Inge´s blog (side 13)

Drømme er gratis og hvem vet? Måske de bliver virkelige en dag, det må vi jo hver især bare arbejde på. Så held og lykke
Og så vil jeg iseng for jeg vet aldrig om jeg vågner og ikke kan sove, og så kommer jeg jo denne vej forbi og kigger lidt rundt.
Hei Inge.
oppdrett av rødmunntetra kan du se på profilen til arten.
Her er kopiert fra det som står der nå:
Å drette rødmunnstetra er veldig vanskelig. De legger egg spredd over planter.e
Vannet i yngeltank må være med en GH på 1-3 d med en pH lavere enn 6.0. Svak filtrering av vannet.
En fordel at tanken ikke står så lyst, men heller mørkt for å unngå infeksjoner på eggene.
De klekker etter ca 36 timer med en temp rundt 26 grader. Innen 5 døgn er de frittsvømmende.
Pga at yngelen er sensitive med vannkvaiteten, er det lurt etter ca en mnd å tilvenne vannkvalitet slik voksne av arten vil ha det.

Her er hvordan Sølvi gjorde det: Hemigrammus bleheri - Rødmunntetra Beskrivelse
Lite kar med lav vannstand og masse planter og mose.
Lot 2 hanner og en hun i karet et par dager før jeg tok de ut.
Yngelen var bitte små og ble foret opp på nyklekket artemia.

Lykke til.

espen
Tak skal du ha espen, jeg vi se om jeg kan få det til Med mit held går det nok ikke men det er da et forsøg værd.
Desverre blev min (ikke gravide men fulde af egg fnis tak sølvi hehehe) rødmund tetra mast! Da min mand skulle fange den og sette den i eget kar, ja så blev den desværre fanget i nettet så kanten maste den lidt, og det døde den af.
Til gengæld har jeg fået nye små babes af marissa posthorn sneglene mine, de er bare så qute og nusselige.
Så det kan godt være at jeg ikke har held med at få fiskene mine til at yngle, hva´siger jeg? HVIS!! Nei, nei, DA jeg ikke har held med det så er det jo dejligt at jeg har held med mine fine små snegle. (ja ja da, de store vil også være med så ja, de har jeg også held med. Glad nu? godt!
Fandt ut af at mine kjempeepler spiser marissa sneglernes egg, eller påbegyndende egglegnings "pose" så nu er de tilbage hvor de kom fra og allerede dagen efter at de blev flyttet igen, ja så havde de søreme lagt egg. Så nu kommer der snart nye små baby piger og drenge her igen og så må vi frem med de lyserøde og lyseblå sløjfer igen! .......................troede du virkelig på det? neeeeej da, godt nok er jeg lidt skør, meeen så er det heller ikke verrer.
En god søndag til jer alle.
Desverre blev min (ikke gravide men fulde af egg fnis tak sølvi hehehe) rødmund tetra mast! Da min mand skulle fange den og sette den i eget kar, ja så blev den desværre fanget i nettet så kanten maste den lidt, og det døde den af.
Til gengæld har jeg fået nye små babes af marissa posthorn sneglene mine, de er bare så qute og nusselige.
Så det kan godt være at jeg ikke har held med at få fiskene mine til at yngle, hva´siger jeg? HVIS!! Nei, nei, DA jeg ikke har held med det så er det jo dejligt at jeg har held med mine fine små snegle. (ja ja da, de store vil også være med så ja, de har jeg også held med. Glad nu? godt!
Fandt ut af at mine kjempeepler spiser marissa sneglernes egg, eller påbegyndende egglegnings "pose" så nu er de tilbage hvor de kom fra og allerede dagen efter at de blev flyttet igen, ja så havde de søreme lagt egg. Så nu kommer der snart nye små baby piger og drenge her igen og så må vi frem med de lyserøde og lyseblå sløjfer igen! .......................troede du virkelig på det? neeeeej da, godt nok er jeg lidt skør, meeen så er det heller ikke verrer.
En god søndag til jer alle.
G´morn allesammen!

Jubiiii nu er vores fine nye store stue kar her endelig!!!
Lige den min mann har ønsket sig!
"men det er dig der skal holde den ok? det er dit job!" okay okay skal jeg nok, men det er altså DIG der vil have sådan et stort sort møbel ind i stuen OK!, "ja ja men det syntes jeg er flot, men du skal passe det ok?" okay!
Ja så kan I jo selv gætte hvem der siger hvad!

Min mann tager sig af mange ting her i huset, da jeg ikke rigtig kann selv, så tilgengæld må jeg vist nok hellere ordne det nye akvarie jeg. Men sådan er livet, han tjener pengene og jeg bruger dem! hvad er koner ellers til for? ahhhh ikke slå, ikke slå!!! Nu har jeg fået 127 koner fra AF på nakken brrrr okay okay en joke okay?

Deeejlig nat = dejlig dag, og idag er en herlig dejlig og skøn dag! Jep jeg sov nemlig som en sten hele natten uten at vågne en eneste gang! noget jeg ikke har gjort i laaang tid. ahh det er skønt at vågne frisk og udhvilet og kunne gå ned og sige g´morn til dyrene og se om der er kommet nye snegleunger og nye egg. Det er altid spennende. Hver dag bringer nye ting.

på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag, (godt med rytme, syng nu på tirsdag, på tirsdag, på tirsdag Da skal vi nemlig ut og fange levende fór og det glæder jeg mig sådan til at prøve! Hmm må hellere finde gummistøvlerne frem...gad vide hvor de er forresten ??????? tænke tænkt tænke... hmmm okay nok om det, nu vil jeg ned til mine fiiiisk og snegler.
Høres ut som om du er i godt humør ja og ingtenting er bedre enn det.
God nattesøvn betyr også veldig mye det er helt sikkert.

Gratulerer så masse med nytt kar ,er spent på hva som skal oppi det ?

Ellers så er du nå vel heldig og som får babysnegler. Hverken mine eplesnegler eller jegersnegler vil legge egg her i huset
Sølvi Gullaksen
Ellers så er du nå vel heldig og som får babysnegler. Hverken mine eplesnegler eller jegersnegler vil legge egg her i huset :(


Kanskje du trenger noen flere.
Noen flere jegersnegler burde jeg nok hatt ja, men eplisene har jeg nok av
Så har vi fået en Juwel Rio 400 i hus! 450 L er den på, så nu skulle vi have plads til lidt størrer fisk! Sand, vann og stor rod og sten, er oppi og så et par eplesnegle til at få lidt ekstra gang i filteret. Selvom det altså har fået lidt filterguf til at starte på. Det innvendige filter som karret vist nok kommer med originalt, er taget af og istedet har det nu 2 store JBL udvendige filtre. Karret kom desuden med baggrund, så det mangler bare lige at få planter oppi. Regner med at karret får stå uten fisk i de neste 6-7 uger, så vi er hjemme fra ferie og kann tage ordentligt vare på fisk og chekke vannverdier osv. Når vi nu skal på ferie indimellem, så går det nu nok, ellers havde jeg nok været lidt for utålmodig til at skulle vente så lenge med fisk ;-D
Og hvilke fisk skal vi så ha´? Vet ikke, snakkede om duscus men er gået lidt fra de igen, da karret står i stuen op til kjøkkenet, så der er mye trafik og gulvet gynger lidt, så måske de ikke vil være helt rolige ved det?
Jeg vil gjerne have et beplantet kar, så ønsker heller ikke fisk som bare skal i kar uten planter (selvom kjempe eplerne ville kunne li´det) men jeg har højt og helligt lovet at der ikke kommer snegler i dette karret! Tror min mann syntes at jeg har lidt for mange snegler på hjernen. Ikke til at forstå, altså! Fargerige fisk vil vi også gjerne ha´, så har tenkt lidt på malawi eller.... ja jeg vet ikke rigtigt hva som det skal være. Har fået kjøbt nogle maller, L183 veldig fine syntes jeg, kann godt li´den hvide kant på ryg og hale finnen. De kunne jeg godt tenke mig at ha i karret også.
Nu er det så bare at finde ut af hvilke fisk jeg kann ha og hvilke passer sammen.
Ellers så har jeg fået kontakt med mange snegle interesserede og det er veldig gøj at se hvor mange andre liker snegler også!
Var ute og prøve at fange levendefór sammen med akvarieklubben, og det var morsomt! Fik fanget en del ved en sø som da vi kom tilbage kun ville af med rumpetrolde, men det til gengeld i håndfulde vis! og ikke andet! Så ut med dem og så gik vi hjemefter. Men nu har jeg prøvet det, og så må jeg se om jeg kann finde steder på egen hånd, for det er sjovt. Skal forresten lige nevne at datteren min var med på tur, sammen med alle os voksne, men det lader hun sig ikke mærke med, hun nød det i fulde drag og fandt det meget interessant og fik også fanget. Noget af fóret blev givet levende og resten blev så frosset ned til senere. Ikke fordi der var særlig meget, og det selvom en venlig sjæl forbarmede sig over os og gav os noget af hans, men lidt har også ret. Jeg har dårlige knæ og kan ikke så godt gå i bakker, så havde svært ved at komme med helt op til de øverste søer, så fik kun fanget lidt ved den første desværre. MEN neste gang kan jeg gå selv og i eget tempo, så måske er jeg heldigere der. Så forresten en enkelt bitte rød myggelarve i blandt alle dafnierne, så den skulle elefantfisken ha´
Har også endeligt fået kjøbt røde myggelarver hjem igen, så min elefantfisk kann få sig noget at spise, den er jo blevet helt tynd kann jeg se! Min dyrebutik har ikke fryser mere da den gamle gik istykker og de mener at det ikke kan betale sig at kjøbe en ny, så nu skal inkøb af myggelarver ligesom planlægges lidt mere, ergo kjøbte jeg 4 pakker for at være på den sikre side. Det skulle vel også være nok til en start, men skal jo gjerne have fodret min elefantfisk op i normal tykkelse igjen, og ikke sådan en tynd og mager starut!
Så er jeg fuldstændig tom for andemat!
Aner ikke hvad folk snakker om, når de siger at de ikke kann blive kvit deres andemat, her forsvinder det af sig selv!
Jeg prøver forgæves at fremavle det men til ingen nytte. suk.
450L er igang og står og "summer" sagte. NEI da, det gjør den ikke, faktisk så laver min computer mere larm end akvariet! Det er fantastisk! Jeg er så glad for at vi har fået kjøbt akvariet, også selvom sådan et sort møbel egentligt ikke rigtig passer ind i vores stue, men pyt med det, det bliver gøy når vi får fisk om en ca. 6 uker.
Har bestemt os for Malawi og har allerede bestilt yngel, så nu venter vi bare på at vi får ferien overstået og er hjemme til at kunne passe dem godt. Heldigvis kann de bo "til pleje" hos CNC Blondie, hvor vi har kjøbt dem. Hun har været til stor hjelp må jeg sige. Gode anbefalinger ang. hvilke jeg kunne ha´, både pro og kontra, og det er jo til kjempe hjelp når man ikke selv vet så mye om det. Havde jo set på nogle som i alle tilfælde ikke kunne gå sammen osv. hehe Men NU tror jeg at vi har fået styr på det. Nu mangler jeg bare at finde yngel af Blå Delfinciklide, som jeg er helt forelsket i.
Ny Guppy gruppe har jeg også fået fat i, og selvfølgelig kann jeg ikke lengere huske hva som fargen hedder, men fine er de. Rosa/lys orange farge med split hale. Nydelige. Så har mit runde biorb kar i stuen også fået beboere igen og er ikke lengere bare lekskar til de dumme guramier som alligevel ikke kann finde ut af det. hrmpff.
Fik jo også tak i en kakadue ciklide hann og 2 hunner, og de går i øjeblikket sammen med guppyerne, men de skal så tilbake over i selskabskarret, de passer desuden også bedre til sannbund og ikke lavastein som det runde kar må ha! Ak ja livet er ikke altid enkelt, men mye interessant!
Så er det ferie, jubiiiii Ahh hvor skal det blive skønt at komme ned til sydens sol og varme. I øjeblikket på 22-25 grader, nat og dag, lige til at holde til med poolen lige uden for døren.
Fór automater er kjøbt og karrene har fået vannbytte og er blevet gjort rene, så nu skulle de holde sig fint i 14 dage. fingre krydsede, nock on wood og hvad man sådan ellers siger og gjør
Det er dog gået op for mig at kjæmpeeplerne jo nok spiser alt grønt i maskinen så hurtigt som 1-2-3 og at de sagtens kunne spise sig igennem et par maskinfulde grønt fór, de er jo vant til at få grøntsager hver dag, og kun pellets en gang imellem, såååå men vi får se, det er jo ikke flere måneder vi skal være væk, siger min kære mand så rigtigt, man skulle jo tro det var børn! Jamen det er det jo sådan set også, dvs det er da i alle tilfælde levende væsener man har valgt at drage omsorg for.
Bekymringer skal nu ikke have lov til at ødelægge min ferie, med en foderblok eller to ved siden af, så har de nok til at kunne overleve i 14 dage, det kan såmænd være at de er blevet tykke og fede! hehehe
Taskerne er pakkede og første del af turen påbegyndes imorgen. Køreturen til DK. Er så vant til den at den er blevet kedelig og føles umådelig laaang. Jeg sidder nu på bagsædet og datteren foran så hun kan hygge snakke med hendes farmand, nu da han endelig er fastspændt og lige ved siden af hende uden at kunne flytte sig, det nyder hun Så "ligger" jeg på bagsædet med en dyne+pude og hygger mig med vores hund, som skal i pleje hos min mor i DK Lærke er ikke meget for at skulle undvære hendes hund, men mormor elsker at være hundepasser, og som vi siger til Lærke; det er vel bedre end hvis hun skulle være i kennel? Selvom den også har det godt der, så er mormor vel trods alt bedre? Og ja det er hun jo heeelt enig i, den er jo vant til mormor.... meeen... ;-D
Ak ja første gang væk fra snegle og fisk, uden opsyn, det er liidt skræmmende. Hvad nu hvis strømmen går? Hvad nu hvis de ikke får nok mat? GISP, hvad nu hvis et kar pludselig springer læk? åh ve og skræk, måske tankerne alligevel kommer til at vende hjemmenom engang imellem.


Til alle som måtte følge lidt med, så må I have en rigtig god "sommer" herhjemme, jeg skal tænke på jer alle når jeg sidder med en drink i hånden i sydens sol og SOMMER!
Høres deilig ut Inge ,riktig god tur og god sommer til deg og .

Vi vender snart nesen mot Danmark vi og men vi skal ikke videre.Håper på Sydenvær der og
Ahh ja så er det tilbake til det daglige tummerum. Ferien er ovre og husdyrene har overlevet!
2 uker i Hellas og 2 uker i Norge, hvor vi mottog vores bestilling af Malawi til vores nye stuekar. Alle små bebs så vi var noget nervøse for hvordan det nu skulle gå da vi jo var på vej på ferie i Danmark i 2 uker!!!
På med fodermaskine og så krydsede vi fingre og tog afsted!
Pew!
Vi kom hjem til en herlig flok som alle havde overlevet. 2 maller havde dog ikke overlevet, men det var trods alt billigt sluppet.
Min favorit er Hongi. Lilla med lyse gule finner, den er bare såå nydelig altså!

200L er sprunget læk, så nu står den tømt og tør og skal fuges om.
Så nu er muligheden der så for at finde ut af hvad som vi egentligt ønsker os i akvariet eller om det fortsat skal være fiskesuppe.
Jeg ville jo gjerne have en stim af sommerfugle ciklider, men der er så stor uenighed om hvorvidt man kan have en stim eller ej. De fleste mener at man højst kan ha 2 par i en 200L og jeg må jo indrømme at jeg ikke gider have et akvarie med kun 4 fisk. :-/

Der er jo også så mange andre fine fisk, så det er svært at vælge. Flere forskellige ciklider, guramier, både små og store.

Det kunne jo have været fint med et blandet ciklide kar ligesom vi nu har med Malawi. hmmm ja ja det er jo svært at vælge, måske det er derfor det er så svært at nøjes med bare et eller to kar. :-P
Som ene artikkelen sier i akvarieskolen.
Har man en haug med stein, så vil en hann ha et sted, men har man to hauger med stein i hver sin ende, så kan plutselig to hanner har vært sitt revir.
Vet ikke om det går ann å ha ciklider fra forskjellige arter sammen, eller om det ville blitt krig.
Feks sommerfugler, apistoer, paletter osv.
Fisker som trenger forskjellige typer innredede revirer.
Hvis en foretrekker huler, en annen flate stener, den neste steinhauger osv....
Så lenge de trives i samme vannverdier og ikke kriger....

Vet ikke jeg, har noen prøvd det før i det hele tatt???
Hei Galemor, hyggeligt at prate med dig igen
Ja jeg har faktisk tenkt på om jeg skulle prøve, men tiden må vise hvad der skal ske, nu skal manden min jo lige komme igang med at fuge akvariet om. "kann du ikke selv gøre det?" spørger du måske. Jo da, men det får jeg ikke lov til at min kære mand, næh nej, det skal han nok tage sig af. Det er jo veldig sødt af ham ikk´?
Købte lige 6 akvarier mere idag, alle på 40 L. Nu skal jeg så have fundet ud af at få købt nogle pumper, men det er jo dyrt at skulle investere i sådan hele 6 stk. på én gang. :-/ De nye kar skal selvfølgelig bruges til snegle, så jeg nu kan få helt rene farger i de forskellige arter. Det glæder jeg mig til.
Ang. sommerfuglciklider. Jeg har en stim med sommerfugl ciklider, tror det er 45 nå. De er flotte og svømmer samlet som en stim. MEN, de er alle brødre og søstre fra samme kull og ikke voksne ennå ( 3- 4 cm ). På den måten kan du oppnå å ha en stim sommerfugl ciklider, og det er kjempegøy og et flott syn..synes nå jeg.
heisan, jeg har lige kjøbt 4 små electric blue, som er fra samme kuld, meen der er der alligevel en hann som helt sikkert er boss for den jagter lidt på de andre :-/ Nu har jeg fået de sat i et indrettet akvarie med masse af planter osv så nu håber jeg at det kommer til at gå bra!

Jeg har fået kjøbt Malawi til de store kar, så kann jeg få disse fire til at gå i samme kar, så er det fint, da jeg har et 70L kar de har for sig selv.

Jeg har lige fået en Scalare i hus, en hann med flotte vifteagtige finner, den er bare sååå fin, så den måtte jeg bare ha´.

En stor vildtfanget Blå Delfin har jeg også fået i hus, samt 4 damer, hvoraf de to også er vildtfanget, så det er bra, jeg har været forelsket i hannen siden jeg så hann første gang. og de lyserøde læber er altså noget for sig thihihi Og så har jeg en leks gruppe af perlmutt gående sammen med. De skal så over i 450L og de små jeg har i forvejen over i karret vi får på Lørdag som er ca. 270L. 200L kommer ned i akvarierummet at stå sammen med sneglekarrene, guppyerne, platy og black molly som datteren min har gående i kar dernede, og der kommer så måske en af de grupper af Malawi jeg har kjøbt samt en anden jeg tenker på, til at gå.

Pew, litersygen har fået fat og antallet af kar har efterhånden et omfang som jeg ALDRIG havde forestillet mig! Meeen det er jo moro da, jeg koser mig virkelig og slapper rigtig godt af når jeg er i kælderen min, sofaen der står foran karret, inviterer jo også til en lille lur indimellem

Scrapbooking veninderne mine bliver nok liiiidt overraskede når de ser endnu en reol med 6 nye akvarier, og så kommer der flere endda om 14 dage!!!!!!!! 8 Stk!!
Ja så bliver det vel efterhånden 30 kar jeg har fået mig! VILDT Og jeg som aldrig nogen sinde skulle ha akvarie! som syntes at det var dumt at holde fisk! Ak ja, hvad vidste jeg! INGENTING. lol

Jeg har også 10 blå delfin yngel til at gå, som jeg købte før jeg vidste at jeg kunne kjøbe faren og moderen, så nu må jeg ha de til salgs, kann jo ikke beholde alle!
Hei Atle,
Joh da, Mallerne har det bra! De er ikke så mye fremme som jeg ville kunne li´ men det har jo alligevel også sin charme at man skal se lidt efter de. Og pludselig så er de fremme og mann sidder og siger åhhh ahhh ihhh over hvor nydelige de er.
Jeg er veldig tilfreds med de og er rigtig glad for at have kjøbt dem hos dig.
Nu kommer jeg jo også snart på besøg igen for at hente andemat! thihihi.
Fik lidt fra én i akvarieklubben, men det holder jo ikke længe herhjemme

Har bestemt mig at lave "fiskesuppe" i et af mine 125L kar i akvarierummet. Det bliver så af de "rester" af fisk jeg har tilbake. Kejser Tetra, rødmunn tetra, et killi par og 2 ciklider. Det må vist være det der er tilbake. Så bliver det spændende om de går i krig med min snegleblanding også :-/
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap