Sølvi sine coryer og litt til :) (side 13)

Så et par bilder fra det ene saltvannskaret ,et av en gul kirurg og et av en palettkirurg og 2 små klovnefisker.
Plukket 25 egg fra de grønne i kveld,lot noen være igjen i mosen.Det vokser jo opp yngel der ,så tar sjansen på det.

Denne gang har jeg tatt eggene oppi et fødenett og lot det være i foreldrekaret. Kan jo prøve en ny vri. Vet jo heller ikke om de er befruktet men det merkes jo etterhvert.
Får håpe det går bra denne gangen Sølvi

Jeg er inne og leser hver dag, men jeg er så dårlig på å skrive noen ord

Forresten, fikk skikkelig "wow" når jeg så bilde av saltvannsfiskene dine. Har av en eller annen grunn greid å ikke få med meg at du har saltvann også! :o De er nydelige!

Merkelig haleproblem på coryene forresten...! Ser det bedre ut nå etter medisineringen eller er det for tidlig å si noe?
Får håpe det går bra denne gangen Sølvi

Jeg er inne og leser hver dag, men jeg er så dårlig på å skrive noen ord

Forresten, fikk skikkelig "wow" når jeg så bilde av saltvannsfiskene dine. Har av en eller annen grunn greid å ikke få med meg at du har saltvann også! :o De er nydelige!

Merkelig haleproblem på coryene forresten...! Ser det bedre ut nå etter medisineringen eller er det for tidlig å si noe?

Medlem av FAMBAI; Forente

Det håper jeg også , synes jeg fortjener litt fremgang og hell etterhvert.

Det er etterhvert mange personlige tråder å følge med på så en rekker jo ikke å legge inn kommentar på alle .Har det som deg ,kikker innom hver dag men det er ikke alltid jeg føler jeg har noe vettig å si. Ikke at det spiller noe rolle ,ihvertfall ikke for min del,synes det er kjekkt at folk stikker innom iblandt

Synes i dag at de fleste så bedre ut etter medisineringen ,tok ut 2 stk. som ikke så bra ut (lar de går i eget kar) så mulig at det hjelper .Ingenting hadde gledet meg mer selv om det ikke er så mange tilbake ,6 stk. black og 1 stk. green laser.

Tror ikke det er så mange som vet at jeg holder på med saltvann også ,har jo ikke skrevet så mye om dette akkurat .Har 2 stk. 1 på 180 liter og 1 på 343 liter ,det krever en god del mer enn ferskvann og måtte egentlig tenke i flere år før bestemmelsen ble tatt. Heldigvis har jeg en teknisk anlagt mann som hjelper meg med dette. Det er jo en utfordring for oss da men utrolig fasinerende.
Startet egentlig opp med saltvann for å kunne ha sjøhester,de fasinerte meg fullstendig og var så heldig å få fatt i 5 stk. norsk oppdrettshester. Dessverre fikk jeg et kresj i karet i fjor vær og mistet alt av fisk . DEt var tøft å komme i gang igjen men i dag angrer jeg ikke et sekund.

Sølvi Gullaksen
Legger ved et bilde av noen runde,gode damer ,de må vel snart trykke ut noen egg for ikke å sprekke :)

Gudbedre, de var...eh...velfødde! Bare pass deg så de ikke "tar en schultzei", slik mine gjorde i går! Black-er er tross alt egentlig schultzeier!
Hehe ja det hadde tatt seg ut , plassen er trang nok som det er her

Den ene hunnen har tidligere lagt 100 stk. av gangen ,holder det. tror nok ikke noen slår din rekord uansett . Mange som ble befruktet ?
Det ser ut som mer eller mindre samtlige er befruktet. *Grøss!*
600 egg er ca. 100 egg pr. dame hos meg, det også. Gruppen er på 10-12 fisker, og jeg kjenner ikke til kjønnfordelingen.
Jøje meg ,det er jo helt utrolig ,du får litt å styre med nå ja
Eggene fra igår var nok blitt hvite i dag, men det er jo ikke noe nytt så ble ikke så skuffet akkurat.

De svarte som går i medisineringskaret ser ut til å komme seg .Så et par dager til og de ser like bra ut så får de komme oppi i 110 literen til Sterbai og green laser yngelen. Den ene grønne som går i sammen med de ser ikke helt fin ut men det er håp ennå tror jeg.

Ellers så ser det ut til at det går bra med de minste yngelen av sp.black og green laser ,ingen frafall så langt De aller minste gr.laserne går fremdeles i bbt og så langt går det fint.
Wow, du har jo veldig mange liter saltvann! :o Imponerende! Det virker alt for avansert og som for mye jobb for min del. men vakkert, det er det!

Synd med eggene Men godt å høre at det går bra med de andre ynglene! Skader ikke akkurat at det noe godt nytt innimellom slagene heller

Får håpe det fortsetter slik
Ja det håper jeg og ,føler at jeg trenger det nå for ikke å gi helt opp .

Er noen liter med saltvann ja og det er en helt annen måte å holde det på enn ferskvann. Det største har vi heldigvis automatisk vannpåfylling (fordamper ganske mye iløpet av et døgn) og tilføring av sporstoffer. Har også ørten nivåfølere som skal slå seg ut ved div.feil. Karet står i stuen og vil nødig ha lekkasje her eller at vannstanden blir for lav og brenner pumpene..
Har forresten bestilt noen nye fisker i dag( Gobiodon citrinus)som skal være i 180 literen .Kommer nok ikke før i neste uke ,må vente på litt mildere vær før de kan sendes. Gleder meg ihvertfall ,alltid spennende med nye fisker enten det er salt eller ferskvannfisk
Alltid gøy med ny fisk!!

Blander du saltvann selv, eller bor du så nære sjøen at du henter saltvann?
Blander det selv nå men til og begynne med hentet vi ut på havet .Dessverre kan man ikke alltid stole på at vannet er godt nok så det kom en voldsom cyanobaterie- oppblomstring som var hard å ta knekken på . Så nå går det i hjemmelaget.

Legger ved bilde av Fire-fishene som går i 180 literen.Synes de er kjempe fine og søte med den gretne munnen
Oi, den var skikkelig fin! Saltvann er noe helt spesielt med sine fargerike fisk
Forresten Sølvi... er du medlem på CorydorasWorld?

Hvis ikke er det en tråd der nå som jeg skal følge med for deg. Leste den nå og tenkte umiddelbart på deg.

Tar meg den frihet å sitere:

"A recent small batch (100) of Bronze corys we have raised have turned out to have either kincked or upwardly bent tails. Some of the kinks can be seen as a zig-zag in the spine(?), others are just slightly curved up. Both types result in a caudal fin that is raised off of the ground.

This batch was the first from the Bronzes for quite a while, some of the females were very fat but the spawn was a small one.

Since then we have removed a further much larger batch from the same group and at the moment they fry appear fine.

Is this likey to be genetic, diet, water parameters or something else? "

----------

Så langt er det ingen svar, annet enn en som sier at han har sett det samme hos noen fisk på den lokale dyrebutikken. Men, som sagt, er du ikke medlem skal jeg følge med å se hva slags svar som evt. kommer. Er ikke bøyde haler et av symptomene på dine?

Forresten litt vittig at hun kaller et kull på 100 for "small batch" hehe.
Er nok ikke medlem ,så hvis du ville følge med for meg så er jeg deg evig takknemlig.Hadde vært så greit å finne ut av dette mysteriet ,det er jo disse bøyde halene jeg(fiskene) sliter med .
Klart jeg skal følge med! Skal sjekke flere ganger daglig jeg, og poste her om det kommer noe som kan kaste lys over årsaken
Du er vel grei , tusen takk skal du ha . Håper det kommer noen løsning på det ,litt greit å høre at det ikke bare er meg som har dette problemet iallefall.
Ja det er rart med det... er liksom litt trøst i felles skjebne

Håper det kommer svar på hva som er galt. Kan ikke noen på CW svare, da tror jeg ingen i verden vet... det er ganske mange der med utrolig lang erfaring med cory
"Ja det er rart med det... er liksom litt trøst i felles skjebne "

Er nok det ja

Tror nok også det er CW som kan komme med løsningen hvis den finnes.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap