- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 13)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 13)
Æh... vil vel heller si at det er jeg som ikke har tatt meg av det:-/
Eplesneglene har greid seg fint de, men de burde jo ha fått et minimum av stell...
Har knapt byttet vann på dem, og bare slengt litt mat i nå og da.
Noen slamsuging har jeg aldri gjort, og aldri fjernet råtne planter eller luket.
Derfor var det så mye mudder på bunnen der.
Eplesneglene har greid seg fint de, men de burde jo ha fått et minimum av stell...
Har knapt byttet vann på dem, og bare slengt litt mat i nå og da.
Noen slamsuging har jeg aldri gjort, og aldri fjernet råtne planter eller luket.
Derfor var det så mye mudder på bunnen der.
Postet 16.12.06 kl 16:30
Postet 16.12.06 kl 16:52
Imponert!!
Hei Mona,
Er en stund siden eg har vært innpå her nå, men eg må få si at eg er mektig imponert over
kva du har fått til på akvarierommet du har laget i stand...!! ( er noe misunelse på gang her nå ). hehe
Driver å lager i stand et kar som eg skal ha noen arter med apistogramma, men er fortsatt litt usikkert hvilke det blir.
Hvor har du fått tak i de røde krystallrekene dine? (har lyst på sånne eg også... Har bare kirsebærreker..)
Ha ein fin kveld....
Er en stund siden eg har vært innpå her nå, men eg må få si at eg er mektig imponert over
kva du har fått til på akvarierommet du har laget i stand...!! ( er noe misunelse på gang her nå ). hehe
Driver å lager i stand et kar som eg skal ha noen arter med apistogramma, men er fortsatt litt usikkert hvilke det blir.
Hvor har du fått tak i de røde krystallrekene dine? (har lyst på sånne eg også... Har bare kirsebærreker..)
Ha ein fin kveld....
Postet 16.12.06 kl 21:45
xanteHvor har du fått tak i de røde krystallrekene dine? (har lyst på sånne eg også... Har bare kirsebærreker..)
Takk for rosen
Jeg bestilte mine Røde krystallreker hos Aquamanias.
Jeg er veldig, veldig begeistret for dem selv.
De er utrolig fine Så jeg håper de formerer seg etterhvert.
Postet 16.12.06 kl 22:36
Endret: 16.12.06 kl 22:38
Lilla eplesnegle
Nå har jeg hatt både rosa og lilla eplesnegler noen uker, men ikke før i dag la jeg plutselig merke til noe....
De rosa eplesneglene har gul kropp, og er liksom ikke påvirket fargemessig der av fargen på skallet sitt. Kroppen deres er gul som de vanlige gule eplesneglene.
Men de lilla, der er det noe helt annet! De har ikke gul kropp, men en slags gråblålilla sneglekropp. Mye kulere!
Tenk at jeg ikke har lagt merke til den forskjellen før nå...*he-he*
De rosa eplesneglene har gul kropp, og er liksom ikke påvirket fargemessig der av fargen på skallet sitt. Kroppen deres er gul som de vanlige gule eplesneglene.
Men de lilla, der er det noe helt annet! De har ikke gul kropp, men en slags gråblålilla sneglekropp. Mye kulere!
Tenk at jeg ikke har lagt merke til den forskjellen før nå...*he-he*
Postet 16.12.06 kl 23:38
Endret: 16.12.06 kl 23:39
Postet 16.12.06 kl 23:42
Corydoras davidsandsi
Noen bilder av Corydoras davidsandsi, tatt i dag.
En feiende flott gjeng på 7 jeg har fått tak i, og jeg gleder meg til å få utvidet stimen ytterligere
Dette er en av de vakreste artene, synes jeg. Lekker
En feiende flott gjeng på 7 jeg har fått tak i, og jeg gleder meg til å få utvidet stimen ytterligere
Dette er en av de vakreste artene, synes jeg. Lekker
Postet 16.12.06 kl 23:45
Postet 16.12.06 kl 23:48
Postet 16.12.06 kl 23:50
xanteGir du de noe spesielt eller bare lar du de spise det fiskene ikkje gjør?
De spiser alger i akvariet, og ellers knabber de en del av malletablettene fiskene får. Jeg gjør ingenting for å fòre sneglene spesielt. Satte to lilla eplesnegler i et 98 liters kar som var dekket av lysegrønne håralger i overflateplantene.... en uke senere var alle spor etter algene HELT borte!! Jeg fatter ikke at to små snegler kunne greie å sette til livs så mye alger, men det gjorde de altså. Og så lenge sneglene går der, kommer ikke algene tilbake. Slet med den algetypen i det karet i månedsvis, før eplesneglene ble satt inn. De gjorde kort prosess, gitt
xanteEr det hos Cherhan (tror det er sånn det skrives) du har kjøpt dine snegler?
Ja, det er han jeg har kjøpt av. Frank Hanning heter han i virkeligheten, om jeg ikke husker feil.
Postet 16.12.06 kl 23:58
mona o[QUOTE=xante]Gir du de noe spesielt eller bare lar du de spise det fiskene ikkje gjør?
De spiser alger i akvariet, og ellers knabber de en del av malletablettene fiskene får. Jeg gjør ingenting for å fòre sneglene spesielt. Satte to lilla eplesnegler i et 98 liters kar som var dekket av lysegrønne håralger i overflateplantene.... en uke senere var alle spor etter algene HELT borte!! Jeg fatter ikke at to små snegler kunne greie å sette til livs så mye alger, men det gjorde de altså. Og så lenge sneglene går der, kommer ikke algene tilbake. Slet med den algetypen i det karet i månedsvis, før eplesneglene ble satt inn. De gjorde kort prosess, gitt
Hadde vanlige Gule eplesnegler i alle karene mine, men i det ene tok faktisk Hypancistrus Zebra kverken på de 2 som gjekk der.
og i de andre rekner eg med det er Praktbotiaen som har vært på "jakt".
Men nå som eg har biotoper og ikkje vanlig selskapskar lenger, er det på tide å få oppi noen snegler...
Tenkte da på noen Gule, Lilla og Rosa snegler...
xanteEr det hos Cherhan (tror det er sånn det skrives) du har kjøpt dine snegler?
Ja, det er han jeg har kjøpt av. Frank Hanning heter han i virkeligheten, om jeg ikke husker feil.
Har sendt mail til han, så eg håper han har noen igjen...
Har tenkt å kjøpe meg noen Corydoras Davidsandsi, men har ikkje fått noen pris på dette enda...
Vet du hvor mye de ligger på ca i pris?
Hvor mange bør en ha av de? (Tenkte kanskje å ha de sammen med Apistogramma Cicklidene dersom det går)?
Postet 17.12.06 kl 00:05
Bilder av et lite utvalg Corydoras-akvarier.
Knipset i natt
98 liter artskar for Corydoras panda
Satt opp for 10 dager siden.
85 liters artskar for Corydoras davidsandsi.
Den store sverdplanten til høyre er på hospits her en stund, ikke en permanent del av innredningen
Satt opp for litt over en måned siden.
En av C. davidsandsi'ene. Flotte Coryer!
85 liter for Corydoras C-121.
En uke siden karet ble satt opp.
Knipset i natt
98 liter artskar for Corydoras panda
Satt opp for 10 dager siden.
85 liters artskar for Corydoras davidsandsi.
Den store sverdplanten til høyre er på hospits her en stund, ikke en permanent del av innredningen
Satt opp for litt over en måned siden.
En av C. davidsandsi'ene. Flotte Coryer!
85 liter for Corydoras C-121.
En uke siden karet ble satt opp.
Postet 17.12.06 kl 03:27
Endret: 17.12.06 kl 03:28
Postet 17.12.06 kl 17:38
DyrehagenLekkert akvarium, Mona! Mmmm... Spesielt elsker jeg den planten som går oppover trerota. Dette kan du :-)
Mener du den på det nederste bildet, planten med runde lysegrønne blad? Det er en stilkplante som vokser fort og greit.
Den kan brukes som flyteplante også, og heter
Hydrocotyle Leucocephala.
Hadde enorme mengder av den i den ene 98 liter'n, der den trivdes veldig godt... så begynte jeg å tilsette sortvannsekstrakt i vannet i det karet. DET likte den dårlig, og den bokstavelig talt krympet! Så nå har jeg sluttet med det, og håper den vokser til igjen.
Postet 17.12.06 kl 17:52
Endret: 17.12.06 kl 17:53
Postet 17.12.06 kl 18:27
Nå har jeg "ramponert" 85 literen til
Corydoras davidsandsi !
Det var to ting som gjorde at jeg var nødt:
Det ene var en fisk som ikke var velkommen der lenger, men som jeg ikke fikk fatt i mens trerota sto nedi karet....
Det var nemlig sluppet løs en 5 cm. Ancistrus-malle i dette karet da det var nyoppsatt, for at den skulle ta seg av litt brunalger som hadde dannet seg på Anubias-plantene mens det var dårlig belysning her.
Denne ene Ancistrusen er en overlevning etter et kull jeg hadde i fjor, og den eneste jeg har av sugemaller nå.
Han har bodd i en 19 liter sammen med reker frem til nå nylig, så han er litt dverg stakkars, og han gikk jo helt amok da han slapp løs her. Mat!! Alger!! Han blankpolerte Anubias-plantene på rekordtid, og tilbrakte deretter 24 timer i døgnet med å gnage intenst på trerota og drite bokstavelig talt en meter tre-flis pr dag....:rolleyes: Helt utrolig hvor mye en eneste liten Ancistrus kan forsøple!
Dessuten viste den svært aggressive tendenser over mine skatter C. davidsandsi, og oppførte seg veldig aggressivt ved fòringstid. Slo og pisket med halen, jaget vekk Coryer og ville ha all maten for seg selv. Coryene spratt omkring som pingpong-baller over bordtennisbordet når Ancistrusen satte i gang. Så han måtte vekk!
Den andre årsaken var at trerota skulle hatt skrudd i seg en sugekopp på baksiden. Det var planlagt hele tiden, men av en eller annen grunn kom jeg ikke til å gjøre det da karet ble satt opp. Uten sugekopp sklir den og havner nesten fremme ved frontruta. Dessuten hadde jeg lite sand igjen da karet ble satt opp, så det trengtes påfyll av sand også.
Så jeg dro ut trerota og skrudde inn en sugekopp, fjernet alle hornblad-plantene, fyllte i mer sand, og plantet ned to nye sverdplanter her.
Rota ble festet til bakruta med sugekoppen, og står nå i en mye penere og mere opprett posisjon
Halvparten av vannet ble sugd ut da jeg skulle begynne, og nytt, kjølig vann ble fyllt på etterpå. En kladd med mygglarver ble servert, som fiskene kastet seg over. Nå fikk de endelig ha dem i fred, for Ancistrusen var hevet over i en helt grønn 160 liter...(skikkelig algebegrodd!!).
Nå suser flokken på 7 C. davidsandsi rundt i lettere opphisset humør, snuser på glasset og på hverandre
Kan hende jeg har skikkelig flaks....!?
(men det er vel tvilsomt, de trenger å fetes opp litt mer først tror jeg, de virker for tynne)
*krysser fingrene likevel*
Når tåken og grumset i vannet har lagt seg, skal jeg ta nytt bilde av dette karet.
Corydoras davidsandsi !
Det var to ting som gjorde at jeg var nødt:
Det ene var en fisk som ikke var velkommen der lenger, men som jeg ikke fikk fatt i mens trerota sto nedi karet....
Det var nemlig sluppet løs en 5 cm. Ancistrus-malle i dette karet da det var nyoppsatt, for at den skulle ta seg av litt brunalger som hadde dannet seg på Anubias-plantene mens det var dårlig belysning her.
Denne ene Ancistrusen er en overlevning etter et kull jeg hadde i fjor, og den eneste jeg har av sugemaller nå.
Han har bodd i en 19 liter sammen med reker frem til nå nylig, så han er litt dverg stakkars, og han gikk jo helt amok da han slapp løs her. Mat!! Alger!! Han blankpolerte Anubias-plantene på rekordtid, og tilbrakte deretter 24 timer i døgnet med å gnage intenst på trerota og drite bokstavelig talt en meter tre-flis pr dag....:rolleyes: Helt utrolig hvor mye en eneste liten Ancistrus kan forsøple!
Dessuten viste den svært aggressive tendenser over mine skatter C. davidsandsi, og oppførte seg veldig aggressivt ved fòringstid. Slo og pisket med halen, jaget vekk Coryer og ville ha all maten for seg selv. Coryene spratt omkring som pingpong-baller over bordtennisbordet når Ancistrusen satte i gang. Så han måtte vekk!
Den andre årsaken var at trerota skulle hatt skrudd i seg en sugekopp på baksiden. Det var planlagt hele tiden, men av en eller annen grunn kom jeg ikke til å gjøre det da karet ble satt opp. Uten sugekopp sklir den og havner nesten fremme ved frontruta. Dessuten hadde jeg lite sand igjen da karet ble satt opp, så det trengtes påfyll av sand også.
Så jeg dro ut trerota og skrudde inn en sugekopp, fjernet alle hornblad-plantene, fyllte i mer sand, og plantet ned to nye sverdplanter her.
Rota ble festet til bakruta med sugekoppen, og står nå i en mye penere og mere opprett posisjon
Halvparten av vannet ble sugd ut da jeg skulle begynne, og nytt, kjølig vann ble fyllt på etterpå. En kladd med mygglarver ble servert, som fiskene kastet seg over. Nå fikk de endelig ha dem i fred, for Ancistrusen var hevet over i en helt grønn 160 liter...(skikkelig algebegrodd!!).
Nå suser flokken på 7 C. davidsandsi rundt i lettere opphisset humør, snuser på glasset og på hverandre
Kan hende jeg har skikkelig flaks....!?
(men det er vel tvilsomt, de trenger å fetes opp litt mer først tror jeg, de virker for tynne)
*krysser fingrene likevel*
Når tåken og grumset i vannet har lagt seg, skal jeg ta nytt bilde av dette karet.
Postet 17.12.06 kl 19:01
Endret: 17.12.06 kl 19:03
mona oNå har jeg "ramponert" 85 literen til Corydoras davidsandsi :-)! Det var to ting som gjorde at jeg var nødt: Det ene var en fisk som ikke var velkommen der lenger, men som jeg [I]ikke [/I]fikk fatt i mens trerota sto nedi karet.... Det var nemlig sluppet løs en 5 cm. Ancistrus-malle i dette karet da det var nyoppsatt, for at den skulle ta seg av litt brunalger som hadde dannet seg på Anubias-plantene mens det var dårlig belysning her. Denne ene Ancistrusen er en overlevning etter et kull jeg hadde i fjor, og den eneste jeg har av sugemaller nå. Han har bodd i en 19 liter sammen med reker frem til nå nylig, så han er litt dverg stakkars, og han gikk jo helt amok da han slapp løs her. Mat!! Alger!! Han blankpolerte Anubias-plantene på rekordtid, og tilbrakte deretter 24 timer i døgnet med å gnage [I]intenst[/I] på trerota og drite bokstavelig talt en meter tre-flis [I]pr dag[/I]....:rolleyes: Helt utrolig hvor mye en eneste liten Ancistrus kan forsøple! Dessuten viste den svært aggressive tendenser over mine skatter C. davidsandsi, og oppførte seg veldig aggressivt ved fòringstid. Slo og pisket med halen, jaget vekk Coryer og ville ha all maten for seg selv. Coryene spratt omkring som pingpong-baller over bordtennisbordet når Ancistrusen satte i gang. Så han måtte vekk! Den andre årsaken var at trerota skulle hatt skrudd i seg en sugekopp på baksiden. Det var planlagt hele tiden, men av en eller annen grunn kom jeg ikke til å gjøre det da karet ble satt opp. Uten sugekopp sklir den og havner nesten fremme ved frontruta. Dessuten hadde jeg lite sand igjen da karet ble satt opp, så det trengtes påfyll av sand også. Så jeg dro ut trerota og skrudde inn en sugekopp, fjernet alle hornblad-plantene, fyllte i mer sand, og plantet ned to nye sverdplanter her. Rota ble festet til bakruta med sugekoppen, og står nå i en mye penere og mere opprett posisjon :-) Halvparten av vannet ble sugd ut da jeg skulle begynne, og nytt, kjølig vann ble fyllt på etterpå. En kladd med mygglarver ble servert, som fiskene kastet seg over. Nå fikk de endelig ha dem i fred, for Ancistrusen var hevet over i en [I]helt grønn[/I] 160 liter...([I]skikkelig [/I]algebegrodd!!). Nå suser flokken på 7 C. davidsandsi rundt i lettere opphisset humør, snuser på glasset og på hverandre ;) [I]Kan hende[/I] jeg har skikkelig flaks....!? :D (men [I]det[/I] er vel tvilsomt, de trenger å fetes opp litt mer først tror jeg, de virker for tynne) *krysser fingrene likevel* Når tåken og grumset i vannet har lagt seg, skal jeg ta nytt bilde av dette karet.
Tenkte å kjøpe meg mellom 5-10 stk med C. davidsandsi, så eg lurte på om er det vanskeleg å få lek på disse?
Må de være i et artskar med kun C. davidsandsi i? Hva bør gjøres for at denne "utruleg flotte" arten skal trives på best mulig måte?
Håper på gode tips og erfaringer fra deg Mona, som er ekspert på disse artene.
PS. Et lite spørsmål til: "Hvilket program bruker du når du redigerer bildene dine med piler og div?
På forhånd takk... =
Postet 17.12.06 kl 19:42
Kjøp heller 10 enn 5, da man fort risikerer å bli sittende med for liten gruppe om en eller to skulle falle fra etterhvert. Ikke uvanlig at det skjer, så det er like greit å kjøpe noen i "reserve" med det samme. Jeg kjøpte 8 Corydoras adolfoi for ett år siden, og sitter i dag igjen med 5.
C. davidsandsi MÅ absolutt ikke være i artskar, men jeg foretrekker det fordi jeg har lek og oppdrett i bakhodet på de fleste av mine Corydoras. Det er lettere å få dem i rett "modus" da, samt at ingen andre fisk får sjansen til å spise egg eller yngel dersom man har dem i artskar. Corydoras er ypperlige innvånere i et hvilket som helst selskapskar.
PS! Jeg vet ikke hva de ligger på i pris fordi det kan variere enormt fra butikk til butikk, og hvor i landet man er.
Og jeg er langt i fra noen ekspert! Uff, ikke kall meg det Jeg har nettopp anskaffet meg C. davidsandsi selv, så denne arten er helt ny for meg også
Men de kommer fra "whitewater" områder i bielvene rundt Rio Negro. De foretrekker litt lavere temperatur enn mange kanskje har i sine akvarier, mellom 20-25 C.
Jeg har 24-25 C, for jeg får det ikke lavere i dette rommet.
Bildebehandlingsprogrammet jeg bruker, er et enkelt et som var ferdig innstallert på pc'en og fulgte med da jeg kjøpte den. Det heter "Microsoft Picture It! Photo 2002"
Det finnes en nyere versjon, men jeg bruker den gamle for den er jeg vant til
C. davidsandsi MÅ absolutt ikke være i artskar, men jeg foretrekker det fordi jeg har lek og oppdrett i bakhodet på de fleste av mine Corydoras. Det er lettere å få dem i rett "modus" da, samt at ingen andre fisk får sjansen til å spise egg eller yngel dersom man har dem i artskar. Corydoras er ypperlige innvånere i et hvilket som helst selskapskar.
PS! Jeg vet ikke hva de ligger på i pris fordi det kan variere enormt fra butikk til butikk, og hvor i landet man er.
Og jeg er langt i fra noen ekspert! Uff, ikke kall meg det Jeg har nettopp anskaffet meg C. davidsandsi selv, så denne arten er helt ny for meg også
Men de kommer fra "whitewater" områder i bielvene rundt Rio Negro. De foretrekker litt lavere temperatur enn mange kanskje har i sine akvarier, mellom 20-25 C.
Jeg har 24-25 C, for jeg får det ikke lavere i dette rommet.
Bildebehandlingsprogrammet jeg bruker, er et enkelt et som var ferdig innstallert på pc'en og fulgte med da jeg kjøpte den. Det heter "Microsoft Picture It! Photo 2002"
Det finnes en nyere versjon, men jeg bruker den gamle for den er jeg vant til
xante[I]Tenkte å kjøpe meg mellom 5-10 stk med C. davidsandsi, så eg lurte på om er det vanskeleg å få lek på disse? Må de være i et artskar med kun C. davidsandsi i? Hva bør gjøres for at denne "utruleg flotte" arten skal trives på best mulig måte? Håper på gode tips og erfaringer fra deg Mona, som er ekspert på disse artene. PS. Et lite spørsmål til: "Hvilket program bruker du når du redigerer bildene dine med piler og div? På forhånd takk... :)=[/I]
Postet 17.12.06 kl 22:05
Endret: 17.12.06 kl 22:09
Her er karet etter omgjøringen i dag
Rota er kommet mye høyere opp, og den ene grenen som peker fremover butter ikke lenger i frontglasset. Under trerota er det et større, skyggefullt område der Coryene kan ligge og glo og generelt bare slappe av (som Coryer bruker mye tid på å gjøre) I tillegg er det satt inn to grønne sverdplanter, og den svære rødlige som sto til høyre er flyttet til et annet kar.
Det er litt grått vann enda, men det er i ferd med å legge seg. Ble litt gjenskinn i glasset pga lyset fra akvariene på motsatt vegg i rommet.
Alle de lyse skyggestrekene rundt om frontglasset som man ser på bildene, er Coryene som suser vilt frem og tilbake De er veldig opphisset i dag etter det store vannbyttet
Rota er kommet mye høyere opp, og den ene grenen som peker fremover butter ikke lenger i frontglasset. Under trerota er det et større, skyggefullt område der Coryene kan ligge og glo og generelt bare slappe av (som Coryer bruker mye tid på å gjøre) I tillegg er det satt inn to grønne sverdplanter, og den svære rødlige som sto til høyre er flyttet til et annet kar.
Det er litt grått vann enda, men det er i ferd med å legge seg. Ble litt gjenskinn i glasset pga lyset fra akvariene på motsatt vegg i rommet.
Alle de lyse skyggestrekene rundt om frontglasset som man ser på bildene, er Coryene som suser vilt frem og tilbake De er veldig opphisset i dag etter det store vannbyttet
Postet 17.12.06 kl 22:11
Reker er vriene å ta bilder av!! Argh..! Nå har jeg nettopp hatt en foto-sesjon og tatt rundt 40 bilder av de nye Røde krystallrekene.
Tror du noen ble brukbare, eller? Pøh!
Dette er det eneste der man kunne skjelne følehornene og øynene i det minste.
Jeg har prøvd alle slags innstillinger (som jeg vet om altså), men må nok erkjenne at Olympus'en min ikke tar like gode nærbilder som Canon-kameraet til gubben...
Grr....
Tror du noen ble brukbare, eller? Pøh!
Dette er det eneste der man kunne skjelne følehornene og øynene i det minste.
Jeg har prøvd alle slags innstillinger (som jeg vet om altså), men må nok erkjenne at Olympus'en min ikke tar like gode nærbilder som Canon-kameraet til gubben...
Grr....
Postet 18.12.06 kl 18:12
Endret: 18.12.06 kl 18:13