- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Kristins malawi-kar. (side 13)
Kristins malawi-kar. (side 13)
Via annonse her på AF så har jeg kjøpt et UV-filter og koblet det på den nyoppsatte 180-literen.
Skrudde det fast på veggen. Satte på to biter med hageslange som jeg festet med slangeklemmer, og koblet den ene slangebiten til det innvendige filteret. Vips så var det ferdig montert.
Senere kan vel slangen skjules bak en bakgrunn e.l.
Skrudde det fast på veggen. Satte på to biter med hageslange som jeg festet med slangeklemmer, og koblet den ene slangebiten til det innvendige filteret. Vips så var det ferdig montert.
Senere kan vel slangen skjules bak en bakgrunn e.l.
Postet 02.05.09 kl 20:31
Endret: 02.05.09 kl 20:33
Snegle, malawi og tilsetningsstoffer :-(
Nei og nei; Der døde kjempeeple-snegla mi Slugger (beklager Heidi). Den ble liggende stille på bunnen, med "døra" åpen i et døgn. Den rørte såvidt på seg da jeg sjekket den, men til slutt var den helt stiv og død.
Tror jeg vet årsaken også:
Har ei lita bøtte med "Instant chiclid"-pulver som jeg bruker for å få riktig malawi-vann ved vannskifte. Ved siste vannbytte oppdaget jeg at det har kommet fukt i pulveret pga lokket ikke har vært helt tett, men ville prøve det lell.
Pulveret var blitt små klumper og løste seg ikke opp i akvariet. Det fløt lenge rundt som snøvær, og selv fiskene reagerte negativt på dette. De flokket seg sammen i et hjørne og var tydelig plaget.
Så ble vel "snøen" fanget opp av filterne etter hvert.
Etter et par dager fant jeg Slugger, da.
Etter litt lesing på www.applesnail.net så finner jeg følgende sitat:
"How well can an apple snail tolerate cichlid-salt?
A: Apple snails tolerate little amounts of salt if you slowly build up the concentration. Be sure that the salt is dissolved before you put it in the tank so that the snail won't get in contact with the pure stuff.
If you see that the snails stay in their shell for more than a day, then lower the salt concentration (if it isn't too late ".
Skulle ha lest det litt før...
Det får være nok en lærepenge, og jeg håper andre med malawi og snegler sammen unngår samme tabbe.
Altså: Tilsetningsstoffer skal være helt oppløst før det tilsettes akvariet.
Tror jeg vet årsaken også:
Har ei lita bøtte med "Instant chiclid"-pulver som jeg bruker for å få riktig malawi-vann ved vannskifte. Ved siste vannbytte oppdaget jeg at det har kommet fukt i pulveret pga lokket ikke har vært helt tett, men ville prøve det lell.
Pulveret var blitt små klumper og løste seg ikke opp i akvariet. Det fløt lenge rundt som snøvær, og selv fiskene reagerte negativt på dette. De flokket seg sammen i et hjørne og var tydelig plaget.
Så ble vel "snøen" fanget opp av filterne etter hvert.
Etter et par dager fant jeg Slugger, da.
Etter litt lesing på www.applesnail.net så finner jeg følgende sitat:
"How well can an apple snail tolerate cichlid-salt?
A: Apple snails tolerate little amounts of salt if you slowly build up the concentration. Be sure that the salt is dissolved before you put it in the tank so that the snail won't get in contact with the pure stuff.
If you see that the snails stay in their shell for more than a day, then lower the salt concentration (if it isn't too late ".
Skulle ha lest det litt før...
Det får være nok en lærepenge, og jeg håper andre med malawi og snegler sammen unngår samme tabbe.
Altså: Tilsetningsstoffer skal være helt oppløst før det tilsettes akvariet.
Postet 17.05.09 kl 17:59
Endret: 17.05.09 kl 17:59
Postet 18.05.09 kl 17:09
Ny innredning i malawi-hjem.
Jeg har tømt og hatt fullstendig renovering av 250-literen jeg har kalt Malawi-hjem.
Etter to år med en lang rekke tiltak mot rødalger så ga jeg opp og desinfiserte like godt hele karet.
Et delvis rengjort ytterfilter, og fiskene, fikk et 4 ukers opphold i den nye 180-literen.
Også en plante (Vallisneria gigantea) ble flyttet over etter en klorbehandling.
Resten av innredningen ble kloret, saltet, frosset og/eller kokt, og noe ble kastet.
Nå endelig er "Malawi-hjem 2" satt opp og fiskene har kommet tilbake.
Jeg har laget et skap av 100mm x 50mm, hobbyplater og finèrplate (mangler dører enda):
Jeg fikk en skiferstein som jeg kappet i tre biter. To limte jeg opp som bakgrunn i karet, mens den tredje biten er satt opp som skillevegg på venstre side for å skjule filter, varmekolbe o.l.
Tanken var også at det skulle gi litt dybdevirkning i karet.
Tråd om steinen her: Unik skiferstein.
Sånn så den ut først:
Og sånn ble den etter kapping:
Etter to år med en lang rekke tiltak mot rødalger så ga jeg opp og desinfiserte like godt hele karet.
Et delvis rengjort ytterfilter, og fiskene, fikk et 4 ukers opphold i den nye 180-literen.
Også en plante (Vallisneria gigantea) ble flyttet over etter en klorbehandling.
Resten av innredningen ble kloret, saltet, frosset og/eller kokt, og noe ble kastet.
Nå endelig er "Malawi-hjem 2" satt opp og fiskene har kommet tilbake.
Jeg har laget et skap av 100mm x 50mm, hobbyplater og finèrplate (mangler dører enda):
Jeg fikk en skiferstein som jeg kappet i tre biter. To limte jeg opp som bakgrunn i karet, mens den tredje biten er satt opp som skillevegg på venstre side for å skjule filter, varmekolbe o.l.
Tanken var også at det skulle gi litt dybdevirkning i karet.
Tråd om steinen her: Unik skiferstein.
Sånn så den ut først:
Og sånn ble den etter kapping:
Postet 19.05.09 kl 22:23
Endret: 19.05.09 kl 22:53
Her er et bilde av hvordan skilleveggen ble i karet. På bildet ble den litt mørk, men den har samme farge som bakgrunnen.
Den er limt fast til en skiferbit som står på bunnen under sanden, og til en bit som er limt på sideruten. Jeg glemte at det skulle gå et utblåserrør fra pumpa over, men det gikk akkurat så lenge vannet ikke blåses oppover
Fiskene ble helt tydelig lykkelig over å komme tilbake til karet på kjøkkenet. de fikk stadig vekk panikk og gjemte seg bort i 180-literen som står på et annet rom, men straks de kom tilbake til 250-literen så fløy de rundt og sjekket ny innredning, flørtet og begynte å grave i sanden. Og de flokker seg nå ved frontglasset når det går folk forbi.
Her prøves ny innredning, og mye stein er populært:
Akvariet på skapet:
Den er limt fast til en skiferbit som står på bunnen under sanden, og til en bit som er limt på sideruten. Jeg glemte at det skulle gå et utblåserrør fra pumpa over, men det gikk akkurat så lenge vannet ikke blåses oppover
Fiskene ble helt tydelig lykkelig over å komme tilbake til karet på kjøkkenet. de fikk stadig vekk panikk og gjemte seg bort i 180-literen som står på et annet rom, men straks de kom tilbake til 250-literen så fløy de rundt og sjekket ny innredning, flørtet og begynte å grave i sanden. Og de flokker seg nå ved frontglasset når det går folk forbi.
Her prøves ny innredning, og mye stein er populært:
Akvariet på skapet:
Postet 19.05.09 kl 22:44
Endret: 19.05.09 kl 22:55
Postet 19.05.09 kl 22:46
Endret: 19.05.09 kl 22:51
Selve akvariet.
Stein har jeg plukket på jobb, men jeg skal finne flere. Den er svart med hvite striper og jeg har prøvd å legge stripene i samme retning. Er ikke helt fornøyd enda så litt forandringer blir det vel etter hvert. Vil også ha litt mer stein på høyre side.
Planten foran veggen håper jeg skal vokse seg stor så ikke veggen får så "skarp" kant.
Hva synes dere? Er jeg på rett vei? Forslag til forandringer?
Større bilde ligger i profilen min.
Stein har jeg plukket på jobb, men jeg skal finne flere. Den er svart med hvite striper og jeg har prøvd å legge stripene i samme retning. Er ikke helt fornøyd enda så litt forandringer blir det vel etter hvert. Vil også ha litt mer stein på høyre side.
Planten foran veggen håper jeg skal vokse seg stor så ikke veggen får så "skarp" kant.
Hva synes dere? Er jeg på rett vei? Forslag til forandringer?
Større bilde ligger i profilen min.
Postet 19.05.09 kl 22:50
Endret: 19.05.09 kl 23:08
Postet 19.05.09 kl 22:52
Postet 19.05.09 kl 22:52
Jeg er ikke bare sneglegal men jeg er også steingal. Jeg samler på stein og har masse i hagen og i blomsterbeddene mine. På terrassen og overalt....Er oppvokst nedi fjæra med tilgang til masse fine steiner så steiner leter jeg etter overalt og tar de med hjem og legger de i hagen eller på terrassen. Jeg er også av de som tar med ugress som er fint og planter i blomsterbeddene. Det er det samme med det folk kaller pestsnegler, jeg elsker de og vil ha de...Så jeg er litt kjerringa mot strømmen kan man si.....)
Postet 19.05.09 kl 22:59
Postet 19.05.09 kl 23:09
Rengjøring og nye moduler.
Fiskene i 375-literen er inntil videre plassert i 180-literen mens rengjøring pågår.
Jeg har tatt ut alt løst og behandlet resten (akvariet, isoporbunn og filtermodul) med klorvann for å ta knekken på rødalger/penselalger. Algene på modulen ble grønn etter behandlingen.
Og så har jeg fått to BTN-moduler (gevinst i fotokonk). Prøver å sette de opp løst her. Den stor tenker jeg skal litt lenger opp så fiskene kan svømme under den.
Hva tror dere? Den til venstre og høyre er ikke festet enda. Kan evt. dele den store.
Nye moduler:
Jeg har tatt ut alt løst og behandlet resten (akvariet, isoporbunn og filtermodul) med klorvann for å ta knekken på rødalger/penselalger. Algene på modulen ble grønn etter behandlingen.
Og så har jeg fått to BTN-moduler (gevinst i fotokonk). Prøver å sette de opp løst her. Den stor tenker jeg skal litt lenger opp så fiskene kan svømme under den.
Hva tror dere? Den til venstre og høyre er ikke festet enda. Kan evt. dele den store.
Nye moduler:
Postet 23.05.09 kl 12:20
Endret: 23.05.09 kl 22:19
Postet 23.05.09 kl 14:07
Hei Alexus.
Ja, stein skal bli, og som du sier så kan det bli et fint rom for fiskene under modulen hvis jeg legger stein forran. Det blir vel mer naturlig også så det ikke ser ut som at modulen bare henger i luften/vannet. Må ut og lete.
Lurer også på om jeg skal ta meg tid til å hente sand fra innskjø igjen. Liker den naturlige sanden mye bedre enn biltemasanden som var i dette karet. Får se...
Karet står i en kjellerstue. Har ikke andre kar der.
180-literen står på et gjesterom/arbeidsrom,
250-literen på kjøkkenet og
yngelkaret under trappa i kjelleren.
Så de er spredt rundt om kring. Veldig praktisk for da har jeg et kar å se på til enhver tid, og har lys-innstillinger deretter. Et til frokost, et ved PC`n, et kveldskar ved TV, og et midt i mellom disse
Og så kan jeg late som at jeg ser på TV, men ser egentlig på 375-literen.
Kan skjule akvaholismen litt på den måten
Ja, stein skal bli, og som du sier så kan det bli et fint rom for fiskene under modulen hvis jeg legger stein forran. Det blir vel mer naturlig også så det ikke ser ut som at modulen bare henger i luften/vannet. Må ut og lete.
Lurer også på om jeg skal ta meg tid til å hente sand fra innskjø igjen. Liker den naturlige sanden mye bedre enn biltemasanden som var i dette karet. Får se...
Karet står i en kjellerstue. Har ikke andre kar der.
180-literen står på et gjesterom/arbeidsrom,
250-literen på kjøkkenet og
yngelkaret under trappa i kjelleren.
Så de er spredt rundt om kring. Veldig praktisk for da har jeg et kar å se på til enhver tid, og har lys-innstillinger deretter. Et til frokost, et ved PC`n, et kveldskar ved TV, og et midt i mellom disse
Og så kan jeg late som at jeg ser på TV, men ser egentlig på 375-literen.
Kan skjule akvaholismen litt på den måten
Postet 23.05.09 kl 14:38
Hehe. Ja, det er greit å strategisk plassere akvariene etterhvert hvor du oppholder deg iløpet av døgnet
Ang, plasseringen så lurte jeg på om akvariet står mitt i rommet inntil veggen, eller inntil ett hjørne e.l.
Det jeg skulle frem til: Om akvariet stod eller kan stå i ett hjørne, kan du jo sette opp sånn svart folie på venstre kortvegg og lime opp den lille modulen på den veggen. Om du skjønner hva jeg mener
Ang, plasseringen så lurte jeg på om akvariet står mitt i rommet inntil veggen, eller inntil ett hjørne e.l.
Det jeg skulle frem til: Om akvariet stod eller kan stå i ett hjørne, kan du jo sette opp sånn svart folie på venstre kortvegg og lime opp den lille modulen på den veggen. Om du skjønner hva jeg mener
Postet 23.05.09 kl 14:44
Sånn du mente, ja! Jo, det er et hjørne på venstre side. Jeg vurderte å lime den på veggen for å skjule teknisk litt, men fassongen er litt rar. Den er som en trekant og er åpen på en side.
Jeg skal se en gang til. Kan jo bare la den stå med åpningen ned.
(Kom akkurat hjem fra en fantastisk dag her på Frøya: "Tour de Frøya".
400 syklister som syklet Frøya rundt. 4 mil med stor stemning i knallfint vær.
Var med og heiet bare).
Jeg skal se en gang til. Kan jo bare la den stå med åpningen ned.
(Kom akkurat hjem fra en fantastisk dag her på Frøya: "Tour de Frøya".
400 syklister som syklet Frøya rundt. 4 mil med stor stemning i knallfint vær.
Var med og heiet bare).
Postet 23.05.09 kl 14:55
Endret: 23.05.09 kl 14:58
Ingen vei tilbake...
Nå er det gjort: Jeg borret noen 2 mm hull i modulene og limte dem fast.
Den minste modulen lukket jeg åpningen på ved å lime på et par biter med isopor, så ikke fiskene finner veien inn dit. To lag isopor bakerst der det blir mer sand, så får jeg løftet den enda en cm.
For å utnytte modulen maksimalt så vil jeg ha den så høyt som mulig, men ikke mer enn at nederste del (isoporen) blir dekket med litt sand.
Den store modulen ble satt på to biter av murstein for å få rett høyde under. Ville egentlig ha den enda høyere, men da vil den stikke opp for mye. Den er beregnet på større akvarium, men planen var å dele den i to opprinnelig.
Nå står det hele i press med planker og en bøtte med vann.
(Håndduken er for å suge opp siste rest av vaskevann).
Den minste modulen lukket jeg åpningen på ved å lime på et par biter med isopor, så ikke fiskene finner veien inn dit. To lag isopor bakerst der det blir mer sand, så får jeg løftet den enda en cm.
For å utnytte modulen maksimalt så vil jeg ha den så høyt som mulig, men ikke mer enn at nederste del (isoporen) blir dekket med litt sand.
Den store modulen ble satt på to biter av murstein for å få rett høyde under. Ville egentlig ha den enda høyere, men da vil den stikke opp for mye. Den er beregnet på større akvarium, men planen var å dele den i to opprinnelig.
Nå står det hele i press med planker og en bøtte med vann.
(Håndduken er for å suge opp siste rest av vaskevann).
Postet 23.05.09 kl 19:50
Endret: 23.05.09 kl 19:51
Postet 23.05.09 kl 21:46
Prøveoppsett 1
Fint, men jeg må tenke litt på det med å svartmale sideruten. Veggen ut er kort så vi kan se inn der. Kanskje jeg maler der modulen står bare.
Litt om dagens gjøremål:
Dro ned til sjøen i morges og hentet tre bøtter sand. Brukte en isboks og skrapet av det øverste laget i fjæreområdet. Våt sand altså.
Så brukte jeg noen timer på å få den bra nok.
Først så ble den silt i en "pastasil". Den har litt større hull enn melsikt, og jeg ble veldig fornøyd med kornstørrelsen.
Det ble lite grus å hive også:
Etter mange omganger med skylling så var det tur for koking, og nå ser jeg det var dumt å hente sand fra fjæra. Det fløt plutselig opp massevis av kokt, hvit mark på 1 - 3 cm. Hvis dem blir liggende i sanden så vil de råtne i akvariet. Så var det nye omganger med skylling igjen.
Men litt nytte ble det i dem: Malawi-ungfiskene ble hysterisk "lykkelige".
No er det kveld og jeg har lagt i sand og det jeg har av kloret/kokt stein, og fylt opp med vann.
Modulen til venstre har ganske skarp kant så der har jeg lagt sprengstein av granitt som går i rødt og grå-svart som modulen. Modulen er ikke så mørk som på bildet.
Til høyre havnet de runde, glatte steinene som er mer lyse og sandfarget.
Synes selv jeg er på god vei, men trenger mer stein å velge i.
Ut å lete i morgen (heldigvis mye stein i mange farger her på Frøya).
Hva synes dere?
Litt om dagens gjøremål:
Dro ned til sjøen i morges og hentet tre bøtter sand. Brukte en isboks og skrapet av det øverste laget i fjæreområdet. Våt sand altså.
Så brukte jeg noen timer på å få den bra nok.
Først så ble den silt i en "pastasil". Den har litt større hull enn melsikt, og jeg ble veldig fornøyd med kornstørrelsen.
Det ble lite grus å hive også:
Etter mange omganger med skylling så var det tur for koking, og nå ser jeg det var dumt å hente sand fra fjæra. Det fløt plutselig opp massevis av kokt, hvit mark på 1 - 3 cm. Hvis dem blir liggende i sanden så vil de råtne i akvariet. Så var det nye omganger med skylling igjen.
Men litt nytte ble det i dem: Malawi-ungfiskene ble hysterisk "lykkelige".
No er det kveld og jeg har lagt i sand og det jeg har av kloret/kokt stein, og fylt opp med vann.
Modulen til venstre har ganske skarp kant så der har jeg lagt sprengstein av granitt som går i rødt og grå-svart som modulen. Modulen er ikke så mørk som på bildet.
Til høyre havnet de runde, glatte steinene som er mer lyse og sandfarget.
Synes selv jeg er på god vei, men trenger mer stein å velge i.
Ut å lete i morgen (heldigvis mye stein i mange farger her på Frøya).
Hva synes dere?
Postet 24.05.09 kl 22:21
Endret: 24.05.09 kl 22:26
Ny innredning i 375-literen.
Jeg har gjort om litt på steinene. Noen er lagt foran modulene for å gi dem "bakke-kontakt" og for å få noen store huler til de største fiskene.
Er ikke helt fornøyd enda, men det får jeg ordne med senere.
En Vallisneria "gigantea" er på plass og det er fiskene også.
Ancistrusen sitter og gnager i seg de grønne, døde rødalgene på modulen, så da forsvinner vel de om ikke så lenge og modulen får tilbake sin opprinnelige farge.
Virker som at fiskene har godkjennt den nye "looken"
Artig å sette dem tilbake i karet og se åssen de sjekker stein og huler like etterpå, og i tillegg begynner å flørte eller markere litt.
Nå er yngelkaret på 70 liter tømt og yngel og ungfisk er flyttet over
til 180-literen. Det prosjektet hastet litt så jeg har ikke fått ordnet ferdig innredning for dem enda. Må ut og finne en haug med steiner i passelig størrelse først.
Er ikke helt fornøyd enda, men det får jeg ordne med senere.
En Vallisneria "gigantea" er på plass og det er fiskene også.
Ancistrusen sitter og gnager i seg de grønne, døde rødalgene på modulen, så da forsvinner vel de om ikke så lenge og modulen får tilbake sin opprinnelige farge.
Virker som at fiskene har godkjennt den nye "looken"
Artig å sette dem tilbake i karet og se åssen de sjekker stein og huler like etterpå, og i tillegg begynner å flørte eller markere litt.
Nå er yngelkaret på 70 liter tømt og yngel og ungfisk er flyttet over
til 180-literen. Det prosjektet hastet litt så jeg har ikke fått ordnet ferdig innredning for dem enda. Må ut og finne en haug med steiner i passelig størrelse først.
Postet 29.05.09 kl 20:21
Endret: 29.05.09 kl 20:22