Elins vannvittige vannverden (side 13)

Argh! Ikke skrem meg nå Mona. Jeg kommer til å være livredd for at noe skal skje mine, når jeg får dem i hus. Takk og pris at jeg da får karet opp i reol, slik at det blir mulig å slamsuge!
I dag kom jeg ned til overraskelse i Aeneus karet. Vet ikke om de er befruktet pga at alle ser ut som hoer hehe.
[External Image]

Ellers fikk jeg tatt dette av ett ancistrus yngel, L333 og L204
[External Image]
[External Image]
Nærmere av L333
[External Image]

Ancistrusyngel som kom ut av hulen, var det 2 dager siden tro..
[External Image]

L333 og ancistrus yngel
[External Image]
Mmmm. L333 var virkelig vakker!
Ja, takk de er det Kjøpte 3 stykk av Gry og er kjempefornøyd med dem.
Nå er jeg trist og kjempesint på meg selv nå!!

Jeg skulle bare få vekk litt planterester i 160 literen og tok av proflow svampen som dekker innsuget. Var altfor lat til å sette på rist. Tenkte ja ja jeg kan jo bare tømme filteret for kuhlii ål. Men i dag så jeg det tristeste synet jeg har sett på lenge. Min flotte bartholsen, svær L144 han, satt fast i røret. Han var steindau og nesen var blodrød og forlenget. Han har sprellet slik at alt av planter i nærheten var revet opp for å komme løs, men nei. Stakkars fisk!! Jeg skammer meg slik over at jeg kunne være så dum og lat. Kjeft i vei på meg jeg fortjener det.....

Huff, så trist. Nei, du fortjener ikke kjeft, men trøst! Jeg føler med deg!
Tusen takk. Er kjipt når sånt skjer. Har nesten ikke orket å være hjemme og se i akvariet. Får vel bare komme over det. Og lære av min feil!
Ja, det er utrolig kjipt når det er ens egen feil. Man får rett og slett utrolig dårlig samvittighet. Men jeg tror vi alle må igjennom en del tabber når man driver med denne hobbyen. Og jo flere fisker og kar, jo flere sjanser for tabber. Selvsagt blir man mer erfaren og rutinert med tiden, men tabber forekommer likevel. Jeg vet det er liten trøst i akkurat dette. Jeg må innrømme at varmekolbe-arcuatus-affæren min, delvis var min egen skyld, ettersom jeg visste at dette var en varmekolbe som var gammel, og ikke helt til å stole på (jeg så en akkurat maken på storauksjonen til OAK i dag. Jeg skal love deg at jeg ikke bød på den). Tro meg: jeg har lært! Det er bare så utrolig trist at fisk må dø, for at vi skal lære. Men vi får tenke på at erfaringen kommer senere akvariefisk til gode. Jeg skal love deg at jeg, i dag da jeg fikk mine nye super-arcuatus i hus, samtidig skifta til en splitter ny varmekolbe i samme slengen. Der tar jeg ingen sjanser!
Men det gjør litt vondt i noen dager, huff ja. Men, det er som du sier: man må bare komme seg videre også.
Ingen store kriser i akvarieverdenen min i dag.

I går hentet jeg meg noen svære flotte røtter hos Anja (tusen takk!) for hun opplevde at vannet ble så farget av dem. Jeg syns tevann er vakkert jeg og mallene mine ble ekstatiske av alle gjemmestedene. For første gang har jeg sett alle på engang. Til og med min flotte han ancistrus lå der ute blant "folk" Morro Nå har jeg røtter i alle kar og må bare fin justere etterhvert. Noen flyter enda nemlig.

I dag var aeneus eggene mugne alle sammen. Som forventet egentlig. Må jo bare skaffe disse damene en mann eller 5 hehehe.

Ellers ryddet jeg opp i det siste av filterrist fadesen og plukket albinoer opp av filteret. 6 stk, kun en var død.

Har planer om å ta bilder og oppdatere alle akvariumene på profilen min, men det er jo litt av en jobb. Ikke å ta bildene, men all oppdateringen og skrivingen. Blir jo greit å ha det skrevet ned da...
Jeg har funnet ett egg i c.pygmaeus karet! Er bare pygmene og sandsnegler i der så det må være deres. Trodde ikke de var gamle nok til å legge egg men det er virkelig ett egg
Det er meningen de skal være så små, Elin. De er dvergcoryer. Greide bare ikke å dy meg...
Hehe Skal de virkelig være små? Små pygmer har jeg aldri hørt om :p Til opplysning så mente jeg at jeg trodde at de ikke var voksne da! Siden det er ett egg der så er de vel voksne i deres øyne.
I dag skulle jeg innom dyrebutikken og kjøpe en plante pluss noe micromat til småfiskene mine. Har jo tre typer som har små munner nå.

Fant også 5 nydelige ottoer :d
[External Image]
[External Image]
[External Image]

Ellers har Aeneusen lagt MASSE egg. Enten så satt mine korpulente hoer pris på hannene som Gry gav bort. Eller så må den hunnen hun sendte med eksplodert. Her er noen av eggene. Var mange, men jeg plukket bare noen. Resten blir nok spist. La dem i ett fødenett i samme karet. Prøvde også å henge en klase på ruta til sterbaien. Får se om de får være i fred der. Spennende.
[External Image]
Forresten så var pygmaeus egget borte i dag. I går så jeg det hikke og røre seg så jeg tror kanskje det har klekket!

På dyrebutikken så jeg to utrolig fine kulefisk, så nå driver jeg å sjekker hva slags de kan være. For jeg har lyst på...
hei ser du har fårr ottoer idag dette er en fisk jeg å har lyst på,er de vanskelig å få til? jeg har stabile vannverdier men tingen er at jeg får ikke små ancistrus maller til å leve en gang.....=Pkan jo ha vært uheldig med de fra butikken de var veldig små.
Det der må være en eksplodert dame, Elin. O himmel, hvilken klase hun har trykket ut!

Stine. Ottoer er vanskeligere enn ancistruser, ja. Men små ancistrusbarn (eller generelt små sugemallebarn) kan også være ganske skjøre. Kanskje det går bedre om du kjøper en halvvoksen ancistrus? Erfaringsmessig så blir de ganske tøffe hvis de kommer seg gjennom barndommen.
hehe joda men det er ingen halv voksne ancistrus å få kjøpt her i område=P floote coryer altså og meeget mye egg=)
Jeg er helt enig med Inger Anne i at ottoer er vanskeligre enn ancistrus. Det sies vel at de er vare for flytting og bør helst komme i ett godt innkjørt kar. Det som er med de små ancistrus'ene er at de krever masse rent vann, men paradokset er at de tåler ikke svinginger i temperatur eller vannverdier. Dessuten krever de masse gjemmesteder i røtter o.l pluss at de vil ha maat. Mange har ikke nok alger til de minste for de eter kun det i begynnelsen av sitt liv. De tør ikke gå på bakken før de er litt større og da er det ikke noe problem å fore dem opp. Derfor er det ikke lurt å kjøpe dem før de er hvertfall 3-4 cm. Ingen fisk er vel vanskelige de trenger bare godt stell og kunnskap om hvordan de skal ha det. Og av og til går ting galt uansett!
=) ja det er det med vannbytter da tenker jeg men jeg byttet vann før de flyttet inn og har ingen problemer med kvaliteten ,så jeg forstår i grunn ikke hvorfor de ikke klarer seg=) sommerfuglen i samme kar er jo flott, det kan jo være dette med alger da prøvd å fore de ekstra med agurk og malle tab, men ingen interesse vist. men nok om meg i din tråd=) flotte fisker har du iallefall, fine kar også=) ha en ellers fin dag
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap