Reol prosjekt med budsjett på kroner null :) (side 13)

Kom til 26 Bc yngel i dag.
Svært lite frafall med andre ord. Hunnen viser innimellom mer svarte tegninger enn hun har gjort tidligere, begynner det å nærme seg slutten på yngelføringen?
Det bør normalt være 2 til 4 uker igjen etter hvor trygt hun mener miljøet er.
Fru bc viser mindre og mindre interesse for yngelen sin.

Sjokolade ciklide yngelen har vokst godt, nesten uten frafall det jeg kan se. Intressant nok har de alltid proppfulle mager hele dagen etter at jeg har gitt de frokost. Ser ikke ut til at det er nødvendig å fore de mange ganger hver dag som jeg har gjort med andre ciklider som scalarer.
De har beitet stygt på foreldrene og særlig pappaen har fått sterkt redusert finneprakt. Tipper de gleder seg til å bli kvitt bøllefrøene.

Scalarene har fått frisvømmere i dag, like flott hver gang ciklide yngel kommer svømmende med foreldrene. Jeg har lovt bort foreldrene til en venn som må vente noen uker til ungene er større og mer selvhjulpne.

Fru severus er helt restituert og hannen er i fin form selvom han ikke er mye ute av hula for å spise engang.
Å flytte hannen gir ofte best resultat. Problemet er at jeg aller helst vil ha yngel på Satanopercaene og det tror jeg et severus par kan forstyrre.
Å flytte hunnen kan medføre samme problemer som sist.

For tiden driver jeg å dyrker levende forkulturer til auksjonen i Trondheim 24/10, det jeg kan by fram for salg ser ut til å bli:
grindalsorm
dafnier
mikroorm
eddikål
springhaler

I tillegg har jeg microfex og enkytreer som neppe blir ferdige i tide.
Mye arbeid med dette, kommer neppe til å gjenta denne produksjonen neste år.
Gleder meg til å bare ha mat for eget bruk og mindre fisk etter auksjonen, hvis ikke det blir med noe impuls fisk hjem da det blir som regel det.....
Når jeg finner en egnet isoporkasse med lokk og et godt gjemmested for samboeren blir det vel en markkompost for de større ciklidene. Jeg begynte å sette opp en under trappa, men kattas interesse og synlige glede over at matfar endelig satte opp en dass under tak til hann gjorde at det ble skrinlagt inntil videre.

Til helga skal alle karene i kjelleren kobles til luftdrevne filter, det blir spennende og helt sikkert frustrerende så teknisk som jeg er =-)
Alle til luftdrevne filter? Hva tenker du?
Jævli til kompressor eller?
Bilder.
Det er ikke så spennende bilder jeg får tatt av der nede, jeg har plassert fire 60 litere i en gammel badstu. Disse karene er ikke fine og det er trangt og illeluktende der inne med alle dafniene som går i gjærvann. Håper å få tid til å bygge litt der nede til vinteren, da er det mer aktuellt.
I kjelleren er det som sagt bare små kar og jeg har en brukbar eheim luftpumpe som jeg håper skal klare å drive de fire karene og et par kar med dafnier som går uten luft i dag. Det er minimalt med fisk og luft jeg trenger egentlig. Tenker å sette inn vanlige pumper i tillegg ved behov.
Å d e så enkelt, d e som et barneskirenn!
Har satt inn luftfilter i fire kar + to 30 liters dafnietanker i kjelleren, og jeg klarte det helt sjøl
Blir skikkelig ledning og slangespagetti der inntil filtrene er innkjørt. Luftpumpa gir rikelig med sirkulasjon til alle karene.

Scalarekullet ser bra ut kanskje opp mot 200 yngel. De spiser artemia og mikroorm. Enda tør de ikke å spise storvokste eksemplarer av nevnte for, jeg ser at de minste går først. Foreldrene er også fornøyd med maten.
ohr
Disse karene er ikke fine og det er trangt og illeluktende der inne med alle dafniene som går i gjærvann.

Morsomt å følge med på yngling i Trondheim. Kan ikke dy meg: du må vel være en av meget få i Trøndelag som bruker gjærvann til dafner!??
Antakelig......

Jeg har forresten en 8 liter oppe i vinduskarmen med mexicanske tanglopper som jeg bruker å mellomlagre dafnier i før servering. Her er det vanvittig produktivt og luktfritt (algebelegget er ikke direkte vakkert å se på da).
I dag kom fru baenschi den høyre ut med et kull

Herr severum har fått flytte inn til hunnen sin.

Scalarekullet ser ut til å være på ca 100 gjenlevende yngel.

Har tatt ut 16 yngel fra sjokoladeciklidene, prøver å flytte alle ut etter hvert. Håper samtidig å se om foreldrene vil legge et nytt kull og hvordan de vil forholde seg til den gamle yngelen da.
Ungene har spist opp finneprakten til pappaen (se bilde), både buk og ryggfinnen går vanligvis helt bak til til over halefinnen.

Bildene ble dårlige, men det var de jeg fikk til av kullet i dag.
Mel: du har noe ingen andre har.
Æ har sett nokka ingen andre har
Leik på pappaterra
dem kan mytti rart
har mytti fint å lære mæ
Glad for at æ møtte dæ.

Ciklidenes lek følger den eldgamle regelen om at de leker på de mest upassende tider for akvaristen. I helga har det vært vilt kjør etter at jeg har kjøpt eller mest fått en fantastisk samling coryer og fem kar.
Jeg bare må bare skryte og si at det er en gruppe VF green laser ungfisk og masse annet snasent som jeg kommer tilbake til.
Så det har vært akvarier døgnet rundt her og en mindre fornøyd frue i huset.
Nååh nok om coryene for denne gang.

Satanoperca pappaterraene lekte i formiddag og jeg fikk sett mye av leken.
De la egg på en horisontal flat del av ei rot, eggene var ikke klebrige så de sklei av rota og ned i sanda.
Hannen befruktet eggene på bakken. Under innflyvningen skiftet han farver sånn at "sjakk-stav" mønsteret ble helt tydelig og side båndet ble kullsort.
Hunnen plukket så opp eggene. Hannen var borti og snuste, men jeg så ikke noe som indikerte at han tenkte å ta de opp i munnen.
De la egg i mange slike runder.
Bildene av paret er tatt tidligere og viser ikke leken, men flotte er de. Hannen er selvsagt han med utstrekte finner.

Hunnen plukket opp egg i flere omganger uten at hannen befruktet dem
Nærkontakten mellom paret utelukker ikke at hannen også befrukter egg inne i hunnens munn, T-posisjonene kan ha vært tilfeldige.
Det kan også være at hun merket at det var melke igjen i området eller at hun ikke skjønte at hannen måtte få sin tur.

De ble forstyrret at fru severus som ble helt yr og vill av aktiviteten. Hun spiste endel egg tror jeg. Hun fant plutselig ut at det var visst en genial plass å legge egg så hun sto og ristet løs mens herr severus så skeptisk på henne (han var nok fornøyd med oppussingen de allerede har gjort på en stor horisontal rot i andre enden av karet.)
Begge hunnene var helt ville og hannene mer avventende under leken.

En utrolig opplevelse, for en akvariehelg!
Nå er bare problemet at jeg har for mange kar og for mye fisk. Bra det er storauksjon snart.

Sjokoladeciklide hunnen har gravd ut ei svær grop inne i ei hule de har i karet. Hun har ikke tenkt å bli huleruger på sine eldre dager? Da må hannen i såfall befrukte de fra utsiden "apisto-style" da åpningen antakelig er for trang. Om de har denne atferden programmert blir jeg imponert, men antakelig kommer de til å legge egg på rota og flytte yngelen inn i barnerommet etterpå.

Så spennende med masse lek!!!

Gleder meg til å høre mer om coryene
Du får komme og hilse på de så kansje jeg kan overbevise deg om noe annet enn sp. black? Det er litt mange av de her nå og jeg liker best lav belastning på karene mine.
Kommer gjerne og hilser på jeg!!! Alltid arti å se på fisk, og du har jo maaaaange ;D

Når det gjelder sp. Black, så er de allerede bestilt, og om alt klaffer får jeg dem på onsdag. Gleder meg veldig!!! Men jeg fabler om et kar til, så...
Du må sende inn bilder av dine Satanoperca pappaterra da det ikke er noen i artsdatabasen.

Er det de du har bilde av?

Har du 5 eller flere kar?

Espen
Sissimor:
Jeg kjører gjennom Molde i "eininga" som de sier der borte ( Espen kan kanskje skaffe tolk?), så om gruppen av C. sp. black som yngler der er av en annen stamme kan jeg sikkert transportere noen for deg til siviliserte strøk.
Jeg har et akutt overskudd av tomme kar i flere størrelser og frustrert samboer så ta kontakt så ordner vi en svært god deal.

Espen:
Jeg trodde du var utkommandert til kjøkkentjeneste!
Ja det er mine Sataner, problemet er bare at de er VF og kjøpt som cf. pappaterra, før jeg sender inn noen bilder vil jeg være helt sikker på artsbestemmelsen. Det er også en av grunnene til betydningen av leksatferden (og at de ikke har klebrige egg) da den er en av kriteriene. Jeg håper å se mer av yngelpleien deres også for å befeste at det er pappaterra. De to jeg hadde fra før er etter all sannsynlighet S. leucostica (som har annen leksatferd, med mer likestilling). Håper det blir yngel på pappaterraene så de kan danne en gruppe for framtiden.
Jeg mistenker også at de har enda litt mer ufarving igjen før de har vist sitt fulle potensial =-)

Jeg har for tiden 10 kar med fisk. 4 på 300 liter og 6 små (fra 100 til 60 liter).
Coryene "ødelegger" den opprinnelige planen min med ciklider ,ciklider og ciklider.

Åssen får du til å skrive på linken Espen -hilsen en dinosaur.
Noen fra Molde i tillegg hadde nok vært en god idè ja, så tar gjerne imot tilbudet om transport når det blir aktuelt! Hvor mange coryer kan man ha i 120-liter?

Så du har noen ekstra kar... Hm... Får tenke ut noen kreative løsninger på hvor det kan gå an å plassere et til, eller kanskje to...?

Trodde ikke denne litersyken skulle ramme så fort.... Stakkars samboeren min også...

Regner med at vi ses på tirsdag, så kan vi legge en slagplan da? Gleder meg til å se alle de flotte ciklidene dine også
Coryer har jeg ikke særlig peiling på egentlig, vi driver å blir kjent så hva som er en passende gruppe aner jeg ikke.

Jeg har akkurat nå 6 kar fra 60 til 250 liter som er tomme og salgbare samt dritsur samboer......

Sjekk om Molde gruppen kommer fra en annen stamme enn den du har på vei, sære arter har en tendens til å komme fra samme kilde i vårt lille land
I dag tygget pappaterra hunnen. Munnen ser ut til å være fullere enn sist.
8 dager intens venting igjen. Varmen i karet er nå på 28 grader.

Severusene har lagt egg. ca 100 stk på en flat stein like ved rota de har pusset i lengre tid.

Så her blir det spennende tider framover i karet.
Herr og fru severus fant ut at de skulle arrangere NM i leppebryting i dag og var derfor opptatt. Gjett om det var kaviarfest, jeg rakk akkurat å se Satanopercaene glefse i seg eggene før jeg rakk bort.

7 dager igjen.........
Hunnen har fått en sort strek under analfinnen som jeg ikke har sett tidigere.
Pappaterahunnen tygger fortsatt, jeg kan ikke se om det har klekt men jeg mistenker det sterkt. Forer med mikroorm i moseballene framover inntil jeg ser hun slipper de ut.

EB ène la egg for to dager siden på et blad. Eggene kom et døgn etter at jeg så de hadde gravd ut en grop i sanda.
Når jeg så eggene var halvparten døde, i dag ser jeg ingen egg. Paret oppfører seg delvis som det er noe i mosen. Jeg tror det er to hunner som legger egg sammen. Håper å skaffe meg et par sommerfuglciklider i morgen for å undersøke dette nærmere.

Severumene har lagt en svær ladning egg. De hadde helt fantastiske leksdrakter i dag.

Fru baenschi den høyre har en eneste yngel igjen, det jeg kan se, og vokter den som en hauk.
BC ene ser kanskje ut til å ha noe på gang igjen begge to. Jeg har mye yngel fra forrige kull som er godt over kritisk fase.
ohr
Åssen får du til å skrive på linken Espen -hilsen en dinosaur.

Skriv teksten du vil ha i linken, merk den, og trykk så på ikonet for sett inn lenke. Da fikser forum-programeringen resten.

Om du vil fikse selv så ser koden slik ut:

*URL=http://akvaforum.no/]merk den*/URL]
(erstatt * med slike firkantklammer)
Tilfeldig bekjentskap
© heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap