Afrika - 60 liter. Oppsett og innredning. (side 13)

Hvilken størrelse har du på røttene du bestilte til dette akvariet? Er så usikker på hvilken størrelse jeg skal velge, vanskelig å se for seg hvor stor roten er. Vet det står skrevet mål, men jeg er dårlig på å beregne slik.. hehe.

Nydelig akvarium forresten! Nettopp lest meg gjennom tråden her
De bestilte røtter i alle størrelsene når de først tok inn så jeg husker faktisk ikke, men tror det var mellomstørrelsen.

Jeg tok med meg tommestokken til butikken for å sjekke ut at størrelsen ble riktig på de jeg skulle ha med hjem, men så hadde de et tomt kar i riktig størrelse stående til utstilling. Da var det jo enkelt å få prøvd ut de forskjellige kombinasjoner slik at jeg fant de som passet perfekt. Trengte bare å kutte litt på et par av de lengste rotendene.

Er du ikke like heldig som meg så får du bare ta mål og håpe på det beste
De har jo vanlige butikker de ja, ikke bare nettbutikk. Det tenkte jeg ikke på! Da sjekker jeg butikkene først. (Blandet først med akvarieutstyr.dk, det var der jeg hadde sett størrelsene).
Er killier dyre fisk? og er de vanskelige å ha?
Jan Tore Olsen
Er killier dyre fisk? og er de vanskelige å ha?

Det finnes killier i alle prisklasser og vanskelighetsgrader, men enkelte arter er forholdsvis enkle å holde, er enkle å få tak i og også lette å yngle på. Klovnkilli, lampeøyekilli og lyrehalekilli er blandt disse. Husker ikke helt hva jeg betalte for klovnene, men rundt 30 kroner et sted tror jeg, og de yngler lett om forholdene legges til rette for det.

Jeg er på langt nær noen killiekspert, og har bare holdt klovnkilli selv, men jeg har lest litt om de forskjellige artene. Selv om mange av killiene er små så finnes det noen som blir i største laget for små akvarier så det lønner seg å undersøke arten man ønsker seg først, og selv om de fleste artene foretrekker bløtt og surt vann så er det faktisk arter som krever det motsatte også.

Killier deles ofte opp i årstidsfisker (annuelle) og andre. Årstidsfiskene legger egg i bunnen av dammen like før de tørker ut og foreldrefiskene dør når vannet fordamper. Eggene ligger så tørt helt til regntiden kommer igjen og dammene fylles opp og eggene klekkes. Det gjør det litt utfordrende å avle på disse siden eggene behøver å tørkes på en spesiell måte for å klekkes. Det som er morsomt er jo at man kan kjøpe slike tørkede egg og klekke de ut selv

Klovnkilli, og en del andre vanlige arter i handelen er ikke årstidsfisk og sprer eggene i buskaset. De voksne lever også lenger. Med nok planter i overflaten så har faktisk yngelen overlevd i samme kar som de voksne her hos meg og har ikke fått noen spesiell mat heller. I et innkjørt kar er det alltids litt smått å spise. Ellers så fôres yngel med infusorier som man lager selv eller ved bruk av Liquifry for eggleggende fisk.

Vær obs på at hannene kan være veldig hissige og sloss ofte til døden. I mindre kar bør man derfor ikke ha mer enn en hann og gjerne tett beplantning i tillegg slik at hunnene kan stikke seg unna. De sloss nemlig seg i mellom de også, om ikke riktig så voldsomt. Mange killiarter kan være nappete så man må velge samboere med omhu. Det aller beste er å holde dem i artskar. De setter også pris på levende fôr som artemia eller mikroorm. En del arter vil ikke ta vanlig mat, men klovnene er ihvertfall ikke kresne.

Killier er fargerike, vakre fisk med personlighet som i tillegg passer i små akvarier. Jeg synes det er merkelig at ikke alle har et kar med en killiart i huset
vet du hvor man kan få tak i tørkede killiegg?? kan de bestilles på nett?
Ja, vet at noen har kjøpt på e-bay til og med. Her gjorde jeg et raskt søk, men vet ikke om alle sender til norden og hvor seriøse de er. Som sagt så har jeg bare hatt klovnekilli og de kjøpte jeg på dyrebutikken
Ok.

Tror ikke det blir noe kjøp av de på en stund siden jeg akkuratt har fått kjøpt en helt ny akvarium pumpe
var innom Buster i dag og spurte om de hadde killier, de hadde ikke men de kunne bestille.
la også merke til at de hadde noen svære corydoraser der de har faktisk veldig mye spesiell fisk f.eks en ormhodetype som jeg ikke husker navnet på
Tante Astrid
Nettet sviktet meg i går så jeg fikk ikke lagt inn bildene om fremgangen så her kommer de. På det øverste bildet vises det innvendige filteret, Fluval 2+, hvor jeg har tatt ut innmaten (står til høyre) og skåret til blåsvamp som skal inn istedenfor (står i midten). Jeg har [URLBLOCK1] mine andre Fluvalfiltre også, men når jeg bruker bare grov blåsvamp så blir det mye svevepartikler i vannet. Denne gangen tenkte jeg derfor å prøve med en liten bit fin blåsvamp øverst i kammeret og en større bit med grov svamp nederst. Håper det fungerer slik jeg har tenkt og at jeg ikke må til å rense det så alt for ofte. Her på det midterste bildet vises biten med fin blåsvamp hvor jeg har laget en liten grop i midten slik at rotoren får en lettere jobb og det ikke går så fort tett der. Dette har jeg prøvd ut på det filteret jeg har i Søramerika-karet og jeg synes pumpen fungerer bedre enn før jeg gjorde dette. Filteret ferdig modifisert og klart for å settes i akvariet.

Det med gropa er jo genialt!

har en fluval 1 + som hele tiden går tett.. Orginal filter i bunn, og topp biten er blåsvamp.

Blir motsatt av det du har, men den fungerer bedre enn med orginal filtret.

Skal lage sånn grop med en gang! Er alltid der det er tettet med noe tull, men tanken har ikke slått meg. Genialt!
Kan ikke ta til meg æren for å ha funnet på akkurat det Fant tipset i en av trådene her inne for lenge siden. Det fungerer uansett etter hensikten og jeg behøver sjelden å styre med dette filteret. Renser impelleren og filtermassen lett hver 3-4 uke, men regulerer opp strømmen etterhvert som sirkulasjonen senkes. Disse fiskene liker uansett ikke så mye strøm. Fluval 1+ har vel ikke den funksjonen, men er et veldig bra filter i den størrelsen synes jeg.
OK

Glemte det sist jeg drev med pumpa, men skal gjøre det neste gang.
Hej Tante Astrid.
Hiver lige op i en lidt ældre tråd, men er imponeret over plantevæksten i dit akvarie! Altså, hvad gøder du (evt) med? Hvilke farvediagram eller tal/farve kode har de lysstofrør du bruger? Giver du egentlig ovenvandsplanterne ekstra lys, med små "lygter" eller noget, eller kører de også bare på lyset fra lysstofrørerne?
Og så en sidste ting jeg har undret mig lidt over: Hvordan undergår du kondens på glasset? :O
Hilsen Caroline
PS. Håber dansk er nogenlunde læseligt for jer, elelrs må jeg jo lige køre teksten gennem google translate..;o)
Hei Caroline! Hyggelig at du stikker innom tråden selv om den er noe utdatert. Jeg måtte fylle opp karet helt med vann etterhvert pga at fiskene trengte mer plass, men oppsettet med plantene over vann var mye penere og lettere å holde ved like så jeg savner det virkelig.

Jeg har aldri hatt problemer med plantevekst og det tilskriver jeg tre ting:
-Først og fremst har jeg valgt enkle planter med middels til lite lysbehov siden jeg har liten lysmengde i karene mine. I akkurat dette er det rundt 0,5 watt pr liter (2 x 15 watts lysrør) og det regnes som ganske lite, men de to andre karene mine har faktisk enda mindre lys.
-Det andre er riktig lys, eller fargediagram som du sier. Jeg er veldig glad i Hagens Life-glo ll lysrør og bruker de enten alene eller i kombinasjon med Hagens Power-glo. I akkurat dette karet ønsket jeg derimot en varmere fargetone så jeg bruker et vanlig varmhvitt rør fra dagligvarehandelen i bakkant og Life-glo ll i forkant. Ikke noe ekstra lys utenom. Jeg bruker også 12 timer med lys, noe som regnes som litt i meste laget, 8-10 er vel mer vanlig, men jeg har aldri fått algeproblemer pga det.
-Det tredje er tilpasset mengde gjødsel. Jeg bruker Tropica Aquacare flytende plantenæring uten tilsetning av nitrat og fosfat. Her starter jeg doseringen veldig lavt til å begynne med, kanskje bare en fjerdedel og øker gradvis til jeg ser at algene kommer og regulerer det ned igjen til jeg finner akkurat riktig mengde. Jeg fordeler også mengden slik at jeg gir gjødselen daglig istedenfor ukentlig. Vet riktignok ikke om det har noen betydning, er bare enklest slik synes jeg. For de plantene med stort rotsystem i bunnlaget gir jeg ekstra gjødselkuler av merket JBL, men i dette karet har det ikke vært slike planter.

Når det gjelder kondens så kan du se her hvordan jeg har løst det ved å bruke netting foran og bak og glass bare i midten. Glasset måtte jeg ha der pga at armaturet ikke var fuktbestandig. (Med en annen type armatur er det sikkert mulig å dekke hele karet med netting og så plassere armaturet på toppen.) Det fungerte helt ypperlig med tanke på kondens, men man må regne med litt fordamping ut i rommet på denne måten.

Jeg har heldigvis ingen problem med å lese dansk, å skjønne det når det blir snakket derimot er en helt annen sak Håper du skjønner mitt norsk også hvis ikke får du bare be meg om å forklare nærmere.
Okay, tak for det fine (og hurtige) svar.
Warmwhite røret, er det bare et tilfældigt du har valgt ud i butikken? Eller er det også et godt "fiske"- eller "planterør"?
Jeg er nemlig bare ret ny i alt det her med planteakvarie, da jeg holder Tanganyika, men da også lige vilel prøve kræfter med et planteakvarie, og så faldt jeg lige over dit. Og du har ovenikøbet også nogenlunde de samme planter som jeg, derfor tænkte jeg at jeg nok godt lige kunne tillade mig at spørge... :o)

Jeg har også 3 stk. af den der nesaea. Men de gider bare virkelig ikke vokse! :o(
Jeg har 1 stk (15 w) Sylvania Grolux på akvariet, og gøder med EasyLife Carbo og -Profito. Tror du det kunne hjælpe hvis jeg satte eks et Sylvania Aquaglo rør på? Eller hvad kunne du forlå? Spørger lige her, for kan ikke finde nogle på de danske akvariesider, der har erfaring med den plante... x(
Nesaea pedicellata krever ganske høy lysmengde så om du har mindre enn det jeg har så kan det være årsaken. Den trivdes nemlig ikke i et av de andre akvariene mine hvor wattmengden bare var 0,28. Hvis det er den du har da? N.crassicaulus er enda mer lyskrevende :-P

Så må jeg rette litt på meg selv. Ser jeg har skrevet at ingen av plantene i dette karet krever bunngjødsel, men det er faktisk feil. Hadde glemt av Nesaeaen, den må nemlig ha gjødsel i bunnlaget, enten tabletter, kuler eller annet beregnet for bunngjødning. Uansett så er dette en seintvoksende plante så noen raskt vekst får du ikke på den hva du enn gjør. Den er likevel verdt å vente på så fin som den er.

Gjødselen du bruker har jeg ikke brukt selv, men gjorde et raskt søk og den skulle være helt grei å bruke. Jeg har ikke brukt Sylvania selv heller, men har ikke hørt annet enn at de er gode lysrør. Bruker du grolux, eller andre rør beregnet på planter så er jo det helt topp! Jeg har valgt bort de pga de gir et fordreid lys på fiskene (synes jeg da ) Det varmhvite fra butikken som jeg har brukt i dette ene karet anbefaler jeg ikke til planter. Og heller ikke som eneste lys i et kar. Eneste grunnen til at jeg brukte det var for å få et varmere lysskjær i karet.

En annen ting man må være obs på når det gjelder lysrør er at de må byttes årlig selv om de fremdeles lyser. De er nemlig ikke så effektive lenger når de begynner å bli for gamle. Da bør man samtidig skifte tennere, om armaturet også har slike.

Ser du skriver at du har ett 15 watt lysrør. Er dette de vanlige, gamle T8 eller de tynnere, nye T5? Om det er T8 deler du 15 med antall liter karet har så får du wattmengden pr liter. Er den mindre enn 0,5 så er det kanskje en fordel å få skiftet ut armaturen med ett som har flere lysrør slik at du får mer lys. Det er lettere å få til plantene da. T5 er kraftigere, men jeg vet ikke hvor mye, så om dette ene lysrøret da blir tilstrekkelig må andre svare på.

Du er vant med Tanganyikaciklider ser jeg. Da er du nok vant med masse vannbevegelse i karet, mye overflatebevegelse også. Dette skal du være forsiktig med i et plantekar siden mye vannbevegelser, spesielt i overflaten, "pisker" ut co2 fra vannet, noe plantene, og spesielt din Nesaea, er lite begeistret for. Jeg tror det er derfor den trivdes ekstra godt i dette Afrika-karet mitt siden det bare er svak gjennomstrømning her. Fiskene som bor her liker ikke for mye vannbevegelse.

Bunngjødsel, lys og tilgang på co2 er altså tingen for Nesaea, og tålmodighet

Tak for det fine svar. Igen.
Var netop ude her tidligere på ugen og købe et nyt armatur med plads til to rør. (T8)
Og nesaeaen er samme slags som du har. Den smelter bare næsten væk.. Nåh, håber at den kommer sig når der kommer et rør mere på.
Og jeg har sørget for at have minimal bevægelse i overfladen, dog lidt til at ilte vandet.
Men det kom lidt som en chok for mig, hvor svært det egentlig er, med alt dette plantegejl!! :o
Hvor stort er karet ditt? Med nok lys og bunngjødsel så bør du få til nesaeaen, men den regnes som litt vanskelig så den krever litt mer enn de fleste andre. Umulig er den ikke når til og med jeg har fått den til

Hvilke andre planter har du i det karet og har du fisk der også?
Det er et 63 l akvastabil. Plante- og fiskevalg minder egentlig utrolig meget om dit, da jeg holder anubias og en windeløv (den var ved at kradse af i det andet akvarie, så det blev dens redning). Og nogle frøbid. Jeg holdt tidligere klovnkilli i et nanoakvarium, dog trivedes de ikke, og jeg endte med kujn at have en tilbage. Den har i lidt tid gået i en fødekasse i det andet akvarie, men er lige blevet puttet over i det lille nye akvarie i forgårs. :o) Meningen er at der skal gå en lille gruppe af dem, jeg har ogsp fundet nogle flotte snegle og så nogle rejer.(:
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap