Underwater world (side 13)

Ja det er høyden.
I tillegg til at Asgeir har kjøpt seg et 325 liters akvarie til Bikiren sin, så da føler jeg det begynner og bli nok og holde styr på. Defor skal 160 og 120 literen ut.
Hehe, såpass! Så store kar er bare i drømmefasen hos meg! :P
I en ganske lang periode har den ene cracrohunnen vært ute av syne, plutselig idag så jeg henne igjen.

Hun bungler av yngel i munnen!
Nytt kar spekulasjoner
Jeg har kommet frem til at jeg nok må vente til ut i august før jeg kan skaffe nytt kar.. grunnen til det er at jeg ikke har plass til det noen steder akkurat nå.

Det så ganske rart ut egentlig de tre dagene jeg hadde 50literen oppe å gå gjemt bak stuebordet, og jeg vil egentlig ha et kar som er mye større enn det.

I august skal jeg ommøbelere, både i stua og i akvariumene. Ettersom karene skal flytte plassering i rommet, tenker jeg det er best å vente med nyinnredning til etter flyttingen - siden alt kommer til å måtte tas ut da..

Dersom ingen jeg ikke finner noen akvarium i august så kan det hende jeg må vente helt til neste sommer, for det er umulig å få noe sånnt opp hit når det er snø og is..

Ellers så tror jeg Crabro-hunnen har spyttet, har ikke sett noe til ungene da. Sannsynligvis blir de spist.. Men hvem vet, jeg har jo en som tross alt har overlevd måneder med å bli jaktet på!

Det er morro å se at den har blitt så stor at de voksne fiskene ikke prøver å ta den hele tiden. Nå svømmer den rundt i hele karet, over åpne strekninger og alt!
Igår satt jeg som vanlig og kjiket på hvilke annonser som var kommet til her på akvaforum, da fikk jeg selvsagt med meg at der var en liten gruppe sneglehuslekere til salgs... Så nå funderer jeg i fantasien om hvordan det vil gå å blande disse med malawiene mine. Det blir jo rette omgivelser for dem, og de er jo sinnamonstre som får det som dem vil - så det kan jo gå..!
Da tenker jeg å legge ut skjell her og der, for det har jeg masse av - jeg har jo egentlig hatt lyst helt siden de døde for meg sist... =/

Jeg har så fryktelig lyst til å ominnrede karene! Men det gir bare ikke mening ettersom jeg uansett skal flytte på dem, og alt må ut (og inn igjen) om under en måned!
Igår satte jeg opp en flott Eheim 2224 i 160literen, så nå skal det bli mindre plager med nitritt og sånn håper jeg!

Henta meg også disse sneglehuslekerne. De hadde blitt fri for skjell, på grunn av at disse hadde gått i oppløsning - men jeg hadde innredd noen grupper med skjell til dem i 160literen. Jeg tømte dem ut av posen rett over en gruppe store skjell, men bare et par stykker fant ut at det var den beste plassen å gjemme seg - resten dro bak den innvendige eheimpumpa mi og en dro på vift rundt i karet. Crabroene var selvsagt inntresert i de nyannkomne, men svømte rolig rundt dem og prøvde ikke noe videre å ta dem.. Så jeg trodde det skulle gå bra. Hadde også lest på "vennelista" at andre har multier sammen med både tropheus og hesteneser og diverse.. så derfra antok jeg at det kanskje skulle gå.
Men, i mårres da jeg satt og så til dem kom alfahannen av crabroene frem og spyttet ut en halv sneglehusleker.. det var den som hadde vært på vift tror jeg.. Det var makabert. Så nå er jeg litt usikker kan man kanskje si, på hva jeg skal gjøre videre. Jeg matet dem godt med rekemix sent igår kveld, så de skulle ikke være utsulta. Håper på at de snart finner seg til rette inne i skjellene snart, tror jeg samler alle gruppene til en plass til de er blitt litt mer vant.. Synes det var veldig rart at de ikke gikk rett inn i dem.
Sneglehuslekere/mat? :s
For å gi en oversikt over problemet.

- Jeg fikk 7 sneglehuslekere.
- Så en bli spist av alfacrabro.
- Jeg har god oversikt over fire stykker som ser ut til å ha tatt seg til rette i den nå sammenkoblede skjellgruppa.
- Mangler altså to som jeg ikke vet helt av.. mulig de gjemmer seg i krattet, mulig de er spist. Så ikke disse i går heller, men lever jo i håpet at de lever der inne et sted.
Der var det plutselig en til multi som kom frem! Da har jeg iallefall fem stykker! Virker som de andre multiene mobber den vekk.. Håper det er jeg som så feil, og at den siste dukker opp snart også..!

Ellers så virker det at ting har roet seg litt, og det ser ut sånn som jeg tenkte det skulle bli.
Når jeg sto opp i mårres fikk jeg meg nok et sjokk. Så en noe hvit kropp ligge urørlig klemt inn i det største skjellet, det som har vært der hele tiden altså. Trodde først det var en multihanm som var angrepet og lå død, men jeg så raskt da jeg kom nærmere at denne var for stor.. Så så jeg de flotte blålige stripene på finnene. Selvsagt var det den minste mbundaen min på omlag 5cm, som hadde gått inn i skjellet for å få tak i multiene, antageligvis..
Jeg tok opp skjellet og tenkte at denne her blir nok ikke lett å få ut, og da plutselig bevegde den seg. Jeg ga skjellet motfart i forhold til den veien fisken lå, og plutselig svømte en noe forfjamset og livredd fisk forran meg i karet. Den har allerede fått tilbake fargen noe, og var fremme og spiste i sted. Jeg må nok grave ned dette skjellet litt tenker jeg, eller ta det vekk.. men multiene har allerede lagt sin elsk på det!
Hvordan går det med multiene dine, har du berget noen av de eller ble de spist av de andre fiskene dine?

Lurer ellers på om du behøver pumpen du har fra meg noe lengre? Ser behovet for en ekstra pumpe i et av karrene mine nå etterhvert..
Heisann!
Jeg har tenkt på å skulle skrive til deg og si at du kunne få pumpen tilbake! Kom nettopp hjem fra en toukers tur til der jeg vokste opp. Den er noe tett nå da :P

Det ser ut til å gå strålende med multiene! Jeg vet ikke hva som skjedde. Det så jo ut til å bli bare hubbabubba da de flyttet inn. De er skikkelig tøffe selv sammen med de store fiskene, synes nesten de beveger seg oftere i de høyere sjiktene nå enn da jeg hadde samme arten alene!
Jeg tror de må ha hatt en god tid der de ikke levde i skjell, for det er ikke alle som har den refleksen å stikke inn i et skjell for å gjemme seg.. selv ikke når jeg kommer med hånda for å fikse på ting! Var sånn tre cm unna en hunn forledendag da jeg skulle tømme noen skjell som var fullstendig begravet.. Det kommer vel!
Jeg tror kanskje den jeg så bli spist hadde beveget seg rett inn i reviret til lord Crabro, det var nok ikke så populært..
Godt og høre at det går bra med de resterende iallefall.
Ser at den enslige som enda går i min datters kar (den vi aldri fikk tak i) Heller ikke bruker skjell, men svømmer fritt og ofte veldig høyt i karet, såå det er ikke utenkelig at de ikke utvikler den refleksen, eller glemmer den hvis de går lenge uten skjell. :p

Jeg har kvittet meg med mange av de grønne i 375´en, men økt paleatusgruppen i 170 literen, så jeg trenger en ekstra pumpe der inntil jeg sortert og flyttet på fiskene, så det er kjempeflott at du ikke trenger pumpa lenger.
Jeg var sikker på at det første de skulle gjøre da jeg slapp dem i karet rett over sneglehusene var å gjemme seg der, trodde det lå så godt i instiktet deres at det ikke var noe problem.. hehe
De resterende bor i skjellene nå da heldigvis, men ser et par av dem ofte på tur bak pumpa =P

Fikk du solgt den 120literen forresten? Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med de to små tomme karene mine, de har stått tom i stua nå i flere måneder og tatt plass. Like før jeg fyller den gamle 60literen nå! hehe :P
Ja 120 literen er solgt den. Det var igrunn ikke noe problem og selge den siden alt fulgte med den. Han som kjøpte det fikk med seg både sand, røtter og planter i tillegg til ny pumpe, varmekolbe og møbel, så han var strålende fornøyd virket det som.
Det skjønner jeg veldig godt! Virket som en meget god pakke ^^
Jeg fortsetter å drømme om nye kar.. størrelse 200l++
uff.. hehe..

Fant en død ancistrus nettopp i 160litern.. så nylig omkommet ut, bare noe benete i ansiktet. Lurer på hva som tok den.
-
-

Ommøbelering nærmer seg, spennende!
Ommøbelering
Så er tiden nesten her for å omminnrede i karene! Begge karene skal flytte posisjon i leiligheta, og i samme slengen få seg en "makeover". Jeg er usikker fortsatt på hvordan jeg vil ha dem da.

Tenker å få i så mye kalkstein som mulig i 160literen sånn at Malawiene får flere gjemmesteder. Og så vil jeg ha en type rot inni der, men har ikke bestemt meg for hvilken enda.. det må bli en som tåler mye sandfåkk uten å se stygg ut iallefall!

Jeg vil også lage litt mer til adskillelse for Shelliene mine, tanken jeg har gått med en stund er å lage en liten huleaktig plass.. Men det er mulig de blir mer stengt inne da, enn å få en noe tryggere plass i karet. De andre fiskene er jo veldig opptatt av huler..
Mulig jeg kanskje bare lager en hule som Lord Crabro sikkert gjør krav på. For det er kanskje det mest sannsynlige uansett!
Uansett har jeg lyst til å få til et naturlig hjørne for Shelliene. De har det ganske fint nå, bortsett fra at den største mbundaen har funnet seg til rette under rota bak dem mens han kjiker på dem... Han har aldrig fått tak i noen av dem da, såvidt jeg vet.

I 60literen skal jeg iallefall sette plantene litt penere til, og så prøve å lage litt bedre plass på bunnen til coryene.. for det liker dem vel å ha?
Den ene kuhlien min har forresten funnet seg til rette imellom sugekoppene på den innvendige pumpa mi, hehe.
60literen flytta
Da var 60literen byttet plass i stua, nå står den fint til på et akvariebord isteden for på en kommode.
Fikk tatt vekk endel planter som hadde grodd til, så nå ser jeg virkelig hva som foregår inni der.
Ettersom kommoden den sto på før var så høy, har jeg ikke riktig fått sett hvordan det ser ut ordentlig før nå. Armaturet som fulgte med var ganske stygt, så nå bruker jeg et mye penere et, som er litt for stort.. Men det vises ikke!
For å klare å flytte karet måtte jeg tømme det veldig for vann. På det minste var det kanskje fem centimeter vann på bunnen.. fiskene var i der. Fikk tatt ut mesteparten av plantene og selvsagt skulle viftereka klore seg fast på en av dem.

Innredet så fint jeg kunne, men det er nok ganske trangt om plassen for plantene.
Corydorasene ser iallefall ut til å like det nye utseenet. Det ser skikkelig fisketomt ut inni der egentlig, er bare de sorte neontetraene som vises ordentlig! Og så en enslig guppyhun...

Anngående corydorasene.. albinoen er så merkelig! Plutselig spiller den død, svømmer sidelengs og greier. Den har vært sånn siden jeg fikk den. Veldig rart. Det begynner å bli noen måneder siden jeg fikk den så den kan jo ikke være syk!? Den spiser godt, og er veldig aktiv (bortsett fra når den spiller død). Jeg trodde faktisk den hadde dødd igår da jeg rotet rundt med plantene. Nå farter den rundt på skakke igjen, og virker fornøyd :p

Og så døde pumpa mi.. Satte inn en aquael til 150liter, den er egentlig at for høy - men det går akkurat. Fikk trødd filtret fra eheimpumpa over det som hører til den andre pumpa, håper det holder.. Meget rart, jeg la pumpene i en bøtte med vann og startet dem mens jeg rotet i karet for å holde på bakteriene.. og da jeg skulle starte den i karet mitt så virket den ikke lengre..!
Har lenge sett at ancistrushannen har vært noe fadelig i hula, men ikke lykkes i å se noen egg der inne. I går først holdt han seg konstant inni hula, og var veldig beskyttende og aggressiv mot alt som nærmet seg.. Jeg tenkte jeg skulle sjekke ut hula en gang til etter egg.. Men det jeg så var masse små beibisser, de må være ganske nylig klekket for de har store plommesekker!
Da jeg flyttet karet for ca. en uke siden, så heiv jeg jo bare oppi masse nytt vann.. Mulig det har fått dem til å starte opp produskjonen igjen.. tar det så kort tid fra lek til klekking forresten?

Den nye flokken unger er mye mindre enn forrige. Jeg ble selvsagt kjempeivrig av å få nye fisk, og så lenge i karet.. plutselig ser jeg noen barter stikke ut fra bak pumpa. Der sto en Corydoras fast :S
Jeg skynnte meg å løfte litt på pumpa, og ut kom den.. så ut til å ha gått bra.
I tillegg har viftereka byttet ham, og min enslige guppydame ser gravid ut. Jeg kan ikke for det, jeg liker guppyer.

Jeg har også hatt ute alt av 160literen, flyttet på den og ominnredet hele greia. Gleder meg til å legge ut bilder.. jeg skal gjøre det nemlig! :p
Har lagd masse huler med kalkstein.. så huler blir kanskje hovedtema der nå. Helt fremme ligger en gruppe skjell med fem små sneglehuslekere beboende. Koselig^^
Jeg tror alle babycrabroene har blitt spist, fant ingen da jeg tømte karet - til tross for at jeg så tre stykker for ikke så lenge siden.. Kanskje noen kan overleve nå med det nye oppsettet!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap