Hekta på kulefisk (side 13)

Burde jeg redusere Salmi-dosen litt mens jeg venter, eller er det bare å kjøre på med 4 ppm daglig? Hmf, jeg må vel egentlig bare holde den der siden jeg ikke vet når de kommer, for da vil jeg jo heller ikke ha noen ide om når jeg evt må øke doseringen igjen...?
Egentlig har du nok en del å gå på...en flokk ivantsoffi vil ikke akkurat overbelaste karet når den dag kommer. De er ikke særlig sølete av seg heller. Er ikke noen fare å gå ned til 3 ppm.
Da skal jeg gjøre det, ja. Greit å få bremsa omsetningen pittelitt, pH må stadig oppjusteres, og nitrat er sikkert skyhøy igjen etter noen dager uten vannbytte.

Plantene ser ut til å klare seg greit (nja, kanskje ikke vallisneriaen). Jeg har hatt oppi god bit hydrocotyle og masse riccia fra 30-literen for å slurpe nitrat. Ricciaen bare flyter rundt i en svær haug, den tror jeg vil passe fint som yngelmopp/yngelskjul hvis blåøyene etterhvert skulle få ånden over seg Av alger er det stort sett bare brunalger - sanda har stedvis blitt brun i stedet for hvit.
Hvis du trenger nitrat-slurpere, prøv Ceratopteris cornuta (thalictroides)...de er rå på dette ! Kan plantes i bunnlaget eller flyte....eventuelt festes litt opp i karet for å få bra med lys.
Yess, du sier noe, jeg har to skrantne eksemplarer i kulekaret (alt skranter fortsatt der, vøttø), disse kan jeg flytte over
Jeg sitter i sofaen og betrakter kulekaret på avstand. Det var akkurat en liten "slåsskamp" der (heftig bortjaging møtt av forsøk på stupangrep). Rasende Robert er ekstra sint i dag, det er voldsomt viktig at alle andre holder seg minst 20 cm unna hennes kosteligste plass ved den store rota. Bare hushjelpen Fru Amano er velkommen. Jeg syns jeg ser at det er Lyda som er mest på offensiven, hun er alltid så tøff i trynet. De andre ser mer ut til å "forville seg" (nåja...) inn på territoriet.

Jeg lefler stadig med tanker... om å sette kulekaret opp på nytt. Nytt substrat, ut med røtter, inn med nye planter. Men så var det disse bekymringene da, for at

- fiskene ikke vil tåle prosessen (de må jo flyttes ut osv.)
- nåværende substrat spiller en rolle i å opprettholde vannkvaliteten (??)
- Rasende Robert klikker fordi rota hennes forsvinner! Haha... Men seriøst, kulefisker er de verste furtekoppene.
- det hele ikke gir forbedringer av noe som helst slag.

Pene Marlene har bodd i en bøtte med akvarievann i to dager uten å ta skade av det, så første punktet burde ikke egentlig by på særlig problemer.

Og så lefler jeg også med tanken på å prøve og isolere Lillegull med en eller to av damene, for å se om det kan oppstå noen amorøse følelser? Heheheh! Njah.

Sånn går nå dagene... Begynner å føle meg ganske sær, når en del av kveldsrutinen med tannpuss osv., er å sprøyte salmiakk i et fisketomt akvarium. Høh! XD
Det er lov å leke seg med planer, vel...men det er nok tvilsomt om kulene ville stemme for slike omkalfatringer

Rutiner ja...himmel og hav, her går det mer på morgenrtituale. Sette på te, måle verdiene i Brakka, Salmi-dosering i to kar, sjekke de andre akvariene...så litt tid i godstolen med morgenteen
Det hørtes da riktig så koselig ut! Særlig den godstol-delen av det ;-D

Blir mye planer i hodet (og fantasering) når det skjer lite på akvariefronten. Noen mindre dramatiske endringer skal det nok bli etterhvert (noen røtter skal definitivt ut - er så leeei).

Har du noen som helst tro på at en eller annen stor sverdplante vil kunne klare seg i dette noget "planteuvennlige miljøet"? Jeg prøvde sverdplanter helt i begynnelsen, men de tok jo bare kvelden. Den gangen var det dårligere lys, og jeg vet ikke hvilken art det var. Jeg har tenkt å prøve igjen, ihvertfall. Alt skal prøves...
Jeg tør ikke tro på noe som helst, hverken den ene eller den andre veien, når det gjelder det forheksede kulekaret. Men det koster bare en sverdplante eller to å forsøke...

Ellers vet jeg ikke om du har lest min siste post i denne tråden...kom til å tenke på at noe av det samme kunne være tilfelle hos deg, siden du kun har sand...
Joda, jeg så den tråden, og tanken har jo slått meg også. Derav alle disse tankene om substratbytte de siste par mnd... Men stilkplantene sliter jo like mye som rosettplantene her hos meg, så det må da vel være mer enn bare substratet som er problemet.

Fant du egentlig ut noe mer om CSM+B vs. MiPro+?
Ja, sant det med stilkplantene...men likevel ett poeng til ideen om å sette opp karet på nytt.

Er tilbake på MiPro+ nå, og da er jeg tilbake på slik det var...karet bruker mikronæring i samme takt som før. Drar ingen bastante konklusjoner av dette, men plantene ser ihvertfall ut til å trives bedre nå.
Ok, det er nå en interessant observasjon, da ser det jo ut til at det kanskje er noe der. Jeg må få ut fingern og få tak i den gjødsla, det låste seg jo helt fordi jeg ikke fant ut hvordan jeg skulle få betalt det, eeh...... (Paypal og sånt - hjelp, skummelt :-P) Det er noe å ta tak i i dag, faktisk.
Her er forresten Nymphoides, slik den ser ut nå til dags. Den holder stand med noen få blader, men blir ikke mer enn 10 cm høy, og de eldste bladene blir fillete (og får GSA, ikke like synlig på bilde). Min mistanke går nå stadig i retning CO2?

Jeg ser det samme på Hygrophila, og jeg ser stadig at det plutselig forsvinner svære stykker av eldre blader på Lagenandraen, før bladet dør helt.

[External Image]
Kulene tygger ikke planter, eller...? For det der er enten tygging eller mangelsykdom, men ser ikke ut som jernmangel. Du holder øye med kalium ? Bruker du noe til å øke GH ?
Kulene tygger ikke, men det kan jo være rekene. Jeg har bare sett dem plukke med føttene, det kan kanskje være nok til at bladene går i stykker.

Jeg syns ikke det ser ut som K-mangel, men lenge siden jeg har målt K (og da var den ca 10 etter vannbytte). GH økes fortsatt med flytende Ca og Mg, til GH 5.

Asssj... Motløsheten kommer tilbake når jeg skriver om dette igjen. Føler at jeg bare gjentar meg selv, og at det ikke er noe mer man kan gjøre. Forhekselse er sikkert den beste forklaringen :-/
Idé: Hva om jeg tar en terrakottapotte, fyller med f.eks. Seachem fluorite, eller kanskje bare tropica-substratet som jeg har fra før, en gjødselkule, litt sand på toppen, planter en sverdplante (eller en annen rosettplante), setter potta oppå sanda i akvariet, og - ser hva som skjer? Kunne det fungere som en test på om det er verdt å skifte substrat? Potta bør vel ha litt diameter og ikke være for høy, kanskje. I høyre bakhjørne er det god plass hvis jeg tar ut rota der, men da må jeg gå for en høy og litt omfangsrik plante.

*Gruble-gruble*

Edit: Hmmm... Kanskje en finmasket kurv?
Ja, det er en velbrukt metode, særlig for dem vil ha planter i bare-bottom akvarier f.eks. med discus. Fungerer både til Echinodorus og Cryptocoryner. Man kan forsåvidt bruke hva som helst av beholdere, noen vet jeg bruker plastbokser.
Jeg ville blandet Tropica Growth med sand, en kule, og kanske noen litt større gruskorn så det ikke blir for tett (Flourite er flott). Så lager du en haug i midten av "potta", draperer røttene over denne, og fyller på rundt. Ikke sett gropunktet under toppen av 'substratet'.
Aha, da er det kanskje verdt å prøve! Men du ville altså heller blandet sammen de ulike substratene i stedet for å legge det lagvis? Hvordan bør beholderen være i bunnen da? Som en blomsterpotte med ett hull under, eller mer åpen/mer lukket?
Det bør være hull i bunnen, ja. Jeg vet noen pleier å legge en bit filterpapir over hullet.

Ja, i og med at røttene stenges inne, ville jeg blandet slik. Du klipper selvsagt røttene en del tilbake før du planter også. Skal man plante en Echinodorus som blir relativt stor, bør potta også ha en viss størrelse.
Artig! Dette skal jeg jammen prøve. Takk for alle tipsene, supert! Jeg har ikke noe fluorite, men lurer på å kjøpe litt. Ellers kan jeg sikkert bruke den grove rådasanda jeg har liggende her en eller annen plass.

Men nå skal kulefiskene få krill for første gang, og det er jeg skikkelig spent på!!
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap