Inger Annes akvarieprosjekt (side 128)

Ja, det er bekymringsfullt. Det er begrenset hvor lenge de kan tære på reservene.

Prøv med levendefôr. Gi en smakebit av mikroorm, og se om de tar det. Skru av filteret og sprøyt ut fôret i et bestemt hjørne i akvariet (der de liker å være) og sett deg ned og vent.
Om du ser at de spiser det, så er de altså sultne, de har bare ikke skjønt og knekt koden for "dødt fôr er spiselig" enda.
Jeg ringte Dahls dyrerike for å høre hva de har fått å spise der, og der hadde de knasket mygglarver som bare det. Men de tipset meg om å forsøke meitemark. Tro om det er mulig å finne noe meitemark ute nå som det er nattefrost? Jeg ga dem en rute mygglarver i morges, og den ligger akkurat der den sank da. De ha ikke snust på den en gang. Jeg har nå forsøkt mygglarver, tubifex, hjemmelaget rekemiks, TetraTips og discusgranulat (Tetra). Jeg har ikke all verdens microorm å forsøke, da det ikke er lenge siden jeg satte en ny kultur (og det var bare såvidt liv i den forrige). Forresten, Mona: jeg skal inn til byen om 1 1/2 uke. Skal jeg ta med en klatt microorm til deg når jeg likevel skal i den retningen?

De skal også få et litt tryggere miljø. Jeg fikk tak i en større rot i går, og den gir dem mye mer sjansen til å gjemme seg. Mulig at det vil hjelpe på også - at de føler seg tryggere. Jeg skal fylle opp resten av sanda (de har fått fylt litt opp med Biltemasand jeg fikk hentet i går), slik at de virkelig kan stappe nesa ned i myk, deilig sand. Javamose og javabregne skal festes til rota. Et skikkelig vannbytte skal de få i kveld. Og hvis jeg finner noen: noen fine, feite meitemark. Lar de seg ikke lure da, så får jeg true dem med litt Esha Hexamita. Det snåle er at de på ingen måte oppfører seg som om de er syke. De ser helt fine og friske ut.

En annen sak er at det ene utvendige filteret mitt på soverommet har begynt å lekke. Ja, det er det filteret jeg byttet om, som tidligere stod på stua. Jeg fatter bare ikke hvor det lekker, for det eneste jeg kan se er at det kommer ut vann under filteret. Jeg ser ikke noe som renner nedover siden. Det eneste stedet det evt. kan komme ned, er at det renner ned på innsiden av de greiene som går langs hjørnene på filteret. Argh! Det er ikke helt min dag i dag.
Sjekk at den firkantede gummipakningen som går oppunder kanten på lokket ligger korrekt ned på den firkantede filtertønna. Har den løsnet noe sted og sitter skjevt på, kan det kanskje lekke slik du beskriver.

Meitemark tror jeg faktisk du kan finne fremdeles. Ute på tregulvet på terrassen vår kravlet det bøttevis med meitemark etter regnværet i går og forgårs. Men ingen sværinger, det rare var at det kun var små meitemark som lå der. Men det er altså liv i jorda enda, det har jo ikke fryst under bakkenivå enda. Kun en tynn skorpe på toppen enkelte netter.

Det var ikke noe problem å finne meitemark, nei. Jorda var godt fuktig, så de holdt til høyt oppe, i massevis. Og jeg fikk endelig sparket meg selv nok i rumpa til å ta opp årets gulrøtter (æ e treig trønder, sjø!). Jeg slengte oppi 4-5 meitemark til multiene. Først likte de ikke å få noe som sprellet nedi der. De trakk over til motsatt side av karet, alle sammen. Men så kom jeg og satte meg ned ved akvariet, noe som fikk dem til å sprette over til markene igjen. Og så fikk én av dem lyst til å prøve... Noe så fantastisk morsomt å se! Da den først hadde tatt tak i den ene enden (og marken begynte å sprelle veldig) ble den helt vill! Det var ufattelig morsomt å se en cory takle levendefôr på den måten! Min kjærlighet til disse fiskene steg bare til nye høyder. Det er ingen tvil om at dette er maten de spiser i naturen, for dette kan de. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle se en morderisk cory! Jeg forlot karet, slik at de skulle få kose seg i fred. Jeg så bare at den ene forsøkte seg, men jeg gjetter på at de andre fortsetter også, nå som jeg fikk se hvor stor pris de satte på dette! Det blir ikke siste gang jeg kommer til å servere meitemark til fisk, det er helt sikkert. Det skal også være godt kulefiskfôr, men jeg har aldri testet det. Jeg kan nemlig ikke bruke meitemark om sommeren, da jeg sprøyter gulrøttene mine med insektsmiddel (mot gulrotflue). Men nå er gifta brutt ned, så nå er det bare å forsyne seg. Jeg skal likevel ikke fôre mye med det. Det er viktig at fiskene lærer seg å spise annet. Dette blir bare "lørdagskos", eller rettere sagt ekstrasnop. Men, så snart jeg har penger til det, skal jeg også bestille meitemarksticks. Jeg kan tenke meg at det også faller i smak.
Så god å høre! håper det er på bedringens vei og at de virkelig begynner å spise nå! Men jeg må bare spørre. Når man fôrer med meitemark.. Er det bare å finne marken, så skylle den i vann og slenge den i karet?
Flott å høre, Inger Anne!

En hel meitemark ville vel normalt være for stor og uhåndterlig for en Corydoras, så jeg ville kappet den opp i passe munnfuller sånn at de får det i seg.
Men nå er ikke disse svære Multi'ene noen "normalstor" pansermalle, så de klarer nok å håndtere en meitemark på et helt annet vis

PS!
Inger Anne; jeg fikk en ny startkultur med mikroorm i posten i dag, så jeg satser på at jeg nå er selvforsynt igjen snart. Ellers takk for tilbudet om å stikke innom med en kultur, men det blir altså ikke nødvendig (tror jeg)

Jeg ser meitemarkene er litt vel store for dem. Men jeg tror det er viktig at de er intakte, i hvert fall i dag. Det trengs at markene vifter og forsøker å stikke av, slik at multiene blir fristet over evne. Det er utrolig morsomt å se dem forsøke seg på markene. Av og til forsøker de midt på marken, og det går selvsagt dårlig. Det gir de opp med en gang. Det virker nesten som om de er litt redde for at marken skal bite dem, for når den spreller for mye, slipper de taket, og spretter unna. Det har ligget en liten mark inntil glasset, og 5-6 av multiene har forsøkt seg på den - alle like morderiske i forsøket. Til slutt måtte jeg lene meg fram og se på den, om den var spist på i enden, og det var det. Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes litt synd på markene. De får virkelig gjennomgå. Men en ting er i hvert fall sikkert: multiene greier ikke å motstå en viftende mark. Det strider imot ethvert instinkt i dem. Det er bare så herlig å se dem så interessert i maten. Etter at markene ble servert, har de også begynt å virkelig dytte hele trynet ned i sanda, på jakt etter flere godbiter. Det har de ikke gjort før nå. De har tidligere bare bartet litt rundt. Nå oppfører de seg endelig som de langsnutede coryene de egentlig er.
Takk for tipset Dahls Dyrerike! Det fungerte!

Jeg må innrømme at jeg lærte litt av dette. Det er noe jeg kan overføre til kuler som har vanskelig for å begynne å spise etter innvollsorm. Jeg tviler på at de greier å motstå viftende meitemarker, de heller.
At multiene har spist, er det ingen tvil om. Det ligger og slenger noen halve meitemarker i akvariet. Den aller største ble derimot for stor for dem. Den labber rundt der nedi ennå, selv om jeg har sett noen av multiene forsøke seg på den. Jeg blir trolig nødt til å fiske den ut. Meitemarkene jeg ikke putta nedi til dem, ble nå fordelt på tre kulefiskkar. Det falt godt i smak der også! Suvattiien min tok ikke mye tenkepause. Normalt er han kjapp når han ser det kommer mat, men dette slo alle rekorder. Det tok bare brøkdelen av et sekund fra meitemarken traff vannflaten, til kula var på plass. Han var så opphisset at han først bommet. Trolig siktet han på refleksen i karet, for det var tydelig glasset han forsøkte å bite. Men det tok bare nok en brøkdel av et sekund før hele meitemarken var sugd rett inn i munnen. Jeg har aldri sett han så overbegeistret for mat jeg har presentert han for, enda han normalt ikke akkurat tar tenkepause når han får mat. Han er en slukhals! Dette var rett og slett kul mat å servere fiskene. Ikke rart vi bruker meitemark når vi er på fisketur!
Levende meitemark fåes kjøpt på de fleste sportsfiske butikker hele året
Har jo Abbor i karret så her går det mye mark hehe
Det visste jeg faktisk ikke. Jeg har bare visst om de ekle liksommarkene. Jeg synes faktisk det er eklere å tre liksommarker på fiskekroken, enn levende, ordentlige meitemarker. Stinker gjør de også.

Skulle jeg finne på å bli rik en dag, skal jeg kjøpe denne tegningen. Nydelig, ikke sant? Selv om den på tegningen er for langstrakt i forhold til høyden. Multier er mer kompakte enn dette, ikke så lange. Men nyyyydelige er de!
Om du laster ned bildet og skriver det ut ? Høyre klikk på bilde og velg laste ned som
Kan også laste ned et program som heter Rasterbator, så kan du lage så store bilder du bare vil
Jeg er ute etter det ekte bildet. Dessuten synes jeg at kunstnere skal få pengene for det de lager. Det er tross alt det de lever av.

Filteret som lakk, lekker enda verre. Normalt har jeg god teknisk innsikt, men dette greier jeg foreløpig ikke å løse. Og det som er enda verre: jeg har for tiden ikke noe innkjørt backup-filter, siden jeg nettopp satte opp karet til multiene med dette. Derfor jeg løse filterproblemet i kveld. Men etter at jeg hadde det opp nå nettopp, siler det vann av det. Det er ingen mulighet til å bruke det slik det er nå. Jeg har også tatt ut pakningen (jeg visste faktisk ikke at det var mulig å ta den ut), og satt den grundig inn med fett, men til ingen nytte. Det blir bare verre og verre. Og nå er det ingen tvil om hvor vannet kommer fra. Det siler ut mellom lokket og tønna så snart jeg setter filteret i gang. Jeg kan ikke se at pakningen er skadet på noen måte. Og den sitter der den skal. Jeg er virkelig rådvill.
Jeg er ute etter det ekte bildet. Dessuten synes jeg at kunstnere skal få pengene for det de lager. Det er tross alt det de lever av.

Enig, men Rasterbator kan faktisk brukes til egne bilder også, og er morro å leke med (dyrt om du lager fargebilder for morro)
Meitemarksom agn eller for t akvariefisk
10 -liters plastbøtter til oppbevaring og yngling av meitemark.
-grov grus som bunnsubstrat ca 5-10cm
-så litt lett jord sand,lagvis med noe kompost i mellom lagan.
-bøttene oppbevarses mørkt og frostfritt.
-ikke legg på lokk uten luftehull,ikke vann unødvendig,markene kan fores med vissne løv,litt potesmosflak,kulturmelk? ellers råttne planterester,noen bruker også krydderurter før de fisker etter ørretter.
-før foring,ha marken i ett glass m fuktig torvmose,etter 1 t 2 døgn vil den være rein for jord.
server den til fiskene.
-meitemarken e ett superviktig dyr for naturen,vis respekkt.
mvh.thor arne
Har hatt meitemarkkultur en gang, neste gang blir det vel skillsmisse da det ikke lukta særlig godt i kjeller'n hehe
Meitemark i bøtter og spann
blondviking
Har hatt meitemarkkultur en gang, neste gang blir det vel skillsmisse da det ikke lukta særlig godt i kjeller'n hehe
Meitemark i bøtter og spann.
sorry,førr mye krøkkis.
meitemarken må oppbevares nokså tørrt,derfor grus i bunn og ikke lokk på bøttan eller store og mange luftehull.
ellers er egne tanker og i ideer ofte tilsidesatt,p.g-a.det økonomiske system og det spindelvevet
som vi har spunne rundt oss og allt her på joda.
t.a..
Meitemarksuksessen er det eneste positive i en ellers så utrolig møkkadag. Klokka er snart 11 på kvelden, og jeg har ikke spist siden frokost. Man kan bli i dårlig humør av mindre.

Eheimfilteret er det ikke håp for, i hvert fall ikke her og nå. Sånn som det er nå, siler det vann bare jeg åpner for vann inn fra slangene. Jeg trenger ikke å starte det en gang. Det kommer vann like fort ut av det, som det kommer inn fra slangene. Jeg skal forsøke å bestille opp en ny pakning, selv om den gamle virker fin og myk. Det skader ikke å ha en ekstra pakning på lager, om det skulle vise seg å ikke virke. Det ble et puslespill for å finne en løsning på manglende filter, og ikke mindre enn 3 akvarier er berørt av dette (akvariet der filteret hørte hjemme inkludert). Jeg er lettere nervøs for løsningen, men jeg får bare følge nøye med i de 3 karene. Jeg måtte hente den ekstra Fluvalen som gikk hos atroene (en Fluval 2 - ikke plus). Dette gjør meg skikkelig nervøs, for det forutsetter at de dråpene jeg greide å klemme ut over det hjemmelagde filteret for noen dager siden, var nok til å kickstarte det. Så atrokaret står nå med et halvinnkjørt, hjemmelaget filter. Fluvalen er altfor liten for å kunne ta seg av det karet som mangler filter, så denne ble flyttet til den ene kulefisken min, der det går en Eheim Aquaball (jepp, filteret jeg hater). Aquaballen er også for liten til å håndtere karet som mangler filter, men det er det eneste jeg greier å hoste opp på så kort tid. Det er i hvert fall langt bedre enn ingenting. Det er typisk, dette, at slikt skjer når man definitivt ikke har råd til å kjøpe noe nytt, og heller ikke har noe ekstra gående. Men når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk et gavekort til en dyrebutikk i Oslo sentrum. Problemet er bare at jeg aldri befinner meg i sentrum. Jeg tror jeg var der sist da jeg kjøpte julegaver i fjor...

Filteret er ikke det eneste som gjør meg i dårlig humør. Neste punkt på lista er at jeg nå har finkornet Biltemasand utover gulvet i 3 rom. Da jeg kjøpte sand i går, greide jeg å miste sekken i bakken utenfor huset da jeg kom hjem. Resultatet var at sekken selvfølgelig sprakk. Jeg greide å transportere den inn i huset uten særlig søl. Men innenfor døra her i 2.etasje, var det slutt på tålmodigheten til sanda. Den begynte å søle. Og finkornet Biltemasand renner meget lett ut av en sprukken sekk. Jeg fikk til slutt stappa sekken oppi en diger pose, men selvfølgelig var det flere store hull i nettopp den posen. Grrr! Så dermed fortsatte sanda å renne ut. Jeg tok med meg hele elendigheten inn på badet, og stappet det i en bøtte. Men sekken fikk ikke plass i bøtta, så det rant masse sand utover baderomsgulvet. Og jeg har fliser med masse rugler på på gulvet der, så den sanda blir ikke enkel å bli kvitt, selv med støvsuger. Sanda skulle brukes i multikaret. I dag har jeg hatt i en del der. Men da jeg løftet posen ut av bøtta, feilberegnet jeg hvor hullene i posen var, så dermed rant det masse sand utover stuegulvet også. Argh! Nå er jeg rett og slett pottesur!

Tredje punkt på lista er at jeg oppdaget at de to L-206 som jeg flyttet til corysuppa på torsdag såvisst ikke har tålt flyttingen. Den ene lå død i et hjørne, mens den andre foreløpig er i live, men helt tydelig sliter. Gudene må vite hva som er galt, for belastningen i dette karet er lavere enn i det forrige, om enn ikke akkurat lav der heller. Og jeg er ikke plaget med sykdom der - eller har i hvert fall ikke vært det fram til nå. Det ser ikke ut som om coryene der har problemer heller. De svinser rundt og koser seg som vanlig, og takk og pris for det.

Så bortsett fra den gledelige nyheten om multiene, har ikke dette vært den beste dagen, nei.
Inger annes opplegg.
sjekk mat pakkninga ligg ret vei.
vesst ikke,ring førr krøkkis.
god natt.
t
Er det ikke litt tidlig å strø nå ?? selv innendørs ??
Kjenner meg igjen der hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap