Da er jeg i gang (side 13)

I mine kar med HMF gror flyteplantene til et tykt teppe som jeg ved vannbytte kaster noen never av. Ikke noen problemer med planteveksten, for de plantene som tåler pH fra 5 til under 4 vel å merke.
530
I mine kar med HMF gror flyteplantene til et tykt teppe som jeg ved vannbytte kaster noen never av. Ikke noen problemer med planteveksten, for de plantene som tåler pH fra 5 til under 4 vel å merke.

Hei 530
fram til for noen uker siden har jeg ikke hatt noen problemer i karet jeg har hmf filter i,
ble satt opp 05.05.2009 og tror jeg bare en gang før har tatt ut filtermatten for rens,
pga for lite innsig av vann gjennom matten.

Har ikke hatt noe problemer med planter i karet før nå nylig, så jeg har egentlig ikke noe grunnlag for å påstå at det er hmf filteret som er årsaken til at særlig flytplantene
har fått en knekk. Jeg har heller hatt motsatt problem, måtte luke annenvær uke forde de vokste nesten ut av karet.

Jeg har heller ikke hatt noe problemer med alger av noe slag i dette karet, kunn noen få penselalger på noen røtter, men de gjør ingen ting synes jeg.

Jeg har nå flyttet karet og i samme slengen igjen renset hmf matten samt luket ut mesteparten av flytplantene. Og satt inn noen nye fra det andre karet, de ser ut til å klare seg bra, og ser ut til å vokse godt, den korte tiden de har vært i karet.

PH i karet har vært rett under 7.

530 Hvilke flytplanter er det du har i dine kar?

Hilsen
RHD

Jeg har vanlig gulrotgress i alle karene, mest der pH er lavest, mellom 3,7 og 4 og den biologoske belastningen størst.

Dessuten Limnobium laevigatum, som i noen kar vokser hemningsløst og danner tykke tepper. I andre er det dårligere vekst på enkeltplantene, men også i disse må jeg av og til luke.

I et par kar har jeg bare lagt inn noen få stilker av hornblad og latt dem ligge innfiltret med de øvrige flyteplantene. Hensikten er å få et ganske tett plantelag som skaper skygge ned i karet ettersom jeg har apistoer i alle unntatt 530 literen som nå er selskapskar.

I 530 literen som er oppsatt med den største AM topen utvendig filter har jeg helt nylig lagt inn noen Limnobium. Der har jeg hatt et solid angrep av trådalger og kjørte tropenatt uten stjerner - dcs. svarte plastsekkere rundt hele og null lys i en uke. Tok knekken på trådalgene men penselalgene er der fortsatt. Lurer på om jeg skal kjøpe noen SAE.

Dennerle perfect plant echinodourstabs
Kom en pakke fra i dag, blant annet [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=907070+*+907071&t=temartic_e&userid=FP0rVXs8FODfHzKjWYKUItY2tTnDxZRhz0T]Dennerle Perfect Plant EchinodoursTabs[/URL] (tipset tatt fra MonaO sin tråd)
Den ene sverdplantenmin har blitt litt skral i det siste og siden MonaO har gode erfaringer med denne så var det bare å kjøre på

Ellers i pakken kom filterne jeg har tenkt å bruke i det nye karet 2 stk EHEIM Interal Filter biopower 200

Diverse for til fiskene, prøver ut litt forskjellig tørrfor til apistogrammaene.
Noe ekstra utstyr til 2224 filteret. Og noen meter slange for å prøve å få til en bedre vannbytterutine, enn med bøtter.

Satt opp karet
Da er karet satt på plass.

Ting tar tid, men legger på skjema, planen var å ha vann i karet før 1 desember.

Litt småpuss igjen, maling og festing av lister før jeg fyller på vann.

Var på Clas Ohlson får å få tak i grenutak med overspenningsvern til ny karet.
Etter at en god del elektrisk utstyr ble ødelagt under lynnedslag i sommer, har jeg bestilt montering av grovvern i sikringsskapet og kjøper grenuttak med jordvern (finvern) for elektrisk utstyr som koster masse penger og som er viktig at funker for fiskene.

Ble også kjøpt en trepakning med fjernstrømbrytere for bruk til akvarierelaterte ting.

Da er det kun lys som mangler, jeg klarer ikke å bestemme meg for hvordan jeg vil gjøre det med belysning av karet. Ønsker med led lys men det ser ut til at det fort kan bli dyrt.

Bilde 1 sett ovenifra
[External Image]
Bilde 2 sett nedenfra.[External Image]
Åh! Stiiiilig akvarium! Hvilke mål har det?
Hei MonaO,

Det har mål 120*35*35.

Fikk ideen av deg(din tråd), da du bestilte deg to med nesten samme mål (120*40*35) om jeg ikke husker feil.

Jeg begynte å ønske meg dette for en god stund siden, første gang fikk jeg en uforutsett utgift på bilen som gjorde at det ble utsatt. Runde to startet i januar i år, men fikk da aldri karet fra der jeg bestilte det, fikk bare beskjed om at det kom med neste leveranse med varer, ventet helt til august før jeg ga opp.

Men så endelig, tredje forsøk. Så at det var en utstiller(mikrofisk) som skulle på storauksjon i Trondheim akvarie klubb oktober i år, sendte en mail og 4 uker etter på hadde jeg akvariet i hus. Fra jeg hadde fått pris og bestilte tok det kun 3 uker.

Hilsen
RHD

Åh, så det var ditt kar som gjorde at jeg måtte vente på guramiene mine! Veldig stilig med lange, lave kar syns jeg ;D
Sissimor
Åh, så det var ditt kar som gjorde at jeg måtte vente på guramiene mine! Veldig stilig med lange, lave kar syns jeg ;D

Fikk høre at det nettopp hadde vært noen og hentet fisker rett før jeg hentet karet ,
så det var du det ja. Nesten så vi møttes da.

Det hadde vært plass til ekstra 40 cm på lengden, men problemer med håndtering, frakt og i det heletatt fått det på plass, så 120 cm ble det jeg greit kunne frakte i bilen.

RHD
Gleder meg til å se det innredet (for da poster du vel masse bilder?). Hva slags planer har du for karet?
mona o
Gleder meg til å se det innredet (for da poster du vel masse bilder?). Hva slags planer har du for karet? :)

Utrolig spennende prosess å få satt opp et akvarium, har store problemer med å finne
røtter som jeg vil bruke. Synes det er veldig mange med store sagflater, og lite spennende litt tynnere røtter å finne, så det vil vel ta en stund før alt blir slik jeg vil ha det.

Bilder av karet blir det.

Planen for karet er å putte oppi noen Apistogramma, det er lite utvalg så må ta tiden til hjelp for å finne den jeg vil ha. Hadde tenkt meg en av de medium store til mindre av arten, og om mulig få til å ha noen eksemplarer av den oppi.

Skal også ha annen fisk oppi karet, Har erfaring med at Apistogrammaene blir tryggere med andre fisk sammen med seg. Så har tenkt på en Nannostomus, muligens
Nannostomus espes, eller en Carnegiella (øksefisk)

Ellers er planen en del flyteplanter, og røtter og muligens noen sverdplanter for
å sørge for at det ikke blir lange åpne synslinjer for Apistogrammaene, dette får å
prøve å redusere konflikten dem imellom. Ut av syne - ute av sinn er vel et godt utrykk, etter min erfaring med Apistogrammaer som jager artsfrender.

Hadde tenkt på en innvendig bakgrunn, men funnet ut at det tar for mye plass, så det blir mørk solfilm på baksiden av karet.

RHD
Var innom Byhaven på torsdag, og da hadde de ei stor, flott rot inne...
Denerle for sverdplante
Sissimor
Var innom Byhaven på torsdag, og da hadde de ei stor, flott rot inne...

Takk tipset Sissimor, da skal jeg se om jeg kan ta meg en tur byhaven til uka.

Har tatt bilder av sverdplanten, ser ikke særlig fin ut. Stakk en Dennerle Perfect Plant EchinodoursTabs nedi til den i går, og skal klippe av de dårlige bladene ved neste vannbytte, så får jeg se hvordan det går.

RHD

[External Image]
[External Image]
Nattfarger nannostomus beckfordi
La merke til at mine Nannostomus beckfordi har helt anndre mønster og farger om natten. Minner litt om Nannostomus espei, men bare med 2 flekker i stedet for 5 som espei har.

Ser at imazo har Nannostomus espei på lista si. har lyst på en stim med disse i ny karet tror jeg.

[External Image]
[External Image]

RHD
Fine bilder av nattdrakta.
120 cm karet satt opp.
Takk for det ohr.

Da er det endelig kommet vann i nykaret. Litt etter skjema men slikt hender.

bilde 1. Hadde litt tetra plant completesubstrate liggende, så begynte med det i bunnen.
[External Image]
bilde 2. Bakgrunn ble enkelt og greit solfilm fra biltema.
[External Image]
bilde 3. 25 kilo blåsesand.
[External Image]

RHD
Vann i 120 cm karet
Så var turen kommet til å fylle på vann.

Bilde 1. Her kommer det vann.
[External Image]
Bilde 2. Nesten fullt.
[External Image]
Bilde 3. Fullt med vann, ble nesten akkurat 130 vann liter tilsammen.
[External Image]

Men hastverk og alt det derre, en rot holdt seg fint i bunnen, rot nummer to holder seg undervann, men snur seg opp ned og vri hasselen flyter så vidt.

Den største rota (mulig dette er den rota sissimor tipset meg om at de hadde på byhaven?? var der i går og kjøpte den) Flyter, jeg hadde egentlig tenkt å feste sugekopper i bunnen av den slik at den satt fast i bunnen, men det glemte jeg og husket ikke på før karet var fylt med sand og vann.

Det er kun mildertidig belysning av karet nå, håper å få det lyset jeg skal bruke i løpet av neste uke.

RHD
2 stk ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
Sjekket barover i tråden for å se når jeg fikk 2 stk Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
av ohr. Har trodd at det er snakk om to hunner, men nå er jeg litt i tvil.

De har hele tiden kranglet og den største har hele tiden ikke tålt synet av den minste.

Nå er det den tredje dagen den minste ligger inne i ei kokkosnøtthule, jeg begynte å bli litt nervøs for den, så jeg tok fram lommelykta og lyste inni for å se hvordan det stod til. Da la jeg merke til aktiv vifting med buk og bryst finner.

Jeg så ikke noe annet inni der, og vil ikke forstyrre for mye om det kan være egg der.

RHD
Planting i ny karet og luking i gamle.
Har bare kjørt opp det ene filteret enda, har kjørt litt filtergugge fra ett annet kar oppi, for å som om innkjøringa kan få en kikkstart.

I går da jeg la meg trodde jeg at jeg skulle klikke, og at filteret i nykaret var ødelagt, det bråka noe så inni granskauen. Var alt for trøtt til å gjøre annet en en rask sjekk om det var noe galt, men fant ut at jeg måtte vente til i dag tidlig.

Problemet viste seg å være at ei av kurvene ikke var festet riktig og det var den som skrangla.

Ble en skikkelig opprenskning av planter ved vannbytte i dag. Har latt plantene i ett kar vokse vilt med tanke på å bruke overskuddet i det nye karet.

Det var utrolig mengder Javabregne (Microsorum pteropus ) der.
Masse Javamose (Taxiphyllum barbieri ), en god del Gulrotgress (Ceratopteris thalictroides) og noen Sverdplante (Echinodorus bleheri) avleggere.

Det var så mye at halvparten ble kasta, det var blitt utrolig kompakt av alle plantene, og fiskene så nesten letta ut når de endelig fikk bedre plass å svømme på.

Har bare puttet plantene i nykaret, for å vente på at flyterota skal synke.
Som det ser ut til at den kommer til å gjøre i løpet av natta, bare litt oppdrift igjen.
Så da blir det muligens planting og innredning i morgen kveld.

RHD
Målt ph og nh4 ammonium i nykaret
Målte ph i nykaret i dag, vannet har blitt veldig mørkt av røtter og blader som jeg har puttet oppi, så ph hadde gått ned til 6.6, fra kranen er ph 7.0.

Når jeg likevel drev på med måling tok jeg en NH4 test også, ble ikke overasket av resultatet på 0,0. Det er jo ikke mange dagene med vann i det enda.

Under matingen i karet der Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ holder til kom hannen en veldig rask tur ut av hula, rakk å ta ett bilde, så at han hadde fåt noen lange barter oppe på snuta og ikke bare noen små barter langs kanten som han hadde før.
Fikk desverre ikke dette med på bildet, men ser på bildet at han også har fåt "barter" på brystfinnen.

Bilde 1. Ancistrus med "barter på brystfinnen.
[External Image]
bilde 2. Nærbilde av hunnen.
[External Image]
RHD
Tilfeldig bekjentskap
© Steinar Torp
Reklame for plussmedlemskap