- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Tonje_r`s akvarier. (side 13)
Tonje_r`s akvarier. (side 13)
Postet 25.03.11 kl 21:41
Postet 25.03.11 kl 22:01
Endret: 25.03.11 kl 22:01
På tide med en liten oppdatering kanskje.
Nytt kull med Apisto sp "Masken" har blitt frittsvømmende
Betta rubraene har farget ganske godt ut, er nå helt sikker på at det er 2 ho fisk, med det gjør jo ingenting. De er jo så fine
Fant en Betta splendens ho som er bare måtte ha i går, den er sølvfarget, noe eg ikke har sett før
Nytt kull med Apisto sp "Masken" har blitt frittsvømmende
Betta rubraene har farget ganske godt ut, er nå helt sikker på at det er 2 ho fisk, med det gjør jo ingenting. De er jo så fine
Fant en Betta splendens ho som er bare måtte ha i går, den er sølvfarget, noe eg ikke har sett før
Postet 08.04.11 kl 21:33
Endret: 08.04.11 kl 21:35
Ble litt fiske shopping i går. Har lenge ønsket meg en Dekeyseria art, og endelig fant jeg Dekeyseria brachyura (L168), ene akvariet i reolen kommer nå til å bli gjort om til et malleakvarie der bare disse skal få gå
Kan kaskje ta litt tid for eg må få solgt noen av fiskene som går i de andre akvariene i reolen og det er lettere sagt enn gjort. Men men får vel bare ta tiden til hjelp og se hva som skjer.
Kan kaskje ta litt tid for eg må få solgt noen av fiskene som går i de andre akvariene i reolen og det er lettere sagt enn gjort. Men men får vel bare ta tiden til hjelp og se hva som skjer.
Postet 19.04.11 kl 11:09
Litt ordning i nederste akvariet i reolen måtte til Selvfølgelig så klarte ikke silikonen å holde på stripene av pleksiglass som eg brukte som holdere til hjørnefilterene, så da måtte de litt tenking til. Hadde lite lyst å bruke hvite kabelkanaler slik som eg leste at kunne brukes, disse synes eg av blir alt for synlige når man ser inni akvariet. Leitet lenge og vel etter vinkellister i sort eller transparent, men dette skulle være vanskelig å finne. kom da på at firkantrør i pvc var mulig å finne på markedet. Så da ble en firkantet takrenne kjøpt inn og skjært i fire deler på langs, har nå rikelig med vinkellist til filterlaging og det tar seg fint ut i akvariet siden disse er svart. Ser ut som silikonen har god nok festeevne på pvc så krysser bare fingrene for at dette kommer til å holde lenge
Ellers ser eg 5 Apisto Masken yngel fra andre kullet begynner å vokse seg ganske så store og fine, mor passer enda på som en pitbull, så de andre fiskene holder seg på god avstand Vurderer å sette disse aleine i et akvarie for å få flere yngel til å vokse opp, men virker ikke så markedet er klar for disse flotte Apistoene enda.
Det var vanskelig nok å få solgt de andre paret med Masker eg hadde gående, men fikk solgt det andre paret med Masker tilslutt. Så regner med at det blir mindre jaging i akvariet nå. Virket som de jaget mer på sitt eget slag enn de andre fiskene i akvariet.
Ellers ser eg 5 Apisto Masken yngel fra andre kullet begynner å vokse seg ganske så store og fine, mor passer enda på som en pitbull, så de andre fiskene holder seg på god avstand Vurderer å sette disse aleine i et akvarie for å få flere yngel til å vokse opp, men virker ikke så markedet er klar for disse flotte Apistoene enda.
Det var vanskelig nok å få solgt de andre paret med Masker eg hadde gående, men fikk solgt det andre paret med Masker tilslutt. Så regner med at det blir mindre jaging i akvariet nå. Virket som de jaget mer på sitt eget slag enn de andre fiskene i akvariet.
Postet 23.04.11 kl 22:52
Postet 13.05.11 kl 19:05
Postet 10.06.11 kl 23:15
Postet 11.06.11 kl 01:36
Postet 17.06.11 kl 21:08
Postet 02.07.11 kl 17:55
Da blir det nok ikke noe yngel med det første på mine B. rubra. Fant ene hannen på gulvet i går, han hadde klart å hoppe ut av det ene lille hullet bak på lystoppen på akvariet. Han var heldigvis i live når eg fant han, så slapp han bare opp igjen i akvariet og krysser fingrene for at han klarer seg. Fulgte med han helt til lyse ble slukket i går og da svømte han no vertfall rundt, men såg litt pjusk ut. Vurderer å ha litt esha 2000 i vannet for å unngå eventuelle bakterie angrep etter han har hoppet rundt på gulvet i stuen.
Den andre hannen har eg ikke sett noe til, så tror den også har klart å komme seg ut på en eller annen måte. Så nå må eg få fingen ut og tette igjen hullet med muenetting eller noe lignende. Har hørt om folk som bruker blåsvamp så kanskje eg skal prøve det, er bare litt redd for at temp kommer til å li for høg når det ikke blir så god utlufting.
Den andre hannen har eg ikke sett noe til, så tror den også har klart å komme seg ut på en eller annen måte. Så nå må eg få fingen ut og tette igjen hullet med muenetting eller noe lignende. Har hørt om folk som bruker blåsvamp så kanskje eg skal prøve det, er bare litt redd for at temp kommer til å li for høg når det ikke blir så god utlufting.
Postet 09.07.11 kl 11:54
Postet 18.07.11 kl 16:29
Betta macrostoma er komt i hus :-d
Fikk mulighet til å kjøpe denne flotte Bettaen, og klarte selvfølgelig ikkje å la væreHåper disse klarer seg, det sies jo at denne er meget vanskelig å holde. Disse skal få en 120liter med noen bunnfisk å gå i.
Fikk også tak i en ny B. rubra hann til den ensomme damen og tok likegodt med meg et par med B. edithae når eg først var igang med å svi av penger på fisk
Fikk også tak i en ny B. rubra hann til den ensomme damen og tok likegodt med meg et par med B. edithae når eg først var igang med å svi av penger på fisk
Postet 01.08.11 kl 21:50
B. macrostoma
Flott Tonje!
Der har du fått fatt i noen virkelig flotte Betta-arter. Jeg tror ikke du skal frykte for at B. macrostoma`ene er så vanskelige. De er nok enklere enn hva mange skal ha det til, problemet er å få vellykket lek. Men det aller største problemet er å få fatt på de. I dag er det ingen igjen. Men jeg har "kontroll" på hvor de befinner seg, så vi for holde oss litt oppdatert.
Uansett; lykke til med flotte fisker.
E
Der har du fått fatt i noen virkelig flotte Betta-arter. Jeg tror ikke du skal frykte for at B. macrostoma`ene er så vanskelige. De er nok enklere enn hva mange skal ha det til, problemet er å få vellykket lek. Men det aller største problemet er å få fatt på de. I dag er det ingen igjen. Men jeg har "kontroll" på hvor de befinner seg, så vi for holde oss litt oppdatert.
Uansett; lykke til med flotte fisker.
E
Postet 02.08.11 kl 23:14
Postet 03.08.11 kl 22:11
Takker Erlend og Espen
De virker hittil ikke så vanskelige å holde, spiser alt de kommer over og er svært lite sky. Det eg har lest om de er at de skal være ganske så sky, lett å stresse og vanskelig tik å få til å spise. Disse eg har er stikk motsatt av det eg har lest så det virker lovende til nå.
De virker hittil ikke så vanskelige å holde, spiser alt de kommer over og er svært lite sky. Det eg har lest om de er at de skal være ganske så sky, lett å stresse og vanskelig tik å få til å spise. Disse eg har er stikk motsatt av det eg har lest så det virker lovende til nå.
Postet 04.08.11 kl 22:06
Postet 04.08.11 kl 22:47
Postet 05.08.11 kl 21:00
Da var 2 B. macrostoma blitt til 1. Hannen har sturt i nesten en uke og nektet å spise, fant den død nå i dag. Litt rart siden den ikke på noen måte var tynn eller noe. Men men, har nå enda hoa som spiser godt og svømmer rundt. Får se om eg skaffer meg en ny han eller ikke. Det var en ganske stor investering å kjøpe disse fiskene, så må sette meg litt i tenkeboksen.
Postet 18.08.11 kl 15:36
Glemte helt å nevne at eg har fått skaffet meg 2 par med Malpulutta kretseri en utrolig artig liten sak som minner meg mye om lakrisguramier i oppførsel. Disse er nå endel fremme i akvariet, så de nesten ikke de 2 første ukene de var her. Nå kommer de i full fart hver gang eg åpner luka til akvariet, de er alltid klar for noe mat mat
Postet 22.08.11 kl 21:07