Tanganyika skravletråden. (side 13)

jepp samme erfaring som deg linda
Har foreløpig flyttet mitt synodontis par bort fra 400 literen og håper at yngeldødligheten i karet går ned.

Har sitti og studert hestenesene mine litt. Da jeg kjøpte de så fikk jeg vite at de holder sammen i par. Kjøpte 6 stk og 1 har dødd.
Den ene hunnen gikk med egg for en stund siden. Hannen har tatt over og skal snart slippe yngelen. I går så jeg at den andre hunnen lekte med hannen sin og hadde munnen full av egg.
Idag ble jeg ganske overrasket da jeg så at den første hunnen går med egg igjen. Hannen hun har paret seg opp med går med egg i munnen så hvis han ikke har tatt en ny runde mens han selv bærer egg så har hunnen gått i lek med den hannen som mistet dama si for 3 mnder siden. Trodde virkelig at de holdt seg til sine respektive partnere, men begynner å lure.

Tiden fremover vil være kjempespennende. Nå har kanskje yngelen en mulighet til å overleve. Hestenesene er jo ikke de kjappeste så da hjelper det kanskje at terror paret er ute av karet. Syntes det er veldig moro da hestenesene er VF og leker som bare det
Linda Kristin
Har foreløpig flyttet mitt synodontis par bort fra 400 literen og håper at yngeldødligheten i karet går ned. )

Kjøpte meg to par på Storauksjonen i går. Blir nok ikke mye yngel da. Er en del prinsesse yngel i karet. Syns det er rart ingen har rørt disse enda. Ser ikke ut som disse gjømallene tar de heller. Har en mistanke at de går mere på egg, men ikke sikker.
[QUOTE=Skywalker
Syns det er rart ingen har rørt disse enda. Ser ikke ut som disse gjømallene tar de heller. Har en mistanke at de går mere på egg, men ikke sikker.

Du har ganske rett i det du sier der. Synodontiser er notoriske eggtyver og de venter mer enn gjerne på litt egg når fiskene leker. I mitt kar tar de også yngel og da mest sannsynlig om natten når de "sover". Synodontiser er nattevåkere og sniker seg rundt i karet.

Grattis med nydelige fisker
Skywalker
Kjøpte meg to par på Storauksjonen i går. Blir nok ikke mye yngel da. Er en del prinsesse yngel i karet. Syns det er rart ingen har rørt disse enda. Ser ikke ut som disse gjømallene tar de heller. Har en mistanke at de går mere på egg, men ikke sikker.

Nå er vel ikke de du kjøpte på auksjonen (S. petricola) "ekte" gjøkmaller, og MÅ i hvertfall ikke ha en vert for å få frem avkom.
<embed src="http://www.youtube.com/v/lTvlZN7EFVY&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Se også artikkelen Spawning Synodontis petricola på scotcat .
Men at en syno ombord reduserer tilveksten i prinsessestammen er nok mulig. Min erfaring tilsier ihvertfall det.
Jo stemmer det. Er vel ikke den ekte gjøkmallen selv om det står Gjøkmalle i parantes i fiskebasen..
Hadde vannbytte i 120 literen her for noen dager siden og dette viste seg og være katastofalt for sneglehuslekerene mine. To av tre døde. Det samme skjedde en gang før også. Tror disse occelatus goldene ikke er så himla hardføre assa. Alle målinger i vannet viser ok.

I 400 literen leker troffene og hestenesene som vanlig. Litt mer uforstyrret nå etter at jeg flyttet synodontisene til et annet kar. Til og med chalinochromisene ser ut til å hinte til lek i steinrøysene.
????????????????
er det noen som driver med tanganyika i bodø&omeng

3 huner ruger nå
her tre rugenes huner og 14 yngel(F1) det er så gøy med F1 å odra det
ciklidesyka
her tre rugenes huner og 14 yngel(F1) det er så gøy med F1 å odra det :)

Gratulerer! Nå kan du det, Christoffer!
Lang historie kort så går jeg igjennom en liten nedtur i livet akkurat nå. Har derfor hatt litt lite interesse for akvariene den siste tiden, men nå har en "liten" fisk virkelig begynt og pirre interessen min igjen.

Chalinochromisene mine er nydelige fisker og virkelig interessante. Har sitti i flere timer og studert dem. Oppførsel, tegninger på kropp og hvordan de forholder seg til hverandre.
Tror dere kommer til å se mye bilder og få info om fiskene fremover. Håper virkelig at de vil begynne og vise skikkelig lekstendenser fremover.

Hehe
badat
[QUOTE=ciklidesyka]her tre rugenes huner og 14 yngel(F1) det er så gøy med F1 å odra det :)

Gratulerer! Nå kan du det, Christoffer!

ja det kome seg
Bilde av Tanganyika karet mitt.
Kjempeflott kar.

Hva slags arter er oppi der? Ser frontosa og sitronciklide.
Linda Kristin
Kjempeflott kar. Hva slags arter er oppi der? Ser frontosa og sitronciklide.

Takk.

Det er Frontosa, Sitronciklide, Julidochromis Dicfeldi, Julidochromis Regani, Prinsessen av Burundi, Synodontis petricola og Prinsessen az Zambia,
Spm.
Hei!
Kjøpte mine aller første tanganyika fisk. Neolamprologus brevis, har 6 stk. i et 54 liters kar (med sneglehus). Det jeg håper på er at noen av de danner par, så kunne jeg evt. solg/byttet bort resten.
Lurer på om jeg har fått bare hanner? (de er av forskjellig størrelse). Alle sammen jager alle... noen råd?
Etter bildet å dømme er det der n. Multifaciatus.. Med et lite forbehold da jeg ser dette gjennom en mobil

Hvor lange har du hatt gruppen? Det kan gå uker før gruppen får satt seg.. Multifacisuatus hanner liker helst et harem av damer. Jeg ville ha plukket ut de som blir jagd opp i hjørnet, det er ganske sikkert hanner som ikke fallet i smak hos den dominante hannen..

Mvh,
kristian
KristianH
Etter bildet å dømme er det der n. Multifaciatus.. Med et lite forbehold da jeg ser dette gjennom en mobil;) Hvor lange har du hatt gruppen? Det kan gå uker før gruppen får satt seg.. Multifacisuatus hanner liker helst et harem av damer. Jeg ville ha plukket ut de som blir jagd opp i hjørnet, det er ganske sikkert hanner som ikke fallet i smak hos den dominante hannen.. Mvh, kristian

Etter å ha sett i fiskebasen på N. Multifaciatus, så mener jeg at de ikke har den svarte flekken på hodet, som de jeg har.
Har hatt gruppen siden onsdag, fikk de to siste på fredag(disse var små, trodde at de kanskje kunne være hunner).
De jager ikke hverandre konstant, så lenge ikke de nærmer seg andre okkuperte sneglehus.
Hvilke stimfisk/pyntefisk i akvariet?
Hei.
Siden ingen svarer meg på min personlige tråd får jeg satse på at det er litt liv her inne. Hadde satt stor pris på litt tips!

Jeg har endelig fått akvariet i hus og skal til og få det i gang. Planlegger hva jeg skal ha av fisk men sliter litt. Karet skal bli et rent Tanganyika kar eller på nød et sør-afrikansk ciklide kar.

Hovedfisken skal være Sitronciklide med selskap av noen gjøkmaller pluss 10-12 stk rødrygga lyktøyefisk.

Men, syntes ikke sistenevnte er noe særlig "fin", grå og kjedelig i fargen. Finner INGEN annen stimfisk som holder seg litt i øvre sjikt som holder til i Tanganyika eller sør-afrika. Tenker da tetra lookalike eller noe i den duren, litt fargerik og ikke for står da karet bare er 120L.

Noen som vet om en liten fisk som holder til i Tanganyika eller sør-afrika generelt, har leta og leta og brukt laaaaang tid på og søke men finner ingen ting.

TAKK for hjelpen og tipsa hvis det er non

Hei Svolp.
Søk etter Lamprologus så får du også Neolamprologus. Ser om du finner noen der. Men 120 liter er i det minste lag uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap