Kaja's coryastiske verden (side 13)

Donald
Hva er egentlig Dragon? En menneskeskapt hybrid slik som Super Rot?

Jeg har spurt litt rundt om denne såkalte sp. dragon og siden jeg ikke finner noen opplysninger om den som en 'naturlig art' antar jeg at den er menneskeskapt.
Bildet her viser desverre ikke hvor fine de er siden de ble tatt etter ett døgn i post og så en hel dag i boks med luftestein hos Marita.
Når jeg har vært hjemom i korte perioder har jeg fått med meg at de klarner veldig opp i både tegninger og farger.
Så selvom de nok er lagd så er de noen spesielle tofarget søtinger.

[QUOTE=Tvillingmamma80
Men om du får egg, vil ikke ålen ta dette som mat? Eller fjerner du kanske eggene samt at om de ligger på ruta kommer ikke ålen til? Har hatt lyst på enten kuli eller værål, men ikke tort med tanke på coryene mine. Rekekaret får den heller ikke røre, men det er jo greit nok. Har jo flere andre kar å velge mellom liksom

Nå har sp. blackene lagt egg både på planter og rute i dette akvariet og siden kuliålene bare roter rundt på bunnen fikk de være ifred.
Det bor reker i dette karet og heller ikke sett noe trøbbel mellom de og ålene.
Jeg har ingen dårlig erfaring med kuliåler, eneste som jeg trodde kunne blitt ett problem var hvor kjælne og innpåslitne de var på cory'ene.
Heldigvis synes de visst det er helt ok med slike intime kosestunder...

Værål derimot har jeg hatt før og den sniek seg til og med inn i mallehulen og knasket i seg egg så selvom den antagelig ikke ville gått på ruter og planter for å momse cory-egg så blir nok det ikke en type ål jeg putter i mine kar igjen.
Tusen takk. da lærte jeg noe i dag også. Og da blir drømmen om kuliål levende igjen og værålen dør helt ut For eggtyver liker vi ikke selv om eggene her så langt ikke har vært befruktet. en da er dem det og DET skal ingen få ødelegge

Tror ikke det er vanlig at værålen tar egg heller men du vet jo at hos meg oppfører ikke nødvendigvis fisken slik det er vanlig å gjøre...
Uansett så er det greit å ha flere mulige steder ny fisk kan bo og se hvor trivselen er bra for både den og de andre beboerene i akvariet.
Eneste måten å finne ut av ting er å prøve)
Kunne egentlig tenkt meg noen gule væråler i Apisto-karet da de ikke vil gjøre noe skade der, og vannverdiene skal være bra for de.
Hadde vært gøy å få prøvd om det kunne fungere.
Og ingen slipper i nærheten av kokos nøtta deres når de har egg der for selvom far nok knasket i seg første kullet har de allerede kull nr 2 nå og barnefaren er satt i eksil i ett annet kar så lenge.

En reol ut og en ny en inn...
Ja da har tiden kommet for å begynne her oxo snart, siden Marita's reol er fix/ferdig
Men først skal alle glasslister silikoneres på nytt, vannings hullet tettes og sånt småplukk som er mer tidskrevende enn en skulle tro.
Må sette meg ned å skrive en liten plan for fiskesuppe karene mine videre men har tegnet ned hvordan jeg vil at 034'ene mine skal få det hos seg.
De vil få selskap av noen sp black Cory, en svart kampfisk fra Marita og så er håpet å få tak i sorte kuhlii åler.
Hadde vært litt okei å funnet en liten sort stimfisk til dette akvariet som siste påfyll.
Slik jeg har tenkt er at jeg lager avlange blomsterpotter i skifer slik at jeg beholder sand i en halvdel mens strømmen allikevel ville ha fjernet den i andre halvdel og derfor blir det flodstein,skifer,huler og røtter på den delen.
Da vil mallene få ett opptimalt bosted samtidig som Coryene får sanda si med planter og ei lita rot.

Utenom loxosomusene har det ikke vært noe egg i det siste, men ikke vært så mye hjemme og da kan de ha vært fortært allerede.
Har 3 yngel fra første 5 eggene deres men de siste 14 jeg plukket ble det ikke noe av.

Ynglene av filamentus'ene mine lever ennå, tror de er 5-6 stk og pappa'n ligger på nytt kull nå som er like før klekking.
Han godtar at jeg flytter han med hule til ett annet kar når han ligger på egg.
Flink far er han)
På tide med litt bilder....

Brochis i yngelfargen sin
Finn reka!
Kos i kroken...
Oi, den brochis-yngelen var jammen stilig
Sissimor
Oi, den brochis-yngelen var jammen stilig :D

Ja nesten trist når de begynner å miste camo'en sin...
Den stolte Apisto-mamma'n
Sp. Dragon jente og gutt
L10a og superrot som fortsatt ikke helt har bestemt hvem som skal ha hvem hule...
Sp. Dragon jente og gutt
L10a og superrot som fortsatt ikke helt har bestemt hvem som skal ha hvem hule...
Flott den brochisen! Ryggfinnen ser litt ut som en sommerfugl-vinge. og søtt bilde av kuhliien og coryen, haha disse artene er så pussige
Kaja
På tide med litt bilder.... Brochis i yngelfargen sin Finn reka! Kos i kroken...

Wow for en flott ryggfinne den små tassen har,helt fantastisk
Flere bilder.

Brochis

Betta

Loricaria Simillima som kommer fra Richard i Østfoldhallen.
Dette er en grenmalle som blir ganske stor men er fredelig mot ande innbyggere i akvariet.
De tar eggene med seg rundt på bunnen så håpet er å få se dette når paret mitt vokser seg store nok til lek.

Det går fortsatt bra med filamentus barna mine fra forrige kull så blir spennende å se om jeg får grei oppvekst på neste kull snart blir sluppet.
L10A & lanceolata barna vokser normalt mens aureum'ene har fått flytte til Milo sitt hjørnekar da de allerede er små monster.
Nå virker det som loxozonus'ene virkelig har kommet igang med fast egging.
Plukket 20+ egg idag tidlig så får håpe at klekke prosenten blir bedre denne gangen.
De 3 fra første kullet vokser stadig så jeg får prøve å få tatt noen flere bilder av de.
Yngelbildet her viser virkelig hvordan de går i ett med omgivelsene sine.

Det var flotte bilder! Brochis-yngelen er jo bare helt latterlig søt
Håper mine loxoer egger etterhvert også, akkurat nå ser de alt annet enn lystne ut...
Marita Ekdahl
Det var flotte bilder! Brochis-yngelen er jo bare helt latterlig søt :) Håper mine loxoer egger etterhvert også, akkurat nå ser de alt annet enn lystne ut...

Da er Brochis barna blitt over 8 uker og bosatt hos deg så nå blir det din oppgave å følge de videre.
Det så jo ut som de likte seg sammen med Cory barna dine)

Mine loxo'er er jo merkelige da som egger før vannbytte, med lite lys og overgrodd kar.
Helt motsatt i forhold til de andre Cory'ene jeg har...
Dine setter nok igang snart de også og du kan jo prøve om kanskje dine liker samme forhold som min gruppe egger under.
Var på foredrag om planter på klubbmøtet i Moss idag og må gi all skryt til Linda!
Den dama er virkelig flink og ga oss alle ett nytt perspektiv på plantehold og verdien av av stelle godt med de.
Ikke annet å si enn at det overskred alle forventninger.

Veldig koselig å treffe de som tok turen fra Lillestrøm, selvom jeg desverre ikke fikk nok tid til å skravle med alle.
Er ofte sånn at tiden aldri strekker helt til når det gjelder å snakke akvarierelaterte ting...
Nå er det bare å smiske med Milo slik at vi kan få med oss foredraget de skal ha i Lillestrøm akvarieklubb neste mandag.
Da har vi såvidt kommet oss hjem fra foredrag med Ian Fuller hos Oslo akvarieklubb.
Som ventet var det en opplevelse å få med seg dette.
Takk til Oslo akvarieklubb som åpnet dørerne for alle som ville komme.
Lettfattelig engelsk, humor og masse dyktighet.
Alle som får mulighet til å få med seg foredraget hans bør absolutt sette det høyt på prioriteringslisten sin)

Bilde 1 Mr Fuller og meg
Bilde 2 Ett litt forskremt individ av en gruppe på 6 Baderi som var en av de 3 artene Cory han hadde med seg fra eget oppdrett, og de havnet hos meg.
Åh, regner med dette var en fantastisk opplevelse ja
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap