Mine akvarier og sånt (side 13)

Er litt bekymret for denne killihunnen. Hun er mye gråere enn de andre og ganske rund i buken. De har ikke blitt foret siden i dag tidlig, og ingen av de andre er feite, så det er ikke mat som gjør det hvertfall..

Vet ikke om det er den samme som har sittet i hjørnet de siste dagene, siden jeg ikke ser forskjell på dem. Men regner med det.

Det går hvertfall bra med de 4 eggene jeg har i en beholder i yngelkaret, til tross for at jeg verken har torv eller metylenblått. Sjekker dem hver dag, og i 3 av dem er det nå tydelige øyne, mens i det siste ser jeg både øyne og en liten ryggrad
Det har begynt å vokse noe stygt og brunt på hygrophilaen i 22 literen. Algeartikkelen sier

Dukker ofte opp i nyoppsatte akvarier. Årsaken ligger trolig i for høye nitratverdier, pH over 7.5, for hardt vann, eller at belysningstiden er for lang (over 12 timer). Oftere delvannsbytter kan hjelpe.


Vet ikke hvor høy nitraten er, siden jeg ikke har mottatt testsettet ennå, men jeg har foret svært forsiktig og byttet 30% vann annenhver dag siden karet er nyoppsatt. Lyset er ikke på mer enn 10 timer i døgnet. Men jeg mistenker at jeg har hardt vann, og pH er ganske høy...

PH-testen fikk jeg med da jeg kjøpte 90-literen og den går kun opp til 7.6, men testsettet har en test for høy pH som går opp til 8.6 tror jeg det var + at jeg har bestilt torv. Fikk bekreftelse på at pakken ble sendt i dag, så da burde den være her i morgen eller dagen etter.

Eplesneglene gjør hvertfall ikke noe nytte mot disse brunalgene, for de spiser helst hygrophilaen i stedet, men jeg vurderer å flytte over ancistrusen midlertidig.
Trodde jeg hadde nevnt det, men det har jeg visst ikke..

Jeg har endelig fått meg jobb Men ikke den vanlige type jobb... Typen driver webutviklingsfirma, dvs han og forretningspartneren lager websider. Typen tar seg av HTML og PHP samt det økonomiske, mens partneren tar seg av design og CSS.

Og når man eier en webside er det svært viktig at den er høyt på listen over søkeresultater, hvertfall hvis man driver salg av tjenester eller produkter. Og nesten alle websidene de lager er nettbutikker nå for tiden. Typen gjør litt grunnleggende ting innen søkemotoroptimalisering (SEO) for alle websidene de lager, men det er en hel vitenskap i seg selv som han ikke har satt seg inn i.

Der kommer jeg inn i bildet Han vil ha en grein innen firmaet som driver med søkemotoroptimalisering, men han har ikke tid til å drive med det, så han har gitt meg i oppdrag å lære meg det, noe jeg har jobbet med de siste 2-3 ukene.

Jeg har optimalisert alle typens websider. Han har nemlig ikke bare en side for webutvikling, men også tjenester for nyhetsbrev, handlevogner, cms og gratis websider.

Så jeg har øvd meg på dem, samt jeg gjorde en gratis for en klient av typen. De har hatt en nettbutikk oppe i ett år, men har ikke hatt et eneste salg, og typen sier at de er svært hyggelig mennesker og ville jeg skulle optimalisere siden deres gratis, noe jeg gjorde.

Typen kommer til å tilby SEO til alle nye klienter fra nå av, som en del av pakken, og de får ca 4 nye oppdrag hver uke. Og vi kan ta oss betalt ca 2000 kr per måned per webside, siden det er ikke noe man gjør en gang, men konstant justerer. Av de pengene får jeg mesteparten, men litt går til typens firma siden de skaffer klientene og sender ut fakturaene, og en del går i skatt.

Her er websiden vi har satt opp for SEO-tjenesten.

Det skal bli deilig å tjene mine egne penger, jeg hater å bli forsørget. Jeg har alltid klart meg selv, har forsørget meg selv siden jeg var 16, og liker det slik.
Killiegg, dag 10

Snodig at de andre eggene har knapt synlige øyne.. Ett av dem ble samlet inn samtidig som egget på bildet, og de 2 andre 2 dager senere.
Mvjnz
Killiegg, dag 10:) Snodig at de andre eggene har knapt synlige øyne.. Ett av dem ble samlet inn samtidig som egget på bildet, og de 2 andre 2 dager senere.


Gratulerer med killiegg!! Blir spennede se vidre hvordan det går
Takk

Ja, det er litt spennende. Har aldri hatt en eggleggende art før
Jeg hadde bestemt for å avlive den syke killihunnen i dag. Det var tydelig at hun ikke hadde det godt, og hun så bare ut til å bli verre.

Men i dag da jeg stod opp svømte hun rundt sammen med de andre, og har fått tilbake en normal brunfarge med et skjær av rosa. Hun har vært blågrå de siste dagene og stort sett gjemt seg under roten. Hun er kanskje ikke like pigg som de andre, og buken er fremdeles rund, men hun ser hvertfall ut til å være på bedringens vei

De er ikke noe spesielt dyre fisker, men for meg er de ganske dyrebare. Jeg lette høyt og lavt i flere måneder etter denne arten før jeg fant dem, og da er det litt kjipt når de blir syke og er døden nær. Hvis de dør er det ikke bare å løpe til nærmeste dyrebutikk og erstatte dem.
I dag fikk jeg testkitet og torven jeg bestilte. Jeg testet seff alle karene med en gang, for ammoniakk, nitritt og nitrat, samt jeg testet pH'en i 22 literen. Jeg justerer ikke pH i noen av karene mine og det var derfor ikke nødvendig å teste pH i alle sammen. Og der fikk jeg et lite sjokk gitt. PH-testen jeg har brukt til nå måler bare opp til 7.6, og for meg har resultatet sett ut som 7.3. I testkitet var det en pH-test som gikk opp til over 8, så jeg testet og den lå på 7.8 den. Da tror jeg nok jeg skal justere den litt ja...

Da jeg testet for ammoniakk, nitritt og nitrat, fant jeg ut at til tross for at jeg ikke har kunnet teste før, er 15 literen og 90 literen helt perfekte. 22 literen er et mysterium, som jeg har nevnt i denne tråden. Vet ikke helt hva som foregår der, men forhåpentligvis vet noen av de litt mer erfarne her inne det.

Jeg bestilte bare 1 liter torv. Eheim torf pellets. Vet ikke hvor effektive de er, men det er ikke sikkert de varer så lenge når pH skal justeres i 3 kar + en 200 liters dam... Kanskje jeg skal investere i noen røtter etter hvert...
Fant hunnkillien min død i dag. Fargen hennes har vært litt bedre de siste dagene, men hun rørte ikke mat, og virket syk. Det snodige er at jeg tok henne i å parre seg med den ene hannen i går, men det er mulig hun bare var for slapp til å komme seg unna..

Jeg vet ikke hva det er med døde fisk, men de er noe av det ekleste jeg vet med de kalde fæle øynene sine. Jeg HATER å fjerne død fisk.
Alle australske bygninger har en sikkerhetsbryter. Det betyr at dersom man prøver å begå selvmord ved å sitte i et badekar fylt med vann mens man senker en brødrister ned i vannet, ville ingenting skjedd. Strømmen ville gått før man følte noe som helst.

I dag viste det seg at dette er svært gode nyheter for fiskene mine. Jeg jobbet nemlig i 90 literen og løftet som vanlig opp armaturet for å komme til lettere. Da jeg skulle sette det på plass glapp det, og den ene enden havnet i vannet. Strømmen gikk umiddelbart og det tok noen sekunder før jeg skjønte hvorfor strømmen hadde gått og hvor heldige fiskene hadde vært...

Og de aner ikke hvor heldige de var engang.
Jeg var såå nære ved å adoptere to kampfiskhanner i dag. Det var en fyr i et forum som sa at han hadde disse stygge, billige kampfiskene han ville bytte i en colaflaske, og at han ikke ville sende dem for det var de ikke verdt. Og jeg synes så synd på dem at jeg sendte han en melding og spurte hvor mye det ville koste å sende dem hit. Han sa $35. For $25 kunne jeg kjøpt 2 stk på dyrebutikken, men jeg ville ha disse to. Han sa nemlig at han kom til å mate dem til oscaren sin dersom ingen ville ha dem, og han mente jeg bare sløste bort penger dersom jeg ville ha dem, men det var opp til meg. Så jeg sa at dersom ingen andre vil ha dem tar jeg dem. Men så fant han noen andre som ville ha dem. Så jeg ville betalt 150 kr for 2 stygge lavkvalitets kampfisker enn betalt 110 kr for 2 gjennomsnittlige kampfisker....

Killieggene har fått flytte fra plastbeholderen over i et fødenett i 15 literen. Er det det de kalles? Heter hvertfall 'net breeder' på engelsk. Regner med alle skjønner hva jeg prater om da. Jeg er ikke 100% sikker på at nettingen er fin nok til å holde på yngelen, men det er jo ingen andre fisker opp der nå så de er vel ganske trygge. Eneste faren er at de kan bli sugd inn i filteret... Og det er svært liten sjanse for at jeg finner dem igjen oppi der hvis de først kommer seg ut...

Fødenettet hadde en utrolig tåpelig konstruksjon. Se for deg den vanlige rammen med netting tredd over. Se deretter for deg at den har en plastdings med riller i som skiller de nederste 3 cm fra den øvre delen, og deretter en skillevegg mellom de to øvre halvdelene.

Tanken er at det vannrette skillet skal beskytte nyfødte yngel fra voksne fisk som måtte være oppi der, og det loddrette skille mellom voksne fisk, men problemet er at hele greia må taes fra hverandre for å fjerne dette skillet. Så dersom det befinner seg yngel i den nederste delen må man altså prøve å ta dette fra hverandre mens den er delvis nedsunket i vann. Nettingen må seff taes av for å ta rammen fra hverandre, og vips har man yngel løs i karet.

Needless to say droppet jeg disse to skilleveggene og bruker bare rammen med nettingen tredd over.
Jeg har killiyngel Kikket oppi fødenettet nettopp og fant ikke eggene, så jeg sjekket resten av karet for yngel, og fant en bitteliten som svømte rundt. Nettingen var ikke fin nok til å holde på dem, akkurat slik jeg trodde, men de burde være ganske trygge oppi der. Jeg har puttet plantene i fødenettet for å oppmuntre dem til å holde seg der inne. Det er mest for min skyld, de er mye lettere å se mot en lys bakgrunn. Skulle til å ta et bilde av en i fødenettet, men den forsvant for meg.

Så det tok hele 16 dager fra jeg samlet inn eggene til det klekket. Det er nok fordi karet ikke har varmekolbe og tempen ligger rundt 22 om dagen og 19-20 om natta.

Nå skal jeg til dyrebutikken og kjøpe noe yngelmat.
Bilde av yngelen. Litt uskarpt, det er ikke så lett å få kameraet til å fokusere på noe så smått samtidig som man prøver å ikke skremme den lille.

Fant en yngel til utover dagen, så det er minst to De to andre eggene ble samlet inn to dager etter de første, så det er mulig de ikke har klekket ennå.

Fant ikke yngelmat på dyrebutikken heller. Det er en ganske store dyrebutikk, men noe så grunnleggende som yngelmat hadde de altså ikke. Gadd ikke å dra med meg typen til en annen dyrebutikk, så bare kjøpte noen frysetørkede larver (bloodworms?) og bestemte meg for å lage mitt eget yngelfor. Liquifry er jo bare bittesmå partikler som ligger i bløt, så jeg samlet litt akvarievann i en beholder, hakket opp larvene i så små biter som mulig, og lar dem stå og bløte seg. Skal knuse det hele godt opp når det har bløtt seg opp, og sile av de større partiklene. Det kan jo ikke bli så ille....
Inaktiv bruker
fint bilde av ynglenen =
Tror yngelen min har dødd. Har ikke sett noe til dem i hele dag. Romtempen var nede i så lite som 17 grader i natt, og uten varmekolbe kan det godt hende at det ble for kaldt i vannet.

Ikke at jeg tar det så tungt. Det er gøy å finne yngel og de er søte og alt sånt, men jeg kan ikke si jeg har noe særlig glede av dem. Stort sett er de mer styr enn de er verdt. Har mye mer glede av voksen fisk, så jeg tror jeg holder meg til dem heretter.

Tror jeg skal kjøpe en kampfisk til det karet nå..

Ellers flyttet jeg over den blå eplesneglen min til 22 literen slik at den fikk spise opp litt brunalger, noe den var svært flink til. Dagen etter flyttet jeg over den store hunnsneglen også for å se om en forandring i omgivelsene og god foring kunne inspirere til litt egglegging. Hun er jo ganske stor og har begynt å virke litt sløvere i bevegelsene de siste 2-3 ukene, så jeg vet ikke hvor lenge hun har igjen. Vil ikke at hun skal dø før hun har lagt disse eggene. Jeg vil ha blå babyer!

Det forrige kullet har nå blitt 8 uker gamle, og jeg kan ikke si jeg er fornøyd med tempoet de vokser i. De har blitt mye større, men de er fremdeles mindre enn erter. Kanskje fordi jeg sluttet å fore med agurk i det karet og gikk over til isbergsalat og spinat. Salat har jo nesten ikke næring i det hele tatt.... Grunnen til at jeg sluttet med agurk var at filteret blir fullt av gørr og slim og må rengjøres grundig hver gang, og det gidder jeg ikke å gjøre flere ganger i uka.

Men jeg må vel krype til korset og begynne å gi dem noe med næring i...

Skal handle inn litt planter i nær fremtid. Vil ha et par bunter vallisneria i 90 literen, vil bytte ut hygrophilaen i 22 literen med nye bunter som ikke ser utrolig pjuske ut etter å ja blitt nær oppspist av snegler, og 15 literen har ikke planter i det hele tatt for tiden, unntatt et par hygrophila-stilker som jeg puttet oppi for å kontrollere nitratnivået. Siden det er snegler oppi der blir det nok vasspest.
Tok sneglen min i å drive med litt akrobatikk nettopp og det var litt morsomt så jeg tok et bilde

Handlet litt planter i går kveld, men de hadde ikke det jeg ville ha. Kjøpte et par vallisneria og de hadde 3 for $12 så jeg kjøpte en til jeg ikke vet navnet på. De hadde ikke hygrophila polysperma eller vasspest, så jeg må innom en annen dyrebutikk for å få tak i dem. Det er ikke noe stort problem, jeg vet hvor de har dem.

Ene vallisneriaen havnet i 90 literen, og danioene ser ut til å like den delen som flyter i overflaten. Samme med killiene i 22 literen. Vallisneriaen er jo altfor høy for det karet, men jeg tenkte at jeg kan jo bare trimme tuppene, for jeg regner med den vokser på samme måte som gress. Men killiene ser ut til å stortrives med å svømme i den delen som flyter i overflaten, og det sprerrer også for litt av lyset, noe som ser mye penere ut. Det har litt skarpt lys dette karet, og det lyse substratet hjelper ikke akkurat... Den planten jeg ikke vet navnet på havnet også i 22 literen, så nå er det rikelig med planter oppi der. De nye plantene sperrer også litt for strømmen fra filteret, og det er bra.

Har utrolig mye alger på glasset i dette karet. Kan ikke huske at jeg noensinne hadde så mye i 90 literen. Så det skal skrubbes godt ved neste vannskifte.

Vet ikke om jeg nevnte det, men jeg prøver å gi bort sebradanioene mine. Typen satt og kikket på karet her en dag og sa ' these are ugly. Look at them, they're like bait. There's nothing to them' og jeg kan ikke annet enn å si meg enig. 90 literen trenger desperat litt mer fargerik fisk. Så jeg annonsert i et par forum at det er bare å komme og hente dem helt gratis, men ingen respons ennå. Mulig jeg skal levere dem inn på nærmeste dyrebutikk. Har ikke bestemt hvilken stimfisk jeg vil ha isteden.. muligens neontetra eller kileflekkrasbora.

Bilde 1: Snegleakrobatikk.
Bilde 2: 22 literen med nye planter.
Tønna som skulle bli hagedam har blitt lagt på is. Istedet blir det skikkelig hagedam, i form av en slik plastbeholder/balje som man graver ned i hagen og fyller vann i. Kunne seff gravd et hull i hagen i den størrelse og utforming jeg selv vil, men det tenkte jeg ikke over da vi så på disse baljene i dag. Men jeg tror det blir finere med en av disse baljene enn selvgravd hull med duk, og de koster ikke spesielt mye heller, så jeg tror ikke jeg sparer noe voldsomt... Men kan jo sjekke i morgen når vi skal kjøpe baljen. Grunnen til at vi ikke kjøpte i dag var fordi typen ville jeg skulle sjekke ebay først for å se om jeg fant noen gode tilbud, men alle var i Sydney eller Melbourne og det hjelper jo ikke noe særlig....

Baljen jeg skal kjøpe blir mellom 100 og 180 liter, og jeg er ennå ikke sikker på om jeg skal ha nyreformet med ru overflate, eller rund med glatt overflate.

I butikken der vi kikket på dem hadde de en slik balje på utstilling med småstein (pebbles?) i bunnen og små stimfisk i, og jeg syntes et var litt stilig og vurderte det oppsettet i noen minutter før typen utbrøt 'ikke velg bittesmå fisk da! De er så kjedelige. Velg noe som er verdt å se på' så da gjør jeg det. Det er min dam og jeg som betaler for det hele, men typen skal jo se på den også, og da liker jeg ikke å fullstendig overkjøre det han vil. Jeg vurderte jo fisker med litt størrelse på i utgangspunktet uansett.

Jeg har mest lyst på Mogurnda adspersa, Hypsoeleotris compressa eller paradisfisk, i den rekkefølgen. Vet ikke hvor lett det er å få tak i de innfødte fiskene her.
Vi dro innom et par hagesentre i området i dag for å se på dambaljer, men de hadde stort sett bare stygge i svart plast, så jeg var i ferd med å velge en med ru overflate på 180 liter som kostet 900 kr, da typen så et dam-kit på en hylle i nærheten. De hadde tilbud på dem og de kostet 150 kr. I esken fulgte det med alt man trengte: Duk, pumpe med fonteneeffekt som også kan brukes som filter og små heller til å legge rundt kanten for å skjule kanten på duken. Med andre ord et supert tilbud hvor jeg kunne lage dammen så stor som duken tillot. Så vi valgte det.

Bilde 1: Esken. Den var litt ødelagt og avfarget fordi hyllen den stod på var bare delvis under tak.

Bilde 2: Gravingen tiltar. Ca 10 cm ned støtte vi på skikkelig hardpakket leire, og da måtte vi frem med hakken og dundret løs på leiren av alle krefter.

Bilde 3: Duken er på plass og vann fylles i. Her begynte det å bli ganske mørkt og vi var sultne så vi lot det ligge slik.

Er ikke sikker på hva det endelige volumet ble. Dybden på det dypeste ble 45 cm og den har en grunnere ende hvor dybden er ca 30 cm. Har ikke målene på lengde og bredde nå, men skal måle den i morgen. Det tok hvertfall en god stund å fylle den opp med hageslangen, så jeg tror den rommer mer enn den baljen jeg hadde tenkt til å kjøpe.
Inaktiv bruker
gratis med ny hagedam =
Takk

Selve dammen er ferdig nå. Det skal være nevnt at typen tvang meg til å stå opp klokka 8 for å begynne å jobbe med den. Opprinnelig vekket han meg kl 6, men da nektet jeg, og da sa han 'vi står opp kl 7 da' og jeg mumlet ok, men vi sov til kl 8. Og det endte med at jeg løftet ikke en finger for å få dammen ferdig, jeg ble stående og male gjerde, mens typen gjorde dammen ferdig.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å gjøre alt selv, for typen liker ikke akvariehobbyen noe særlig og jeg ville ikke be han om å hjelpe meg. Men da jeg begynte å grave i går tilbød han seg å gjøre en del av gravingen og hakkingen, for jeg hadde ikke nok vekt og krefter til å gjøre noe særlig inntrykk på leiren. Dammen hadde blitt ferdig til slutt, men det hadde nok tatt flere dager bare å grave hullet. Og jeg ba han ikke om å gjøre den ferdig i dag heller, det gjorde han på eget intitiativ. Så det skal være nevnt at det er pga typen at den ble ferdig så raskt

Pumpen må fremdeles monteres. Det håper jeg typen skal få tid til i dag. Det er den ene tingen jeg ba han om å gjøre, for jeg stoler ikke på min egen kunnskap når det gjelder elektriske ting

Jeg vil putte oppi den del planter også.. Hvordan blir det når man ha duk? Må de stå i potter da? Plantene skal tjene både som skygge for solen, beskyttelse fra kattene, pynt for oss som skal se på dammen og som en del av et trivelig miljø for fiskene.

Det er mulig jeg må ha noe netting over dammen for å beskytte fisken fra katter og fugler, men hvis det er mulig vil jeg gjerne unngå det. Det tar jo litt vekk fra det estetiske.. Tror jeg skal putte sebradanioene oppi der. Både for å se hvordan kattene reagerer før jeg kjøper innfødte fisk, og for å få dem ut av 90 literen. Da kan jeg kjøpe noe mer fargerikt til den.

Bilde 1: Ferdig dam
Bilde 2: Edderkopp som går på vannet.

Edit: Tenkte jeg skulle få med målene også. På det lengste er den 1.7 m og på det bredeste 1.06 m. Vet ikke hvordan jeg skal få regnet ut volum med den formen og dybdeforskjellen den har.. Hvis noen har noen gode ideer så kom med dem
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap