Elins lille hjørne (side 13)

uff, ikke morsomt med død fisk, spesiellt ikke yngel =/
Nei

Og spesielt ikke når man ikke har peiling på hva som gikk galt. Blir liksom litt motløs...

jaja, får håpe at de leker igjen snart og gir meg noen nye egg og prøve meg på. Liksom litt surt å aldri komme seg forbi plommesekk stadiet også.

Lurer på om de kanskje ikke tok mikroorm... men andre fórer jo med dette uten problemer, så jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor jeg skal slite spesielt med dette. Og ellers følger jeg Mona O's "oppskrift" til punkt og prikke (passer på ph, temp, vannstand, renslighet) -og den må jo sies å være velprøvd!!

Sukk og atter sukk. Men - jeg gir meg ikke enda.
Og da er resten av ynglene døde også.

Mulig de gjenlevende ikke tålte temperaturskiftet, selv om jeg var veldig forsiktig.

Hadde jeg bare visst hva som skjedde....! Jaja, ikke noe annet å gjøre enn å se fremover og håpe på ny egglegging snart.

Veldig trist å miste så mye yngel. Jeg har dessverre ingen gode råd,men ville bare ønske deg lykke til med neste forsøk.
Takk Panduro!

Jeg gir meg ikke så lett, men det er klart det hadde vært enklere om jeg skjønte hvorfor. Da hadde jeg i det minste kunnet dra noe lærdom ut av det.

Vann bytte i dag, håper at de finner ut at de skal legge egg igjen.

Den 3. 54 literen min er svært forsømt, og skal få en overhaling i dag, inkludert modifisert fluval 2+. Filteret bråker nemlig noe helt forferdelig, og det passer dårlig på soverommet!

Ellers har jeg lagt ut annonse på jakt etter reol. Har ikke store forhåpninger, men må jo prøve før jeg enten kjøper nytt, eller får min mann til å snekre en.

Ellers holder dvergguramiene på med lek igjen. Jeg burde ta de ut i eget kar en dag og se om det blir noe små av dette
Uten å ha peiling på Coryyngel; kanskje artemiaklekking likevel er veien å gå. Så får du iallefall sett sikkert om de spiser eller om de rett og slett sulter ihjel. Artemiaklekking er litt strevsomt (synes jeg). Selv klekket jeg bare i 2-3 dager til mine scalareyngel før jeg gikk over til avskallede artemiaegg som jeg blandet i akvarievann og sprøytet ned til dem. Avskallet artemia er jo ganske orange så det var veldig lett å se at de tok det; magene deres ble orangefarget. Tror det var ca. 36 scalareyngel på et kull som vokste opp på dette hos meg. Men Coryyngel er jo ikke det samme som scalareyngel; Coryene er sikkert mye mye mindre?
Ellers får du ha lykke til med reolene også, håper du får napp på annonsen din
Panduro:
ja, det er mye mulig at jeg må starte opp klekkeriet igjen. Synes egentlig klekking går greit, men det er hakket mer styr om morgenen enn jeg liker (er nemlig ganske trøtt!).

Jeg har jo slitt med at de ikke har spist, og mistet mange yngel pga det (vet ikke om det var grunnen til at alle tok kvelden i går). Men da har jeg slitt uansett om jeg har brukt nyklekket artemia, mikroorm eller begge deler. Men det er jo enklere å se om de spiser med artemia, ja...

Nå har jeg ingen yngel lengre, men jeg kan sikkert satse på artemia igjen på neste kull. Må da gå ut fra at de har tenkt å leke igjen!
Ikke skjedd all verden her i dag. Har bare beundret karene mine, og furtet en del over tapet av coryyngelen.

Har sendt forespørsel på pris på reol til Dahls, men det er fortsatt en mulighet at mannen min snekrer en istedet. Med såpass små kar ser jeg det ikke som noen risiko å snekre fremfor å bruke porsareol, men samtidig er det jo ikke tvil om hva som er lekrest. Får se hva prisoverslaget blir fra Dahls
Byttet nick
Oi, dette gikk lynkjapt!

Sendte en epost til moderatorene her med en bønn om å få bytte nick. Den gangen jeg registrerte meg overså jeg informasjonen om at de fleste her bruker navn og ikke intetsignede nick som jeg er vant ved. Etter det har jeg angret veldig. Så jeg "Mannet meg opp" og spurte. Det hadde jo ingen hast, heller, men nå, bare en time eller no' senere er byttet unnagjort.

Det var jammen meg imponerende Tusen takk modteam!
Veldig trist å høre om ynglene dine, men før eller siden vil du få det til! Jeg er helt sikker! Av alle eggene jeg flyttet er det kun 8 stk som fremdeles henger på glasset og de bør klekke innen en dag eller to. De som alt er blitt 6 uker ser ut til å klare seg bra.

Jeg har fått snekret en reol til meg og mine små kar, mye fordi jeg er litt gnien og fordi ingen av karene mine er samme størrelse og da er porsa vanskelig. Jeg synes min er fin jeg, men den trenger maling først og sååååå skal jeg få ryddet opp i alle karene mine. Og det trengs skal jeg love deg.
Takk, Anen!

Ja, det ligger nok an til en snekret utgave her også. Men slike "klaffer" foran, og dekke til kortsidene, alt malt i sort tror jeg det kan bli ganske så fint! Men tungt - i forhold til porsa.

Drømmen er jo at mannen min får ånden over seg og bare begynner en dag Det er da lov å håpe!

Da er det sengetid for meg. Klokka ringer ti på halv sju i morra, og da bør jeg helst være sånn ca våken
Jeg får meg reol!!!
Hohoho! Nå er jeg altså litt i skyene!

Reol til 6 x 54 litere er bestilt hos Dahls Henter forhåpentligvis neste fredag. Det eneste som kan stoppe meg er dersom reolen ikke har ankommet Dahls enda. Dette blir gøy!!

Eller kanskje ikke :S tre kar (to 54 litere og en 110 liter) må tømmes og flyttes før jeg kan få på plass reolen. Må nok skaffe meg en balje/bøtte eller tre til for å få til det uten å blande fisk og reker for mye. Blande fisk er greit, men å blande 4 mm store rekeyngel ser jeg på som en utfordring - når jeg skal skille de igjen. En annen ting er at de voksne krystallrekene og bierekene ikke kan gå i samme kar da de kan blande seg. Og DEN sjangsen tar jeg altså ikke.

Skal få skaffet meg et kamera da også, så skal jeg se om det ikke kan bli en del fler bilder i denne tråden!!
Hehe
Hehe, klikket meg tilbake til hovedsiden og så tråden min der. Så at siste innlegg var skrevet av "ElinH". Et lite sekund tenkte jeg "hvem i huleste er ElinH???"

Åja.. det er meg det ja

Jeg er bare litt trøtt
Må innrømme at jeg ikke har lagt merke til navneskiftet før du skrev om det. Ser nok heller på avataren enn på navnet for når folk her inne skifter ut den er jeg skikkelig forvirret en stund

Gratulerer så mye med reolkjøp. Heldige jenta!
Hehe

Da kan det bli trøbbel i vente. Må nemlig skifte avatar også når jeg får kamera. Har jo ikke paletter lengre engang! Blir nok en pen cory på avataren min etterhvert. Eller en reke
Tante Astrid
Må innrømme at jeg ikke har lagt merke til navneskiftet før du skrev om det. Ser nok heller på avataren enn på navnet for når folk her inne skifter ut den er jeg skikkelig forvirret en stund ;)

Ja, det er akkurat det de fleste av oss gjør Vi husker jo bilder (som ansikter og alt mulig) mye, mye bedre enn et navn eller et ord. Derfor synes jeg folk skal slutte å fikle med avatar-bytter i hytt og vær! Tror jeg da...
Har selv fundert ganske lenge på å bytte ut min, men nå har jeg jo hatt den samme i to år (med et lite avbrudd av et rosebilde i fjor sommer) så da hadde vel alle blitt totalforvirra om jeg plutselig byttet den? Men jeg må innrømme at jeg er litt smålei av mitt eget tryne der.

ElinH var jo inne på noe - en søt Corydoras hadde vært mye bedre som avatar. Kanskje jeg skulle surfe gjennom pc'en min nå og finne noe.

REDIGERT:
Haha! Ny avatar! En Corydoras C121 ble valget.
(trykk på F5 hvis du fremdeles ser den gamle avataren)
Hehe, jeg hadde nok vært forvirra en stund, men det hadde gått fort over. Er nok en av mindretallet som også ser på navn, jeg.

Skal vente med å skifte til jeg får tatt et bilde jeg er skikkelig fornøyd med.. men da forsvinner også palettene, og erstattes av en nydelig cory eller reke

Koser meg forøvrig glugg ihjel med å planlegge mine 4 nye kar som kommer snart. Noen av de blir nok tynt befolket enn så lenge, da coryene som skal bo der ikke akkurat vokser på trær. Kan jo nevne c. weitzmani, c. black og c. atropersonatus.

Men - det er som de sier: den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves

EDIT:

ok. ok. jeg innrømmer det. Mona ser rar ut med barter!

Dette vil det nok ta litt tid å venne seg til, ja
Du kan jo få denne reka som avatar! *knegg*
(den spiser det gamle skallet sitt)

Hehe! Se de øya på den... det ser søren meg ut som den glor rett tilbake i kameralinsa

[External Image]
*hehe*

Hva skal jeg si! Det var jo meget hyggelig å forære meg et bilde av en.. halv-kannibalistisk reke

Men tror at jeg kanskje skal gå for et profilbilde
Hehe, nå bare le når jeg ser det bildet. DE øya, liksom

Det begynner å demre hvor mye jobb denne reolen kommer til å bli. 4 kar må plukkes ned for å få den på plass, 8 kar skal settes opp. Heldigvis må ikke alle 8 opp for at jeg skal få på plass de fiskene jeg har!

Så... jeg tror planen blir å plukke ned de to 110 literne i løpet av ferieuka. Disse to skal få hjemmesnekret liten reol, så det kan jeg jo pusle med i dagene før jeg henter reolen på fredag. Da er det bare to 54 litere som må tas ned for å få opp reolen. Må garantert kjøpe et par baljer for oppbevaring en dag eller to så jeg får holdt rekene adskilt.

Vil gjerne ta det litt med ro og ikke måtte stresse det å sette opp karene, da mye av kosen er å få ting slik man vil ha det. De neste dagene går med til forsiktig planlegging tror jeg

Ingen nye corydoras egg enda, heller. Fórer bra med røde mygglarver nå, og håper at de leker igjen. Kommende helg hadde vært perfekt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap