Vidar`s akvarieprosjekt! (side 13)

Her er en rekemix oppskrift som jeg har brukt:

1. Først kjører jeg gjennom rekene med både skall og alt som er, de kjøres gjennom når de er frossen, men jeg lot de stå ca. 1 time før jeg kjørte dem gjennom mixeren.

2. Erter kjørte jeg gjennom mixeren når de var dypfrossen, det blir en god konsistens,

Både Reker og Erter kjørte jeg gjennom 3 ganger for å være sikker på at det ble skikkelig knust.

Oppskrift:

5 kg Reker
5 kg Erter (brukte Coop sine erter)
500 gram Spinat
4-5 Bananer
20 tabletter med multivitaminer
5 dl Spirulina (OSI)
15 gram Astaxantin
Agar Agar bindemiddel (fulgte oppskriften som står på boksen)

Pass på å bland dette godt, det er j.... kaldt når en blander dette med hendene, så har du noe du kan bruke å blande med istedet for hendene så er dette absolutt å anbefale.

Jeg brukte Zip poser å hadde den ferdige rekemixen i, mens jeg hadde liggende noen former som har vært frossenfor i som jeg også brukte...
da venter vi på bilder vidar, legger ut på troffetråden også?
Det kommer i løpet av dagen!

Må finne meg en alternativ lyskilde inntil videre siden jeg ikke har lys til dette akvariet...
Kampfisk
Her kommer noen bilder fra ankomsten av Kampfiskene som kom direkte fra Thailand.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Her er et nyere bilde av Kiriza karet.

[External Image]
Vibsi
Ja det var kjempe hyggelig med besøk:) Det er bra det går fint med canaryene. Om de leker allerede så er jeg faktisk ikke overrasket. De fiskene der er helt sinnsyk på lekingen. Spes to hanner. I vårt kar så hadde de hver sitt hjørne og der var det lek konstant. Så håper du får masse glede av de og masse yngel. Da vil jeg ha noen :) Brichardi typene er definitivt for folk som liker fart og masse lek. Imorgen skal vi prøve å lage rekemix. Blir spennende å se hvor mye griseri det blir av det! Sender du meg oppskriften? Eller skriver den her? Sikkert flere som vil lage rekemix. Gleder meg til bilder! Som sagt så kan du få kjøpe min lystopp for vi skal ha hqi i gangen også. Bare å komme med et bud så skal jeg alltids vurdere det;) Får ta en liten samling neste gang du kommer nedover. Da er det kake og kaffi på frekhaug ikke sant stein arve og lene? ;);););)

klart det skal bli kake skal lage deilig sjokoladekake jeg vettu!!ingen problem
Nam nam...Vidar kommer du snart eller? Ble sulten no eg
Hehe... ja, hadde smakt med en deilig sjokolade kake... så spørs om jeg må sette retningen mot Bergen igjen snart... !

Hvordan går det hos dere da Erik? Fått nye akvariet opp å gå?
na har vært litt mye og gjort de siste dagene, det er i huset men ikke vann i det, begyner med det i morgen!
så om noen dager kommer det bilder.
Blir spennende!!

Her er det full lek på Canaryene, samt en del tendenser på kasakalawene også, så håper på noe yngel snart...
noen som går med kul under haken da?
Det er mulig, er så lite lys i dette akvariet enda, men det blir bedre når det blir en del ekstra lys.
ja det er sant, vi har nå fått karet opp på bordet og på plass nå, skal straks begyne og fylle vann og slikt i!
på tide med en oppdatering på karene dine vidar, nye bilder?
hallais vidar! Hvordan går det oppe i sogn? Noe yngel på canaryene?
Heisann!

Her går det berre bra no... Canaryene yngler, no er det 3 yngel som har vokst seg opp til 1-2 cm og klarer seg veldig bra.

Er yngel hele tiden på disse, men ser også lekstendenser på Kasakalawene som dere kom med i sommer...

Nå er 325 literen tom og må fylles opp igjen etter at kirizaene flyttet til en slektning av meg. NOEN FORSLAG? :p

Tenker på noe annet enn Tropheus i dette akvariet... Kristian har hatt mye rått i det siste (Faen og Kristian at du legger ut bilder.... hehe)
Kanskje har du noe for salg når eller hvis Vibeke og Erik skal nedover så kanskje de hadde ville tatt med til meg også??? (æhhhhh... kunne dere gjort det Vibeke/Erik hvis dere skal nedover og kjører via Lærdal til Bergen igjen?)

Er det noen som har Tropheus for salg nå også... vurderer en reol også... (Må i høyden som nevnt tidligere)
Evolution
på tide med en oppdatering på karene dine vidar, nye bilder?

Har vært en hektisk høst med skolearbeid... ufff... god med ferie nå...

Noen nytt i Bergen da?
Porsareol
Nå har jeg bestilt meg byggesett med porsarør og knuter.

Det jeg skal opp med nå er 3 x 250 litere (100x50x50), men hva som skal være oppi de er enda ikke helt klart.

Som varmekilde vil jeg bruke den digitale varmestyringen fra Weipro på 300 watt til hver av akvariene.
Kommer til å kjøpe inn Weipro sine digitale ph målere til disse akvariene siden jeg har gode erfaringer med disse.

Er det noen som har tips til hva jeg kan ha i disse akvariene som skal opp så fort som reolen kommer, så legg gjerne et innlegg i tråden her.
Hva trengs for å bygge reol til 3x 250 liters akvarier?

12 x 65 cm porsarør
8 x 100 cm porsarør
8 x 45 cm porsarør
4 x 25 cm porsarør

Totalt er dette 2040 cm med rør = 20,4 meter.

Så trengs:
4 x 3 veis vinklet knuter
12 x 4 veis vinklet knuter
4 x justerbare føtter

Jeg har valgt å kjøre 3 etasjer i denne reolen, mens andre har brukt 2 etasjer der de setter akvarie nummer 3 på toppen av etasje 2.
Vidar Alfei
Nå har jeg bestilt meg byggesett med porsarør og knuter. Det jeg skal opp med nå er [B]3 x 250 litere[/B] (100x50x50), men hva som skal være oppi de er enda ikke helt klart. Som varmekilde vil jeg bruke den digitale varmestyringen fra [B]Weipro [/B]på 300 watt til hver av akvariene. Kommer til å kjøpe inn [B]Weipro [/B]sine digitale ph målere til disse akvariene siden jeg har gode erfaringer med disse. Er det noen som har tips til hva jeg kan ha i disse akvariene som skal opp så fort som reolen kommer, så legg gjerne et innlegg i tråden her.

Jeg ville personlig hatt en gruppe med noen xenotilapia på nederste hylle, så en gruppe med tropheus yngel\ungfisk for å så kansje hatt noen andre sandlekere på toppen.. Det er mange dansker som har velfungerende troffekar på 250 liter med voksene fisk..

Mange muligheter

Grattis forresten med reolen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap