Den forvirrede amatør (side 13)

Jeg har opplevd noe rart noen dager nå. En morgen vi satte på lyset la vi merke til at en del fisk gikk helt i vannskorpa og hentet luft i hjørneakvariet. Gikk på og tok et stort vannbytte. Ble bra. Dagen etter var det likedan, og vi skiftet masse vann igjen. Fullt stress. Så ble det bra. Etter et par dager oppdaget jeg da jeg satte på lyset at det var masse fisk øverst i vannskorpa på 180-literen. Til og med L-mallene hang høyt oppe. Nitritt-angst. Men jeg hadde jo hatt vannskifte et par dager før. Nå kom jeg på at jeg skulle teste hvor galt det var før jeg byttet vann. 0 utslag. Etter et kvarters tid var alle fiskene på plass der de skal være. Morgenen etter var det det samme. Full aktivitet i vannskorpa, for å falle til ro etter et kvarters tid. I går var det ikke noe. Men i dag var det likedan igjen. Fram med måleutstyret igjen, 0 utslag. På noe som helst. Helt vanlige verdier som de pleier å være (selv om det skal sies at jeg ikke tester vannet ofte). Nå sitter jeg og ser inn i akvariet, og det er ikke noe unormal adferd inni der.

Hva i all verden kan dette komme av? Planlegger å ta et vannbytte i løpet av dagen, men jeg forstår egentlig ikke hvorfor....
Når det er mørkt bruker plantene o2 og danner co2.

Har du mye planter og kanskje dårlig sirkulasjon i vannoverflaten, så kan det være utslagsgivende.
Det man kan gjøre er å ha en luftpumpe som slår seg på samtidig som lyset går av og omvendt.
Takk Galemor, tanken har streifet meg. Så nå har jeg flyttet pumpa så den rører litt mer i vannflata. Har også en luftestein jeg vurderer å sette inn. Håper det hjelper.
Æsj og fysj! I kveld, da jeg matet i 60-literen på kjøkkenet, oppdaget jeg noe av det styggeste jeg har sett i hele mitt liv. Ei reke! Ei brun, ganske stor ei. Fysj og pføy! Mens gubben gikk i spinn nesten av glede. Han syntes den var såååå drittøff. Den er nødt til å ha kommet i en pose med fisk fra noe sted. Men det er jo en stund nå siden jeg hadde noe oppi der. Så den må ha levd i skjul lenge. Og vokst godt! Æsj! Men nå får den bare gå der - jeg har ikke akkurat tenkt å slenge den i do. Men jeg håper virkelig at noen av fiskene finner ut at den er spiselig..... Og jeg håper jeg slipper å ha fingrene mine oppi der for å ordne noe, for det vet jeg ikke hvordan jeg skal orke. Heldigvis tok jeg vannbytte med slamsuging i dag, før jeg oppdaget styggedommen, så jeg slipper kanskje det med det første.
Styggedom? Nei da, disse er kjempefine! Og det er godt mulig den kommer fra meg...
Ikke godt å si hvor den kommer fra. Det var med et par kirsebærreker (er det det de heter de bittesmå røde?) i posen fra Kristned, men de forsvant samme dagen - regner med at de ble mat for dvergciklidene. Denne er større, massiv, sjokolade/jordfarget - og ekkel! Hva er det for reke tror du?

Jeg sa at jeg kanskje skulle skaffe meg noen kirsebærreker, for de er mindre stygge enn alle andre jeg har sett - for å venne meg til disse skapningene. Men her blir det nok ingen tilvenning....
Dette er nok en voksen kirsebær-reke. Litt feilfarget da men. Hender det dukker opp slike varianter, særlig om kirsebærene er krysset med andre neocaridina-arter. Det kan også være ei grønn reke; en del av de blir sånn
Her er et par av mine feilfargede kirsebær:
[External Image]
Her er det ikke mye som skjer på akvariefronten. Ingen dødsfall, ingen fødsler. Eller, blå lyrehale killi dukker jo opp med yngel av og til. Og jeg har satt opp et 20-liters yngelkar for dem på kjøkkenbenken. De er ikke så store (finnes i alle størrelser forresten), men allerede nå viser de kjønn. Det er en hanne som ikke er mer enn en snau cm, og han er allerede blå med gule striper på finnene. Fascinerende. De andre er tydelige lyserøde damer. Mens noen er for små til å vise farger enda. Dette er så morsomt. Lav dødelighet er det også selv om det faller fra et yngel av og til.

Jeg hadde jo en hanne og en hunne av killi australe i 180-literen. Kjøpte 2 til (kom med østerdalsekspressen v/ Linda). Etter ganske kort tid viste det seg at den ene dama ble en hann. Siste tida har gamle hannen jaget en del på denne stakkaren, og i dag flyttet den over i en 20 liter der det går to damer jeg fikk tak i for en tid tilbake. Håper den overlever og vil trives der - alene hane med to egne damer til rådighet. Bør vel ikke klage da vel?

Og de to ynglene i 60-literen på kjøkkenet har blitt ganske store nå. Og det er helt klart at det er killi poliaki. Morsomt! Den gruppa jeg har gikk jo der en stund først til jeg fikk satt opp et eget kar til dem. Også klarte de da altså å legge igjen et par egg. Jeg har ikke sett verken egg eller yngel der de bor nå, så redningen for de små er nok å ikke vokse opp med mamma og pappa.
Vi har jo pratet litt om at vi burde sette opp et av de tomme akvariene som står her på gjesterommet, og flytte leksparet av sommerfuglciklidene dit. Men det går så tregt her for tida. Ferien ble brukt til å male hus. Nå da ferien er over og regntida har startet - igjen - har både gubben og jeg blitt så sylta forkjølet at vi knapt gidder spise på dagen. Men det er jo ikke noe hast.

Men i natt har de jammen lagt egg igjen. Det lille, vakre paret passer og vifter eggene på skift, og er så flinke som de klarer. Men jeg ser en L144 henger borti hjørnet der og sikler... Lurer på hvor lenge det varer denne gangen? Stakkar de er jo sjanseløse med både maller og killi i karet.

Tror vi må ta opp igjen planen om et eget hus til dem. Men hvordan få plass? På gjesterommet er det rimelig fullt fra før. Dumt det ikke finnes akvarier til å henge i taket!
Her skjer det lite på fiskefronten. Sommerfuglene klarte å passe på eggene denne gangen, men alle ble hvite. Er det fordi de ikke er befruktet? Eller er det andre grunner? Etter hvert ga de opp stakkars...

Nå skal vi reise en tur til Krakow. Blir borte nesten 5 dager. Skal ha kattepass av en nabo som stikker innom flere ganger om dagen, så det går nok bra. Men hva med fiskene? De voksne klarer seg jo fint uten mat disse dagene. Men hva med yngelen? Det bekymrer meg litt. Hvordan skal jenta klare å gi passe med mat? Småttisene kan jo virkelig ikke være uten mat så lenge. Lage dagsrasjoner i eggeglass eller noe kanskje? Det må da gå an å finne på noe lurt?
Gulp. I går hadde vi besøk. Vi satt ute og drakk kaffe, da 4-åringen deres gikk en tur inn. Hun skulle få hente seg sjokoladekake som stod på kjøkkenbenken. Så kom hun ut og fortalte stolt at hun hadde matet fiskene, for de var sultne... Styrtet inn, og som forventet - en halv boks med mat var tømt opp i hjørneakvariet. Heldigvis hadde hun valgt boksen med flakfor slik at mye fortsatt fløt på toppen og jeg fikk fisket det ut med hoven. Men ellers tror jeg fiskene ble rimelig mette i går ja. Himmel så glad jeg er at hun ikke valgte boksen med granulat. Den var full, og synker til bunns med øyeblikkelig virkning....
Vi har vært på en liten ferietur. Krakow er en virkelig fin by!

Da vi drev og pakket og styret og tok siste runden for å mate fisken, ropte gubben på meg. I 180-litern var det to store klaser med egg. Digre, knallgule egg. Disse klasene lå på sanda på to forskjellige steder. Det måtte da være L144? Men er det ikke litt rart at disse klasene lå framme? Trodde disse fiskene krøp inni og under for å legge egg?

Ettersom vi stod på tur ut døra gjorde jeg ingen ting. Hadde jeg vært hjemme hadde jeg antagelig prøvd å redde dem. Men det blir vel flere etter hvert.
Jeg forstår ikke at det er mulig!

I går kveld skulle jeg som vanlig mate fisken. Åpnet topplokket på hjørneakvariet, og splæsj. Der kom en øksefisk flyvende og mellomlandet på hånda mi før den klasket i gulvet. Og skled elegant inn under skapet til akvariet. Sjokk og panikk. Løp ut på badet og hentet håven, men fisken var ikke å se. Det er ikke store glippa mellom skapet og gulvet. Tok og rotet under der med skaftet på håven, og fikk ut ca 1 kg hybelkaniner og en liten fisk. Øksefisken er jo rimelig flat, så jeg hentet et papir som lå på stuebordet og fikk skjøvet den opp på det. Dro av hybelkaninene så godt det lot seg gjøre, og kastet flyveren opp i akvariet igjen. At den levde er jo et mirakel. Der svømte dem rundt som en kattunge, den var så full av hår og støv. Men etter en ganske kort stund falt dette av heldigvis. Det gikk ganske lang tid fra den hoppet ut til den kom i vann igjen, og i tillegg var den som sagt innpakket i støv, og jeg hadde lite tro på at den skulle klare seg. Men i dag svømmer den rundt med de andre, jeg klarer ikke en gang si hvilken av dem som var på gulvet en tur i går. Helt utrolig!

Jeg fant en død rødnesetetra da jeg kom hjem. Ellers så ser det ut som om alle fiskene har klart seg bra. Yngelen har vokst så jeg ser det på de 4 dagene vi var borte.

Men alle akvariene trenger nok litt nytt vann, litt luking og opprydding. Men ikke noe jeg må stresse med, må bare ta det litt etter litt. Jeg er jo helt utslått etter turen. Jeg er ikke frisk, og selv om jeg psykisk har godt av en tur bort så er ikke kroppen helt enig i at dette er bra.
Øksefisken fikk iallefall en spennende historie og fortelle sine venner etterpå da..
Nå har jeg ikke sett reka i kjøkkenakvariet på ei uke tror jeg, og håpet og trodde den var død. Men etter et vannskifte i dag var den plutselig på plass igjen. Til gubbens store glede.
Men den reka er rar altså. Har prøvd å ta bilde av den, men uten macrolinse er nok det umulig. Selv om den er ganske stor. Men den er rar, for den forandrer farge hele tiden. Er det normalt? Når den sitter på rota er den sjokoladebrun, noen ganger har den en lysere stripe over ryggen. Når den er på sanda er den nærmest gjennomsiktig. Og en gang fant jeg den svømmende rundt, og da var den nærmest grønn. Pussig?

Jeg har ikke tatt noen bilder fra akvariene på en stund, men en tråd uten bilder er kjedelig. Så da slenger jeg på et par bilder fra fjellturen jeg var på i uka. Det er fra Bjønntangen i Knutshø.

[External Image]

[External Image]
Hei!

Nå har jeg lest hele tråden din i kveld, og må si du er veldig flink til å skrive Spennende å følge andre "nybegynnere".

Angående den reka... Kan det være en gabonreke/viftereke? De blir store og forandrer farge fort! (har to stk selv som veksler mellom rød-brun-blå)..

De såkalt "gule" rekene jeg har her er en slags Neocaridinia antagelig, litt større enn kirsebær. De driver også med det fargeskiftet, har alle farger på fargekartet bortsett fra muligens gul. En jeg hadde i et glass på kjøkkenbenken skiftet farge når sola traff den, fra klarblått til giftgrønt. Fascinerende skapninger
Har forsømt denne tråden lenge nå. Men det skjer jo ingen ting her. Ingen nye fisker, ingen ynglinger, ingen dødsfall.

Dessuten har jeg det veldig travelt. Det er nå det dukker opp kattunger over alt. Har 4 stk til temming nå, født i en grunnmur på Røros. De har aldri sett folk før og er livredde. Og på Tolga plukket vi opp en veldig syk katt med 5 kattunger. To av ungene døde dessverre (sultet antagelig ihjel ettersom mor var for syk til å ta seg av dem) før vi fikk dem inn, mor måtte avlives, men de tre ungene som er igjen blir flasket opp og vokser og har det bra. I tillegg til alt det andre. Det er høysesong for oss kattereddere nå.

En av flaskeungene.
[External Image]

En av grunnmur-ungene
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap