Nytt akvarierom i Skien ! (side 13)

Bra å se at en ikke mister motet!
Var og kikket på storkaret og fikk hilst på Kyrre på Mandag. Det var virkelig et imponerende skue selv uten diskus. Gleder meg til å se det igjen om en måneds tid.
Bra at oppbyggingen er i gang!! Stå på!
oi!! du får endel liter i hus da.. regnet meg frem til 5758L! pluss sumper!
Omsider begynner det å ligne noe igjen
Har fått restaurert rommet og lagt nytt innvendig tak, fått opp det elektriske på nytt og gjort forbedringer på avløps systemene. I løpet av uka kommer det automatiske systemet for vannbytte på plass, og da kan jeg omsider begynne å sette opp reoler igjen.

Det positive i dette er at nå fikk jeg gjort de endringene som jeg hadde planer om, så aldri så galt så er det godt for noe......
Hehe det er bra Blir storkaret veldig forsinket av dette da?
Gleder emg så sinnsykt tl å se det fult med vann, fisker og planter. Og utifra hvor mye jeg gleder meg skjønner jeg ikke hvor mye du gleder deg som eier karet.
bjørn 300l
Hehe det er bra:) Blir storkaret veldig forsinket av dette da? Gleder emg så sinnsykt tl å se det fult med vann, fisker og planter. Og utifra hvor mye jeg gleder meg skjønner jeg ikke hvor mye du gleder deg som eier karet.

Storkaret er faktisk oppe å går. Karet ligger i andre enden av bygget og ungikk dermed smellen.

Ta gjerne turen innom når du er på disse trakter
Bilder please!

Har fulgt med på dette prosjektet,og ønsker bilder fra stor-tanken,du skulle sende en dykker ned og plante .....

Grøssa da jeg las om smellen,men vart letta da det høres ut som ting går seg til igjen.

Veldig spennende og følge med på denne tråden,håper du ser i nåde til oss som bare kan sikle over slike tiltak,og *hviske* b*l*der...... !
Ewi
Bilder please! Har fulgt med på dette prosjektet,og ønsker bilder fra stor-tanken,du skulle sende en dykker ned og plante :)..... Grøssa da jeg las om smellen,men vart letta da det høres ut som ting går seg til igjen. Veldig spennende og følge med på denne tråden,håper du ser i nåde til oss som bare kan sikle over slike tiltak,og *hviske* b*l*der...... !

Bilder - joda, skal se til å få tatt noen i morgen. Da skal dykker`n ned.

Reolrommene er på god vei opp igjen. Strøm, vann og luft systemene er straks på plass igjen, sterk forbedret denne gangen. Alt er lagt i Thorsman kanaler og blir meget ryddig. Ingen løse ledninger mere - takk og pris

Hei!
Angående det nye oppsettet, har du byttet ut alt av reoler som var der??
i så fall, Har du de stående og skal selge dem?
Takker for ivitasjonen, må nok ta meg en tur innom hvis jeg er i området, men tror nok desverre ikke det blir med det første, derfor er det bra at fotoapparatet ble oppfunnet
*Sukk* Er det virkelig bare jeg som venter spent på bilder av dette spennende prosjektet?! Var jo så nydelig tillaga og dekorert i stor-karret.... og så ble det tyst
Skal ikke mase mer om bilder jeg .... bare plinge litt avogtil ,til bilda kommer
Ewi
*Sukk* Er det virkelig bare jeg som venter spent på bilder av dette spennende prosjektet?! Var jo så nydelig tillaga og dekorert i stor-karret.... og så ble det tyst :( Skal ikke mase mer om bilder jeg .... bare plinge litt avogtil ,til bilda kommer ;)

Du kan jo bla lit i denne tråden...

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1078001
For et drømme prosjekt du holder på med, skulle ønske det var meg jeg. Åssen planter har du i stor-karret? Prøver selv og bygge en sør-amrikansk biotop til diskus i en 530L
Torgny Halvorsen
For et drømme prosjekt du holder på med, skulle ønske det var meg jeg. Åssen planter har du i stor-karret? Prøver selv og bygge en sør-amrikansk biotop til diskus i en 530L

Primært bruker jeg echinodorus arter. Disse blir høye og krever ikke alt for mye lys. Videre har jeg noe lotus som ser ut til å greie seg og noe valisinera. Problemet mitt er dybden som er 120 cm på det dypeste. Da skal de rimelig heftig til med lyst for å få til planter
Siljan
[QUOTE=Torgny Halvorsen]For et drømme prosjekt du holder på med, skulle ønske det var meg jeg. Åssen planter har du i stor-karret? Prøver selv og bygge en sør-amrikansk biotop til diskus i en 530L

Primært bruker jeg echinodorus arter. Disse blir høye og krever ikke alt for mye lys. Videre har jeg noe lotus som ser ut til å greie seg og noe valisinera. Problemet mitt er dybden som er 120 cm på det dypeste. Da skal de rimelig heftig til med lyst for å få til planter

Lotus og Valisineria i et sør-amrikansk biotop akvarium? Er ikke de fra Afrika og Asia da? Får ikke dette helt til og stemme jeg da, eller tar jeg feil?
Torgny Halvorsen
[QUOTE=Siljan][QUOTE=Torgny Halvorsen]For et drømme prosjekt du holder på med, skulle ønske det var meg jeg. Åssen planter har du i stor-karret? Prøver selv og bygge en sør-amrikansk biotop til diskus i en 530L

Lotus og Valisineria i et sør-amrikansk biotop akvarium? Er ikke de fra Afrika og Asia da? Får ikke dette helt til og stemme jeg da, eller tar jeg feil?

Joda, lotus og valisinera er hhv fra asia og afrika, men jeg må desverre være litt kreativ pga. vnandypet. Kun echinodorus i karet hadde blir litt kjedelig. Klart at dette bryter med prinsippene for et rent biotop kar, men jeg har ikke mye valg som sagt pga. dybden
Plussmedlem
Både Nymphaea lotus og Vallisneria finnes i Sør-Amerika. Mennesket er jo "flinke" til å spre arter rundt om i verden.

Sååå galt blir det derfor ikke
Greit nok at Siljan bruker de plantene i stor karret pga dybde og sånn, men at han kan bruke de fordi at noen har tatt med seg planter fra andre kontinenter på jorda til Sør-Amerika for så og kalle de Sør-Amerikanske planter bilr jo feil! Mulig det bare jeg som er J...... sær når det gjelder planter. Jeg må liksom ha alt riktig i et biotop karr!
Nå er vel de plantene spredd slik at de nå vokser vilt i sør-amerika et sted (er i hvert fall slik jeg har skjønt det). Kan vel i ytterste konsekvens sammenliknes med kaninene i Australia :p

Ellers er det vel opp til hver enkelt hvor strengt man opprettholder dette med biotop. Noen går "all the way", andre blander alt mulig og synes det er fint. At en må ta praktiske hensyn i et så spesielt (og flott!) kar gjør da ingenting
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian B. Hollund
Reklame for plussmedlemskap