Milo's våte verden (side 13)

Plussmedlem
Har 9 stk her, kan filme neste foring og legge ut til deg... :-p

Forhåpentligvis får jeg endel til om noen dager...
Hei :)
Har et lite sprøsmål jeg Hvordan kamera har du?
Plussmedlem
AkvariumBoy
Har et lite sprøsmål jeg :) Hvordan kamera har [B]du? [/B]:)

Bruker fortsatt et gammelt Canon 350D som har bikket 40000 bilder. Linsa er stort sett en Sigma 105mm, F2.8 Makro, den nyeste versjonen...
Plussmedlem
milo
Har 9 stk her, kan filme neste foring og legge ut til deg... :-p Forhåpentligvis får jeg endel til om noen dager...

Bra det, aspidoras er ikke uaktuelt, men akvarium på 1080 liter var det jeg mente var uaktuelt. Hehe!
Plussmedlem
Fordelen med det karet er jo bredden og høyden.. Et "vanlig" kar med den lengden er ofte 80x80 eller hvertfall 70x80.... Mye lettere å få plassert et 60x60. De hadde også 900liter som da var 250x60x60. Lekkert det også...
Okey Takk for svar, fine bilder
Plussmedlem
AkvariumBoy
Okey :) Takk for svar, fine bilder :)

Alltid hyggelig når noen liker bildene mine, så takk for det.
Plussmedlem
Da var en lang dag snart slutt. Det har vært slitsomt mye av det, men likevel mye moro...

Litt før klokka 17 ble bilen startet og kursen satt i retning Hilton... Ikke Hotel Hilton, Paris Hilton eller noe sånt, men residensen til Aquamanias...
2 skravlende blondiner (Marita og Kaja) plassert trygt (for sjåføren) i baksetet, isoporkasser i bagasjerommet og i det hele tatt klare for shopping..
Turen gikk kjapt og smertefritt, faktisk så kjapt og smertefritt at vi var framme en halvtime før tiden og jentene ble stående og skravle og røyke på utsiden. Jeg skal ikke nevne HVA Marita fortalte at ho hadde masse av, men vinduet bak oss var åpent og det stakk brått fram et nysgjerrig hode som nok syntes det var for mye info. Enten det eller at infoen ikke var spesifikk nok...
Ferdig røyket og tiden var inne for å ringe på. Døren ble åpnet, trappen var bratt, karene mange og siklefaktoren ble etterhvert ganske høy. Selv om mr B forsikret at "Neeida, det var lite fisk der nå. Bare vent til de 2 neste sendingene kom inn. Da....." Dermed var vi alt fristet til å ta en ny tur oppover. Og det alt før vi hadde begynt å fange dagens fisk...
Jentene skravlet, siklet, fniste og lo og jeg tror de koste seg greit.... Alle kar ble behørig inspisert, fiskene ble kommentert og arter og lokasjoner ble inngående diskutert....
Etterhvert var det fiskefangetid og jentene ville gjerne fange endel selv. Ikke mr B imot, og heller ikke meg i mot. Mer tid for oss gutta til å prate litt...
Med mye som skulle fanges og inspiseres tok det hele tid, ingen ville stresse og det var mange arter som skulle tittes på og pakkes. Mesteparten var planlagt på forhånd, men det ble også noen impulskjøp.
Jeg regner med at Kaja og Marita tar for seg sin versjon og sine arter, så da nøyer jeg meg med mine...

10stk Cory Arcuatus ble med hjem, dette var en art jeg hadde hatt lyst på lenge. Nå går de sammen med en haug Super Red-yngel i reolen, så håper jeg at de blir flere etterhvert.
Cory Loxozonus var en art jeg egentlig hadde tenkt meg, men den ble droppet pga plassmangel. Det er ganske mange arter her nå, og jeg vil ikke låse meg helt i tilfelle noe spennende dukker opp.
L200 var en ønsket art. Slik ble det ikke. Jeg fikk nemlig øye på en gruppe med L128 som gikk der. disse var enda finere enn L200, så da ble det med en trio hjem. Lommeboka klaget litt, men hysjda, sånt hører vi ikke på. Nydelige fisk på 11-12cm. (sånn ca)
For å gjøre Equesene litt tryggere har vi fundert på en liten stimfisk som kan gå der sammen med de. Valget ble en liten øksefisk. En rar, men nydelig og sølvskimrende liten sak.
Til hjørnekaret ble det med en stim med Cherrybarber, mange av de var stinne hoer. Kan hende de vil leke her, hvem vet....

Bildene : Ivrige jenter i kjent positur....

Forøvrig : Om det er vått under det ene karet jeg tittet på, så er det ikke lekk. Jeg har bare siklet litt.... :-p
milo
10stk Cory Arcuatus ble med hjem, dette var en art jeg hadde hatt lyst på lenge.

Åh, de er så fine! Godt valg! Jeg hadde dem en kort periode for flere år siden selv. Husker ikke hvorfor jeg solgte dem, men tror det var fordi jeg aldri så dem. Men jeg hadde forresten den store fettern deres, jeg da, Super-Arcuatus, men like fine de små med sin racer-tegning

milo
For å gjøre Equesene litt tryggere har vi fundert på en liten stimfisk som kan gå der sammen med de. Valget ble en liten øksefisk. En rar, men nydelig og sølvskimrende liten sak.

Igjen et godt valg, øksefisk er nydelige fisk! Men hvis du ikke kjører karantene, ville jeg holdt nøye øye med dette karet fremover nå. Øksefisk er beryktet for å bli lett stresset (av flytting osv) og de får hvitprikk-utbrudd for et godt ord. Derfor nevner jeg bare at jeg tror det er viktig at du sjekker nøye etter prikker fremover Sånn at du evt kan ta tak i det ved første prikk

Lykke til med nye fiskene!
Nå har jeg sett på dette bildet ditt sikker ti ganger, og jeg lurer.... Dette yngelet ser ut som yngel fra Corydoras melanotaenia, faktisk. Har du forvekslet denne arten med C. eques, siden du har dem i samme kar?

[External Image]

Plussmedlem
mona o
Nå har jeg sett på dette bildet ditt sikker ti ganger, og jeg lurer.... Dette yngelet ser ut som yngel fra [URLBLOCK1], faktisk. Har du forvekslet denne arten med C. eques, siden du har dem i samme kar?

Greia er at jeg har ikke og har ALDRI hatt Melanotaenia.
Det er ikke JEG som har id'et yngelen som Eques, det var det andre som gjorde for meg.
Fiskene går i et artskar og de er kjøpt hos Dahls som vf Eques....
Røtter og planter i det karet ble tatt fra et kar som er et rent mallekar....
Egg overført i planter er ikke ukjent
Har f.eks. selv sendt mose til folk som senere oppdaget et par små Corydoras panda i karet sitt, en art vedkommende ikke hadde fra før

Men jeg kan vel ikke si så mye bare utifra et bilde heller. Men når den lille tingen vokser opp, så vil man jo se det 100% sikkert. Da vil du se det selv også. Men jeg er 99% sikker på at det ikke er en Eques (dømt utifra bildet). Men bare tiden vil vise hvem som har rett da Det er bare det at det er for svake tegninger og farger på den, og den har ikke den Eques-typiske oransje nakkekragen rundt med kinnene.
Hvor gammel ca er yngelen forresten?

Jeg fant for litt siden en grønn liten Green Laser yngel i et kar med C. eques selv. Kommet som egg i planter fra andre. Har også funnet yngel fra andre arter i andre kar flere ganger, f.eks.flere C. metae egg som klekket og vokste opp hos C. oiapoquensis. Overført egg via planter.

Det kan selvfølgelig være at jeg tar feil. Ser ikke bort fra det. Men hadde noen vist meg det bildet der av bare yngelen, uten Equesen ved siden av, hadde jeg tvert sagt det var en C. melanotaenia.

Sorry for bryderiet, var ikke meningen.

PS!
Har du muligens andre bilder av samme yngelen?
Plussmedlem
Tror det skal veldig mye til for at malle-egg klekker og blir til cory-yngel... Som jeg sa så ble planter og ting og tang tatt fra et rent mallekar.
Og jeg gjentar : Jeg har ikke og har heller aldri hatt Melanotoenia, så da er vel det ganske utelukket uansett?
Svake farger og tegninger skyldes at hun (vi sier det er en hun og kaller ho Marita) blir stresset av fotografering og blits og derfor framstår som litt blekere. Ustresset er ho like fargesterk som foreldrene, selv om faren er et hakk mørkere.

Hvis det er vanskelig å si kun utfra bildet, så er du hjertelig velkommen på en kopp kaffe. Jeg henter deg gjerne på nærmeste jernbanestasjon eller bussterminal.

Jeg husker ikke helt om dette bildet er det samme som du har trykket "liker" på, inne på Corydoras Land på facebook....
Du har også tilgang på Eques-albumet på Facebook hvor det ligger flere bilder...
Eques-yngel er jo ganske karakteristisk når det gjelder mønster allerede når de et et par uker gamle .De mister kamuflasjefargen veldig tidlig (se link)

Så hvis dere fulgte med den allerede fra den var bitte liten ,så hadde dere jo sett det,ganske sikker identifikasjon vil jeg si
For all del, det kan være at den er C. eques altså, jeg skal ikke protestere vilt på det. Det er din fisk og du som ser den "live". Jeg har bare sett et bilde. Og jeg sier bare hva jeg synes den så ut som utifra dette bildet. Og da så den vitterlig ikke ut som en ekte Eques. For Eques er svært karakteristiske og når man ser en, man er liksom ikke i noe tvil. Men igjen, blitz og bilde kan forvrenge ting litt, så det er veldig godt mulig den fremstår litt feil.

Men jeg nevnte dette med egg i planter fordi det er fort gjort å flytte planter frem og tilbake mellom akvarier man har, kjøpe nye som flyttes hit eller dit og så klekker det kanskje et egg i et kar før planten flyttes igjen osv. Det har skjedd og vil skje igjen hos akvarister, mange ganger. Har man mange akvarier er det fort gjort at sånt skjer. Så selv om DU ikke har Melanotaenia, så mente jeg at du kan ha fått tak i planter fra noen som har
Det kan være egg i en plante du har glemt du kjøpte eller hadde der. Sånt skjer. Man husker det kanskje ikke, men sånt skjer stadig vekk. Det er bare det jeg prøvde å si.
milo
Du har også tilgang på Eques-albumet på Facebook hvor det ligger flere bilder...

Eques-album på Facebook? Er det en egen side eller mener du på CorydorasLand?

Det med "Likes" på bilde på CorydorasLand på FB husker jeg faktisk ikke om jeg har gjort, og jeg har prøvd å finne igjen bildet der men fant ikke noe nå. Ikke fra noen med norsk navn iallefall. Hadde vært interessant å se andre bilder fra andre vinkler og med annet lys av denne yngelen

Det er mest sannsynlig bare bildet og blitzen som lyver litt, tenker jeg Som du nevner er den mørkere ellers osv.

RED:
Jeg fant bildet på FB nå ved å scrolle langt nedover, men det var dessverre svært utydelig, så ikke lett å få sett noe mer tydelig enn dette her på AF. Det var iallefall et bilde jeg hadde trykket Like på
Plussmedlem
Jeg er helt enig i at når man ser en Eques, så er man ikke i tvil om hva den er. Og det samme er alle andre som har sett den både på bilder og live enig i....

Jeg gjentar for 3 gang : Det kan ikke ha kommet med egg på plantene uansett hvordan man ser på det, for de har stått i mallekar. Jeg har ikke kjøpt nye planter som det kan ha vært med egg på. Jeg har heller ikke fått nye planter det kan ha vært med egg på.
Folk som selv dretter Melanotoenia har sett yngelen og sier den på ingen som helst måte er lik en av deres yngel.
Karet ble satt opp med røtter og planter før Equesene ble kjøpt inn, dvs at karet sto urørt og uten å få tilsatt nye planter eller ny innredning i 2-3 måneder før det klekkingen er beregnet til.

Jeg har for en time siden fått bekreftet at de voksne fiskene er fra Glaser.

Bildet jeg snakker om på FB ble lagt ut den 26 juli, tror jeg. Der har du, i likhet med mange andre, trykket liker. Dette bildet er et av flere som ligger i et eget album, åpent for alle.

Plussmedlem
Pakke i posten i dag fra Lars@Aquafarmen...
Så nå er gruppen med c125 oppe i totalt 28 hyperaktive småtasser... Moro å se de ta av i samlet flokk....
Rimelig hyper disse Aspidoras'ene. Foret ene gruppen min nå nettopp for tredje gang i dag og de oppfører seg som om jeg aldri har gitt dem mat siden de ble sendt fra Sør-Amerika...

Betryggende å vite at disse faktisk kan sendes per post og ikke minst overleve når postansatte finner ut at a-post tar en dag ekstra... Blir jo litt lettere å spre disse rundt omkring da.

Så da er det bare å vente på morgendagens hentelapp... Får satse på at dere får oppdrett på de når de vokser seg til...
Plussmedlem
Litt bildespam i kveld....

Panaque L027 som synes rosenkål er godt...
Puntius Titteya
Corydoras Melini fra Marita
Plussmedlem
Cory Arcuatus
CW038
Cory Eques
Tilfeldig bekjentskap
© J.M
Reklame for plussmedlemskap