Inger Annes akvarieprosjekt (side 13)

Ser ut som du endelig er inne i en god uke, ja Ønsker lykke til med klekkingen og oppfostringen av yngelen. Håper det går bra. Du har lånt en 28 liter av meg, har du ikke? Du kan godt få låne et par plast-tanker til oppfostringen av C. Sterbai-yngelen også, slike som jeg bruker til den slags. Jeg har noen liggende.

Nå som du er i litt bedre humør *he-he* så tør jeg nå å minne deg på at du hadde tenkt å komme hit for å samle pestsnegler til kule-fòr Jeg tror kanskje det er tryggere at du samler her i mine kar, enn i butikker, for jeg tror det er større risk for å samle med seg skumle ting som evt smitte eller annet muffens fra diverse butikk-akvarier. Smitte som kan overføres til fiskene altså... (verdt å ha i bakhodet i alle fall).

Bare ta det når du får tid

Jeg har slamsugd ut hundrevis av pestsnegler og kastet dem de siste par ukene, jeg klarte ikke la dem være og vente på deg (det kryr av dem i enkelte kar i perioder).
Sterbaieggene ser fortsatt friske og fine ut, og jeg har god tro på at det skal gå fint denne gangen. Eller, jeg kom plutselig på at jeg nå reiser bort på 2 ukers ferie! Argh! Hva i alle dager skal jeg da finne på med småttisene mine?

Jeg har forresten ikke sett mer til killiyngelen, men jeg regner med at den er i skjul sånn på dagtid. Jeg har forsøkt ny "gjennomlysing" med lommelykt i mørket, men jeg har altså ikke hatt hellet med meg. Jeg begynner nesten å tro at jeg har sett syner. Ellers så kan det jo være at noen glupske foreldre har forsynt seg også. Det ser ut til å kunne finne på noe sånt...

Jeg studerte mine c-140 og mine c-121 i dag, og oppdaget noe som var litt fascinerende. c-140 er av den langsnutede coryvarianten, og jeg oppdaget at denne lette etter mat på en litt annen måte enn de kortsnutede coryene mine (dette har dere andre coryeiere sikkert funnet ut for lengst, men for meg var det nytt). Mens de kortsnutede coryene mine suser rundt og søker etter mat med bartene sine oppå sanden, tar de langsnutede coryene og dytter hele nesa ned i sanden. Det slo meg at det var noe jeg hadde lagt merke til hos semiene hos Mona også. Så det er grunnen til at de har "lang nese". Den er lettere å bore ned i sanden! Det var egentlig ganske morsomt å se på, og ikke minst nok en påminnelse av at bunnlaget er veldig viktig for coryer. De ser unektelig ikke helt kloke ut når de plutselig dytter hodet ned i sanda...hehehe.
Mens jeg var i en lengre telefonsamtale i dag, tok jeg meg tid til å virkelig studere livet i 130-literen min. Det er liksom der alt skjer for tiden. Mamma- og pappapalettene har nå forlatt barna helt, og begynt å konsentrere seg fullt om å lage nye barn. Det er ihvertfall 6 som overlevde fra det første kullet. Det er egentlig veldig godt gjort, med tanke på alle de andre glupske fiskene som befinner seg der. Mor og far gjorde en god jobb Størstemann har faktisk blitt ganske så stor. Jammen kan man se at han har blitt en skikkelig palett Han har forresten selvtilliten til foreldrene sine, småen. Han likte nemlig ikke at en pitbullpleco var i nærheten av han (selv om plecoen var der først), og jammen begynte han ikke å bite etter fisken! Nå er ikke pitbullplecoen en stor fisk, men den er sannelig større enn han er!

I tillegg begynner jeg å mistenke at enkelte av sommerfuglcichlidene også er i ferd med å bli lettere amorøse. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan lek og forplantning skjer hos disse ennå, men jeg ser litt de samme tendensene som hos palettene. Jeg har en herremann som gjør seg til for en dame, og vil veldig gjerne ha henne med inn i en hule. Det er riktignok kun en svak skygge av spillet til palettene, men det ligner litt ihvertfall. Det er tydeligvis gode forhold for hormoner og kos i akvariene mine. Det må være våren som er i luften ;-D

Av de litt mer bekymringsverdige tingene er at jeg oppdaget at luftestenen som står i isboksen med coryegg hadde ramlet ut! Jeg aner ikke hvor lenge den hadde vært ute, men jeg frykter jo at det har vært lenge. Jeg krysser fingrene for at det går bra likevel. Det ville vært veldig bittert om det skulle gå galt enda en gang! Jeg regner med at klekking begynner i morgen, så da får vi se. Jeg er spent som en liten unge, og må stadig vekk stikke bort med lommelykta og lyse nedi for å se om noen er på vei ut.

[External Image]
Har jeg ikke blitt stor'a?
I dag er palettene mine på luftetur for første gang med sine nye småttiser Produktive fisker! (PS Bichirmon, det er damen jeg fikk fra deg, ja ), og livet i tanken er plutselig veldig stressende for de andre innbyggerne. Puh! Hyperhissige paletter er ikke til å spøke med!

Jeg gleder meg forresten stort når jeg titter inn til sebraene mine også. Når jeg ser alle 4 ganske samlet, vet jeg at de trives sammen

Derimot har det ikke begynt klekking av coryeggene ennå, og jeg ser antydning til at noen er i ferd med å bli dårlige. Arrrrgh! Det vil liksom bare ikke lykkes for meg. Jeg skal gi dem nytt vann i dag, i tilfelle noen småttiser likevel har tenkt seg ut av eggene. Da får de en litt bedre oppstart på livet sitt.
Til min store sorg, fant jeg nå to av trehjulssyklene døde Buhuhuhuuuuu!!! En av dem var til og med en av fiskene jeg regnet for å være utenfor fare. Nå har jeg kun 3 igjen, hvor en ser veldig fin og frisk ut (den ser faktisk helt normal ut), en ser grei ut, og en er fortsatt tynn. Dette ser ikke akkurat ut til å gå den veien jeg vil...

Jeg fant forresten ut noe av grunnen til at apistoene var kranglete (det er de fortsatt, men ikke så ille som de var). Jeg har fått to damer i stedet for et par!
Endelig har også sneglene mine skjønt poenget. På glasset i en av akvariene mine er det nå små halvmåner med hvite prikker i. Jeg kan ikke begripe annet enn at det må være snegleegg. Jeg håper bare at eplesnegla ikke eter dem alle sammen. Jeg burde vel strengt tatt fiske ut snegla, men jeg har så innmari behov for algespisere i det karet...

Dessuten fikk jeg sett killiyngelen igjen. Den dykket plutselig opp. Den var riktignok veldig, veldig nære å bli spist av sine foreldre (eller slektninger), men den kom seg unna denne gangen. Det spørs hvor lenge det varer... Jeg har ikke noe særlig håp om å få fanget den inn heller. Jeg har faktisk ikke sett den siden da jeg oppdaget den midt på natta, var det helt i begynnelsen av uka? Dessuten finnes det vel enklere ting enn å fange inn lynkjappe småyngel.
Er det mulig?
I går fikk jeg dårlige nyheter i det ene karantenekaret mitt. Noen av coryene er blitt smittet av det ekle som mallene mine har. Jeg frykter det verste...
Men så veldig syke kan de ikke være, da. For i morges fant jeg 4-5 egg på glasset! Jeg aner ikke hvem som er den skyldige, ettersom det går 3 forskjellige typer cory i det akvariet. Jeg tviler på at det er axelrodiene, ettersom de er ganske små ennå. Da gjenstår c-140 og c-121. Hvor lenge de har vært der, vet jeg ikke. De er lyse ennå, så jeg tror ikke det er så veldig lenge. Men jeg har da ikke sett tegn til lek??? Og i går studerte jeg akvariet i lang, lang tid. En ting er ihvertfall sikkert: Fylla har skylda! Eller ihvertfall eSHa har skylda. Vitaminene deres er bare utrolige!
Da har jeg fått berget ut de 5 eggene jeg fant. De har begynt å mørke nå, så de er jammen befruktet alle sammen Det betyr at jeg må ut i skauen og samle orekongler i dag. Jeg skal uansett ut med bikkja, så da tar jeg dette i samme slengen. Jeg mistenker for øvrig c-121. Det er litt mer futt i dem enn c-140.
Hvorfor går jeg og nynner "Love is in the air. Everywhere I look around" hele tiden? ;-D
hehe..det høres ut som du er inne i en bra periode Inger Anne!
Håper alt funker fint med eggene!
Noen som har klekt enda nå da??

Her driver Palettciklidene og produserer kull etter kull, men de gir aldri opp det forrige heller (noe som er veldig uvanlig:S?!) Så det suser maaange forskjellige yngel med maaange forskjellige størrelser her!x)
Reddet forresten 2 FREKKE sebraciklider fra den visse død hos tanten min, de hadde tatt livet av flere av fiskene hennes, og hun var klar til å skylle dem ned i do, men nå svømmer de jammen meg rundt i karet mitt!!

Det er 1 hanne og 1 hunne...hannen hoppet dessverre oppi guppytanken til kampfisken min og da ble det full slosskamp!:O
Men kan du tenke deg, det var faktisk kampfisken som vant!!
Ja sebra hannen måtte gå "haltende" med "halen mellom bena" ut i store karet igjen der han og hunnen konstant blir banket av palettforeldrene..

Dessverre har de greid å ta ene øyet fra ene glødebåndstetraen min, og de skal jo egentlig ha et 160L kar!:S
NOEN SOM HAR LYST PÅ!!?!x)

Jammen fant jeg 6 egg til. Om de har vært der hele tiden, og det er jeg som ikke har sett dem, eller om de har kommet i løpet av de siste timene, vet jeg ikke. Trolig er det det første, at de har vært der. Jeg har nemlig ikke sett tegn til lek i dag, så dette gjorde de i morges. Dessuten var ikke eggene klebrige lenger, samt at de var mørknet. Fy fillern så mye vanskeligere det er å samle inn egg som ikke er klebrige! Jeg måtte ta en større jakt på bunnen etter to av eggene som jeg mistet ned. Heldigvis var de blitt såpass mørke at jeg kunne se dem i sanden. Men å få plukket dem opp uten å ødelegge dem? Det var ikke lett! Disse nye eggene var lagt på silikonen i to av hjørnene i akvariet, og det er vel grunnen til at jeg ikke har sett dem. Det er ikke alltid like lett å se det som er der. De forrige eggene lå bak pumpa, så jeg antar at det er grunnen til at de fortsatt eksisterte og ikke var blitt spist. Så nå har jeg 11 egg av enten c-140 og c-121. Men hva jeg skal gjøre når jeg reiser på ferie (blir borte i 2 uker!), hvis det går bra med eggene, se det vet jeg ikke. Fiskene mine vet å velge det dårligste tidspunktet til å finne på sånt.

Haslana and fishes
hehe..det høres ut som du er inne i en bra periode Inger Anne!:-D

Jeg vet ikke helt. Jeg har på følelsen at det er litt "Ah, en god uke! Nei, en dårlig en! Nei en god en! Nei en dårlig en..." Jeg har jo hatt mine doser med mindre hyggelige ting, som dødsfall og sykdom Men at det er vår i luften også hos fiskene mine, er det ingen tvil om: sterbaiegg, c-121 eller 140-egg, palettyngel og killiyngel. For ikke å snakke om snegleegg og -yngel (fant noen bittesmå snegler i går). Jeg må være den eneste i hele akvarieverden som er lykkelig for å finne pestsnegleegg og -yngel i akvariet. Vel, kanskje med unntak av andre kuleeiere da

Håper alt funker fint med eggene!
Noen som har klekt enda nå da??

Njet. Så jeg frykter det verste: at luftesteinen som falt ut var ute for lenge, og at de derfor er døde pga. oksygenmangel. Men de skal få stå tiden ut, evt. til de er dårlige alle sammen, før jeg gir opp håpet.

Her driver Palettciklidene og produserer kull etter kull, men de gir aldri opp det forrige heller (noe som er veldig uvanlig:S?!)

Det må jeg si var en ny variant, ja! Men, jeg utrolig hvordan dyr av og til ikke følger "reglene". Jeg har hatt to undulatdamer som har ruget i samme kasse. Det skal ikke kunne gå! Når man dretter undulater, må man ha en rugekasse mer enn det er damer, ellers blir det vill krig. Men hos meg fant to stykker ut at de trivdes så godt sammen at de flyttet inn sammen også! Og barn fikk de begge to

Men kan du tenke deg, det var faktisk kampfisken som vant!!

Imponerende! Men, jeg har observert mange ganger at det ikke nødvendigvis er størrelsen som teller! Selvtilliten hos enkelte fisker er skyhøy!

NOEN SOM HAR LYST PÅ!!?!x)

Har itte plass, gitt! (Hah! Skulle det dukke opp ei interessant kule, så hadde jeg nok plutselig greid å få plass likevel, tenker jeg!)
Siden du skal på ferie så lenge, Inger Anne, forstod jeg ikke helt hvorfor du plukker ut eggene? Du kunne jo bare latt dem sitte? I akvariet finner yngelen masse småorganismer de kan leve av, og har da en liten sjanse til å overleve. Det har de jo ikke i en nyoppsatt yngeltank (hvis det var i et sånt du hadde tenkt å ha dem)?

Dersom du har mye buskas, røtter, stein og mose langs bunnen i karet ditt, finner de små Coryene mange gjemmesteder. Det er nok sannsynlig at de fleste vil bli spist om du har mange glupske fisk, men sjansene er bedre der i et etablert kar, enn i et lite yngelkar tror jeg. Og er det mange egg, er det alltids noen som greier seg
Godt poeng, Mona. Gammel vane, antar jeg. Hvis jeg hadde latt eggene i sterbaikaret være der i mer enn 5 minutter, ville de vært borte. Der har jeg vært nødt til å dytte fisk unna for å få lov til å pelle dem ut. Jeg har til og med vært nødt til å knipse vekk fisk, og ikke bare dytte (et vennlig knips, altså). Så jeg peller coryegg ut helt instinktivt. Dessuten er det vanskelig å huske at jeg faktisk snart reiser bort. Hodet mitt er ikke helt forberedt på at jeg skal ha ferie, så jeg kommer på det kun sånn innimellom. Men det er faktisk bare 1 1/2 uke til. Denne påska har kommet rasende fort!
Ett av sterbaieggene har nå fått hale Stakkar. Det er et av eggene som ligger på bunnen, så den lille halen har fått/får jobbe litt. Nå skal "mor" på joggetur, så da regner jeg med at det er mer enn et rumpetroll når jeg kommer tilbake (egg med hale ser ut som et bittelite rumpetroll ).
Hurra så gøy. Krysser fingrene for de små
Lille rumpetrollet er fortsatt egg med hale på (såvidt jeg kan se), men nå er det to egg som svømmer rundt på harde livet Trøste og bære sånn som de spreller!

Er det forresten noen som vet om sterbaiyngel er tertefin på maten de får? Jeg tenker på når jeg er bortreist. Å styre med artemia kan jeg jo ikke gjøre da. Men kanskje jeg kan få hun som normalt lufter Kaisa på dagtid, til å ta en tur nedom og bytte vann på småttisene mine. Jeg må uansett ha noen her som kan gi mat og vann til fuglene. Naboen kan jeg ikke spørre. Bikkja mi er smartere enn henne...
Nå er det ingen tvil: Den mystusen jeg har skal UT av akvariet! Nå angrep den nettopp en L-malle! Grrrr! Makan til møkkafisk!
En kjapp titt i "eggsamlingen" min før jeg hopper til køys, avslører 5-6 egg med hale på, og en som endelig har kommet seg helt ut. Stakkars. De sliter noe veldig med å komme ut av disse eggene som ikke sitter fast i noe. Det merkelige er at det er bare disse eggene som har begynt å klekke. De som sitter klistret fast på veggen i boksen har ikke startet noe som helst. Ingen haler og ingen yngel der. Men trøste og bære så utrolig små og sårbare de er! De ville ikke ha overlevd mange sekundene i 130-literen de kommer fra, sammen med kampfisk, palettcichlider og sommerfuglciclider. Særlig palettene og kampfiskene er vanvittig grådige. Det hjelper vel heller ikke at forrige palettkull fortsatt plasker rundt nedi der, og at de er små nok til å trykke seg inn i alle krinker og kroker der en stakkars coryyngel måtte finne ly.

Vet dere forresten om det går bra med kirsebærreker og coryyngel? Ikke det at jeg har særlig tro på det, men det hadde vært praktisk å kunne putte yngelen over i nettopp det karet med tiden. Isbokser er ikke akkurat midt i blinken. Ikke det at jeg tror disse småttisen bryr seg så veldig om akkurat det ennå, men jeg skulle ønske jeg fikk dem over i litt mer verdige omgivelser med tiden. Problemet er at hver gang jeg skaffer yngelakvarium, så får jeg bruk for det til noe annet. Og når jeg endelig trenger yngelakvariene, så er de opptatte. Men det er vel gammelt stoff når det gjelder meg. Fra før av så kjenner vi jo historien til den første kula mi, som havnet i stakkarslige 63 liter. Hun skulle jo få bedre plass, da. Men det første akvariet jeg kjøpte til henne, fikk sebraplecoene. Det neste jeg kjøpte fikk discusene mine, det tredje jeg kjøpte knuste jeg og det fjerde jeg kjøpte, ga jeg bort til Tiger, ei anna, nyinnkjøpt kule. Så stakkars Bolla plasker rundt i 63 liter fortsatt, hun. Heldigvis har hun ikke vokst så mye, så det går bra fortsatt. Hun skal bli tildelt en av 85-literne jeg har fått inn. Det er fortsatt 4 av dem jeg ikke har greid å bruke ennå (men jeg bør skynde meg å få flyttet henne, slik at jeg ikke gir bort dem til andre fisk også! Dessuten har jeg akvariet jeg knuste. Det kan jeg også få fikset.
En lyntitt i yngelisboksen i morges avslørte ca. 10 små yngel og rumpetroll. Utrolig sjarmerende små kryp. Særlig så lenge de ser ut som rumpetroll. Jeg kan se øynene gjennom eggeskallet. Men, stakkars små, de som kommer ut av egg som ikke er klistret fast på noe, de sliter skikkelig for å få ut hodet sitt. Men de greier jo det til sist. Jeg får nesten lyst til å hjelpe dem. Men digre menneskefingre er ikke akkurat det sunneste for sånne små knøtt, så de får greie seg selv. Men du verden som de får fart på seg når jeg lyser nedi vannet med lommelykta! Jeg må bruke lommelykt for å se godt nok, ihvertfall så lenge det er mørkt ute. De får helt hetta, stakkars. Nå skal de få hvile seg noen dager, og spise av plommesekken sin, og så blir det artemia om få dager. Jeg må vel starte klekking i morgen, tenker jeg. Det gikk jo nesten bra sist. Ihvertfall helt til hele dritten ramlet ned og ble sølt utover baderomsgulvet (Takk og pris at jeg plasserte den på badet! Enn om jeg hadde fått disse ekle greiene utover stue- eller kjøkkengulvet! Grøss!). Artemiaklekkingssøl lukter ikke særlig godt, må jeg innrømme. Og artemiaklekkingssøl utover gulvet lukter enda verre...
Jeg skjønner ikke helt at det lukter av artemiaklekkeriet? Hos oss lukter det bare om det står for lenge og artemiaen har vandret over til de evige sjøers land. For å sikre deg at det ikke ramler overende en gang til, kan du jo bare sette hele greia i et bøtte eller liknende..... No big deal
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap