Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 128)

Ja, det gebyret banken tar for utenlandsbetalinger er vel på en femtilapp tror jeg.
Ferdig med akvarievasking
Nå er jeg ferdig med å vaske vekk alger og fjerne sandrester. Tok like så godt og hentet "utendørs-støvsugeren" og sugde vekk all sanda som lå igjen i karene. Var ikke så mye, men i det ene karet var det litt mer enn de andre.

Jeg har nå oppdaget èn ting da....:-/ Armaturene fra Woha passer ikke til å oppbevares utendørs i minusgrader. Det er nemlig blitt full av små "bobler" under plasten som dekselet er dekket med, det som har sånne kopierte år-ringer så det ser ut som treverk. Fullt av små bobler over hele dekselet på alle tre akvariene. Heldigvis synes det ikke spesielt godt, siden det sterke lyset fra karene skyggelegger det som er oppå dem. Men litt irriterende tross alt. Jeg er sikker på at det ikke kan ha vært der før jeg satte alt til oppbevaring der ute, det må ha kommet av kulda. Tror jeg. Nåvel, det går ikke utover funksjonaliteten på armaturene. De virker fint som før.

Her er et par bilder. Det ene viser reolen sånn den står akkurat nå, med kar som er klare for sand, røtter og planter. Skal sende gubben på Biltema i morgen, han har sagt ja til å gjøre det, og få kjøpt de manglende sandsekkene. Det skulle jeg tenkt på før og fått gjort tidligere... Det sandfargede man ser i bunnen av akvariene nå på bildene, er gråpapir som er på undersiden av karene og skal beskytte mot riper. Jeg har ikke giddet å fjerne det.
Det andre bildet viser Eheim filterne, stablet inn ved siden av. Det må bygges et eller annet skap/hyllesystem å ha dem i, det er sikkert. Så kan de stå over hverandre.

Resten av kvelden kunne jeg brukt på å skrubbe mangroverøttene rene for alger, men også det må vente til i morgen siden jeg mangler noe å skrubbe med. Skal kjøpe et par neglebørster i plast i morgen.

REDIGERT; det mangler deler til det ene filteret, oppdaget jeg nå. Innsugsrør og innsugsrist til det røret mangler, og jeg kan ikke se det ligger blant det andre utstyret heller. Ut i boden og leite.... hvis jeg ikke finner det, må jeg snarest slenge inn en bestilling hos Aquaristikshop.

[External Image]

[External Image]
Angående direkteimport fra Woha, der fikk jeg meg en på trynet !
I fjor bestilte jeg et akvariebord 100x40 og en lystopp til 100x40 akvarium. Ikke noe problem, jeg betalte frakt og alt.
Men så kom overraskelsen. Varene ble tydeligvis sendt per spedisjon på en eller annen måte, og jeg fikk en mail fra et spedisjonsfirma som kallte seg Dachser Norway. De hadde tydeligvis mottatt, fortollet og huset sendingen, og resultatet var en regning på over 1500 kroner PLUSS mva for sendingen...totalt 2100 kroner. Bare fortollingen kostet 720 kroner (ikke inkl. momsbeløpet) ! Og ikke snakk om noen utlevering før regingen var betalt. Jeg prøvde å klage, men det hjalp ingen ting. Det hadde heller ikke noe med vekten av sendingen å gjøre, kun "frakthåndtering" med lagerleie, papiravgifter, spedisjon, utleggsgebyr o.l..
Bare nevner det, siden det ER billigere å handle direkte. Unner ingen å få et sånt sjokk som jeg fikk ! Bordet ligger her, fremdeles ikke skrudd sammen...
Interessant. Takk for advarselen. Kan nok lønne seg å spørre hvilken fraktmetode de bruker ja, og be om at posten brukes.

Så du har prøvd å handle direkte fra nettopp Woha før...?? Eller mente du generelt fra produsenter i utlandet?
Dette var direkte fra Woha. Et Paru bord og lystopp.
Forøvrig hendte akkurat det samme meg den gang jeg skulle ha min første flatskjerm. Den jeg ville ha var ikke kommet til Norge enda, så jeg bestilte fra en butikk i Tyskland, og trodde at når jeg betalte frakt så var jeg ferdig med den saken. TV'n sto jo på en pall, da...men resultatet var akkurat det samme. Diger ekstraregning for mottak og spedisjon her i Norge.
Vet ikke om spedisjon er "normal" måte å sende litt større pakker fra Woha sin side, men tror det lønner seg å undersøke GRUNDIG før du eventuelt handler, ellers går vinningen opp i spinningen.
Ok. Vet nå at jeg ikke kommer til å bestille noe med mindre jeg får dem til å bruke Deutsche Post.

Aquaristikshop bruker jo post da, selv når de sender flere armaturer. Sist jeg bestilte 3 armaturer betalte jeg 36,90 Euro i frakt. 36,90 Euro er ca 295 kroner. Det kan jeg jo tåle i frakt for en diger pakke med tre armaturer på 80 x 35 cm hver.

Norsk moms på 25% kommer jo i tillegg, pluss et gebyr på 100 kr ca til posten. Men man kommer likevel ikke oppi sånne summer som påløper hvis et eksternt spedisjonsfirma brukes...
Ja, post er mye tryggere i så måte. Mine erfaringer har gjordt at jeg nesten ikke tør bestille ting av litt størrelse fra utlandet. Har til og med vært i tvil om jeg tør bestille et nytt Eheim utvendig filter derfra. En pumpe som rommer 8-10 liter blir jo ganske stor og tung å sende. Men ifølge det du sier burde det være trygt fra Aquaristikshop...?
Jeg har bestilt to filtere m/innhold på en gang før derfra, og de har kommet med post (i samme pakke). Og "normal fraktkostnad" om jeg kan si det sånn Det må vel bli det samme med det filteret du skal ha?
Ja, skulle jo tro at det burde gå greit. Er bare meg som er super-skeptisk når det gjelder frakt av store ting, men du har visst overbevist meg. Og prisene er så mye mer behagelige i Tyskland.. !
Kom på at jeg også har bestilt ting med stort volum (men ikke så høy vekt da) fra Aquaristikshop. Bestilte to Woha armaturer i str 120 x 40 cm. Disse ble sendt, pr post, i samme pakke, oppå hverandre. Pakken var diger
Den var jeg borte på post-i-butikk her og hentet selv
Anders K
Nei, vet dere hva, Mona og Rita; nå fristet dere meg så at jeg nettopp tok opp visakortet og trykket inn en bestilling på en sånn boks selv!

Du får sikkert sjansen til å bruke den før meg (jeg må kjøre inn akvariene først osv) så kunne du være snill og skrive rapport i tråden din (jeg leser der) om hvordan fôret ble mottatt hos dine fisk?

Jeg er veldig spent på det fôret selv. Jeg klinte til og kjøpte to ulike smaker; en meitemark og en artemia. Blir spennende å se hvilken som blir best likt av Corydoras, evt om det blir noen forskjell i mottakelsen overhodet Blir responsen veldig god, tør jeg nok å kjøpe større boks enn 50 gr neste gang.
-----------------------------------

Idag kom gubben hjem med sandsekker fra Biltema, hvite bøtter fra Europris og neglebørste til meg (til skrubbing av trerøtter). Det er bare å sette i gang! Bøtene rommer hele 15 liter, virket veldig solide og har helletut! Nå er det vel ikke så enkelt for meg å bære en full 15 liters bøtte med de kjipe skulderne mine, men da lar jeg bare være å fylle dem helt opp hvis de skal bæres da (de hadde ikke hvite bøtter igjen av de 10 liters bøttene med helletut, så derfor valgte jeg 15 liters)
Plussmedlem
Beklager at jeg forvirret deg, jeg burde forklart bedre... jeg mente den Breeding Box-greia, hehe Flere bokser det var snakk om her

Skal gi rapport på den også, jeg...
Ah, ja der ser man. Fort gjort å misforstå
I dag oppdaget jeg at jeg faktisk mangler mer av rørdeler til filterne enn jeg trodde. Nå oppdager jeg at jeg kun har kun et enkelt sett av innsugsrør og utstrålingsrør!?? Jeg mangler altså to sett rør! Hvor i all verden har jeg lagt de to andre settene? De har vel ikke blitt kastet? Jeg har allerede vært ute i boden og sjekket en gang etter noen kasser eller poser jeg kan ha oversett, men alt jeg finner er julepynt og Tupperware :p

Så nå hev jeg meg rundt og la inn en bestilling på slanger og rør + et par varmekolber og noe småtteri hos Webzoo, i håp om at det kommer frem fortere enn Aquaristikshop-bestillingen...men det tviler jeg på, for Webzoo var tomme for den ene varianten av installasjonssett (filter-rør), og det betyr jo ventetid.

Det blir ikke noe igangsetting av akvarier før filterne er komplette, det er sikkert, så nå må jeg visst bare vente likevel... Og jeg som tok inn og vasket og rengjorde vanntønnen min og alt, og trodde jeg skulle få fyllt den opp idag! Den gang ei. Det jeg trodde var èn lang slange, var flere korte biter. Så den kan jeg ikke bruke til vanntønne-oppfylling. Og så manglet det altså filter-rør til hele to av filterne. Det tredje tror jeg at jeg skulle greie å få skrapt sammen deler til... kan jo fylle det opp ved hjelp av bøtter? :p (uvant, men ikke umulig å bruke "forhistoriske" metoder, hehe)

Igår kveld tok jeg og tegnet et stativ å sette filterne på, slik at de kan stå over hverandre i høyden, og gubben hjalp meg å ta mål. Han skulle snekre sammen stativet i dag på jobben. Så da får jeg plassert filterne der de skal stå i riktig høyde, ved siden av hvert sitt akvarium, iallefall. Selv om jeg ikke får satt dem i gang riktig ennå da...:p
Typisk. Men det ser ut som jeg må vente til etter jul med å komme i gang, forventer ikke noe rask postgang nå i desember.

Nei, nå er det tid for kaffe!
Det er så morro at du snart er igang igjen
Sissimor
Det er så morro at du snart er igang igjen :D

Takk for det I natt drømte jeg at jeg hadde massevis av Corydoras adolfoi i alle tre etasjene av reolen. Det var ganske kult! Men jeg skal prøve å ha i det minste èn art til, og det håper jeg blir Corydoras C-121. Den er bare så spesiell!

Ellers....Det ergrer meg litt at jeg ikke sjekket dette med rør og sånt til filterne tidligere, da kunne bestillingen på de manglende delene allerede vært i hus nå! :p Men ok, sånt skjer. Jeg bare lurer på hvor jeg har gjort av det som mangler.... kan vel aldri ha kastet sånt noe??

Akkurat nå er dusjen forresten full av mangroverøtter Den største er skrubbet og lagt på plass i midterste kar i reolen. Tenker midten er det karet som blir fyllt opp først med fisk, for det er lettest å se inn i.
En ting er sikkert; skal jeg ha en reol til, blir det en lavere en! Jeg har trøbbel med øverste etasje i denne og det er bare såvidt klaring til takessene i taket.
Sånt er bare skikkelig ergerlig når en først har bestemt seg for å komme i gang,håper de kan levere raskt til deg selv om det nærmer seg jul.

Tror nok tryggt du kan regne med noen C-121 og
Sølvi Gullaksen
Sånt er bare skikkelig ergerlig når en først har bestemt seg for å komme i gang,håper de kan levere raskt til deg selv om det nærmer seg jul. Tror nok tryggt du kan regne med noen C-121 og ;)

Ja, jeg kunne ønske jeg hadde tenkt så langt at jeg hadde tatt inn utstyret i god tid og sett over det, da hadde jeg oppdaget at det manglet filterdeler for lenge siden. Men, men, sånn er det jo bare.

Jeg har litt lyst å ha to grupper med C. adolfoi; en viltfanget (som jeg har hatt tidligere) og en fangeskaps-oppdrettet gruppe. Vi får se hva jeg får tak i, det varierer jo veldig hva som er tilgjengelig.

REDIGERT;
Oooj, fikk email fra Webzoo allerede om at ordren min er pakket og sendt!
Det var lynraskt! Nå er det bare den treige Desember-juleposten som sinker da...
Store fremskritt om dagen ser jeg. Ikke sikkert det er så vanskelig å få tak i adolfoi heller. Jeg var innom Dahls i går, og da fant jeg 6 i et kar som ble med hjem og får en 128l for seg selv. Det var alle de hadde inne nå, men de tar inn når det er å få tak i. Rakk bare å ta storrengjøring og legge inn et par røtter i går. Nå er det planter der etter litt luking i et annet kar. Er litt blasse i fargen etter å ha gjemt seg i et hjørne mens jeg herjet i karet. Trenger du etterhvert litt av slikt ugress er det bare å legge ut et lite hint så burde det ordne seg.
Hans E
Store fremskritt om dagen ser jeg.

Små fremskritt føles det som, hehe

Så utrolig fine de Adolfoi'ene var! Hva tok Dahls for dem pr stk?

Takk for tilbudet om planter, det kan hende jeg tar deg på ordet. Jeg føler det er litt dårlig utvalg i butikker, det er hos privatpersoner de virkelig fine og interessante plantene er Den lokale zoobutikken her for eksempel, de har salgs-karene fulle av fredsliljer og andre stueplanter! :p Kanskje en og annen sverdplante, men det er omtrent alt.

Tenkte jeg kanskje skulle ta en tur innom Dahls og se etter planter der. Husker du om det var noe særlig? Uansett, jeg har ikke vann i karene ennå, så jeg får ikke kjøpt planter før det er fungerende filtere her, fyller jo ikke opp karene med vann før det.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap