- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 129)
Tropheus Bilder (side 129)
Mange velger å medisinere men vi er selv av den oppfatning at frisk fisk ikke skal medisineres som foreyggende,men heller ved sykdom. ved medisineringa svekkes bakteriene i filteret ditt kraftig, og du risikererå få nitrit i karet ditt.
Men anbefaler SEF å ha medisiner liggende, for det er snakk om å medisinere på dagen om du mistenker sott.
Men anbefaler SEF å ha medisiner liggende, for det er snakk om å medisinere på dagen om du mistenker sott.
Postet 09.01.09 kl 15:12
Endret: 09.01.09 kl 15:50
Postet 09.01.09 kl 15:46
Endret: 09.01.09 kl 15:52
Vidar AlfeiJeg brukte Sera Baktotabs på både innsetting av Kasakalawene og Canary Cheekene og her har jeg ikke hatt sykdom. Men tror det er opptil hver enkelt hva de vil... :) Hvordan går det hos dere da Vibeke?
Bactotabs er jeg enig med, for de går på tarmsystemet til fisken og ikke hele karet,pluss filtrering.
Her går alt bra. Har fått lunangwaene pluss en god gruppe lunangwa yngel i hus igjen
Ellers har vi moliro og livuaene Pluss en gruppe med Flotte frontosa!
Postet 09.01.09 kl 15:56
Postet 09.01.09 kl 16:01
Grattis med nye fisk 2nelise... ikke ta sorgene på forskudd. kom heller igjen og spør hva du skal gjøre når du får bukvansot, ikke no når du skal kose deg med dine nye fisker. ut og vekk med slike fy tanker kos deg heller...
Min/vår erfaring med troffer har hatt det en liten stund no men kan nok langt fra alt av den grunnn, men vår erfaring har vært at vi aldri har hatt sykdom i karene og ikke mistet noen av den grunn. har fine verdier på vanner og forer med ossi spirulina og tetra pro vegetabilsk, og de spiser og koser seg. og vi har heller ALDRI (ok 1 gang) medisinert fiskene. og jeg personlig tror at over medisinering ikke er spess bra for fiskene litt engang. men dette er min mening så får andre mene hva de vil. og jeg har tenkt og fortsette uten medisin inntil det evt virkelig trengs og ikke før den tid.
bytt vann 1 gang i uken og gjerne litt kjølig vann det trigger til lek. hender at jeg fyller i kun kaldt vann fra springen men lar det gå veldig seint slik at de ikke får kulde sjokk.
lykke til og kos deg med fisken og ikke tenk på hva om og hvis. og ja bilder er påkrevd her hehe
Min/vår erfaring med troffer har hatt det en liten stund no men kan nok langt fra alt av den grunnn, men vår erfaring har vært at vi aldri har hatt sykdom i karene og ikke mistet noen av den grunn. har fine verdier på vanner og forer med ossi spirulina og tetra pro vegetabilsk, og de spiser og koser seg. og vi har heller ALDRI (ok 1 gang) medisinert fiskene. og jeg personlig tror at over medisinering ikke er spess bra for fiskene litt engang. men dette er min mening så får andre mene hva de vil. og jeg har tenkt og fortsette uten medisin inntil det evt virkelig trengs og ikke før den tid.
bytt vann 1 gang i uken og gjerne litt kjølig vann det trigger til lek. hender at jeg fyller i kun kaldt vann fra springen men lar det gå veldig seint slik at de ikke får kulde sjokk.
lykke til og kos deg med fisken og ikke tenk på hva om og hvis. og ja bilder er påkrevd her hehe
Postet 09.01.09 kl 16:28
Bilder ja - lettere sagt enn gjort. De er jo helt spinnville, svømmer raskere enn "lyn gordon"
Legger ved et par dårlige bilder, skal ta skikkelige bilder ved en senere anledning. Skal også registrere akvariet etterhvert.
Og ja, jeg skal forsøke å kose meg og prøve å ikke bekymre meg alt for mye.
Men her er et par bilder
Legger ved et par dårlige bilder, skal ta skikkelige bilder ved en senere anledning. Skal også registrere akvariet etterhvert.
Og ja, jeg skal forsøke å kose meg og prøve å ikke bekymre meg alt for mye.
Men her er et par bilder
Postet 09.01.09 kl 16:56
Endret: 09.01.09 kl 16:58
2neliseFår en kjøpt Bactotabs i dyrebutikker? Jeg har hørt at Flagyl på resept skal brukes ved sykdom (bukvannsot) Ellers så er det fantastisk å sitte å se på troffene, for et aktivitetsnivå :-) De driver nå å finne sin plass og markere overfor hverandre, heldigvis har de godt med svømmeplass
Sera Baktotabs skaffer sikkert dyrebutikken til deg!
Når det gjelder Flagyl innholder den metronidazol, så den bør ikke brukes før du er helt sikker på at fisken(e) er syke.
Som nevnt tidligere kan du bruke medisiner med virkestoffet nifurpirinol som forebyggende tiltak. (Baktotabs er grei som Vibsi nevner).
Postet 09.01.09 kl 17:24
2neliseBilder ja - lettere sagt enn gjort. De er jo helt spinnville, svømmer raskere enn "lyn gordon" :) Legger ved et par dårlige bilder, skal ta skikkelige bilder ved en senere anledning. Skal også registrere akvariet etterhvert. Og ja, jeg skal forsøke å kose meg og prøve å ikke bekymre meg alt for mye. Men her er et par bilder
Flotte fisker!!
bruker du biltemasand? hvilken korn størrelse bruker du?
Postet 09.01.09 kl 17:25
Postet 09.01.09 kl 17:28
Postet 09.01.09 kl 17:29
Postet 09.01.09 kl 17:30
Postet 09.01.09 kl 17:34
Postet 10.01.09 kl 02:26
Postet 10.01.09 kl 18:45
Postet 10.01.09 kl 19:07
Endret: 11.01.09 kl 11:16
Vibsihvorfor solgte vi canaryene til deg vidar? Angrer jo litt nå hehe :) De er jo kjempefine!! Vi er jo i "kjøpe tilbake" modus no så du får gi en lyd til oss først visst du skal selge de :)
hehe... ja, det kan du si... :p
De har veldig flott farger enda det er veldig dårlig belysning i dette akvariet de går. De leker hele tiden, så håper det kommer flere yngel snart.
Skal gi beskjed dersom de skal selges...
Postet 10.01.09 kl 19:09
I gårkveld å oppdaget jeg at noen av troffene har fått noen små sår på kroppen, har jo vært mye jaging i karet. Jeg hadde i 400 gr. havsalt. Er dette nok til 450 liter? Eller bør jeg ha mer salt i? Jeg tør ikke ha i mer salt før jeg får svar fra erfarne tropheus holdere da jeg er redd for å gjøre feil.
Postet 11.01.09 kl 11:09
Postet 11.01.09 kl 13:00
Bok om tropheus
Hei folkens. Tenkte at jeg trenger en bok som kun handler om Tropheus. Gikk inn på Bokkilden.no for å se om de hadde det, og det hadde de. Men "holy shit" 1500,- !!!
Dette blir helt umulig for meg å kjøpe, da jeg har kjøpt Tropheus og nye akvarier. Desverre så "driter" jeg ikke penger. Synd men sant
Har noen av dere en bok liggende som jeg kunne fått kjøpt for en billigere penge, evt. fått låne mot at jeg betaler porto?
Dette blir helt umulig for meg å kjøpe, da jeg har kjøpt Tropheus og nye akvarier. Desverre så "driter" jeg ikke penger. Synd men sant
Har noen av dere en bok liggende som jeg kunne fått kjøpt for en billigere penge, evt. fått låne mot at jeg betaler porto?
Postet 11.01.09 kl 14:53
2neliseHei folkens. Tenkte at jeg trenger en bok som kun handler om Tropheus. Gikk inn på Bokkilden.no for å se om de hadde det, og det hadde de. Men "holy shit" 1500,- !!! [URLBLOCK1] Dette blir helt umulig for meg å kjøpe, da jeg har kjøpt Tropheus og nye akvarier. Desverre så "driter" jeg ikke penger. Synd men sant ;) Har noen av dere en bok liggende som jeg kunne fått kjøpt for en billigere penge, evt. fått låne mot at jeg betaler porto?
Du får den på Amazon for nesten 87$ (602NOK) + frakt.
Når du bestiller bøker så er det ingen avgift på import.
Postet 11.01.09 kl 15:10