Tropheus tråd (side 13)

bruker 1 marine glo det er blått som monlight lys. så 3 stk røde på 18000kelvin grolux

da får du frem det beste i rødfisk. eller HQI og marine glo
Oki, hvor får en kjøpt disse lysrørene? Tenker spesielt på de røde. De er vel temmelig dyre også regner jeg med? 660 literen min har 4 lysrør, 2 foran og 2 bak à 30W (90 cm) Hva vil du anbefale meg her? Jeg ønsker jo selvfølgelig å få rødfargen på fiskene best mulig frem.
Du får kjøpt AquaGlo lysrørene du er på jakt etter her. De koster 226,- pr stk.

Vil tippe du kan bruke denne Moonlighten her. Den koster 115,- pr stk.

Du vil få en totalkostnad på 793,- for 3x Aquaglo og 1x Moonlight + porto, så det blir fort tusenlappen.

Men da har du bra belysning og!
Tusen takk vidar, skal vurdere det. Jeg kikket på en nettbutikk og der kostet det over 700,- for ett rør, men det var nok ikke det jeg skulle ha
Vidar, kanskje jeg kan spørre deg, kanskje du vet. Jeg har jo kjøpt en gruppe på 15 stk. duboisi. De hadde en reise på noen timer fra selger og hjem til oss. Selger har bare hatt denne gruppen et par mnd. og de er kjøpt her: . Da de kom i karet så viste de ingen, eller veldig lite tegn til frykt/nervøsitet. Og de oppførte seg som om de hadde vært i sitt nye kar "forever". De er veldig tamme og når noen av oss nærmer oss akvariet så blir de helt ville og tror det er mat. Når jeg kommer med fòringsboksen og åpner luka og har mat oppi, så steamer de til overflaten og hopper etter maten. Fryktløse og tamme, rett og slett.

Når det gjelder gruppa med Bright Red, så var de fryktelig nervøs og redd da de kom i 660 literen. De begynner å roe seg nå, men er veldig skvetten av seg. Hvis en skvetter, så skvetter hele gruppa og de gjemmer seg da sammen i ei stor hule til "faren er over". Som sagt, de begynner å slå seg til ro og står ikke lenger å skjelver i huler, men svømmer rundt. Her om dagen da de folkene kom å hentet 450 literen, så gikk de bort å kikket på begge troffekarene. Duboisi`ene viste da null frykt, mens Bright Red gruppa så at dette var skumle saker, fremmede folk, og de gjemte seg umiddelbart.

Nå er jeg klar over at Duboisi og Bright Red er to forskjellige Tropheus arter som lever i hvert sitt land i tanganikasjøen. Jeg har også lest at Duboisi er en av de minst aggresive tropheus artene. Men hvorfor er det så stor forskjell i personligheten demmes?

Jeg har hatt Bright Red gruppa i ca 3 mnd. nå og de har vært i stua hele tiden. De er vant med oss og ungene, er vant med normale lyder fra tv`n, ungene etc. Og selv om de er kommet i et større kar, så er jo også dette karet plassert i stua. Omgivelsene, oss (familien) og alle lydene er de jo vant med. Som sagt, de er begynt å roe seg og føle seg mer trygge.

Jeg bare stusser over hvor stor forskjell det er på personligheten til disse to artene. Bright Red ble tross alt bare flyttet til et annet kar i stua, mens Duboisi`n er helt fremmed her hos oss men allikavel fryktløse og tamme.

Kan det være at ynglen (ca 3-4 cm) kom i karet sammen med dem, og at de ble usikker på de og dermed ble nervøs?

Dette ble langt, men jeg håper du forstår hva jeg mener og håper at du har et klokt svar
Når det gjelder red variantene så er disse stort sett fanget (kommer fra) i området rundt Cape Chipimbi som ligger nesten helt sør i Tanganyika mot Congo.
Mens Duboisi kommer fra området litt nordøst om Luagala Point på siden mot Tanzania.

Jeg tror ikke det har noe med lokasjonen til de ulike artene, men hvordan fiskene opplever omgivelsene rundt seg er det som er det vesentlige.

Nå har jeg fisker som kommer nesten fra samme lokasjon som dine fisker.
Canary cheekene kommer litt nordvest for der dubbene kommer fra, men ikke så langt unna.
Kasakalawene kommer fra helt sør i sjøen, noe red variantene gjør også, bare at de kommer litt lenger nordvest fra.

Hos meg er de like rolige når jeg mater de, men dukker det opp nye folk så merker faktisk fiskene det.

Hva som er årsaken hos deg er ikke godt å si, men kanskje du kan si noe om plasseringen av akvariene? er alle i stuen?
Ja alle er i stua. Som sagt, Bright Red gruppa er blitt roligere. Dubbene har vært husvarme siden de kom i karet.
Kan det være pga at de kommer fra butikk, med små kar og mye rek forbi? Sier de blir mer tamme da...
Ja mariflyfly, det kan selvfølgelig være en logisk forklaring. De var jo også i stua hos selger, så de har vel vært vant med folk lenge.
Det kan det være Mariflyfly!
Jeg skrev over: "Jeg tror ikke det har noe med lokasjonen til de ulike artene, men hvordan fiskene opplever omgivelsene rundt seg er det som er det vesentlige." og med det mente jeg det du sier!
Jeg har 10 yngel nå av dubbene. 5 har plommesekk og ligger i hoven ved utblåsninga på pumpa. Jeg har lykkes med dette før, så det burde gå bra.

Da skal jeg fostre opp disse 10 til de er store nok til å gå i hovedkaret. Da får jeg altså en gruppe på 25 dubber og det er jeg superfornøyd med. Det er neppe plass til flere i det karet de er i nå, men 25 stk. burde være perfekt. Det er flere tyggende hunner oppi der, men jeg skal ikke strippe flere. Nå skal jeg la naturen gå sin gang. Plantene er jo et perfekt sted for yngel å gjemme seg. Siden jeg har en utvendig bakgrunn på dette karet så begrenses gjemmestedene til yngelen seg - kontra 660 literen som har en bakgrunn med flust av gjemmesteder for yngel. Har faktisk ihvertfall ei tyggende hunn der. Men skal ikke strippe mer av Bright Red. Jeg har nok nå, så naturen får gå sin gang og de som overlever har vel livets rett.

Hvordan fange en tyggende hunne med minst mulig stress for både meg og henne?
2onelise det stemmer det att red variantene er mere skvettne, vi er vel de som holder bare red varianter hehe, for de er de fineste. spesielt moliroene våre de var redde hele tiden, minste nye bevegelse pang de var borte. lunanagwaen er ikke så ekstreme men ser litt tendenser ved bråe bevegelser. du har alt for få fisk til en 660 liter. jeg hatt opp mot 40 til 50 stk store troffer. (12 til 16cm) spesielt når gruppen er så skvetten. ellers så er det liten innreedning så fisken ikke kan hjemme seg.
tror du vil slite litt med dette i å med stort kar lite fisk.

fang fisk når dere har vannbytte. ønsker dere opdrett ikke bruk innredning av spesiel sort en eller to steiner, da slipper dere og tatt opp stein osv for og fange hu fiskene.
Det kommer an på hvilket kar du har og hvor mye steiner du har i karet. Noen kar er lettere å komme til enn andre. Den juwelen jeg hadde var helt håpløs. Men min erfaring: ha godt med lys på. Ha akvarievann i en ren balje og ha en fyrstikk e.l. klar. Det beste er å bruke to hover. Du må sikte henne inn og ikke slippe henne av syne og forsøke å lure henne i et hjørne med begge hovene og så fange henne og ha henne i baljen. Selve strippinga ser du her: . Han fyren på videoen bruker et tannlegeredskap. Jeg bruker enden av ei fyrstikk og åpner munnen hennes forsiktig med den mens jeg trykker henne under haka slik at yngelen svømmer ut av munnen hennes. Når jeg har strippet henne, så er det rett tilbake i karet med henne. Og da bør du ha et innkjørt yngelkar å ha yngelen i. Det mest optimale er å ha et såkalt BB kar, altså bar bunn (ingen sand). Det forenkler rengjøringen veldig, da de skal fòres relativt ofte og det blir mye møkk som er lett å fjerne med en slange når det ikke er noe sand i bunnen. Jeg har en balje og en slange (som har vært på en hevert) til dette formålet. Jeg setter baljen på en stol og suger på slangen til vannet begynner å renne i balja. Så er jeg forsiktig og suger opp dritten som ligger på bunnen. Grunnen til at jeg bruker en balje er at en kan være uheldig og suge opp en yngel i prosessen. Da er det bare å fange yngelen forsiktig, med en liten kopp e.l. og la yngelen svømme oppi den og ha den tilbake i karet. Lar du vannet renne ut i vasken så mister du selvfølgelig evt. yngel som du er uheldig å suge opp.
Jeg har innredet karet med mange gjemmesteder. Jeg har ca 50 troffer i karet, med stort og smått. Og de små vokser raskt. Og som sagt, de har roet seg betraktelig nå. Jeg bare stusset på forskjellen på de røde og de blå
Har strippet malawi tidligere så hvet hvordan det gjøres...
Men disse troffene er SÅÅÅÅ raske og nesten helt like..... SUKK.. Har ikke lyst å ta alt utav karet... men vil veldig gjerne at yngelen skal overleve flest mulig og da er stripping best... Det er bra med gjemmesteder i karet, men vil være sikker
Ja det er en utfordring, det er sikkert og visst, så du må nesten bare vurdere hva du vil gjøre. Men med masse små gjemmesteder så burde yngelen klare seg. Jeg ser bare på de bittesmå som ble spyttet i 660 literen ifbm. flyttinga. De har et enormt overlevelsesinstinkt, gjemmer seg, er kun fremme ved mattid og er veldig forsiktig. Kommer det en voksen i nærheten så er de lynkjappe å gjemme seg igjen.
Ja, kan vel sammenligne yngelen med Neo. multien som går i karet. De er små og kjappe... og gjemmer seg for troffene..
Her er det 3 Canary Cheek som går med egg... den ene vil nok spytte i løpet av kort tid. en ser det utfra gjellene...

Så da spørs det om de nye eierne av Canaryene vil få med flere fisker enn avtalt... :p
De reiser snart til Bergensområdet, både Canaryene og Kasakalawene...
Vidar Alfei
Her er det 3 Canary Cheek som går med egg... den ene vil nok spytte i løpet av kort tid. en ser det utfra gjellene... Så da spørs det om de nye eierne av Canaryene vil få med flere fisker enn avtalt... :p De reiser snart til Bergensområdet, både Canaryene og Kasakalawene...

hvem er de heldige da?
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap