- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Smått och stort (side 13)
Smått och stort (side 13)
Postet 08.04.08 kl 21:55
Postet 08.04.08 kl 22:12
Postet 08.04.08 kl 22:13
Postet 08.04.08 kl 22:22
Postet 08.04.08 kl 22:28
Går det att bli mera "hektet" på viktoriaciklider?
Att jag är mycket intresserad av Viktoriaciklider bör kanske inte skriva!
Trodde kanske inte att jag man kunde bli ännu mera biten....men det har jag...
För igår så var Albin Ekenborg från Växjö Sverige på besök iFredrikstad för att hålla föredrag om viktoriasjön och viktoriaciklider för Fredrikstad Akvarieklubb
Föredraget var mycket intressant och han visade fina bilder.
Albin var en duktig föredragshållare !
Efter mötet följde de med hem till mig och tittade på mina akvarium och pratade fisk några timmar.
Det var mycket givande .Så nu har jag blivit ännu mera biten av "VIKTORIA BASILLEN"
För några veckor sedan var jag hos Albin och fick med mig fisk som jag tog med mig till Fredrikstad .Denna gången var det fisk från Fredrikstad som åkte med Albin till växjö.Han fick med sig några Pundamilia Nyereie Red Head Zue island.
Vi pratade om en fisk som heter Haplochromis Thereuterion som jag är mycket intresserad av .Den står nog högst upp på önskelistan!
Har satt upp mig på kö på denna art!
Trodde kanske inte att jag man kunde bli ännu mera biten....men det har jag...
För igår så var Albin Ekenborg från Växjö Sverige på besök iFredrikstad för att hålla föredrag om viktoriasjön och viktoriaciklider för Fredrikstad Akvarieklubb
Föredraget var mycket intressant och han visade fina bilder.
Albin var en duktig föredragshållare !
Efter mötet följde de med hem till mig och tittade på mina akvarium och pratade fisk några timmar.
Det var mycket givande .Så nu har jag blivit ännu mera biten av "VIKTORIA BASILLEN"
För några veckor sedan var jag hos Albin och fick med mig fisk som jag tog med mig till Fredrikstad .Denna gången var det fisk från Fredrikstad som åkte med Albin till växjö.Han fick med sig några Pundamilia Nyereie Red Head Zue island.
Vi pratade om en fisk som heter Haplochromis Thereuterion som jag är mycket intresserad av .Den står nog högst upp på önskelistan!
Har satt upp mig på kö på denna art!
Postet 10.04.08 kl 15:07
Haplochromis thereuterion
Som jag skrev i det förra inlegget så önskar jag mig Haplochromis Thereuterion
Haplochromis Thereuterion (van Oijen & Witte, 1996)
De lever i Viktoriasjön
Den blir ca 12 cm den är en insektsätare .De återfinns högt upp i vattnet i sjön
Hannen blir svart med röd stjärt och analfena och en ljusblå ryggfena.Honan är mera åt det silvriga hållet
Det finns inte mycket att läsa om dessa vackra fiskar
[URL=http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=1435.msg12298;topicseen#new][/URL]
och
Haplochromis Thereuterion (van Oijen & Witte, 1996)
De lever i Viktoriasjön
Den blir ca 12 cm den är en insektsätare .De återfinns högt upp i vattnet i sjön
Hannen blir svart med röd stjärt och analfena och en ljusblå ryggfena.Honan är mera åt det silvriga hållet
Det finns inte mycket att läsa om dessa vackra fiskar
[URL=http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=1435.msg12298;topicseen#new][/URL]
och
Postet 13.04.08 kl 09:47
Endret: 13.04.08 kl 09:48
Postet 13.04.08 kl 13:10
Postet 13.04.08 kl 13:31
Postet 13.04.08 kl 13:49
Nu tuggas det rejält!
4st Pyxichromis Orthostoma Uganda
1st Astatoreochromis alluaudi
1st Pundamilia nyererei "RedHead"Zue Island
1st Astatotilapia latifasciata
1st Copadichromis sp.Kawanga White blaze flourocent Mloto F1
trevligt det då.
Men vet inte hur många av Pyxichromis Orthostoma Uganda jag skall ta vara på.
skall prova att ta vara på alla men tror kanske inte att jag blir av med de.
För folk vet inte vad det är.
4st Pyxichromis Orthostoma Uganda
1st Astatoreochromis alluaudi
1st Pundamilia nyererei "RedHead"Zue Island
1st Astatotilapia latifasciata
1st Copadichromis sp.Kawanga White blaze flourocent Mloto F1
trevligt det då.
Men vet inte hur många av Pyxichromis Orthostoma Uganda jag skall ta vara på.
skall prova att ta vara på alla men tror kanske inte att jag blir av med de.
För folk vet inte vad det är.
Postet 14.04.08 kl 17:01
Postet 14.04.08 kl 17:04
Postet 14.04.08 kl 17:37
Pyxichromis orthostoma uganda
Idag tog jag och tömde den första Pyxichromis Orthostoma Uganda honan det har gått ca 15-16 dagar det blev ca 60st yngel.De hade en liten gulsäck kvar.
Så nästa tömmer jag efter 16-17 dagar
Det var inte lätt att få tag i rätt hona i 720 liters akvarium med 6 st tuggande honor.Men man kunde se skillnad på färgen på "påsen" som ägg/yngel ligger i (på själva tugget)
Det gick bra och när jag av misstag fick fel hona så spottade hon inte ut sin dyrbara last och det var ju bra!(för vissa malawi kan vara besvärliga på det så som C.Moorii)
Så nästa tömmer jag efter 16-17 dagar
Det var inte lätt att få tag i rätt hona i 720 liters akvarium med 6 st tuggande honor.Men man kunde se skillnad på färgen på "påsen" som ägg/yngel ligger i (på själva tugget)
Det gick bra och när jag av misstag fick fel hona så spottade hon inte ut sin dyrbara last och det var ju bra!(för vissa malawi kan vara besvärliga på det så som C.Moorii)
Postet 15.04.08 kl 18:37
Postet 15.04.08 kl 19:44
Postet 15.04.08 kl 19:58
Postet 15.04.08 kl 20:20
Postet 15.04.08 kl 20:23
Postet 15.04.08 kl 20:41
Postet 15.04.08 kl 20:51