FerskFisk (side 13)

Pass på at nitritt ligger stabilt på null i noen dager før rekegjengen flytter inn. Driver med Salmi-innkjøring selv, jeg, har nok sikkert en 10-14 dager igjen.
Kuledrøm
Pass på at nitritt ligger stabilt på null i noen dager før rekegjengen flytter inn. Driver med Salmi-innkjøring selv, jeg, har nok sikkert en 10-14 dager igjen.

Ja, og nitrat har økt svært lite.

Etter vannbytte tidligere i kveld, tilsatte jeg 12 dråper salmi og ventet.. Nå målte jeg NO3 til akkurat 20ppm. Blir spennende å se i morgen. Om det er 0 nitritt da også, og ikke mye over 20ppm nitrat

Takk for tips/reminder Kuledrøm! Og lykke til med innkjøringa.
Vanntesting

Dråpetest:
pH = 7.4
NH4 = 0
NO3 = 20-40
NO2 = 0

Bytter litt vann så nitraten kommer enda mer ned og tilsetter salmi 12 dråper

Tror det er ferdig..
Tommy hadde ikke mer Kirsebærreker, noen i Oslo som kunne tenkt seg å solgt oss noen?

12 dråper salmi !

"rili" reker? Tommy har 20 i pakken sammen med 3 algekuler men blir ikke det litt mye kanskje?

får sikkert tak i kirsebærreker om jeg tar turen til alnabru eller bernt ankers gate.. Men hvordan er det med reker og sykdommer, er det noe jeg lett kan snappe med meg fra en litt lurvete butikk? Noe jeg skal se etter?
Reduserte antallet til 10+ rili reker så da er det bestilt og betalt! Om en uke er dem her. Tommy vil ikke sende og la det bli liggende over helga på posten. Og vi er helt enige!

Så da tilfører jeg startdosen vår med salmi som jeg la til rundt 2ppm hver kveld til samme tid. Jeg tar en sjekk av vannet i kveld og annen hver dag ca, frem til mandag, for da er det vel "pakke" til oss på tirsdag eller onsdag

Dette beviser, knottten min, og alle dere andre, at dersom en investerer litt i kunnskapsløft, er sta, nøyaktig(prøver) og litt arbeid. Da er'n der!
I dette tilfellet, har nok også den store forskjellen vært Akvaforum.no , og spesielt SilverShaded. Lurt å lære av de beste. Ja nå kommer takketalen :p

Takk!
Update
En liten oppdatering.

Tommy solgte oss 10 rili reker, men vi fikk 13, 3 mosekuler og en snegle som jeg lurer på om ikke er en sånn kjempe eple snegle, den eter og eter, vokser og vokser, en skikkelig gris som dytter rundt på alt som er i veien for en godbit. Og når jeg forer rekene lukter den maten etter noen sekunder og sklir kjappeste vei for å bare legge seg midt i matfatet og der blir den. Kul kar egentlig, men en gris. Må fores med noe godt et par ganger i uka ellers eter den opp alt av planter har jeg skjønt! Ser den i øya av og til, haha.

Men nematodene ble bare for ekle til slutt. Da kjøpte jeg inn 8 rasbora mini, men det kom en galaxy med i posen, og det var den siste dem hadde så den skulle jeg få gratis, den var jo i hoven allerede... Nematodene forsvant etter en god stund, men jeg synes litt synd i den enslige galaxyen, den blir lett stressa, ser den er ensom, men den spiser og er OK

Har sjekka vannkvalitet gjevnlig, og passa på som en smed... Har litt problemer med å få ned pH til rett under 7, ligger stabilt på 7.2 nå, men små mopani røtter er bestilt, bare aquamania får ut fingeren... Ellers er verdiene stabile og perfekte synes nå jeg da. NO3 ble sist testa i går og etter over 20 dager uten vannbytter var den bare på 1-2. Ikke bra for jordbær prosjektet det er jo ikke næring nok i tanken ??. CO2 ble også installert for en stund siden og nå er det så fint så men for noen dager siden, mens jeg satt der med kaffekoppen min og stirra.. Mye snegler! Forskjellige typer også virker det som. Hehe, du verden.. Jeg pussa nær-brilla mine og titta enda nærmere. Flere reker er fulle av egg, og jeg ser plutselig noen ungreker også.. Og en av miniene ser ut som er en del tjukkere enn dem andre..Oj, da ..dette ble veldig fort for mye i en 20l !

Finn dott no, jepp, der er jeg nå. Må ha en litt større tank, får heller kaste ut ...skal vi se, slagverket! Da blir vi venner med naboene igjen også, grei avgjørelse.. Eller DVD hylla..hmm. Noe må gjøres i alle fall. Må ha rundt 100liter tank så om noen i Oslo har noe så si i fra. Men, hva gjør jeg med disse rekene? Det blir jo antageligvis hundrevis før jul?!?
Juwel 110
Da klarte jeg ikke sitte se på alt utstyret jeg har handla inn, og den lille 20litern "blomstrer" så ille at nå bare måtte jeg handle inn.

Det ble et brukt Juwel 110 med åpent skap. Kanskje jeg var litt rask..Hmm. Akvariet var fylt med 25kilo fuktig sand og litt dill så det ble på med grytene, alt ble kokt og skyllet. Fulgte med noen ekstra grovfilter men det var et par ting jeg ikke så før jeg km hjem og fikk vaska det.

Varmekolben hadde brent seg gjennom plastikken på pumpehuset! Ikke bra. Selv om jeg sikkert aldri kommer til trenge oppvarming. Det er vel heller kjøling jeg trenger

To riper midt i frontruta. Den var lei, akvariet var så møkkete at jeg så ikke dette når jeg handla, og selger sa det var bare 6mnd gammelt. Usj, må bare få noe annet å fokusere på tenker jeg, så blir ripa borte. Hehe

Nå er det fylt opp med sand, røtter og en god del vann. Tenkte å plante litt, kose meg med lit scaping mens jeg kjører inn karet.

Så nå er det salmi igjen, gidder ikke noe vidundermiddel, ikke en dråpe skal i dette karet heller. Jeg har en ekstra pumpe som jeg tenkte jeg setter i den lille bolla og så setter jeg det filteret jeg bruker der nå(sausa og fælt) i det store så jeg korter innkjøringsperioden dramatisk.

Planen for karet er en diger stim med rasbora miniatyr, en hel haug tenkte jeg

Hehe, sånn kan det gikk ??
Juwel pumpe i brann?
Må bare bytte pumpa og snu karet.. dette var noe sjiit. Alt jeg ser er de ripene og en nesten nedbrent pumpe. Fokus er no dritt :p men humøret er bra!

Tenkte gå for Fluval U3 men hvordan i huleste får jeg ut det som står der? Det virker skikkelig limt fast?! Er det? Eller kanskje bare silikon? Juwel Rekord 800 tror jeg det heter

Noen som har ide ? Kanskje om jeg varmer det litt opp?
Filteret er bare silikonert på plass, det pleier å gå greit å løsne med en skarp kniv.

Vil ikke anbefale Fluval U3 i et 110 liters kar. Tallene til produsenten er sterkt overdrevet, filteret er dårlig utstyrt imho, og det går fort tett. Og jeg har det i bare en 60-liter. I tillegg har det en tendens til at impelleren henger seg opp når du man stanser filteret, slik at det ikke starter opp igjen. Da er det et herk å ta ut hele boksen og ta av motordelen (som selvsagt sitter nederst !) for å få filteret i gang igjen. Noen ganger må man gjøre dette flere ganger før filteret går igang igjen...
SilverShaded
Filteret er bare silikonert på plass, det pleier å gå greit å løsne med en skarp kniv. Vil ikke anbefale Fluval U3 i et 110 liters kar. Tallene til produsenten er sterkt overdrevet, filteret er dårlig utstyrt imho, og det går fort tett. Og jeg har det i bare en 60-liter. I tillegg har det en tendens til at impelleren henger seg opp når du man stanser filteret, slik at det ikke starter opp igjen. Da er det et herk å ta ut hele boksen og ta av motordelen (som selvsagt sitter nederst !) for å få filteret i gang igjen. Noen ganger må man gjøre dette flere ganger før filteret går igang igjen...

Hei SilverShaded takk for svar
hvilket filter kan anbefales da? Ser også på en eheim men er usikker på hva som passer. Ide?
Som du sikkert skjønte, er jeg underimponert over Fluval's U-serie. Alt for mange irritasjonsmomenter...

Spørsmålet er om du absolutt må ha et innvendig filter ?
SilverShaded
Spørsmålet er om du absolutt må ha et innvendig filter ?

Jeg må vel ikke det Det må derimot ikke bråke for mye. Lyden av vann er OK men en surrende pumpe er bare irriterende. Må ha en som er stille ja. Men utvendig, er ikke det en del montering som skal til da?
Forslag fra deg tror jeg er gull verdt, så om du har en ide så kom med den
Eheim Aquaball 180 da? Lurer på om den støyer. Har ingen erfaring med utvendig løsning. Men jeg kunne jo helt sikkert lært meg det, kan umulig være så fryktelig vanskelig. Men det må være "vanntett". Er det ikke mye større risiko for vannsøl av dimensjoner med utvendig pumpe?

Ser jo fordelene da. Med et kar på over 100 bør en ha en god filterløsning med god sirkulasjon, friskere og penere blir det selvfølgelig men kanskje enklere i lengden også?
Hvis du kunne tenke deg et utvendig filter, vil jeg forslå Eheim eXperience 250. Enkelt, pålitelig, stille og strømgjerrig. Gir mye bedre filtrering enn innvendig, og trenger lite rensing. Krever mye mindre rengjøring. Det lille som er sv montering klarer du lett...Skylle filtermediene og legge dem i kurvene, sette slangene fast i holderen i lokket, montere inn- og ut-løp over karkanten...that's it. Fylle filteret med vann, sette på lokket og sette i kontakten.

Har aldri hatt en Eheim-lekkasje i alle mine år som akvarist...litt basic vedlikehold av pakninger sørger for det. Og filteret går og går til Dovre faller.
Den ser jeg er pen! Da har jeg filter liksom! Men jeg er litt sånn, liker ikke kjøpe noe som er litt billigere men fører med seg problemer. Men den var dyr da. Og da pleier jeg vente litt, og så kjøpe..hehe ..huff. Men jeg trenger et bra filter. Jeg får se.

takk for tipset!
Det er modellen under den jeg har 2 stk. av. Der har du filter som holder, men uten masse elektroniske dikkedarier som kan gå i stykker. Du kan tilmed gå opp litt i karstørrelse og det duger fremdeles.

Kjenner til den der med at "søren, det var litt dyrt"...! Så ender det alltid opp med at jeg legger i de ekstra kronene for å få noe som er bra...
Da har jeg tenkt litt og litt overraskende kom jeg til at jeg allerede hadde bestilt den, mens jeg tenkte liksom. jaja, da.. er det utvendig filter som gjelder... Og jeg er kald om det blir vannsøl her :o hehe .. ikke bare fiskene som lever farlig nei
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap