- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mine akvarium (side 13)
Mine akvarium (side 13)
Hehe tusen takk! Det ble ikke så verst når det fikk stilnet litt rundt den. Blir plass til mye mer grønt ihvertfall, haha, og litt tumleplass for fisk.
Jeg trooor jeg har hatt Blyxa engang i tiden, eller kanskje en dverg versjon om det finnes? Den var ihvertfall veldig liten med tanke på høye. (men så hadde jeg den i en liten aquabox også da) - blir dine høye?
Kunne tenkt meg noe ala vallisneria, men ikke av den enorme såklart, og skruvallisneria syns jeg ikke er så fin. Har lyst på noe ala hygrophila salicifolia, nesten som sverdplante men mye smalere
foresten har jeg lyst å prøve meg på sagittaria subulata, den er så lys og fin ut.
Jeg trooor jeg har hatt Blyxa engang i tiden, eller kanskje en dverg versjon om det finnes? Den var ihvertfall veldig liten med tanke på høye. (men så hadde jeg den i en liten aquabox også da) - blir dine høye?
Kunne tenkt meg noe ala vallisneria, men ikke av den enorme såklart, og skruvallisneria syns jeg ikke er så fin. Har lyst på noe ala hygrophila salicifolia, nesten som sverdplante men mye smalere
foresten har jeg lyst å prøve meg på sagittaria subulata, den er så lys og fin ut.
Postet 26.02.12 kl 20:55
Postet 26.02.12 kl 22:27
Hm, ja tenkte også på sverdplanter men tror jeg skal prøve meg på vallisneria igjen. Hadde en liten sak engang i tiden men den nektet etterhvert å vokse mer.
Må bare finne noen som selger for en billig slant.
Ellers var jeg i byen idag, skulle egentlig kjøpe frosne erter å ha til snegler/reker, men så fant jeg en pose med forvellet spinat, most inn i små biter. Spesielt. Men jeg trodde at bitene skulle være litt mer, ehh, ja vet ikke hva jeg trodde egentlig, men det ble litt "rot" av de når de løst seg opp.
Coryene var ihvertfall helt ville. Var jo egentlig men til ottoene, men de er så himla treige i matfatet
Vurderer å sette en liten rubrikk i den lokale facebookgruppa også (for coryene), men det er få medlemmer der og det er ikke alle som er like, ehh seriøse tror jeg :-s
Må bare finne noen som selger for en billig slant.
Ellers var jeg i byen idag, skulle egentlig kjøpe frosne erter å ha til snegler/reker, men så fant jeg en pose med forvellet spinat, most inn i små biter. Spesielt. Men jeg trodde at bitene skulle være litt mer, ehh, ja vet ikke hva jeg trodde egentlig, men det ble litt "rot" av de når de løst seg opp.
Coryene var ihvertfall helt ville. Var jo egentlig men til ottoene, men de er så himla treige i matfatet
Vurderer å sette en liten rubrikk i den lokale facebookgruppa også (for coryene), men det er få medlemmer der og det er ikke alle som er like, ehh seriøse tror jeg :-s
Postet 27.02.12 kl 22:53
Inaktiv bruker
Hahah ;P Første jeg så på før jeg leste var bildet, Begynte og lure litt, så ut som leire! xD
Men det ser virkelig ut som at de koser seg.
Men det ser virkelig ut som at de koser seg.
Postet 27.02.12 kl 23:20
Postet 29.02.12 kl 12:37
Host.. du har ikke lyst på en 28-liter forresten? Skal ikke ha noe for den, bare du tar pent vare på det og jeg får det tilbake om jeg evt. flytter? Med filter og hele herligheta. Jaaaa?! Spent på vallisneriaen, blir sikkert bra!
Og.. hoste mer.. synes fremdeles du skal gå for pygmecory! Masse pygmecory og sewellia! *jaaa*
Og.. hoste mer.. synes fremdeles du skal gå for pygmecory! Masse pygmecory og sewellia! *jaaa*
Postet 29.02.12 kl 13:10
hahah ooooooh! Høres fristende ut assa! men vet ikke hvor jeg skal ha det isåfall (OG søstera mi begynner å tro at jeg har et fiskeproblem, haha!), har problemer med å finne plass til det jeg kjøpte over nyttår hahah! står på en skranglete 60talls benk. Dvs jeg har plass til karet mitt men jeg må få tak i et bord elns som passer inn i mellom noe skap og helvett XD
har du no fisk i karet? har litt lyst på pygmecory jaa, meeeen ikke helt sikker enda :-O
har du no fisk i karet? har litt lyst på pygmecory jaa, meeeen ikke helt sikker enda :-O
Postet 29.02.12 kl 13:30
http://www.jysk.no/4/94/3698702/a/catalog mon tro om dette tåler et 15liters akvarium? vekta altså. :-s
Postet 29.02.12 kl 17:01
Inaktiv bruker
Hm, du kan jo teste om det går, gå inn i butikken og spør om noen kan hjelpe deg, så finner dere det ut.
Fint bord.
Fint bord.
Postet 29.02.12 kl 21:25
Postet 29.02.12 kl 22:12
Hehe, skal tenke på det! Tror det eneste blir om søstera mi har lyst å ha det på sitt rom når hun får nytt pc bord, haha men har mine tvil. Hvis ikke må jeg vente til/om jeg får fatt i ny kleskommode! :-O Hvordan type akvarium er det? Avlangt eller sånn kvadrat/i høyden? (du får lov å kuppe tråden min med bilde om du har, heahea)
Postet 29.02.12 kl 22:19
Wuhu! Masse nye kardinaler igår! :'D De var på en skikkelig oppdagelsesferd i hele går, stimet bak de bakerste plantene, herjet i utblåset! (trodde dette bare var noe coryene syns var gøy) - høyt og lavt! OG for en farge når jeg hadde månelyset på. Bildet blir desverre ikke helt optimalt, men det var virkelig flott!
Fikk desverre ikke en god film av at de kikket seg rundt i akvariet.
Slo på lyset idag og da så jeg at et par av de hadde små hvite prikker. Var egentlig ikke så stort et sjokk da jeg ikke har karantenekar - gudene vet hva slags basselusker jeg har i karet som mine allerede er vant med! Var vel ikke helt optimalt å dundre fram og tilbake i timesvis med møbler og støvsugere og hele pakka foran akvariet. Sto tilogmed og dultet litt i det med ryggen da jeg egenhendig skulle ha forbi en lang arbeidsbenk, tjohoi tenkte jeg og så for meg hvordan jeg kunne få akutt ubalanse og velte hele karet i veggen bak.
De svømte heldigvis rundt like ubrydd, mentok ca 40 prosent vannbytte, slamsuging, og satte opp varmen (skal prøve på den varmekuren!) Skal se om det går, hvis ikke det tar så bruker jeg bare vanlig Esha Exit.
Blir jeg nødt til å bruke Esha kan jeg jo slå krone om ottoene dør, hahaha. De kreperer alltid når jeg skal bruke medisin!
Fikk desverre ikke en god film av at de kikket seg rundt i akvariet.
Slo på lyset idag og da så jeg at et par av de hadde små hvite prikker. Var egentlig ikke så stort et sjokk da jeg ikke har karantenekar - gudene vet hva slags basselusker jeg har i karet som mine allerede er vant med! Var vel ikke helt optimalt å dundre fram og tilbake i timesvis med møbler og støvsugere og hele pakka foran akvariet. Sto tilogmed og dultet litt i det med ryggen da jeg egenhendig skulle ha forbi en lang arbeidsbenk, tjohoi tenkte jeg og så for meg hvordan jeg kunne få akutt ubalanse og velte hele karet i veggen bak.
De svømte heldigvis rundt like ubrydd, mentok ca 40 prosent vannbytte, slamsuging, og satte opp varmen (skal prøve på den varmekuren!) Skal se om det går, hvis ikke det tar så bruker jeg bare vanlig Esha Exit.
Blir jeg nødt til å bruke Esha kan jeg jo slå krone om ottoene dør, hahaha. De kreperer alltid når jeg skal bruke medisin!
Postet 04.03.12 kl 22:43
Endret: 04.03.12 kl 22:47
Woop! Har klart å holde temperaturen på 32 i natt, (sjekket da jeg var ute med katta i femtia om natta) - og nå ser det ut til at de som hadde prikker, har litt mindre. har ikke sett flere enn en eller to på de utsatte - uten at jeg skal si med sikkerhet at det ikke er flere prikker. Den ene coryer ser ikke ut til at han syns vannet er så deilig, jeg så han pustet litt tungt - så nå står det en brusestein og bobler inn litt luft. Den står atme utblåset så boblene blir blåst litt bortover før de kommer seg opp i overflata (om det skulle ha noe å si)
kardinalene ble så nyskjerrige og og tok seg en langtur i akvariet som stopped ved utblåset, hvor de står i kø for å herje.
kardinalene ble så nyskjerrige og og tok seg en langtur i akvariet som stopped ved utblåset, hvor de står i kø for å herje.
Postet 05.03.12 kl 10:19
Postet 05.03.12 kl 17:21
Nå har jeg vel hatt varmen på 32 i ca to døgn... er spent på resultatet. Skal la det gå litt til ut i kveld og se - foreløpig ser jeg bare et par stk med en eller to prikker, men nå har jo en fisk flere sider hahaha så det er jo ikke så enkelt å se. om jeg tar et stort vannbytte idag og slamsuger igjen, og det blusser opp igjen så får jeg prøve med esha exit. hadde ikke trodd at alle skulle overleve denne varmen ! coryene er rolige av seg men i live foreløpig
OG har fått varmekolbe til 54 literen nå, vanntett varmekolbe! så igår fikk jeg fylt op med vann og fikset, ahh det var deilig. nå mangler jeg bare fisk altså, argh! har lyst å prøve ildtetra men får ikke tak i! (og finner ikke buddy butikken til fauske på fb lengre?) bilde kommer av 54literen - men er på en annen pc.
takk lars, jah de er fiiine!
OG har fått varmekolbe til 54 literen nå, vanntett varmekolbe! så igår fikk jeg fylt op med vann og fikset, ahh det var deilig. nå mangler jeg bare fisk altså, argh! har lyst å prøve ildtetra men får ikke tak i! (og finner ikke buddy butikken til fauske på fb lengre?) bilde kommer av 54literen - men er på en annen pc.
takk lars, jah de er fiiine!
Postet 06.03.12 kl 16:00
Endret: 06.03.12 kl 16:00
Postet 06.03.12 kl 16:04
Tja, nå har vi bare en dyrebutikk på Mo, og de har akkurat fått inn fisk nå for en god stund framover. De hadde den i Fauske på Buddy men nå finner jeg ikke siden deres på FB av en eller annen grunn, enda de har linket til den på nettsiden!
Ettersom jeg selv ikke kjører må jeg prøve å overtale faren min til å ta seg en langtur med meg en dag isåfall. Vi skulle sist for noen uker siden, men da hadde akvarie-veggen (i Fayuske) konka så all fisken de hadde i butikken var død! Heldigvis sa de ihvertfall ifra. I mosjøen har de også en dyrebutikk (som jeg fant på nett ihvertfall), tror jeg har spurt de på veggen der men det har ikke vært aktivitet der siden januar, haha! :p ikke så greit med sånne småbyer
Ettersom jeg selv ikke kjører må jeg prøve å overtale faren min til å ta seg en langtur med meg en dag isåfall. Vi skulle sist for noen uker siden, men da hadde akvarie-veggen (i Fayuske) konka så all fisken de hadde i butikken var død! Heldigvis sa de ihvertfall ifra. I mosjøen har de også en dyrebutikk (som jeg fant på nett ihvertfall), tror jeg har spurt de på veggen der men det har ikke vært aktivitet der siden januar, haha! :p ikke så greit med sånne småbyer
Postet 06.03.12 kl 19:17
Da har jeg tatt et 20prosent vannbytte og erstattet med kaldt, friskt vann. Så ut til at det ble satt pris på, hehe. Bruker å "legge" vannet (med en stor plastkopp) i et bestemt hjørne slik at fiskene som ikke vil ha for stor sving i tempen kan rømme - men har merket at vinkeltetraene er som regel alltid og skal plaske og svømme litt i nærheten. Kanskje de liker det? Har også satt tempen til 28'. Ottoene er foresten skikkelig tjukke! Det har jeg ikke fått opplevd før.
Ser en og annen prikk enda, så jeg skulle nok egentlig kunne ventet enda lengre, men har aldri prøvd denne kuren før så jeg var litt skeptisk til å holde de i såpass varmt vann. Ikke har jeg erfaring med så mange andre sykdommer heller, så jeg vet ikke om det er mulig at "siste rest" av hvitprikken vil bli borte iløpet av dette vannbytte/slamsugingen og med temperatursvingningen.
Er jo nesten litt spennende, haha uff - det sier jeg vel bare nå for det ikke har kostet noen fiske-liv enda, men det er jo interessant å kunne prøve seg fram med slike kurer og sånt - litt egen erfaring.
Ser en og annen prikk enda, så jeg skulle nok egentlig kunne ventet enda lengre, men har aldri prøvd denne kuren før så jeg var litt skeptisk til å holde de i såpass varmt vann. Ikke har jeg erfaring med så mange andre sykdommer heller, så jeg vet ikke om det er mulig at "siste rest" av hvitprikken vil bli borte iløpet av dette vannbytte/slamsugingen og med temperatursvingningen.
Er jo nesten litt spennende, haha uff - det sier jeg vel bare nå for det ikke har kostet noen fiske-liv enda, men det er jo interessant å kunne prøve seg fram med slike kurer og sånt - litt egen erfaring.
Postet 06.03.12 kl 21:01
Postet 07.03.12 kl 19:40
Tror hvitprikken er borte nå. De fire siste dagene har gått med til medisinering, og igår fikk de et vannbytte. Det ble ikke så alt for stort så jeg tror jeg skal fortsette idag. De fikk også et filterskvis og planteluking. Syns vallisnerian bruker lang tid på å vokse, men nå har den jo ikke fått helt ideelle kår, med så mye mørke og greier. Håper den spretter opp snart. Har også smørt inn en kleskommode i bivoks slik at jeg endelig kan pakke vekk klærne mine.. de står i kurver utover golver her, arhh. (etter fjerning av skap der 54literen står ble det jo litt mindre kles-plass) men denne kommoden skal hjelpe litt på nå da.. og kanskje jeg burde være mer bestemt på hva som skal pakkes vekk/gis bort... mye jeg aldriiii går med men ikke klarer å pakke vekk, haha.
Må ta ut den hersens rota i 54literen og skrubbe den, den "røyter " sånn at det er til å bli gal av!!
Må ta ut den hersens rota i 54literen og skrubbe den, den "røyter " sånn at det er til å bli gal av!!
Postet 16.03.12 kl 14:23