Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 13)

Vil vise dere en gammel video fra youtube.

I denne er det en del Guppyer. Hannene som er mørkeoransje i fargen er egen oppdrett

Ser fint forskjell på hannene og hunnene dine, Skattebo - superfine hanner. Men jeg er fremdeles like forvirret på hva jeg egentlig har. Ingen av mine har sånne lange slør på halen som dine har - den med lengst slør ser nå rimelig gravid ut. Og den jeg mener er en hanne (den røde) pga adferd, har ikke spesielt langt slør på halen.

Jeg klarer ikke se noe penissverd på noen av dem, selv ikke den jeg er rimelig sikker på at er hann
Hmmm...får prøve med noen bilder, da.

[External Image]

Denne er vel selvforklarende...tydelig kjønnsorgan, som hannen gjerne "vifter" med når han kurtiserer hunner.

hunnen :

[External Image]

Her ser du også tydelig den mørke 'graviditetsflekken' som de voksne hunnene har, og den rundere formen på buken. Hannen har sjelden slik hengemage..
Takk
Så du bildene mine på side 12? Jeg konkluderer i hvert fall med at jeg har rett med hensyn til at guppyene er motsatt kjønn av det jeg ba om, og at jeg har en av hver. Så da blir det minst en dame til der - evt. en mann og tre damer.

Platyene mine må jeg studere nærmere tror jeg - syns ikke det ser ut som de har verken det ene eller det andre.
Platyene blir litt annerledes, i og med at der har begge kjønn runde mager. Men samme kjønnsorgan på hannene.

Ja, bildene viser, såvidt jeg kan se : hunn øverst, hann i midten, nederst platy hann foran med hunn bak.
Platyen til høyre er da kanskje en mann? Den andre ser jeg ingen finne eller gonopodium på.
Ja, platy hann foran, hunn bak...som sagt.
Takk igjen - da begynner jeg å forstå.

Og takk til min lokale dyrebutikk som solgte meg den øverste som hann, den midterste som hunn, og begge platyene som hunner (den jeg kjøpte som hanne er død).

Jaja - da vet jeg i hvert fall hva jeg har, så får jeg se hva jeg kjøper neste gang. På Alna har de fiskene i ulike kar etter kjønn - litt enklere da.

Var innom og brukte en tilgodelapp hos mine lokale helter i dag - måtte levere tilbake nitritt-test som var utgått på dato. Fikk i dag to mosekuler i bytte, og dermed skal jeg ikke sette min fot i den butikken igjen. Og det er deilig bare å si det.

Ellers syns jeg nesten fiskene har blitt rødere i gjellene nå enn de var da giftnivåene var høyere. Er det en senskade tro? Har liksom nettopp begynt å puste med magen - men kanskje er det litt tidlig?
SilverShaded
Ja, platy hann foran, hunn bak...som sagt.

Du var raskere enn meg... ;-P
Hvis pustingen er normal og de ikke slamrer mye med gjellelokkene, er det nok greit. Faktisk får gjellene en mer brunrød tone under forgiftning, i forhold til at de skal være friskt røde.
Takk for svar igjen - skal se litt nærmere på dem, men de virker rolige nå.

Har lest et sted at de gjerne kan ha et par forfrie dager i uken - er det riktig? Bør de ha det?
De har nok bare godt av en dag uten annen mat enn det de selv finner i karet. Jeg har ikke noe fast på dette, det blir kanskje 1 gang i uka. Men de har også en dag i uka hvor de kun får spirulina-basert mat.
...ooooooog der var vi i gang igjen....

Spirulinabasert? Hva er det - hvorfor er det - og er det nødvendig eller "bare" optimalt? Tror jeg tok noen spirulinatabletter selv for mange år siden, men utover en opplevelse av at det er "supermat" for folk, har jeg ikke peiling...

Jeg syns jeg er flink som forer med både flakfor/tabletter og artemia/erter-annet grønt.
Nødvendig og nødvendig, fru Blom...det blir litt som å spørre om grønnsaker er 'nødvendig' for mennesker.

Spirulina er blågrønn plante-plankton, på en måte en slags mellomting mellom planter og bakterioer. Den er meget rik på protein og essensielle vitaminer, og inneholder dessuten alle de essensielle fettsyrer og aminosyrer, f.eks. omega-3 og -6 fettsyrene. Også flere betakaroten-pigmenter finnes...utmerket for fiskenes farger. Fiskenes immunsystem tolker Spirulina som en bakterie, og det bygger derfor opp immunforsvaret.

Alt i alt en svært verdifull ingrediens i all fiskemat. Selv kjøper jeg Paradigm sin fiskemat fra USA... fins ikke bedre tørrmat til fisk. Alle ingredienser er i toppklasse (ikke avfall fra annen industri), forholdet mellom fett og protein er godt, og i disse typene er det "menneske-kvalitet" Spirulina. Fåes i ulike utgaver, se linken.
Hehe, ok. Jeg tror kanskje jeg er litt på "nødvendig" for fiskene mine akkurat nå, men spirulina noteres bak øret.
De får all-round flakfor daglig, artemia to ganger i uken, forvellede erter 1-2 ganger i uken, tabletter til ancistrusene, og de klarte fint å finne (vegetabilsk?) for selv en uke. Eneste jeg tror jeg skal kjøpe er noe tørrfor til kampfisken - han spiser ikke så mye av det vanlige, men forspiser seg på artemia og blir skikkelig bollerund i magen når han får det. Dessuten jager han yngel...

Jeg er fremdeles litt sliten (og blakk...) etter oppstarten, og kjenner at selv om jeg vil de skal ha det bra, makter jeg ikke å jobbe for at alt skal være perfekt.
Nå er det ukentlig vannskift 30 liter, og overvåking/justering av GH. Ukentlig luking og snegleplukking, gjødsling av planter (skal vel gjøres månedlig?), mating daglig, og sosialisering/overvåking av de søte små.

Ene guppyhannen er litt puslete nå, han har vært veldig aggressiv siden vi fikk ham, men nå ligger han mye i ro og for seg selv, og er blitt ganske tynn og litt blek i fargene. Lurer på om han har fått juling av noen. Han spiser lite, men puster ikke fort, og er kvikk i bevegelsene nå han først er på tur. Kanskje er det fordi fruen er høygravid, ikke stort han kan få gjort akkurat nå...
Gjødsling må nok gjøres mer enn 1 gang per måned...husk på at du bytter ut vann hver uke, noe som næringsstoffer.

Det er mange måter å gjøre dette på, EI og PMDD f.eks., men jeg syns det beste er å lære seg hvor mye karet bruker av næringsstoffer ukentlig. Det vil si å måle nitrat, fosfat og jern etter vannbytte, og gjødsle det som behøves, altså hvert enkelt næringsstoff for N-P-K. Mikronæring bør nok brukes hver uke. Ellers kan du jo bare gjødsle etter bruksanvisningen hvis du f.eks. bruker Tropica Premium.

Guppyhannen har nok vært i tottene på kampfiskene tipper jeg...hold utkikk etter sår og skader.
Tid for å lære seg om planteriket i akvariet
Takk igjen for svar, Multishaded.

Her har jeg mye å lære, skjønner jeg. Har jo vært mest opptatt av fiskene og at de ikke skal kveles i karet. Nå går det greit med dem, men plantene hangler. Og når jeg ser hva du skriver, skjønner jeg jo det - de har det nok ikke så kjekt.

Dagens vannverdier:
GH: 5
PH 7.0-7.5
NH3 0
NO2 under 0.01
NO3 mellom 1 og 5 (3=)

Jeg har en god del planter i karet (legger inn bilder fra mobil i neste innlegg), og nå har jeg trøbbel med dem. Frem til nå har de på en måte bare vært der, men nå begynner noen av dem å skrante.

Jeg kjøpte noe som het TetraPlant Plantastart på Alna sammen med plantene, og puttet oppi noen tabletter rundt røttene da jeg byttet bunnlag for snart 1,5 måneder siden. Etter det har jeg ikke gjort noe med dem annet enn å ta bort døde planteblader, det har ikke vært så mange. Nå er imidlertid flere av de høye plantene mine bare skjeletter igjen, og det blir en skikkelig beskjæring ved vannskifte i ettermiddag.
Tetraplant sier at det skal gjødsles 1 tablett pr 50 liter hver 3-4 uke, men skjønner på Silvershaded at det ikke er nok.

Jeg kjøpte to mosekuler for en ukes tid siden - med dem kom det MANGE snegler, og de formerer seg i rekordfart. Er det de som spiser plantene mine? Jeg ser også at fiskene nå napper i plantene - det har de ikke gjort før. Hva kommer det av? Virker nesten som om de beiter - spesielt platyene.

Jeg har også prikker på plantebladene (alger?), og det virker som om jeg har litt alger på glasset for første gang.

Har standard lysrør med Juwel Rio 125-karet, og 10 timer lys om dagen. Noe sollys inn i karet sen ettermiddag - men nå på høsten blir dette borte.

Hatt nitratverdier på 0 frem til nå - første gang jeg har hatt målbart utslag på det i dag. Er det fordi plantene ikke klarer ta opp alt, eller fordi jeg har fått drøssevis med snegler i karet som produserer mer søppel enn tidligere?

Jeg vet ikke hva EI og PMDD er for noe - og har ikke måleverktøy for forsfat og jern. Vet heller ikke hva N-P-K betyr. Har vært inne i planteforumet, men blir svimmel av all info og av å prøve å tolke hva slags planter jeg har. Tips til god mikronæring? Er dette stoffer man heller i vannet? Tetraplant skal ned under røttene, og siden det er mange planter som også til en viss grad er delt, er det litt klønete å få til syns jeg...

Ser ingen sår på guppyhannen min, men han er helt innhul - dvs. veldig tynn rett bak hodet. SEr ikke ut som om han klarer å ta til seg næring. Han er i farta hele tiden, og suger til seg mat men spytter det ut igjen. Lå og sturet en stund, men nå er han mer fremme igjen.

Det er noe som skjer oppi der. Jeg mistenker at det har vært en fødsel, for mange av fiskene ligger på lur i plantene, og svømmer tidvis VELDIG fort og sikksakkete. Har sett det før når det er yngel og de er på jakt, men kan ikke se noe yngel nå. Annet enn snegleyngel i kilovis... Tror kanskje de syns minisneglene er spennende.

Jeg syns det er ubehagelig med den voldsomme snegletilveksten, men har forstått her inne at snegler i karet ikke egentlig er noe problem for verken fisk eller planter?
Vel...tar en liten info-post, da.
Plantene behøver i prinsipp to ting for å leve : lys og næring. Lys forklarer seg vel delvis selv, men plantene bruker andre bølgelengder enn de vi mennesker syns ser tiltalende ut. Derfor kan noe som ser fint ut for oss, være lite brukbart for plantene. Det de trenger minst av, er det vi ser best : rundt 2800K. Jeg syns du har litt lang lystid, kanskje du bør redusere til 8 timer. Hvis karet er såpass nytt at du har T5-rør, er ikke 2x28W så aller verst i 125 liter. Men det er ganske lite, så krevende planter er ikke noe alternativ. Og man kan ikke oppveie svakt lys med lengre lystid. Det fører bare til algevekst.

At plantene blir nakne nederster egentlig et tegn på at ikke nok lys rekker ned dit. Men det er da bare å klippe av de friske toppene og plante dem på nytt. En liten faktor kan være at plantene er dyrket over vann, og trenger tid til å utvikle undervannsblader. Da "smelter" de gamle bladene og erstattes med nye.

Næring er et stort kapittel. Plantene behøver karbon, N-P-K og mikronæring. Karbon får de fra CO2 i vannet. N-P-K står for nitrogen, fosfor og kalium. Mikronæring består av jern og andre mineraler som er helt nødvendige, men trengs i mindre 'styrke'. Nitrogen får plantene fra uorganiske nitrogenforbindelser i karet, som ammoniakk, nitritt og nitrat. Siden vi har lite av de to første, ernærer de seg på nitrat. Man skal altså ha nitrat i karet ! På samme vis får plantene fosfor fra uorgansike fosfor-forbindelser, fosfater. Disse er også en del av restene etter nedbrytning i karet. Men et viktig poeng er forholdet mellom nitrat og fosfat...det bør være ca. 9:1. Det vil si at har man 10ppm nitrat, bør det være 0.9ppm fosfat, da er faren for alger minst. Kalium bør også ligge på en trygg verdi, 10-15ppm er fint. Jern bør være en del av en mikronæringspakke, som man doserer etter jerninnhold. 0.5-1 ppm Fe er bra.

Mangler man bare en eneste av disse faktorene, stopper hele veksten. Planten går i overlevelsesmodus, og vil begynne å bryte ned seg selv for å gjenoppta egne næringsstoffer og bruke dem på nytt.

Så dette er en balansegang. Det beste er å lære seg hva karet produserer hver uke, og hva det forbruker. Bytter man 50% vann halveres jo næringsstoffene, på godt og vondt. Hvis karet produsere mer nitrat enn plantene kan bruke mellom vannbyttene, vil nitrat-verdien langsomt stige....samme med de andre makronæringsstoffene. Omvendt vil karet gå tomt for næring hvis karet ikke produserer nok og vi ikke tilsetter noe. En balanse er best : karet går i null...dvs. at makronæringsstoffene holder seg konstante uten hjelp fra vannbytte til vannbytte. Det er sjeldent...som regel vil karet tidvis mangle ett eller flere stoffer. Jern/mikro må alltid tilsettes. Ellers er det greit å holde styr på nitrat/fosfat-balansen og holde kaliumnivået oppe. Så ja, tester for fosfat, jern og kalium er greie å ha Spør Kule...hun har blitt flink på dette !

Vet ikke riktig hva det er i Plantastart, men det er rotnæring som ikke trengs til planter som tar opp næring gjennom bladene. Og som regel inneholder ikke rotkuler (som f.eks JBL 7 kugeln) noe makronæring, kun mikro.

Det er flere måter å gjødsle på. Man kan gjødsle så mye at det garantert aldri blir mangel på noe, man kan bruke ferdigblandinger på flaske og gjødsle litt på måfå, eller man kan gjødsle i følge behov. Jeg foretrekker den siste metoden, og gjødsler med enkelt-kjemikalier ettersom det trengs. Plantene mangler aldri noe, men det er heller ikke noen diger overflod av næring. Ulempen med dette er at det krever målinger innimellom. Plantene vokser ikke "jevnt", så jeg måler sånn annenhvert vannbytte...NO3, PO4, K og Fe. Her i mitt kar ligger verdiene på ca.
NO3 : 10-15ppm
PO4 : 0.8- 1.5ppm
K : 10-15 ppm
Fe : 0.5-0.8 ppm.
Hohoho... Flink og flink, fru Blom! "Learning from the best", vøttø

Min egen erfaring kombinert med dine utfordringer tilsier følgende:

- Reduser lystida til ca 7 timer

- Sørg for nok næring før algene kommer for fullt og konkurrerer med plantene. Mål NO3 og Fe. Selv gjødsler jeg nå med tørre kjemikalier, slik Silver gjør, men til deg vil jeg heller anbefale å gjøre en jobb med å skaffe mer ferdigblanda saker med riktig forhold mellom N og P (IKKE velg Tropica sin gjødsel da...), og doser dette enn gang i uka. Du kommer til å få flere fisk etterhvert, da kan det hende det ikke blir så stort behov for gjødsling med NPK, men det vil tida vise.

- Pass på at du har riktige planter utfra lys, pH, GH og temperatur - ikke kjøp planter på måfå, men gjør en jobb med å finne ut av deres behov. På bildene dine kan det se ut til at du muligens har noen lyskrevende arter - hvis du lurer på hva du har av planter, kan du poste bilder i underforumet for identifikasjon av planter.

- Identifiser om plantene trenger rotgjødsel eller ikke, og de som trenger det må få rotgjødsel med komplett næringsinnhold, ikke bare mikronæring, særlig hvis du er flink til å slamsuge. Jeg har nylig bestilt slikt rotgjødsel via rubrikk her på forumet, fra en som kaller seg akvarioslo. Pass på at kulene dyttes dyyypt ned i sunstratet.

- Doser flytende karbon hvis du ser tegn til pensel-liknende alger.

- Skaff deg noen tøffe amanoreker, de spiser alger og annet skrot. Dvergreker (Neocaridina) vil derimot mest sannsynlig bli spist av fiskene, ihvertfall rekeyngelen, men noen lykkes også med å holde oppe en bestand av dvergreker sammen med slike fisk.

- Ikke kvitt deg med sneglene - de er nyttedyr som også spiser alger og skit, mens plantene får være i fred. Bare kontroller bestanden gjennom å ikke overfôre, og evt fjerne snegler med jevne mellomrom (og send dem til meg, hehe). Skaff deg gjerne noen algespisende Neritina-snegler, de er flinke med alger på glasset. Sebrasneglen er fin og søt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap