- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Lissi`s akvarieverden=) (side 13)
Lissi`s akvarieverden=) (side 13)
I dag har jeg bestilt og betalt speilrefleks kameraet Det sto at leveringstiden var 3-5 dager så jeg håper jo at det kommer på fredag istedenfor mandag:P
Cory yngelen lever fremdeles og har brukt opp plommesekken så nå skal jeg begynne og fore dem.. Tenkte jeg skulle prøve litt forskjellige ting og fore dem med og se hva dem liker best.. De er jo bare såååå søte=) Det kommer nok masse bilder når jeg har fått kameraet og funnet ut av hvordan det fungerer:P
Ellers er det ikke mye nytt i min akva verden, guppyene formerer seg som kaniner og trivs kjempe godt og det gjør resten av fiskene og mallene også
Cory yngelen lever fremdeles og har brukt opp plommesekken så nå skal jeg begynne og fore dem.. Tenkte jeg skulle prøve litt forskjellige ting og fore dem med og se hva dem liker best.. De er jo bare såååå søte=) Det kommer nok masse bilder når jeg har fått kameraet og funnet ut av hvordan det fungerer:P
Ellers er det ikke mye nytt i min akva verden, guppyene formerer seg som kaniner og trivs kjempe godt og det gjør resten av fiskene og mallene også
Postet 30.12.08 kl 21:30
Kjære Lissi
Så har årets siste dag kommet, og jeg vil takke deg for at jeg har hatt muligheten til å dele mine sorger og gleder med deg og motsatt. Vi har hatt store fremganger med våre akvarier og fisk, og hatt mange store øyeblikk, mange gleder og kull med egg og fisk. Jeg trapper ned nå på slutten av året, men slutter ikke helt da fisken og alt rundt det gir meg en del enda. Jeg vil være med å dele av min kunnskap og lære enda mer. Jeg vil fortsatt følge tråden din og din vidre fremgang i det nye året. Er du innom min tråd, ikke bare bla forbi, men legg gjerne igjen noen ord. Det er like hyggelig hver gang.
Ønsker deg og din familie en hyggelig feiring og et godt nytt år for 2009.
Nyttårsklem fra Leif
Så har årets siste dag kommet, og jeg vil takke deg for at jeg har hatt muligheten til å dele mine sorger og gleder med deg og motsatt. Vi har hatt store fremganger med våre akvarier og fisk, og hatt mange store øyeblikk, mange gleder og kull med egg og fisk. Jeg trapper ned nå på slutten av året, men slutter ikke helt da fisken og alt rundt det gir meg en del enda. Jeg vil være med å dele av min kunnskap og lære enda mer. Jeg vil fortsatt følge tråden din og din vidre fremgang i det nye året. Er du innom min tråd, ikke bare bla forbi, men legg gjerne igjen noen ord. Det er like hyggelig hver gang.
Ønsker deg og din familie en hyggelig feiring og et godt nytt år for 2009.
Nyttårsklem fra Leif
Postet 31.12.08 kl 02:41
loffaKjære Lissi Så har årets siste dag kommet, og jeg vil takke deg for at jeg har hatt muligheten til å dele mine sorger og gleder med deg og motsatt. Vi har hatt store fremganger med våre akvarier og fisk, og hatt mange store øyeblikk, mange gleder og kull med egg og fisk. Jeg trapper ned nå på slutten av året, men slutter ikke helt da fisken og alt rundt det gir meg en del enda. Jeg vil være med å dele av min kunnskap og lære enda mer. Jeg vil fortsatt følge tråden din og din vidre fremgang i det nye året. Er du innom min tråd, ikke bare bla forbi, men legg gjerne igjen noen ord. Det er like hyggelig hver gang. Ønsker deg og din familie en hyggelig feiring og et godt nytt år for 2009. Nyttårsklem fra Leif
Hei hei Leif
Ja takk i like måte vennen=) Det er kjempe bra at du ikke slutter helt med akva hobbyen din da jeg vet at du har masse glede av den=)
Ja jeg skal legge igjen noen ord neste gang jeg er innom tråden din vettu Synes selv det er kjempe kjekt når noen skriver i min tråd, så da må jeg jo vøre like flink og skrive i andre sine tråder:P
Ønsker også deg og dine en kjempe fin nyttårs feiring og håper at 2009 blir en kjempe fint år for dere..
Stor nyttårs klem fra meg=)
Postet 31.12.08 kl 10:01
Lissi87Her er 2 fryktelig dårlige bilder av noen av corry yngelen.. De med godt syn klarer og se at det er en gjeng corryer på bildene:P hehe.. (fikk en litt slem mail fra en person der det sto at han ikke trodde på meg at jeg hadde fått cory yngel og at jeg bare skrøt på meg ting for og virke flink, så her er bevis på at jeg faktisk har cory yngel)
Lenge leve misunnelsen Gratulerer med yngel!!
Postet 31.12.08 kl 11:00
Lissi87Hvis noen kan mye om disse sneglehus lekerene så blir jeg veldig glade hvis dere kan fortelle meg mye om dem og hva jeg kan gjøre for at de skal begynne og bruke sneglehusene;)
Jeg har hatt multifasciatus. Veldig spennende fisk. Vet ikke helt hvorfor de ikke har okkupert sneglehusene - er de store nok? Husk at fisk og yngel skal få plass inni. Håper du har dem gående i artskar, jeg hadde dem i en 128 liter sammen med 3 andre tanganyika arter, men de dominerte hele karet og langt større fisk ble kjeppjaget. Utrolig "guts" i de små fiskene. Den aller enkleste måten å få PH og GH opp er å ha hvit kalksand - da vil du automatisk få høyere ph, i tillegg brukte jeg noe som heter "instant Cichlid" som du får bl.a. på Webzoo - det øker både ph og gh og er mye enklere å bruke enn det ekle gh+ som legger seg som en sky av pulver på alt (inklusive inni filteret og tetter det) Jeg hadde gh på rundt 8-9 og ph på ca. 8,5 som fungerte utmerket for disse. De er ellers utrolig dyktige på aquascaping, graver så sandføyka står Av planter hadde jeg crinum thaianum? Ligner vallisneria, men med løk ved røttene. Flott plante som klarer seg fint i de forholdene. Det samme gjør anubias. Ok å ha noe planter for å unngå altfor mye alger.
Håper det kommer bilder etter hvert
Postet 31.12.08 kl 11:11
Takk skal du ha Liv=) Er kjempe kjekt med cory yngel=)
Ja sneglehusene er store nok til dem og de går i artskarr. (140liter)
Kan det være at jeg har for mye steiner osv oppi til dem at de heller vil bruke det som skjul istedenfor sneglehusene?? Jeg kan jo prøve å ta ud de andre tingene for å se om de begynner og bruke sneglehusene??
Kjempe kjekt at du stikker innom tråden min Liv=) Ha en kjempe fin nyttårsfeiring og kos deg masse=)
Ja sneglehusene er store nok til dem og de går i artskarr. (140liter)
Kan det være at jeg har for mye steiner osv oppi til dem at de heller vil bruke det som skjul istedenfor sneglehusene?? Jeg kan jo prøve å ta ud de andre tingene for å se om de begynner og bruke sneglehusene??
Kjempe kjekt at du stikker innom tråden min Liv=) Ha en kjempe fin nyttårsfeiring og kos deg masse=)
Postet 31.12.08 kl 15:40
Postet 31.12.08 kl 16:32
liv_65De blir nok helt sikkert tatt i bruk etter hvert :-) De liker også å grave huler under stener. Ha en kjempefin nyttår du også!! :-)
Etter at jeg ommøblerte i karet og tok ut de plastikk tingene så har de begynt og bruke sneglehusene.. Sinnsykt kult og se på når de driver og viser seg frem for hverandre og sloss om hvem som skal ha det "beste" sneglehuset..
En liten oppdatering på hva som har skjedd i det siste
Cory yngelen er det ikke så mange igjen av, det er vel en 4-5 stk igjen bare Har ikke hatt tilgang på riktig mat til dem desverre så da går det jo den dumme veien at de dør Skal kjøpe inn masse forskjellig mat og avskallede artemia egg med en gang jeg får penger, sånn at jeg hvertfall har det liggende til neste egglegging..
Vurderer om jeg skal flytte de resterende ynglene over i karet til foreldrene og se om de klarer seg på egenhånd.. Det er jo masse javamose med martester i og masse gjemmesteder så kanskje de har en sjangs til og overleve??? har gitt dem knuste cory tabletter i går og i dag, men klarer ikke se om de spiser så jeg vet jo ikke om de får noe mat i seg.. Får speirefleks kameraet i morgen, så da kan jeg jo prøve å få tatt noen nærbilder av dem for å se om de har noe mat i magen og hvis de har det så fortsetter jeg å fore dem med det og har de bare oppi boksen=)
Postet 06.01.09 kl 20:03
Postet 06.01.09 kl 20:57
Lissi87Cory yngelen er det ikke så mange igjen av, det er vel en 4-5 stk igjen bare:( Har ikke hatt tilgang på riktig mat til dem desverre så da går det jo den dumme veien at de dør:( Skal kjøpe inn masse forskjellig mat og avskallede artemia egg med en gang jeg får penger, sånn at jeg hvertfall har det liggende til neste egglegging.. Vurderer om jeg skal flytte de resterende ynglene over i karet til foreldrene og se om de klarer seg på egenhånd.. Det er jo masse javamose med martester i og masse gjemmesteder så kanskje de har en sjangs til og overleve??? har gitt dem knuste cory tabletter i går og i dag, men klarer ikke se om de spiser så jeg vet jo ikke om de får noe mat i seg.. Får speirefleks kameraet i morgen, så da kan jeg jo prøve å få tatt noen nærbilder av dem for å se om de har noe mat i magen og hvis de har det så fortsetter jeg å fore dem med det og har de bare oppi boksen=)
Åhh, det var synd, bare 4-5 stk igjen. Men, men slik er det. Men når først Corydoras begynner å leke så er det jo ikke mer en en uke og to med god foring og så et kaldtvannsbytte, så ligger det egg i karet.
Jeg har også kjøpt meg en gjeng med Coryer. Jeg kjøpte da Paleatus, så om du vill kan vi kanskje bytte noen yngel, om begge får yngelen til å overleve. Jeg tror selv at mine er litt små enda til å leke, men ikke lenge til.
Postet 06.01.09 kl 21:03
loffaHar du kun fått egg på coryene dine EN gang Lissy? Da er det på tide med ca 30%kaldtvannsbytte og masse røde mygglarver. Innen et døyn etterpå er det som regel egg igjen. Er iallefall det her. Hvor mange hanner/huer har du og det tot ant LOFFA
Heisann Leif..
Jeg har hvertfall fått med meg at de bare har lagt egg 1 gang, men om de har lagt egg flere ganger og spist dem opp igjen det vet jeg ikke.. Byttet ca 30% vann i går med kaldt vann, men glemte og gi dem mygglarver da:-/ men kan jo gi dem mygglarver i dag så kanskje det skjer noe i morgen?? Har ikke peiling på hvor mange det er av hvert kjønn, men totalt er det ca 13-14stk.. Karet er så godt beplantet og det er så mange gjemmesteder at det er vanskelig og se alle på en gang utenom når jeg forer dem.. Har faktisk ikke tenkt over det og sjekke hvor mange det er av hvert kjønn, men kan prøve å telle sånn ca når jeg skal gi dem mygglarver litt senere..
Postet 06.01.09 kl 21:12
Hei Fisken Magnus..
Ja det er dumt at det bare er noen få igjen, men neste gang de legger egg skal jeg være mer forberedt på det og da skal jeg få flere til og overleve
Nå har jo jeg bare 1 kar jeg kan ha coryer i så jeg vet ikke om det blir noe bytting av yngel da jeg helst bare vil ha en sort med cory siden det er sjangse for at de kan blande seg med hverandre og det er jo ikke bra.. Kunne kanskje hatt en cory type i 50literen, men palett ciklidene er jo kjent for og jage alt og alle når de får yngel, så jeg vet ikke hvor smart det er da :-/
Ja det er dumt at det bare er noen få igjen, men neste gang de legger egg skal jeg være mer forberedt på det og da skal jeg få flere til og overleve
Nå har jo jeg bare 1 kar jeg kan ha coryer i så jeg vet ikke om det blir noe bytting av yngel da jeg helst bare vil ha en sort med cory siden det er sjangse for at de kan blande seg med hverandre og det er jo ikke bra.. Kunne kanskje hatt en cory type i 50literen, men palett ciklidene er jo kjent for og jage alt og alle når de får yngel, så jeg vet ikke hvor smart det er da :-/
Postet 06.01.09 kl 21:16
Da var endelig det nye speilrefleks kameraet i hus Måtte lade batteriet i 2 timer før jeg kunne bruke det og skal love dere at det var de lengste 2 timene i mitt liv:P hehe.. Har testet det og fikk tatt noen bra bilder av sneglehuslekerne(endelig) og av reker og diverse andre ting.. Kom på at det er ganske lenge siden jeg sa jeg skulle legge ut bilder av 140literen, så nå legger jeg ut de bildene jeg tok i dag
Cory yngelen er sporløst forsvunnet og vannet oppi boksen er nesten tomt, så jeg tror det er kattene som har vært på badet i natt og forsynt seg av cory yngel og vannet Dumme katter Ja ja, det blir nok snart nye egg og yngel på meg=) Ser at det er noe på gang hos coryene nå, men tror ikke jeg tar ut eggene denne gangen pga jeg vil ha alt av utstyr i hus før jeg begynner med oppforing av cory yngel..
Bilde 1: venstre side 140literen
Bilde 2: høyre side 140literen
Bilde 3: 50literen
Cory yngelen er sporløst forsvunnet og vannet oppi boksen er nesten tomt, så jeg tror det er kattene som har vært på badet i natt og forsynt seg av cory yngel og vannet Dumme katter Ja ja, det blir nok snart nye egg og yngel på meg=) Ser at det er noe på gang hos coryene nå, men tror ikke jeg tar ut eggene denne gangen pga jeg vil ha alt av utstyr i hus før jeg begynner med oppforing av cory yngel..
Bilde 1: venstre side 140literen
Bilde 2: høyre side 140literen
Bilde 3: 50literen
Postet 07.01.09 kl 16:01
Postet 07.01.09 kl 16:08
Endret: 07.01.09 kl 16:22
Postet 07.01.09 kl 23:15
Endret: 07.01.09 kl 23:17
Postet 07.01.09 kl 23:22
Endret: 07.01.09 kl 23:28
Kamera
Hei
Du er heldig så her fått deg kamera, sånne bilder klare ikke eg ta av fiskene mine. Men du komme vell å fotografere litt hos meg og en dag.
Domt med corry yngelen, bedre lykke neste gang.
Du er heldig så her fått deg kamera, sånne bilder klare ikke eg ta av fiskene mine. Men du komme vell å fotografere litt hos meg og en dag.
Domt med corry yngelen, bedre lykke neste gang.
Postet 08.01.09 kl 11:08
Brit RoslandHei Du er heldig så her fått deg kamera, sånne bilder klare ikke eg ta av fiskene mine. Men du komme vell å fotografere litt hos meg og en dag. Domt med corry yngelen, bedre lykke neste gang.
Hei tante=)
Ja eg kan komma å fotografera sjå deg og en dag.. Men må venta te snøen og frostå har gitt seg, viss iche må du komma å henta meg elle så må eg få någen te å ble me ud te deg Koseligt at du lese tråden min, fortsett me d
Klemmer
Postet 08.01.09 kl 11:45
Postet 08.01.09 kl 19:11
Endret: 08.01.09 kl 19:13
Postet 08.01.09 kl 20:45