Smått och stort (side 13)

Hey kjell
Det var moro å høre! da kan jo jeg kjøpe noen fler snart!
Det skall nog gå bra det!
Går det bra med dina Vargar?
Ja går kjempe bra! syns de allerede har blitt større Veldig glad i mygglarver.
Gleder meg til de blir store nok så de kan gå sammen med de andre viktoria ciklidene.

Veldig spennende oppførsel på de. jager hverandre og full krig når det er mat.
Kjempe morsom fisk.
Om någon undrar vilken fisk vi pratar om så är det Lipochromis sp. "matumbi hunter"
Går det att bli mera "hektet" på viktoriaciklider?
Att jag är mycket intresserad av Viktoriaciklider bör kanske inte skriva!

Trodde kanske inte att jag man kunde bli ännu mera biten....men det har jag...

För igår så var Albin Ekenborg från Växjö Sverige på besök iFredrikstad för att hålla föredrag om viktoriasjön och viktoriaciklider för Fredrikstad Akvarieklubb

Föredraget var mycket intressant och han visade fina bilder.
Albin var en duktig föredragshållare !

Efter mötet följde de med hem till mig och tittade på mina akvarium och pratade fisk några timmar.
Det var mycket givande .Så nu har jag blivit ännu mera biten av "VIKTORIA BASILLEN"

För några veckor sedan var jag hos Albin och fick med mig fisk som jag tog med mig till Fredrikstad .Denna gången var det fisk från Fredrikstad som åkte med Albin till växjö.Han fick med sig några Pundamilia Nyereie Red Head Zue island.

Vi pratade om en fisk som heter Haplochromis Thereuterion som jag är mycket intresserad av .Den står nog högst upp på önskelistan!

Har satt upp mig på kö på denna art!
Haplochromis thereuterion
Som jag skrev i det förra inlegget så önskar jag mig Haplochromis Thereuterion

Haplochromis Thereuterion (van Oijen & Witte, 1996)


De lever i Viktoriasjön
Den blir ca 12 cm den är en insektsätare .De återfinns högt upp i vattnet i sjön
Hannen blir svart med röd stjärt och analfena och en ljusblå ryggfena.Honan är mera åt det silvriga hållet

Det finns inte mycket att läsa om dessa vackra fiskar


[URL=http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=1435.msg12298;topicseen#new][/URL]

och

Haplochromis thereuterion
Har bara en bild på dessa vackra fiskar det tog jag när jag var i Växjö hos Albin Ekenberg och tittade på hans många akvarium med massor av spännande arter.

Kjempefin fisk det der kjell Skjønner godt at du vil ha den.
Ja den är fin men hittar väldigt lite om den när jag söker fakta och hittar inget i de böcker jag har .
Nu tuggas det rejält!

4st Pyxichromis Orthostoma Uganda

1st Astatoreochromis alluaudi

1st Pundamilia nyererei "RedHead"Zue Island

1st Astatotilapia latifasciata

1st Copadichromis sp.Kawanga White blaze flourocent Mloto F1

trevligt det då.

Men vet inte hur många av Pyxichromis Orthostoma Uganda jag skall ta vara på.
skall prova att ta vara på alla men tror kanske inte att jag blir av med de.
För folk vet inte vad det är.
Blev väldigt glad idag för jag fick ett mail om att han hade sett mina akvarium och blev insperarad av att starta med viktoriaciklider !

Det värmde mitt hjärta för det är ju det jag försöker att göra är att väcka intresse för dessa fiskar.
Skrev tidigare idag att det var 4st Pyxichromis Orthostoma Uganda som tuggade men det var 6 st honor som tuggade såg jag nu..
Pyxichromis orthostoma uganda
Idag tog jag och tömde den första Pyxichromis Orthostoma Uganda honan det har gått ca 15-16 dagar det blev ca 60st yngel.De hade en liten gulsäck kvar.
Så nästa tömmer jag efter 16-17 dagar

Det var inte lätt att få tag i rätt hona i 720 liters akvarium med 6 st tuggande honor.Men man kunde se skillnad på färgen på "påsen" som ägg/yngel ligger i (på själva tugget)

Det gick bra och när jag av misstag fick fel hona så spottade hon inte ut sin dyrbara last och det var ju bra!(för vissa malawi kan vara besvärliga på det så som C.Moorii)
Hey Kjell.

Spar noen til meg da! hehe..
Det skall jag vettu Jonas .
Tycker det är fint att du oxå blivit Viktoriabiten ...inte bokstavligt då Jonas
Har en i Billingsfors i Sverige som skall ha oxå!

Men det räcker nog till alla har ju 5 honor till som tuggar.
Ja har virkelig blitt vikrotiabiten.

Utrolig spennende fisker syns jeg.

5 st som tygger nå ja. kommer jo til å få rundt 250 unger snart du da! hehe Kanskje fler også
Det kan fort bli 200 yngel det om de fullför tuggandet jonas.

Du får ta dig en tur en dag och titta på de och ta med dig några yngel hem
Så tar vi en kopp kaffe och pratar lite fisk!
Ja det gjør jeg mer enn gjerne vettu! Alltid hyggelig det.

Når er de store nok til at jeg kan kjøpe noen yngel da?
När jag köpte mina Neochromis rufocaudalis Saa Nane Island var de ny spottade Albin tömde honan medans jag väntade

Men det kan du avgöra lite själv när du känner dig klar för de !



Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap