Anders' vannverden (side 13)

Plussmedlem
I dag blir det nok å gjøre litt forskjellig på rommet..

Tenkte å ta vannbytte i alle akvariene i dag, og se hvordan det går.. :P
Jeg tror også jeg skal prøve en liten ny ting; ta litt javamose på en lavastein, og se om jeg klarer å få en grønn ball ut av den etterhvert.. Kan være moro å prøve!

Ellers går alt sin gang som vanlig her, hvertfall.
Plussmedlem
I dag har jeg tatt vannbytter i alle akvariene og syslet litt med akvariearbeid.

Jeg flyttet kampfisken Harry fra 54-literen til den midterste 98-literen. Der bor han alene nå, inntil han får noen corydoras på "besøk" Han har virkelig undersøkt miljøet, og javamosen. (i dette akvariet har jeg en rot full av mose)

Prøver også å spre mosen litt rundt i alle akvarier. Har blitt veldig glad i Javamose, og festen et par små dotter på rota i gullfiskkaret. De håper jeg vokser seg til etterhvert

Går imidlertid og håper på å få solgt paleatusene snart, helst så fort som mulig. Da har jeg fått ordnet opp i det meste, og er egentlig klar for evt. oppdrett.
Det er mye som skje her for tiden sånn sett, men blir allikevel godt å få alt på plass. Jeg har hvertfall alt jeg trenger nå til akvariene. Det er mulig jeg må satse på nytt filter til gullfiskakvariet til sommeren nå, også. Det er for lite til gullfisk, som egentlig trenger god filtrering da de griser mye.

Det er et styr! Noen ganger frister det å bytte ut storekarret med flere mindre akvarier.. men det skal jeg ikke starte å tenke på nå. Det må kobles UT av hodet mitt!
Plussmedlem
Egg på corydoras paleatus!
Endelig var dagen her, da.. nå vet jeg atjeg duger til å drette corydoras! ;P

Jeg skulle skylle filteret i 54-literen litt, rett etter jeg kom hjem istad. Men så la jeg merke til en liten klump på glasset.. og det tok ikke lang tid før jeg skjønte hva det var! Corydorasegg!

Egentlig ikke helt uventet, da jeg tok både kaldtvannsbytte og foret med røde myggiser i går. Jeg så også tydelige tegn på lek. Jeg har riktignok bare funnet et eller et par egg, som jeg for moro skyld tok oppi en kopp. Det kan jo hende disse matmumsene har spist opp resten av eggene..

Men jeg har et problem; jeg har hverken artemia eller artemiaklekker, og jeg vet ikke om det nytter å starte med artemia-klekking for meg heller.. men kan jo vurdere det. Men er dette kanskje noe jeg får kjøpt frossent i dyrebutikken? Må tenke framover på senere oppdrett.

Gratulerer med paleatus egg
Hvis du ikke gidder å bruke levende artemia, går det an å få kjøpt avskallede artemiaegg i butikken som også fungerer fint.
Det er også annet for som f.eks Cyclops og liquifry som går an å få kjøpt.

Selv holder jeg nå bare på å venter på at hybridene mine skal klekke

Så heldige dere er som får cory-egg!!! Skal bli spennede å lese hvordan det går

Håper mine coryer begynner å leke etterhvert også. Tror de er litt unge enda...
Plussmedlem
Tusen takk for gratulasjoner og slikt. Jeg skal jo selge denne gruppen med Corydoras paleatus, så kanskje det blir lettere å få solgt når kjøper evt. vet at de har lagt egg..? Hvem vet?

Uansett, ser ut til å leke igjen her nå, så ser ikke helt bort fra at det er masse klebrige egg klistret på glasset i morgen tidlig Blir veldig spennende!

Fordel med denne uka er at vi har fri på fredag pga. planleggingsdag. Mer tid til akvariene, hvis vi ikke bestemmer oss for å "reise bort" på hytta eller noe da.

Ellers har ingenting skjedd. Pandaene ser også ut til å trives bra, og det varmer jo mitt hjerte. Også tegn til litt hyperhet iblandt..! Man merker godt at pandaene er mye mere sky enn paleatusene, så det er jo en uting ved å ha de i nederste akvarium i reolen. Men det er på en måte best for de, da. Der er det kjøligst.

Sissimor; hva slags coryarter var det du hadde igjen? Aeneus? For å trigge lek på corydoras, kjør på med kaldtvannsbytter og god mat, som frosne røde mygglarver. Er skikkelig nam-nam for fiskene!

Anders Kaste
Sissimor; hva slags coryarter var det du hadde igjen? Aeneus? For å trigge lek på corydoras, kjør på med kaldtvannsbytter og god mat, som frosne røde mygglarver. Er skikkelig nam-nam for fiskene!


Hei Anders. Jeg har sp. Black; nydelige, svinsete sjarmører. De får røde mygglarver annenhver dag, så det blir vel plutselig lek på dem. De er nok litt unge enda tror jeg
Anders Kaste
Noen ganger frister det å bytte ut storekarret med flere mindre akvarier.. men det skal jeg ikke starte å tenke på nå. Det må kobles UT av hodet mitt!
Det trenger ikke å kobles ut, men det kan settes på vent

Det var fine bilder du har lagt ut av reolen, Anders Det er nesten så eg begynner å tenke på innvendig bakgrunn igjen (har mange stablet bort).

Er det mulig å låne brillene dine om noen uker? Eg skal være med i en Monsterpokerturnering. Alt annet enn finalebord medfører selvsagt seppuku

Plussmedlem
Hahhaha, ja, du har mulighet for å låne brillene.. går ikke rundt med de hele tiden! :P
Plussmedlem
I dag, etter flere måneder uten noe som helst, fikk endelig 54-literen et bilde på akvarieprofilen.

Styra i omtrent en halv time med å få tatt det bildet, vet ikke hvorfor, men av det akvariet er det alltid vanskelig å ta OK bilder. Tror det kan ha noe med det blå lyset å gjøre. Slukket til og med lyset i alle de andre akvariene i rommet, de lyste på glasset og det er ikke pent å skimte andre akvarier på et bilde av et akvarium

Legger ut bildet jeg valgte. Hadde et par som jeg plukket ut til de beste, og dette var vel det beste, selv om det er ganske dårlig. Fikk også med litt av den dumme, trehvite bordplaten akvariet står på.. (skapet/hyllen der jeg har 54-liters akvariet skulle vært malt hvitt, som de andre tingene på rommet!)

flott coryskjul under den rota der.
Plussmedlem
Jepp Det er kanskje ikke så lett å se, men god plass for de under der. Det er yndligsstedet deres

Faktisk er det to røtter som er lagt på kryss av hverandre. Dette vises heller ikke godt på bildet, men under og på rota har jeg tatt litt javamose. Men denne har nok kanskje blitt litt fillete under vannbytter, men den vokser

På javamosen har jeg forresten også funnet paleatus-egg! Moro å se, da. Men er dessverre fortsatt bestemt på å selge de. Kanskje jeg skal klare å finne en ny eier uten annonse, til og med, kjenner noen få akvarister her på Notodden.
Plussmedlem
For moro skyld legger jeg ut et par bilder av røttene paleatusene liker å gjemme seg under
Plussmedlem
Glemte et bilde, tror jeg
Plussmedlem
I kveld har de blitt mange poster her i tråden.. sannsynelig vis rekord på en dag!

Har syslet masse med akvariene i kveld, samt akvaforum. Har det kjempekoselig der jeg går og skraper litt alger, og ser hvordan fiskene har det.. trives kjempebra med det!

Har også tatt meg god tid til å ta en del bilder i kveld, så derfor tenkte jeg at jeg skulle legge ut noen bilder av mine vakre sjarmtroll; Corydoras panda! På det ene kan man se 6 stk, der er nok de to andre rundt å farter et annet sted akkurat da..
Anders!
Helt nydelige pandaer du har, altså! Ser på profilen din at du har C. Adolfoi på ønskelisten, da er vi to!
Plussmedlem
Takk for det, Mats Henrik
Syntes faktisk at det er noe eget med coryer med "maske" over øynene, også!

Pandaene mine er ganske små ennå. Kjøpte de på Notodden ZOO for noen få uker siden, og de var veldig små. Det er nesten så jeg syntes de har vokst bittelitt på de ukene, men mulig jeg fantaserer :P

Ja, adolfoi er et av mine største ønsker! De er vakre!
Ja, Adolfoiene er vakre, flott oransje og MASKE! Håper jeg kan skaffe meg noen snart Det får komme sånn etterhvert
Plussmedlem
Ja.. jeg også har bestemt meg for å ta fiskekjøp etterhvert, slik at jeg kan få tak i fiskene jeg virkelig har lyst på!
Plussmedlem
I dag bærer det ut på "shopping"

Vi skal ganske sikkert til Mjøndalen, litt utenfor Drammen for å gå på det senteret som en gang hette Spareland. I dag tror jeg det heter Buskerud storsenter eller Krokstadelva storsenter eller noe slikt.. og hvis jeg ikke tar helt feil, er det en dyrebutikk der også! Da håper jeg jo på å få kjøpt litt forskjellig til akvariene.

Lurer såå på her, hva jeg skal bruke til evt. coryyngel etterhvert. Som Tobias O sa tidligere i tråden er det noe slikt liquifry og litt forskjellig, men vil yngelet spise det? Noen som har noen erfaringer der?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap