Dagens blomst (side 13)

Det var litt av en hage du har Mona O, kjempefin
Må si jeg er blitt inspirert av alle de flotte blomstene som er blitt vist her. Jeg har gått til innkjøp av flere roser, og nå holder jeg på å planlegge hvor jeg skal anlegge tulipanbedet til høsten. Det må være plass til ganske mange sorter
Her er noen av dagens bilder.
1 bare elsker denne fargen, så utrolig flott fløyelsrød
2 min flotte "rogntunge" dråpe
3 enda en fuscia
Her er noen andre eldre bilder
1 + 2 bare elsker fargen på spanske margaritter
3 rødkløver?
Et hjørne i et av rosebedene, som går i lilla og hvitt:

Blålilla lavendel
hvit rose: La Paloma
lilla rose: Rhapsody in blue
2 typer spanske margeritter;
lilla ensfargede, og hvite med lilla øye






[External Image]
Dere viser frem så utrolig mye flott! Spesiellt du da Mona. Jeg er meget imponert av dine "grønne fingre"

Kanskje du elle noen andre kan identifisere en rose for meg?
Det er er buskerose. Den er gammel. Rundt 2,5 meter høy. Mange store hvite blomster. De dufter sterkt og godt. Grenene henger under tyngden av alle blomstene. Blomstringen skjer nå i juli måned - men det er jo klimarelatert da. (H7)
Nydelig er den. Men navnet vet jeg altså ikke.

mvh
Dagens blomst er en helt nyinnkjøpt rose som jeg fant på lørdag. Den har jeg ønsket meg lenge! Den har helt spesielle blomster, og er litt av et blikkfang. Det er en stilkrose, så flere roser i gruppe er nok finest. Dessverre tok jeg bare med meg en, for de andre de hadde så ikke friske ut. De var rammet av en eller annen bladsykdom, så det ut til.

Rosen heter Nostalgie, og er to-farget. Hvit med røde kanter på kronbladene. Aldeles nydelig, og en av de lekreste rosene som finnes!

Her er min. Den har noen knopper, og en blomst som er i ferd med å slå ut nå. Den ser litt rosaaktig ut, men når blomsten er helt slått ut, blekner det rosa til hvitt. De røde kantene blir der.
Se på disse bildene og bli frelst!

Bildene mine nedenfor er nesten like, men jeg greide ikke bestemme meg så jeg tar med alle 3


[External Image]


[External Image]


[External Image]

Lillian Ulriksen
Dere viser frem så utrolig mye flott! Spesiellt du da Mona. Jeg er meget imponert av dine "grønne fingre" Kanskje du elle noen andre kan identifisere en rose for meg? :-) Det er er buskerose. Den er gammel. Rundt 2,5 meter høy. Mange store hvite blomster. De dufter sterkt og godt. Grenene henger under tyngden av alle blomstene. Blomstringen skjer nå i juli måned - men det er jo klimarelatert da. (H7) Nydelig er den. Men navnet vet jeg altså ikke. mvh


Jeg har bare holdt på med roser i et par sommere, så jeg er veldig amatør enda.
Men jeg gjetter litt....

Hvis den er gammel, så har jeg et forslag. Vet ikke om det stemmer, men denne rosen ble mye brukt før:
Alba Maxima

Det er den rosen som er avbildet på Skagen-maleren Krøyers kjente maleri.

[External Image]
Dagens rose er en stilkrose/buskrose (avhenger av hvem du spør
som heter La Paloma. Bladene er mørkegrønne, blanke og sunne, og blomstene kremhvite. De kommer i klaser på 2-4 stk øverst på hver stilk. Stilkene er stive og opprette, akkurat som stilkrosene er. Blomstene ser også akkurat ut som stilkroser i knoppstadiet, og knoppene har en limegrønn farge før de slår ut.

Jeg liker den så godt, og den blomstrer virkelig heftig i år





[External Image]




Dagens blomst er, ikke særlig overraskende, enda en rose

Den er oppkalt etter den kjente og kjære barnebokforfatteren, og heter 'Astrid Lindgren'. Veksten er bra, ingen hengende grener her, alle grener er kraftige, tykke og står rett opp, så blomstene bæres høyt oppe der man kan se dem og nyte dem. Den er ca en meter høy.

Det eneste minuset med denne rosen er at den mangler duft... men, man kan ikke få alt, sies det, så på bekostning av rosens duft har man istedet frembragt en sterk, sykdomsresistent rose som vokser kraftig og blomstrer iherdig til frosten kommer. Nøler du med å anskaffe roser pga deres tendens til å bli syke, så skal du velge denne. Den er sterk!

I toppen av hver stilk står det klaser med blomster.

[External Image]
Da var peonblomstringen slutt for i år. De siste peonblomstene takket for seg i går. Nå er det ingen igjen.
Hadde det ikke vært for den korte blomstringstiden peoner har, hadde jeg nok hatt hagen full av dem. Til gjengjeld har nå rosehagen min overflod av blomstrende roser. Det er et herlig syn.
Peoner er utrolig fine, og så mange lekre sorter å velge mellom! Jeg har bare to sorter.

På bildet ser man peonen 'Bowl of Beauty' sammen med rosen 'Astrid Lindgren'.



Peoner og roser (bilde knipset 9. juli 2008 )
[External Image]
Jeg må legge inn en blomst til i dag
I det ene rosebedet mitt har jeg plantet 4 - 5 lavendelbusker sammen med rosene. Det er en klassisk kombinasjon, og alltid lekkert. Og lavendel... den duften er bare helt nydelig!

Her har vi rosen La Paloma i knopp og blomst, sammen med noen lavendelgrener som stikker opp innimellom rosene. Klassisk vakkert!

[External Image]

En av mine yndlingsroser! Jeg er bare så betatt av denne rosen... variasjonsrikdommen den utviser er fengslende, og jeg beundrer denne flotte rosen hver dag.

Dagens blomst er altså en rose; 'Ghislaine de Fèligonde'. Som navnet avslører, er hun en riktig fin, fransk frøken og sorten stammer altså fra Frankrike.

Den har et vell av små, søte blomster som går i alle sjatteringer fra kremhvit, aprikos og gult. Nydelig!
Mer om Ghislaine de Fèligonde på HelpMeFind
eller
her hos NRKs Grønn Glede på norsk.












Nærbilde av selve blomstene som viser alle sjatteringene den kan ha.
[External Image]

Her er busken. Litt liten, nyplantet i våres, men blir stor og praktfull med tiden!
[External Image]


Et par blomster til.
[External Image]
Dagens blomst kommer grytidlig!

Dette er en engelsk pelargonium.

Det er en potteplante, og brukes av mange som en sommerblomst. Alle kjenner vel til de typiske røde henge-pelargoniene som ofte brukes i veranda-blomsterkasser?
Dette er en litt mere "tander" type, de kalles engelsk pelargonium.

Pelargonier kan fint dyrkes i vinduskarmen i stua også, og være en helårsplante. Blomsterprakten sparer den imidlertid til den lysere årstid, stort sett. Sett dem ut så fort risken for nattefrost er over, for den nordiske kombinasjonen med kjølige netter og varme vårdager er akkurat hva pelargonier trenger for å komme i blomst! Etter noen uker med vann og næring etter vinterhvilen vil de blomstre som bare det.

Denne, i likhet med de andre pelargoniene mine, blomstrer nå ti ganger flottere enn de gjorde da jeg kjøpte dem. De har stått ute siden midten av april.

Er den ikke flott vel?

[External Image]

[External Image]
den rosa blomsten av veldig flott
Det er litt av en hage du har. veldig mye fine blomster.
Vi har ganske stor hage og mangen blomster men ingen av blomstene er fine. når me er vekke i 3 uker og reiser på hytta i ein uke og regnet plasker ned så blir det ikkje mye tid til stelling av blomster.
Så når eg og mor reiser rundt så ser me kanskje noen hager med veldig fine blomster og da tenker vi at dei må vere hjemme hele sommeren for å fa tid til å stelle platene og tenker at silk skulle vi og hatt det.
Må ikke la det gå for lang tid mellom blomsterplantene her

[External Image]
Middagsblomst

[External Image]
Orkidéprimula

[External Image]
Kaukasusskabiosa

[External Image]
Besøk på Buddleja davidii "Royal Red"
Jeg må bidra med en blomst i dag jeg også Jeg husker ikke om jeg har lagt ut dette bildet før, nå begynner jeg å gå litt i surr med hva jeg har brukt av bilder og ikke
Det er en engelsk rose, foredlet frem av engelskmannen David Austin, som har gitt rosevenner verden over mange herlige sorter roser.
Den er helt kritthvit, absolutt nydelig, og blir ikke så stor busk. Den heter 'Winchester Cathedral'. Det morsomme med denne er at knoppene er helt røde, men når blomsten åpner seg er den kritthvit
Det man ser rundt rosen er stilkene til en lavendel-tue.



[External Image]
Det er snart en uke siden siste blomst fra meg, det må rettes på

Jeg må nok en gang la dere hilse på en rose som er presentert tidligere, og som har seilt rett opp som storfavoritt hos meg:
Ghislaine de Fèligonde


Den har noen utrolig vakre fargenyanser, flere farger på samme busk fordelt rundt om på de mange små blomstene; fra hvitt, lys gul, varm gul, til aprikos og oransje. Det er særlig nyutsprugne blomster som har de sterkeste fargene, så blekner de etterhvert til hvitt og varm lys gul.
Dette gjør rosebusken usedvanlig, og den skiller seg ut. Jeg kjenner jeg har lyst på flere Denne var bestilt fra et rosefirma, ikke noen rosesort man snubler over hvor som helst, men jeg må nok bestille meg noen flere neste år! En rose jeg anbefaler på det varmeste (men man må jo like fargene da).

[External Image]


[External Image]




pene blomster det der.

Må ta bilde av kaktusen når den blomstrer, blant de peneste jeg hars ett, blir veldig stor, ca 10-12 cm i diameter, rød med et gult senter. Synd at de blomstrer så sjeldent. :/
Dagens blomst er en av mine nye yndlingsroser. Jeg har kjøpt tre stykker i år og dere har sett bilde av den før her

Den heter Nostalgie og er en av de nydeligste rosene jeg har sett.

Gleder meg til mine vokser til litt og blir sterke og kraftige. Da blir det mye mere og større blomster

Prøvde meg på noen bilder med macrolinsen på speilreflekskameraet.


[External Image]


[External Image]
Jeg må ta med et bilde til som jeg knipset i dag. En rose som heter
Rhapsody in Blue.
Den er nok lilla, som de fleste roser som har "blue" i navnet sitt Blå roser finnes ikke, den koden er det ingen som har knekt enda.





[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap