Eggene klekker altså etter fire til fem dager, yngelen bruker plommesekken i to døgn, og skal ikke mates før dag 3 etter klekking. Da er vi oppe i en ukes tid etter legging av eggene. Men OM de har en real stor kladd med javamose i klekkekaret, vil de finne ørsmå orginismer og "småsnacks" i den de neste par dagene som de spiser og kan leve av. Det vil nok ikke holde til et stort kull yngel, men noen iallefall. Hvor lenge har du tenkt å være borte? Mer enn en uke?

Har tatt eggene over i et stort yngelnett som jeg har hengt i hovedkaret, var nok bare 8-9 stk jeg fikk redda. (Kurvciklidene hang i hælene på coryene under leken gitt - smartinger) Da tar jeg over en mosesott fra et av rekekarene hit - så har de gjemmesteder og mat. Jeg er borte til neste søndag, altså 12 dager. Men en venninne skal passe akvariene mens jeg er borte - dog blir ikke det hver dag. Har ev. frossen artemia og fineste JBL baby 01 som kan brukes (baby 01 har fungert fint å røre ut i vann for andre yngel - gis i sprøyter - kan det fungere her?)

Ja, hvis fiskefôreren din som skal ta seg av det i ditt fravær er pålitelig, så burde det gå med det JBL 01 fôret. Det er egentlig en fordel at det ikke vil komme noen som fôrer hver dag, for overfôring er en langt større fare enn litt lite fôr i starten. Den første uka spiser de veldig veldig lite, og overfôring er nok en langt vanligere grunn til at folk mister yngel.

Hvis det er et slikt fødenett for levendefødere du bruker, så har de ofte ganske store masker, det kan variere mellom produsentene. Vær klar over at fødenettet derfor kan være tomt når du kommer hjem, for enkelte Corydoras-arter er så små når plommesekken er brukt opp at de piler ut gjennom maskene i en håv også Jeg har forsøkt å beskytte egg til klekking ved å legge dem i håv som henger over kanten på karet, og joda...det går fint det. De klekker, ligger der og bruker opp plommesekken... og VIPS! Borte er de! Når den runde plommesekken er brukt opp blir de tynne som sytråd så de smetter lett gjennom maskene i en håv
Erfaren akvarist hun som skal passe her, så det går nok bra Nettet er helt finmasket, samme materiale som de aller fineste yngelhåvene. Kjøpte det nettopp av samme erfaringer som deg - mista 9-10 thomasi yngel som jeg trodde jeg hadde "redda" over i en levendefødende yngelkasse - hadde knapt rukket glede meg over redningen før samtlige smatt ut hullene

Da ber jeg henne blande litt 01 med vann og sprøyte ned - antar hun kommer hver 2-3 dag omtrent, så bare å krysse fingre og tær her

Ufattelig gøy å se dem leke forresten Aldri sett lek hos cory, utrolig fascinerende, skjønner at du er bitt av den basillen der ja. Takk for hjelpen! Godt å ha noen eksperter å ty til når sånt skjer midt i alt kav for å bli klar med jobb og pakking før avreise
Tror forresten jeg skal legge inn "klargjøring til lengre ferie/fravær" som yngeltips for coryer (og fisk generelt egentlig)
Litt skryt.
tenkte jeg skulle skryte litt av deg jeg da, har lest litt nå å da på siden din synes du har noen helt utrolig flotte akvarium og veldig fine bilder tar du også. har stilt noen spørsmål på forumet og de fleste gangene du har svart så har du hengt med et bilde for å forklare bedre veldig bra for en person med 10 tommeltotter og lite teknisk fantasi.
Litt mer skryt:)
Enig med tomandre, du har noen helt fantastiske akvarier Mona O.
Jeg er titt og ofte innom og leser og kikker på bilder og blir like grønn av misunnelse hver bidige gang:P (Har faktisk artikkelen din om akvarierommet ditt liggende som snarvei på skrivebordet mitt.. Til inspirasjon og beundring)
Tusen takk til både Sterud og tomandre Det er veldig, veldig hyggelig å lese så snille ord
Tenk om man hadde lykkes med å få til oppdrett på disse digre Coryene...
Tror det hadde vært litt av en opplevelse å se disse "in action". For ikke å snakke om mengden egg disse sannsynligvis ville klemt ut av seg...
Men, det blir vel med drømmen. Kanskje jeg en vakker dag går inn for å prøve, men foreløbig går de i en oppsamlingstank (180 liter).

Det er 8 fisk. Bare èn Corydoras narcissus, som var arten jeg egentlig bestilte, sammen med 7 Corydoras Super-Arcuatus (CW036). Alle er viltfanget og voksne. De sju CW036 jeg har ligger på mellom 7,2 og 7,5 cm.
Super-Arcuatusene er nydelige Men jeg er alltid på utkikk etter noen flere ekte C. narcissus. De er svære, 8 cm.
C. narcissus har annerledes snuteparti og øyne, og kroppsstripen er grå, i motsetning til CW036, som har brunsvart stripe.

[External Image]

[External Image]

Her er C. narcissus helt foran, legg merke til gråfargen i forhold til Super-Arcuatusenes brunsvarte farge. Legg også merke til øyet, det er høyt plassert på hodet.
[External Image]
Hmmm...hva har jeg sagt om oppdrett på super-arcuatus: du får ikke lov før jeg har fått til mine! Fjompenissene har roet seg litt ned igjen, selv om de er fulle av egg (damene i hvert fall). De er tydeligvis ikke de enkleste å få i lek, men det visste jeg jo på forhånd. Dessverre har jeg også fått infusorier i dette karet, og jeg har ikke lyst til å stoppe fôringen før de får klemt ut noen egg.
Ingen fare, Inger Anne, disse ligger langt ned på prioriteringslista mi
I plast-karet med de få Corydoras sp. Black-ynglene, har jeg lagt ned en mosedott og et innkjørt lite Vitatech-filter. Mosen holder seg på plass på bunnen ved hjelp av en liten glatt stein. Så nå ser jeg ikke mer til yngelen :p Det er bare å satse på at de lever. Jeg har gitt dem mat for første gang i dag, og det ble nyklekt artemia fra lite glass med skrulokk. Første gang jeg prøver det fôret (bruker vanligvis levende nyklekt artemia til yngel). De spiser det nok... håper jeg. Det er vanskelig å dosere mengden mat til så få yngel, det er derfor tryggest å ha filter her så jeg ikke ødelegger vannkvaliteten for mye. Det er litt for mye pes å drive med daglige vannbytter, vask av plast-tank og klekking av artemia for bare 5 små yngel sin skyld

Lyset er for mosen sin skyld.

Yngelkar for 5 småtasser
[External Image]

I 85 literen jeg har Corydoras metae i + en stor koloni av CRS reker, har mosen formet seg selv og vokst etter eget forgodtbefinnende. Med litt hjelp av utblåset fra hang-on filteret, har den vokst opp en stor klump helt opp til overflaten, og med et "sort hull" i midten (der vannet treffer). Den er ren og pen takket være alle rekene som utrettelig jobber med å renske den.

Bildene viser hvordan mosen ser ut fra venstre kortside i akvariet. Man ser ikke hullet fra frontglasset, der er det bare masse mose klint utover mesteparten av glassflaten.

På bildene: Frontglasset er på den siden det gule termometeret henger (ikke mye innsyn her fra frontglasset, nei)

Innsyn fra kortsiden uten blitz:
[External Image]

Innsyn fra kortsiden med blitz:
[External Image]
Hei Mona,
tillater å legge et innlegg og et spørsmål i din flotte tråd. Har abbonert lenge, og synes at det er veldig artig å følge med på dine mange oppdrett, og alle de flotte cory artene som du har. Du har nok inspirert og hjulpet mange.

I går hadde jeg min første opplevelse av en perfekt T. Jo da: det var mine
corydoras aeneus som endelig fikk det til! Jeg trodde ikke mine egne øyne. Har lest om dette i din tråd flere ganger - og nå har jeg opplevd det selv. Det var helt utrolig fantastisk.

I dag kan jeg se i alle fall 4 cory egg som er klistret fast ganske høyt opp og spredt på to steder på akvarie glasset. Er redd for at de skal bli oppspist av resten av beboerne i selskaps akvariet på 250 l.

Mitt spørsmål: Hvordan kan jeg enklest mulig berge de 4 eggene uten å klistre dem flat?
Kan jeg ta dem med fingrene eller bruke noe å skrape dem løs? Blir veldig usikker.

Har et lite plast kar og luftestein, så det er bare å få eggene over - tror jeg. I tillegg har jeg for ca 4 dager siden bestillt en artemia klekker via web zoo, så alt ligger til rette. Har så lyst å prøve å berge dem!

Det er jo ikke sikkert at de er befruktet, men det var i alle fall 2 gutter og en dame som deltok i oppvisningen.
Hei Ruth
Dersom eggene ble lagt i går, er de ikke myke lenger. Da er det lettere å unngå å knuse dem Men de er også vanskeligere å få av, ettersom de "størkner" på underlaget (glasset). Du bør bruke noe som ikke skader selve egghinnen, for brytes den er egget ødelagt. Enkelte bruker å skrape av egg fra glass med et gammelt kredittkort, andre bruker et barberblad. Det viktige er at det du skraper med, presses hardt mot glasset, slik at egget ikke skades under. Stå klar til å ta i mot egget med noe under, for de er ikke klebrige lenger etter et døgn og faller da fort ned i grusen og blir borte :p Du kan forsøke å holde en kopp eller noe under, med andre hånden.

Jeg pleier å ta eggene mens de er nylagte og klebrige, for da er de enklere å flytte synes jeg. Dessuten har jeg glupske fisk, og man vet aldri hvor mange som er igjen om man venter til dagen etter. Som oftest er eggene oppspist da, men jeg har hatt flaks noen ganger også slik at eggene er der fremdeles.
I dag har jeg tatt et kaldtvannsbytte på Corydoras sp. Black, i håp om å lokke frem noen flere egg. Dynget oppi noen røde mygglarver også, som de kastet seg ubeskjedent over.
Det er litt mere interessant nå, dette med å lokke frem ny lek på dem, nå som jeg har sett at de iallefall produserer noen befruktede egg som resulterer i yngel

Jeg byttet plast-tank på Black-yngelen i dag, og valgte å vaske litt sand og legge på bunnen i karet deres. Jeg tok først og tappet ca halvparten av det vannet de var i over i den nye plasttanken, så tok jeg forsiktig tak i mosedotten og løftet den ut og over i det nye karet. Yngelen som gjemte seg i mosen ble nok med over, for jeg fant bare 3 stk på bunnen av den gamle plast-tanken etterpå. De ble forsiktig sugd opp med pipette (klipper tuppen av en halv-veis ned, slik at hullet blir større og pipetten kan brukes til yngelflytting) og flyttet over til sandbunn de også. Det er et lite VitaTech filter i plastkaret også, så slipper jeg store, daglige vannbytter.

Siden det bare er fem yngel (det var iallefall fem) gidder jeg ikke sette i gang noe artemiaklekkeri, så de har fått avskallede artemiaegg fra pose. Bittelitt klypes mellom tommel og pekefinger, så stikker jeg fingrene under vannet og gnir. Da synker det. Det er jo frysetørket mat, så det blir bare liggende og flyte om man bare strør det på overflaten.

Det ser ut som de spiser det, for det er jo liv der, og jeg så en liten tass med oransje og rund mage i går Dette er jo Corydoras schultzei/aeneus, og de er jo ikke akkurat kjent for å være kresne eller sære i kosten. Så dette går nok fint å fostre dem opp på Betraktelig enklere også, hehe

En av de voksne skjønnhetene
[External Image]

[External Image]

Yngelkaret. En dott javamose holdes på plass med et par småsteiner.
[External Image]
mona o
De ble forsiktig sugd opp med pipette (klipper tuppen av en halv-veis ned, slik at hullet blir større og pipetten kan brukes til yngelflytting) og flyttet over til sandbunn de også.

Hvor får du tak i pipettene? Har prøvd div buttikker, Jernia, PyttIPanne o.l. men finner ingen steder...
akvarie fiskeren
Hvor får du tak i pipettene? Har prøvd div buttikker, Jernia, PyttIPanne o.l. men finner ingen steder...

Disse pipettene hos Panduro hobby er de beste, synes jeg Jeg kjøper en haug om gangen så jeg har en stund. Sist bestilte jeg 50 stk.
Hver enkelt pipette er av litt halvmyk plast, så de varer bare en begrenset tid (så revner plasten i skjøten, og da er det på tide å ta en ny) Jeg har aldri "tatt tiden" på hvor lenge en pipette varer, det avhenger vel av hvor ofte man bruker dem, men mellom en og to mnd kanskje? De slites kjappere ut om man bruker pipetten flere ganger pr dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas Agnor
Reklame for plussmedlemskap