Finnmarking i eksil (side 13)

Bildet av 19 litern i vinduskarmen. 5 CRS reker bor her, i tillegg til at den er midlertidig ungkarsbolig for 8 endlers hanner.

Dette karet kan nok få noen som IKKE liker alger til å grøsse, men her skal grønnalgene få vokse.
Bilde 1:
Green laser yngelen er 4 uker i dag, om jeg husker rett. De har akkurat flyttet fra en 3 liters boks, til et 10 liter akvarium med sand.

Bilde2:
En av mine 2 igjenværende narsissus. Tror jeg har 2 hanner, for de er i tottene på hverandre støtt. Her tar den ene en liten hvil lett henslengt oppå ei rot.

Bilde3:
Blå guppy dame. Veldig drektig.
Du har jo ikke no grønnalger du! Men i Trollskogen min derimot...
Litt kjøpt og salg på akvariefronten idag. Var innom ei på Mogreina og kjøpte litt forskjellige småtterier, og fikk med litt mer på kjøpet. Innom Råholt Zoo og så veldig kule muslinger, men er litt usikker på om jeg tør å kjøpe de... er litt skeptisk på dette at de sender ut larver som bruker fisk som mellomvert. Høres ikke behagelig ut for fiskene. Har også solgt 2 stk L144 som gikk i 375 litern. Da har jeg et lekspar og 2 ungfisk igjen med L144, samt en noen yngel.

Satt de voksne green laserne tilbake i 160 litern for et par dager siden, og nesten alle ungdommene i dag, i tillegg til de 3 L129 som jeg kjøpte på siste klubbauksjon. Det går også 12 amanoreker, noen sakurareker og tiara winteri sandsnegler der. Skal flytte noen av guppyene som går i 63litern over hit etterhvert også.
I dag har jeg byttet sand i 45 litern ( igjen). Hadde sand fra elva rett nedenfor huset, men når er det byttet ut med god gammel Biltema sand. Syns ehh... VF sanda ble litt for mørk og grov, dessuten var det små humuspartikler i sanda som fikk pHen i karet til å synke alt for mye.

Karet ser stusselig nyplantet ut, men har satt med 2 JBL gjødselkuler og 2 rottelorter (hehe), så håper næringen setter fart i planteveksten.

Guppyyngelen i 63 litern begynner å farge ut. Her har jeg kjøpt inn blå guppyer som har ynglet, og etter hva jeg kan ser får jeg gule guppyer. Ikke barebare å avle på farge nei... Skal ta en liten opprydding i 63 litern i morgen, tror jeg. Mosene lever sitt eget liv, og sverdplantene er blitt alt for store for det karet.

Noen baby bilder :o)

Har 21 stk igjen av det siste kullet. 20 av de ser veldig fine ut, mens en ser litt puslete ut. "Riktig-avl-stemmen" sier at denne bør jeg avlive med en gang, men "søt-corybaby" stemmen sier at jeg bør la den få en sjanse... litt forrvirrende med disse stemmene, innrømmer det, hehe.

Jeg går uansett for en middelløsning, puslinger får en sjanse, men blir ikke solgt. Vokser den opp, så havner den i selskapskaret til søstra mi, sammen med noen venner.

Dette med avl, gener og arv fascinerer meg. Som sikker noen (forhåpentligvis) har fått med seg, så prøver jeg å unngå innavl så godt det lar seg gjøre med fisk. Green laser gruppen min er satt sammen av 2 grupper på 3 fisker fra ulike personer, men jeg vet jo ikke om disse opprinnelig kommer fra samme leksgruppe.

Ancistrusene er jeg mer sikker på. "Malla" er datter av Storebart og en hunn som jeg kjøpte sammen med Storebart, så ikke usannsynlig av de var søsken. Derfor kjøpte jeg nye maker til Malla og Storebart, for å ikke risikere 2 generasjoner med tett innavl. Storebart døde en stund etter å ha fått grisebank av vampyrplecoen, men Malla og hennes parter "Herre med Bart" yngler ivrig i 375 litern. Hannen forsvarer egg og yngel mot de andre fiskene, og når yngelen slippes, greier de å holde seg unna Karstein Kampfisk og perleguramiene, som stadig jakter på små godbiter. En og annen blir nok spist, men det blir bare flere og flere små ancistruser der, så mange vokser opp også. Jeg tror denne måten å drette de på luker vekk de som er små og svake, slik at de beste vokser opp til store fine sugemaller :o)
Bilder av min oppgraderte barnehage. Bruker en luftpumpe til å klekke artemia, samt puftestein i yngelkaret. Denne luftesteinen blir byttet ut med et luftfilter veldig snart. Bytter minst 50 % vann 2 ganger om dagen, og like etterpå forer jeg med nyklekt artemia.

Lampe under karet så artemiaen søker ned, og coryene tøffer rundt i et svermende matfat :o)
Smart ;D

Er så utrolig nusselige disse bittesmå coryene. Har jo 3 selv nå (som jeg håper er tukano, men regner med er venezuelanus) bartende rundt i selskapskaret, men jeg vet jo ikke hvor gamle de er! Kanskje du kan hjelpe meg der? de er litt over en cm med hale, og har skikelig kamuflasjefarge...
Er ikke så flink med coryyngel og alder, men tipper ca 4 -6 uker? Mine på snart 5 uker holder på å kvitte seg med yngeldrakten, og de er også over en cm uten hale. Men det er vel forskjell mellom ulike arter, så ikke godt å si igrunn.

Har tatt nok en rydderunde i 375 litern. Samme halvdelen som sist, og nok en full bøtte med planterester gikk i komposten. Nå er vannet grått etter roting i sanda, og karet ser ubalansert ut med et villniss på venstre side, og en ryddig plantegruppe på høyre side. Skal ta en rydderunde på venstre side også, men ikke idag :o)
Har vært i Oslo idag og hentet et nydelig par sommerfuglciklider. De skal gå i 375 litern. etter en mellomlanding i 45 litern som fungerer som karantenekar. Vakre !
En liten oppdatering, har vært i finnmark en tur pga dødsfall i familien. Er nettopp kommet hjem til Nannestad igjen, og ser ut som fiskene og dyra har det bra. Skulle akkurat til å skrive at jeg savnet den lille bruno plecoen, men der dukket den opp gitt :o)

Ellers tok jeg med et par guppyer og ancistrus til karet til søstra mi. Tok også med remedier til å lage Hjørnefilter, men rakk ikke gjøre noe. Får ordne det i jula.

Hatt julevask... i 375 litern :op

Har kvinnet meg opp i kveld og renset Bouy filteret til 375 litern. Filtervatten var en sammenhengende brun klump, så burde vel skifte vatt litt oftere... Fant også på at jeg skulle bytte slanger, da de gamle er skitne og stive. Husker aldri hva som er inn og ut ( tåpelig i grunnen, det står jo in/out) på slangefeste, men jeg skjønner det visst ikke uansett), og koblet feil, før jeg fikk koblet rett igjen. Som vanlig lakk det da jeg startet det opp igjen, men tror jeg har funnet teken på det nå. Tømme, tørke de små kammerne på toppen, sette på toppen, pumpe vann til filteret, starte det, be og banne litt, og krysse fingrene for at det ikke begynner å lekke igjen. Pakningen mellom lokket og bøtta ser fint ut, men den bør kanskje byttes uansett.

Har røsket ut plantene på venstre side av karet også. De står nå i en balje med algemiddel. Har botia, og disse tåler visst ikke Happylife Algin. Har lite med alger, bortsett fra på plantene, så skal se om en sjokkur med algemiddel til i morgen hjelper.
Blir litt slamsuging og vannbytter også.

Har vært forkjøla, men skal se om jeg kommer meg på juleavslutingen til LOAK i morgen. Har så lyst å få med meg rekeforedrag, og evt. kjøpe noen reker. Har plukket ut noen ancistrus yngel som jeg skal ta med også.
Ahh, fred i stua !

Har omsider kasta ut boyu filteret og satt Eheim pro2 2028 filteret på 375 litern i stedet. Deilig å slippe knitringa til den store kolossen! Det lakk også når det ikke var i gang, så må nok ha en ny pakning før det taes i bruk igjen. Skal legge det ut for salg, med advarsel :op

Ble mer strøm i 375 litern også. Boyufilteret skal yte 1100 l/t, og eheimfilteret skal yte 950 l/t, men i praksis med filtersubstrat så yter altså eheimen bedre. Ikke helt uventet må jeg si, eheim har jo en sterk motor som fint drar vann igjennom et halvveis tett filter, om det må.

375 litern ser ikke ut som et villniss lengre. Veldig synd at jeg ikke kom meg på klubbmøte i LOAK i går, for jeg trenger noe flere planter. Er lei av å nesten bare ha vallisneria og sverdplanter i 375 litern. Skal til Oslo i morgen, så skal dra innom TAM Alna og se om de har noen planter jeg vil ha.
Synd det er vinter, for ellers kunne jeg sendt deg divers avleggere...
Takker for det, Sissimor :o) Plantene jeg fikk hos deg sist vokser og trives i 160 litern og 63 litern.

I 375 litern er det mange maller, derav 2 store, noe som betyr at jeg trenger litt robuste planter der. Tror jeg skal få tak i anubias for å feste på den store roten jeg har der, og en eller annen cryptocoryne i forgrunnen. Søstra mi har noen fine i 84 litern, så tror jeg skal ta med meg noen hjem fra juleferie. Den sprer seg med rotskudd også.

Har flyttet sommerfuglciklidene fra karantenen i 45 litern til 375 litern. De virker litt forskremte over den store plassen og andre fisk, men det varte ikke lenge før de farget ut og begynte å undersøke sitt nye hjem :o)

Har også målt den lille bruno plecoen, da jeg hang på glasset. Den er nøyaktig 7 cm uten hale, 10 cm med hale.

Bilder av sommerfuglhannen, en 7 uker gammel green laser og en narcissus.
Plussmedlem
Åh, narcissusene er så lekre! En av mine ønsker. Svære langsnuter er det, og jeg har lenge likt narcissus, selv om jeg sikkert ikke har sett de i virkeligheten
Sommerfuglcikliden på bildet var nydelig,kunne gjerne tenkt meg disse selv,gjerne 4 eller 6.stk,hadde vært utrolig morro med yngel på disse svømmendes rundt.
Men i innerste svarte f.. sitt rass... !!!

Cammalanus !!!! Igjen !!! Møkk og dritt altså !

Flyttet litt rundt på fisk idag, oppdaget av den ene av mine 2 venezuelaguppy har røde tuster stikkende ut fra endetarmsåpningen. Endetarmsorm igjen altså !

Disse guppyene kjøpte jeg på auksjon på LOAKs klubbmøte i oktober, og de 2 hunnene har gått sammen med noen butikkkjøpte guppyhunner. De vanlige guppyene har dødd, en etter en, kanskje på grunn av cammalanus ? Eller ble jeg ikke kvitt det da jeg behandlet med Sera Nematol for nesten ett år siden, og så har de dukket opp igjen nå? Heller til det første, at smitten har kommet via innkjøpt guppy. Guppyene jeg har kjøpt inn har ikke vært i kontakt med 375 litern og 160 litern, som jeg hadde smitte i, og behandlet i fjor.

Nå har jeg jo flyttet gyppybarn over til 375 liter og 160 litern, og må regne at denne møkkaormen er i alle karene mine, selv om jeg ikke ser noe på fiskene der. Men jeg har jo lagt merke til at noen av guppyhannene har hatt antydning til finneklemming på halene, både en venezuela hann og en annen endlers hann. Jeg avlivet også en vanezuelahann like etter at de var innkjøpt da jeg syns den var veldig tynn i forhold til de andre.

Reker tåler ikke Sera Nematol, så da må jeg ofte rekene, eller flytte de sammen i et kar uten fisk. Jeg går nok for det siste, dvs at jeg må flytte amanorekene over til sakurarekene i 63 litern, og flytte super rot hunnen og endlers ut derfra.

Den gyppyen jeg så orm på er mye tynnene enn den andre hunnen, antagelig svekket og avmagret. Satt begge 2 i kaliumbad i kveld, for å se om jeg ser noe effekt av dette. Så blir det innkjøp av Sera Nematol og behandling av kar framover.
Har ikke sett cammalanus på andre fisker enn de 2 endlers damene. Den ene greidde å hoppe ut av kaliumbadet på fredag, så nå har jeg kun den som er hardest rammet igjen. Prøvde å ta et bilde, men fisken var lite samarbeidsvillig.

Har ikke Sera Nematol, tester ut prazipro i 12 litern med den ene endlers damen. Mener å huske at Prazi ikke tar cammalanus, men jeg må jo teste...

Har også tatt livet av flere kulturguppy de siste dagene. De har vokst til, begynt å farge ut, og noen har skeiv ryggrad, og disse tar jeg ut og avliver. Flere av hannene er kjempefine, til tross for at jeg ikke har fått fram noen helblå, som jeg egentlig ønsket. Har noen turkisgule som er veldig pene.

Uff, stakkars deg altså! Cammalanus er noe herk å få og bli kvitt!
Ønsker deg lykke til.
Jeg fikk cammalanus også en gang, den eneste gangen jeg har kjøpt fisk på auksjon... Irriterende. Jeg syns den erfaringen var så ille at derfor har jeg aldri kjøpt fisk etter det på auksjoner av fremmede folk...En ting er at man ser så dårlig i posene, men man vet aldri hva slags dritt folk har gående hjemme i karene sine og prøver å bli kvitt...
Av de scalarene (5) jeg kjøpte, hadde kun èn synlig cammalanus da jeg kom hjem og hadde sluppet dem løs i akvariet. Den fisket jeg ut og avlivet, men noen mnd senere var alle de 4 andre også synlig rammet + resten av fiskene i karet. Det tok bare litt tid før det begynte å synes... de kan altså gå med det lenge før man merker noe, så man skal ikke føle seg trygg, men heller regne alle som smittet. Tror det gikk så lenge som mellom 3 og 4 mnd her før det syntes på øvrige fisk, etter at nr 1 ble avlivet. Jeg kjøpte fiskene på en auksjon tidlig på høsten, og rett etter nyttår måtte jeg avlive alle (ja, alle). Den gangen når jeg søkte råd om nettopp cammalanus på forum/nett, fikk jeg beskjed om at det ikke fantes medisiner som tok dette effektivt. Derfor var avliving eneste utvei...
HELDIGVIS har dette forandret seg og i dag finnes det mer medisiner enn noengang for fiskehobbyen.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap