Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 13)

Neei så leit å våkne opp til slikt trist syn da. Krysser fingrene for at resten klarer seg igjenom greit.
Inaktiv bruker
nei for et forferdeligt syn spesielt det dere med arowana din =;-C


sener en trøsteklem til deg Tangloppa =;-D
Vi har hatt en stor vannbyttedag her idag, først på 720L.
Så fulgte alle reolkarene i tur og orden.
Endel fisk har flyttet over i den nyoppsatte 160L på vaskerommet:
Alle herosene og de to siste bujurquinaene, alle de gule eplesneglene, noen ancistrus og hele familien aeneus albino. Her skal de gå i påvente av salg og diverse auksjoner i februar og mars.

Nå er det et par ledige kar i reolen, så corydorasene har fått bedre plass. Weitzmaniene har fått selskap av 6 C116 og 3 L144 i 160L i stua.
Pygmaeusene har fått en hel 19L for seg selv foreløpig.
Trilineatusen bor i et reolkar, med kun 2 ancistrus som selskap.
3 stk aeneus C black har fått eget kar, med 2 ancistrus som rengjøringshjelp.
Da står faktisk to reolkar ledig nå, med plass for corydoras sodalis og davidsandsi i hvert sitt kar.

C116 ungen hos kjempesneglene er også i full vigør, vokser og trives virker det som. Om et par uker kan den flytte inn hos foreldrene sine i 160L.

Legger ved noen bilder også, først den lille C116, den er på samme sted som ripa i glasset..
Så et bilde av den flotte A bitaeniata shishita hannen min.
Tilslutt et bilde av 160L på vaskerommet med all fisken som er til salgs..





Inaktiv bruker
hei Tangloppa den dere lile C116 yngelen var jo kjempesøt =
Ja, er skikkelig søt

Nå er alle karene blitt oppdatert med bilder der det har vært mulig. Så nå er det bare å kikke på profilen min
Inaktiv bruker
hei Tangloppa den dere pompa du har i 19 lteren so pygmetusene går i lingner følt på den jeg har i mit pygmetuskar hvor har du fåt tak i den ?
Det er et boyu svampefilter, som er koblet til en ekstern luftpumpe. Det ble kjøpt på standen til Thor Winter Dahl på en eller annen storauksjon.
Inaktiv bruker
det er akurat den samma svampefilter som jeg har i tre akvarium selv =
Jippi!
I dag fikk jeg et av mine bilder godkjent og tatt inn i fiskebasen Det er av Heros sp rotkeil leksparet mitt.
Inaktiv bruker
gattis Tangloppa =
Da er det avklart at ingen av eggene jeg plukket i 85L den 14 jan har klekket. Det var et par som var brune helt til slutten, men de klekket ikke. Mugg derimot, det var det mye av.. Jeg får bare satse på at de leker igjen snart, de blir foret med tubifex og mygglarver nå, så gode og feite skal de i hvertfall bli
Bedre lykke neste gang De legger nok flere egg når de først har begynt (hvem nå enn det var hehe)

Åssen går det med livet i 720 da? Er det flere frafall eller er alt greit igjen?
Joda, der er livet som vanlig igjen. Skjønner ikke hva som var feil jeg altså, men byttet masse vann har vi ihvertfall gjort.
I dag har vi drevet med litt fisking og sånt..
Har flyttet på litt fisk og tømt 250L, da den skal ut av huset.

Fikk endelig fisket opp C116 yngelen og satt den sammen med foreldrene i en egen 85L.

Her kommer et bilde av den i en liten boks, er litt liten og jeg har ikke makro men det ble ganske bra.

Et bilde av min fantastiske dekeyseria malle følger også sammen med et flott bilde av scalarene mine.

Flere bilder følger..
En flott korankeiser.
Noen corydoras davidsandsi og sodalis.
Og en nydelig pus, dette er min Serafina.
Da har corydoras black ene mine lagt egg igjen, ingen var befruktet denne gangen heller. Jeg tror jeg har bare hoer, så jeg må få kjøpt noen hanner snart..

Vi var på klubbmøte forrige torsdag, da fikk jeg kjøpt 14 små scalarer. De går i 160L nede på vaskerommet, der skal de fores opp til vårens auksjoner.
Albino coryene som går der legger masse egg jevnlig, så det er masse næringsrik mat til de i hvertfall.

Det har og flyttet inn en stor bikir i 720L vår, den har bodd en stund hos Elin, men har nå kommet tilbake hit.




Ny fisk og nye kar i dag;)
I dag har vi vært en tur hos Dahls dyrerike. Det ble dyrt som vanlig..
Jeg fikk kjøpt fire nye c black, så nå har jeg sju. Det ble og innkjøpt noen nye ancistrus, de er rødbrun og svart flekkete, husker ikke L nr på de akkurat nå. To stk L027 panaquer og et par med pelvicachromis taeniatus dehane, og noen kjempekule rødbrune grenmaller ble også med hjem.

Hadde jo egentlig ikke plass til alle sammen, da kjøpte vi like greit med oss en ny reol med tre kar på 30x30x60cm..

Så i kveld har vi satt opp reolen og innredet litt sparsomt, satte inn pumper fra diverse andre kar. Så da var det bare for de nye fiskene å flytte rett inn i sine nye hjem.

I morgen skal vi på auksjon i risør og selge diverse fisk og utstyr. Har ikke mer penger å handle for egentlig, men er på jakt etter noen flere grønne og gule reker, har klare kar til begge deler.
Auksjon i risør
I går var vi på auksjon i risør, og kom hjem med tre nye L144, litt planter og fem røde krystallreker. Vi gikk faktisk i pluss denne gangen, det var ikke dårlig
Følte at det var på tide med en liten oppdatering her..

På søndag oppdaget vi yngel hos de nye palettene, så artemiaen ble satt i gang. Da vi skulle sjekke dagen etter var det ikke klekket en eneste en, årsak, flasken var tom.. Slangen hadde løsnet fra pumpa og falt ned på gulvet, siden jeg ikke hadde noen tilbakeslags ventil på, så rant alt ut på gulvet. Det er jammen bra man har sluk i gulvet. Ny sats ble satt over med en gang, og slangen stripset fast i ledningen til pumpa..

Ellers har bujurqiunqene lagt egg igjen, to ganger, første gang fikk de beholde eggene og det klekket masse yngel. Det varte vel en uke ca før alle var borte, sikkert spist av de andre fiskene. Andre gang tok vi ut bladet og la det i en bb tank med hang on filter, de har klekket i natt. Så nå håper vi på god artemiaklekking med så mye yngel i huset.

Peder har fått kulefiskene sine inn på rommet sitt og de har fått selskap av to mangrovekrabber og noen guppy, vi trodde ikke det skulle gå bra, men det går strålende foreløpig. Kulene virker mindre stresset faktisk, etter at de fikk samboere og ingen haler er blitt spist så langt. Men vi sjekker antall og finner daglig.. Vannstanden er blitt senket litt og flere røtter satt inn slik at krabbene kan klatre over vann hvis de vil.

Jenny har fått sitt akvarie inn på rommet hun også, hun har byttet ut de vanlige guppyene med viltfanget endlers og fått noen nye planter og noen gamle små konkylier til pynt. Jeg hadde de i mitt akvarie da jeg var 16, så de ble grundig vasket og kokt før de ble lagt oppi.. Det er kansje litt stusslig med bare sju fisk (og seks av de er hoer) men vi får nok tak i noen flere neste gang vi skal til Moss.

Ellers er jo saltvannskaret solgt og rekene flyttet ned på vaskerommet. Nå har vi da altså bare to kar igjen i stua. Det var helt utrolig hvor mye større stua ble ved å ta ut litt møbler (som inneholdt akvarier selvfølgelig) og snu rundt på sofa og spisebord. Vi måtte finne frem det gamle teppet fra boden, og legge under stuebordet da det ble ekko i stua..

Ellers jobber jeg jo i maratonetapper igjen, så det er begrenset med action i karene som jeg får med meg. Lars Erik må ta endel av æren for at fisken fortsatt lever til tider.. Jeg går jo før lysene skrus på og kommer hjem etter at de er slukket. Sånn er det å jobbe som vikar i helsevesenet.







Da er jeg en snartur innom for oppdatering..

Det er noen nye barn her i huset:
Pelvicachromis taeniatus dehane, det er det en stor skokk med unger som er ca 14 dager gamle.
Bujurquina apoparuana, der er det mange som er litt over en uke gamle.
Poecilia wingei, talte 14 yngel i går hos Jenny, de er ca en uke gamle.
Poecilia reticulata, har reddet ut en yngel av kule karet til Peder som får gå hos kjempesneglene til den er stor nok til å flytte tilbake.

Alle sammen gomler artemia så det lyser orange i alle mager..

I dag fant jeg wigglere hos L144 i 160L, de var nok bare såvidt sluppet ut, så de er vel også en uke gamle nå.

Dette er skikkelig gøy I dag er det akvarieklubbmøte så det blir vel solgt noen kjempesnegler og litt annet småtteri.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap