Lettere øvet nybegynner :) (side 13)

Noen dårlige bilder jeg tok igår av disse små usynlige fiskene, jeg teller så langt som til 7, så den siste er nok der ett sted. Det virker som de finner mye trygghet i venusene, så jeg er bare glad jeg satte dem oppi der, det er jo oxo en stor kontrast fra det helt bare karret de kom fra og her med masse planter og gjemmesteder.
Kuhliiålene er heller ikke særlig tykke, men de virker ganske fornøyde de å, tusler rundt nå selv om lyset er på å leter etter mat, foret med tabelett før lyset kom på og frosne cyclops når det var på. Stjernene spiste noe, men ikke overbegeistret, noe som gjør meg en anelse bekymret. (fisk pleier spise gjerne like etter jeg slipper dem ut her i huset)

Skal allederede nå fortelle at jeg bare ønsker meg digitalt speilreflekskamera til jul, og heller vil ha penger til det enn en masse juggel man aldri bruker. ;D

Huff nå glemte jeg jo bildene , surrehue idag.
1 gjemmer seg
2 størrelseforhold
3 klorereke på tur
Nå målte jeg verdiene i bøttene, Der jeg har tilsatt en ganske full ts med alabaster gips har GH økt fra 2 til 24 dette selv om ikke alt er løst opp :O pH ligger fremdeles på 7,4.
I Bøtta med en halv ts natron, steg KH fra 2 til 7 og pH fra 7,4 til 8+, det er utrolig irriterende at man ikke kan justere KH uten at pH oxo stiger.
KH påvirker ikke GH og GH påvirker ikke KH, dere vet det sikkert, vet det jo egentlig selv oxo, men nå har jeg fått det bekreftet.

Vet det er en mattematikkoppgave å regne ut hvor mye o2 eller er det co2 som gjør at man kan heve KH uten at pH oxo øker. Hmm godt jeg var glad i mattematikk på skolen, men jeg skulle virkelig ønske det kunnet vært en regneskole for utregning av vannverdier oxo.
Skal vi se
Asia: pH 7,2 GH 2 KH 2
Sør amerika: pH 7 GH 1 KH 2
Altså kan jeg godt bruke litt alabaster i sør amerika uten skade siden GH har sunket 1 grad iløpet av uka. pH skulle vært ca halv grad lavere, men det er nok greit likevel.
Samme med asia, pH skulle vært ca halv til hel grad lavere og det er ingen fare å bruke litt alabaster oppi der å. Æsj at det er mandag imorgen, synes det er så kos å kunne holde på med karrene nå i helgene, justere vannet osv.
Jeg kan jo bruke bøtta med alabastervann til å øke GH i begge karene, litt til hver, mest til det største karret såklart.
Må drive å måle mer utover dagen jeg da, men først vannbytte. Vannet i krana hadde nå pH på 7,4 og GH, KH på normale 2. Så blir ingen fatale pH endringer om jeg bruker vannet i springen.
*snufs* Fant liket av en stjerne nå, teller oxo bare 6 og lurer da på om enda et lik ligger skjult i akvariet.
Da er vannbytter foretatt i begge kar, virket nesten som stjernene satte pris på kaldt vann, de kviknet lissom til. Syntes det virket som stripene på venusene ble mer hvite, nesten blåskimrende etter tilsettelse av GH vann. Så det var nok ingen dum ide å øke GH.

Har nå fått byttet til grovere filter i innvendige eheimen jeg har i asiakaret.
Satte oxo inn en keramikksak som ligner på røtter (lissom), trykket den godt ned i sanden for at kanskje coryene vil søke ly under der istedetfor under rota til klorerekene. Teller bare 6 coryer å, så da har nok klorerekene klart å ta 3 iløpet av den lille tida de har vært her. *arg*
Jo ominnredet litt i sør amerika, ble selv veldig fornøyd (forandring fryder sa kjerringa og snudde det runde bordet)
Huff nå trykket jeg vist feil, skulle jo ikke poste men legge til bilder, huff så susete jeg er idag.
1 og 2 sånn ser karret ut nå
3 så røde er egentlig ildtetraene (dårlig bilde, men fargene kommer godt frem)
Gleder meg til alle sverdplantene blir like fine som den ene i venstre hjørne, må kjøpe meg fler sånne store flotte. Er det kjempe de kalles tro?
Har blitt litt usikker på hvem av sneglene som egentlig er gutt, fordi nå har den lilla (skulle være jente) holdt på med den blå (skal være gutt) om hun bare har sittet på han å kysset aner jeg ikke, men virker nesten som de bytter litt på det å klenge. Ganske sikker på at den blå penetrerte den lilla igår da. Vel blir jo spennende å se om det blir noen maiskolber snart da. Bare den ikke rømmer der det mangler toppglass, er et stort stykke som jag har tatt vekk da slangene fra det utvendige filteret ikke kom nedi sprekken. (det er knekt og fikk det sånn da jeg kjøpte)
Så var det bildene, herrejemini hvor jeg glemmer.
He he må bare le litt av kampfisken min, han vil heller sloss med chiklider enn med andre kampfisk, nå måtte han oxo sjekke ut den nye plassen for coryene. Hmm er det plass til meg å tro?
Se jeg er cor(n)y
Oi det er der lyset kommer fra
kampfisk er snodige fisk :p de skvetter i det minste ikke veggimellom når man holder på :p
Nei de kommer heller for å sjekke hva du holder på med. Det finnes vist en bok som forteller hvordan du kan gi din kampfisk best mulig trivsel og til å med lære den kunster.
Idag har jeg stått opp tidlig for jeg glemte sjekke Gh igår, dessuten kom jeg på at det kanskje ville bli noe nitrit siden jeg byttet svamp i filteret igår.
Nitrit var det, på 0,025, så da byttet jeg litt vann, får måle når jeg kommer hjem fra jobb.
Ellers er GH på 3 i asia og på 2 i sør amerika. Håpet jo den skulle være noe høyere da, men det viser jo at jeg godt kan tilsette uten frykt for høye verdier.
Galemor
Nei de kommer heller for å sjekke hva du holder på med. Det finnes vist en [URLBLOCK1] som forteller hvordan du kan gi din kampfisk best mulig trivsel og til å med lære den kunster.

Den boken ville jeg styrt unna tror jeg. Virker som om forfatteren er veldig god på markedsføring, men jeg ville ikke stolt på en selverklært ekspert som opplyser om at hvitprikk er en bakterisykdom ;b
Tja kan nok være moro å lese da, kanskje noe hadde gått ann, men hadde nok tatt det han skriver med en klype salt ja.

Både klorereker og fisk er mere synlig etter ommøbbeleringa i sør amerika, har et dilemma med mat da, vil gjerne at coryene skal få mye mat, men ikke at tetraene skal få så mye (de sprekker snart, se bilde) Skjønner bare ikke helt hvordan jeg skal få opp den kabalen, ene er vel å fore med myggiser på gaffel, men det snakk om så lite, 6 dvergcoryer krever ikke akkurat mye mygg.

Samme i asia egentlig, vil jo fore opp stjernene uten at venusene forspiser seg, overforing er ikke noe stort problem da jeg har reker og kuhliiåler som vil forsyne seg av eventuelle rester.

Ellers har jeg funnet ut at kirsebær rekene jeg har til oppforing hos ei venninne mest sannsynlig er en krysning av kirsebær og blue pearl. Den ene er nemlig rød på ryggen, men lyslysblå på sidene. Man ser det best på halen mot noe hvitt. Egentlig veldig kult, men var jo ikke akkurat det jeg bestilte da.

Får teste nitritt igjen nå snart, bare spise litt først. Det som er litt dumt med akvarier er at alt vannet tørker ut hendene mine, (hjelper jo heller ikke at jeg jobber i bhg og vasker hender stadig vekk).

Teller bare 6 stjerner fremdeles, så det betyr vel at bare 6 har overlevd. *snufs* Både stimen med ildtetraer og stjerner skal forstørres når jeg kommer over fler.
Bildene da, jeg er jammen like surrete idag gitt
Sprekkferdige ildtetraer
Før
faktisk, så har enkelte av mine blue pearl spetter av rødt. ikke mye, men det er der. så smått at man ikke ser det før du ser nøye etter. så jeg vil anta at den blå mutasjonen har forhistorie hos rødlige reker.
men har dine reker gått i kar med både blå og røde reker av samme genus er det jo fare for kryssninger. har du ett bilde av reka?
Desverre, de står til oppforing hos ei venninne så får ikke bare tatt nå heller.
Men den er ikke bare spettet, den er møkkete rød på ryggen og da lysere på siden, når man ser mot hvit bakgrunn ser man at den er lyslys blå. I det skjæret som dine blue har Dine er faktisk ganske fine, selv om jeg foretrekker sterkere farger.
ja, de er ikke lett å se. noen er lyse, andre er mørke. fordelen med røde reker er jo at de syns godt most det meste av planter og bunnlag :p
Ja er nemlig det, har lyst til å sette opp skikkelige rekerkar til et par forskjellige sorter, bie eller krystall, ett eller to slag tiger, ble forgapt i de mona o viste, helt knasj blå med røde striper. Men de helt svarte er kule de å, ellers vet jeg ikke helt.
Har lyst til å skaffe med viftereker, det har hun kanskje på nærbutikken her, hun har iallefal hatt ganske ofte før. De vil nok ta fra tetraene litt av maten, håper jeg iallefal.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap