- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 130)
Tropheus Bilder (side 130)
Beklager mye mas fra meg nå, håper dere er tålmodige og husker tilbake når dere selv var uerfarne Tropheus eiere
Jeg venter hvilken dag som helst nå 2 stk. "fake rock" fra england, som måler 7 cm. høy og 20 cm. bred. Jeg tenkte å ha de i Tropheus karet.
Hvis jeg skal ommøblere og fjerne noen steiner, bør jeg vente til jeg får disse i hus? Jeg er livredd for å utsette de for mer stress enn nødvendig. De har tross alt bare gått i karet et par dager.
Jeg venter hvilken dag som helst nå 2 stk. "fake rock" fra england, som måler 7 cm. høy og 20 cm. bred. Jeg tenkte å ha de i Tropheus karet.
Hvis jeg skal ommøblere og fjerne noen steiner, bør jeg vente til jeg får disse i hus? Jeg er livredd for å utsette de for mer stress enn nødvendig. De har tross alt bare gått i karet et par dager.
Postet 11.01.09 kl 15:15
Endret: 11.01.09 kl 15:17
Postet 11.01.09 kl 15:19
2neliseI gårkveld å oppdaget jeg at noen av troffene har fått noen små sår på kroppen, har jo vært mye jaging i karet. Jeg hadde i 400 gr. havsalt. Er dette nok til 450 liter? Eller bør jeg ha mer salt i? Jeg tør ikke ha i mer salt før jeg får svar fra erfarne tropheus holdere da jeg er redd for å gjøre feil.
Dersom du mistenker at de kan få sykdom pga sårene, så kan du bruke 150-200 gram pr 100 liter vann...
Dvs. at dersom du bytter ut 150 liter, så kan du fylle etter med 250 gram salt ca. (Husk å bland ut saltet i varmt vann slik at det løser seg opp, så fyller du etter med vann i den "bollen" du har blandet ut saltet i for å få temperaturen tilnærmet lik den i akvariet).
Men som jeg har nevnt tidligere så har jeg ved sikker sykdom brukt 300 gram pr 100 liter vann.
Postet 11.01.09 kl 17:37
2neliseBadat mener at jeg har steinene for tett, hva mener dere? Er jo litt redd for å romstere i karet nå og stresse de opp.
Syns det ser bra ut hos deg. Du bør vente litt før du ommøblerer for å unngå for mye stress... Du stiller deg sikker spørsmålet: "hvor lenge?"
Tja, du ser det ann litt når fiskene har fått roet seg ned litt.
Postet 11.01.09 kl 17:40
2neliseJeg venter hvilken dag som helst nå 2 stk. "fake rock" fra england, som måler 7 cm. høy og 20 cm. bred. Jeg tenkte å ha de i Tropheus karet.
Kanskje du vil dele med oss andre hvor du har kjøpt disse? :p Er kult med fake rock steiner!
2neliseHvis jeg skal ommøblere og fjerne noen steiner, bør jeg vente til jeg får disse i hus? Jeg er livredd for å utsette de for mer stress enn nødvendig. De har tross alt bare gått i karet et par dager.
Se tidligere innlegg nr. 2584
Postet 11.01.09 kl 17:43
Endret: 11.01.09 kl 17:44
Blæh! At jeg skal være så dum og utålmodig og usikker og redd og nervøs og ALT *snufs*
Vel, nå har jeg allerede tatt en forsiktig vannbytte, forsøkte å være rolig i bevegelsene. Jeg fjernet den midterste hulen. OG, jeg hadde i ca 200 gr. salt, rett i karet uten å løse det opp. Men det løser seg opp i akvariet veldig fort. Det har allerede løst seg opp. Fiskene virker veldig fine, jeg har også satt utblåsinga på den innvendige pumpa slik at det pøser luft. Jeg skal ta bilder så får dere se hva dere synes.
Herregud, jeg gir meg vel ikke før jeg har knærta hele gjengen :P
Jeg fikk også beskjed på svensk ciklideforum at steinene sto for tett.
Jeg skal ta noen bilder nå, så får dere vurdere
Vel, nå har jeg allerede tatt en forsiktig vannbytte, forsøkte å være rolig i bevegelsene. Jeg fjernet den midterste hulen. OG, jeg hadde i ca 200 gr. salt, rett i karet uten å løse det opp. Men det løser seg opp i akvariet veldig fort. Det har allerede løst seg opp. Fiskene virker veldig fine, jeg har også satt utblåsinga på den innvendige pumpa slik at det pøser luft. Jeg skal ta bilder så får dere se hva dere synes.
Herregud, jeg gir meg vel ikke før jeg har knærta hele gjengen :P
Jeg fikk også beskjed på svensk ciklideforum at steinene sto for tett.
Jeg skal ta noen bilder nå, så får dere vurdere
Postet 11.01.09 kl 17:49
Vidar AlfeiKanskje du vil dele med oss andre hvor du har kjøpt disse? :p Er kult med fake rock steiner!
Selvfølgelig vil jeg dele det med dere som er så snille å dele deres kunnskaper med meg
De er faktisk kjøpt på engelsk ebay, og jeg betalte 199,- for 2 stk. INKL frakt til norge :P
De har de både som auksjon og i shopen "buy it now", jeg valgte "buy it now". De har mørk og lys og i to forskjellige størrelser.
Postet 11.01.09 kl 17:56
Endret: 11.01.09 kl 17:59
Da dette er en vision, altså buet frontglass så lyver bildene litt tror jeg. det er nok større avstand mellom steinene enn det kan virke.
Men altså, jeg fjernet hulen i midten.
Her er 3 bilder, ett fra midten av karet, et fra høyre hjørne hvor Alfa har tatt som revir, og pumpa med et glimt av "emil i lønneberget" i bakgrunnen, hehe
Men altså, jeg fjernet hulen i midten.
Her er 3 bilder, ett fra midten av karet, et fra høyre hjørne hvor Alfa har tatt som revir, og pumpa med et glimt av "emil i lønneberget" i bakgrunnen, hehe
Postet 11.01.09 kl 18:16
Postet 11.01.09 kl 18:26
Du skal huske at om du har handa de forsiktig eller ikke. så stresser du de maks. boken du ser på, der står det veldig lite om hold av fisk men det står mye om lokasjonene hvor de er fanget på og alle typene som er registrert. blir ett leksikon. du stresser fisk ved og fjerne stein tilsette stein, hånden din i karet rote rundt med håv alt stresser de.
min plan når vi motar troffer er: karet skal være klart, om det ikke er det ,ja da får det stå i 1mnd eller 2 før vi begyner og rote i det.
Ikke stress de mere nå, la de falle til ro bli en gruppe igjen.
ikke tilsett noe i vannet uten ett vannbytte det er regelen.
at de har sår er bare naturlig de sloss om teretorier, når du setter til eller trekker,fra stein sloss de på nytt igjen du får flere sår.
sår leger seg selv men tilsett litt salt for og hjelpe og holde de rene er greit men ikke noen salt hysteri. bare ha i 300gr ferdig med det.
Når du motar de modulene så vent en mnd med og sette de i til de har fått roet seg, blitt en fin gruppe, men de vil da begyne og sloss over de nye plassene igjen.
min plan når vi motar troffer er: karet skal være klart, om det ikke er det ,ja da får det stå i 1mnd eller 2 før vi begyner og rote i det.
Ikke stress de mere nå, la de falle til ro bli en gruppe igjen.
ikke tilsett noe i vannet uten ett vannbytte det er regelen.
at de har sår er bare naturlig de sloss om teretorier, når du setter til eller trekker,fra stein sloss de på nytt igjen du får flere sår.
sår leger seg selv men tilsett litt salt for og hjelpe og holde de rene er greit men ikke noen salt hysteri. bare ha i 300gr ferdig med det.
Når du motar de modulene så vent en mnd med og sette de i til de har fått roet seg, blitt en fin gruppe, men de vil da begyne og sloss over de nye plassene igjen.
Postet 11.01.09 kl 18:32
Postet 11.01.09 kl 18:37
Postet 11.01.09 kl 18:42
Postet 11.01.09 kl 19:00
Hei og grattis med troffer ;D
Hver gang jeg skifter vann er det så og si aldri at jeg tilsetter salt i vannet.
Det blir heller med Instant cichlid salt.. som har de verdiene i stoffet som de er vant med fra sjøen, jeg går ut ifra at du tenker på havsalt? Det har jeg kun brukt en gang, og det var da mine troffer hadde sopp..
Så lenge du ser at troffene dine har det bra og svømmer og jager rundt er alt som det skal, muligens det er noen som retter på meg nå. Men jeg synes det er veldig unødvendig med så mye salt, hver eneste gang jeg skifter vann.
Hvertfall sånn jeg gjør det med mine grupper og alle har det kjempebra
Kenneth
Hver gang jeg skifter vann er det så og si aldri at jeg tilsetter salt i vannet.
Det blir heller med Instant cichlid salt.. som har de verdiene i stoffet som de er vant med fra sjøen, jeg går ut ifra at du tenker på havsalt? Det har jeg kun brukt en gang, og det var da mine troffer hadde sopp..
Så lenge du ser at troffene dine har det bra og svømmer og jager rundt er alt som det skal, muligens det er noen som retter på meg nå. Men jeg synes det er veldig unødvendig med så mye salt, hver eneste gang jeg skifter vann.
Hvertfall sånn jeg gjør det med mine grupper og alle har det kjempebra
Kenneth
Postet 11.01.09 kl 19:13
Kenneth ØstbyHei og grattis med troffer ;D Hver gang jeg skifter vann er det så og si aldri at jeg tilsetter salt i vannet. Det blir heller med Instant cichlid salt.. som har de verdiene i stoffet som de er vant med fra sjøen, jeg går ut ifra at du tenker på havsalt? Det har jeg kun brukt en gang, og det var da mine troffer hadde sopp.. Så lenge du ser at troffene dine har det bra og svømmer og jager rundt er alt som det skal, muligens det er noen som retter på meg nå. Men jeg synes det er veldig unødvendig med så mye salt, hver eneste gang jeg skifter vann. Hvertfall sånn jeg gjør det med mine grupper og alle har det kjempebra ;) Kenneth
Helt enig med Kenneth her
Postet 11.01.09 kl 21:46
Postet 12.01.09 kl 17:25
Postet 12.01.09 kl 17:37
Endret: 12.01.09 kl 17:38
beklager det er meg evolution som brukte min samboers bruker. så ikke det.
vi bruker aldri salt i vannet så lenge alt er i orden, men vi bruker instant chiklidsalt i vannet. denne hever også KH PH. den inneholder litt salt.
Salt = til innkjøringa av VF fisk, sopp, og sykdommer.
ellers så trenger du ikke salt, men utenom det så kan det hjelpe og holde sår reine men da snakker vi ikke om små rifter eller merker men skikkelige sår.
vi bruker aldri salt i vannet så lenge alt er i orden, men vi bruker instant chiklidsalt i vannet. denne hever også KH PH. den inneholder litt salt.
Salt = til innkjøringa av VF fisk, sopp, og sykdommer.
ellers så trenger du ikke salt, men utenom det så kan det hjelpe og holde sår reine men da snakker vi ikke om små rifter eller merker men skikkelige sår.
Postet 12.01.09 kl 19:54
det er fortsatt meg evolution
hvorfor alt dette salte?
Du må være veldig forsiktig med og tilsette noe uten vannbytter,
Vi har aldri mere salt i vannet en det vi skifter vann. dvs vi har ikke mere salt en det vi skifter dvs 50% vannbytte da kan vi makse salt dose med det vannet som er skiftet. vi kan ikke makse salt dosen på de resteren som er igjen i karet. dette for at fisken skal få en mykere overgang, troffer tåler mye salt.
VI bruker det kun til sykdom, (innkøring av VF fisk det har vi ikke gjort enda da andre ar gjort det for oss)
hvorfor alt dette salte?
Du må være veldig forsiktig med og tilsette noe uten vannbytter,
Vi har aldri mere salt i vannet en det vi skifter vann. dvs vi har ikke mere salt en det vi skifter dvs 50% vannbytte da kan vi makse salt dose med det vannet som er skiftet. vi kan ikke makse salt dosen på de resteren som er igjen i karet. dette for at fisken skal få en mykere overgang, troffer tåler mye salt.
VI bruker det kun til sykdom, (innkøring av VF fisk det har vi ikke gjort enda da andre ar gjort det for oss)
Postet 12.01.09 kl 20:02
Gratulerer med nye fisk Tonelise.
Salt diskusjonen skal jeg ikke hive meg inn på, men litt salt ved innkjøringen av den ye gruppen skader hvertfall ikke! Jeg har merket at tropheuser mange ganger har blitt piggere i formen med salt i vannet.. Men, uansett så er det f1ere du har som er godt vant med diverse vannkvaliteter, så det går nok bra uansett!
Noen kjappe råd for best utfarging av røde tropheuser;
Så lyst bunnlag som mulig. Den kritthvite sanden som Badat kan skaffe er perfekt.
Sylviana Grolux belysning.
Hyppige vannbytter og gode vannverdier.
Et fargefremkallende for. NLS og rekemiks med asthaxantatin er mitt i blinken!
Lykke til!
Bright red er det ikke mange som har, så pass godt på dem
Salt diskusjonen skal jeg ikke hive meg inn på, men litt salt ved innkjøringen av den ye gruppen skader hvertfall ikke! Jeg har merket at tropheuser mange ganger har blitt piggere i formen med salt i vannet.. Men, uansett så er det f1ere du har som er godt vant med diverse vannkvaliteter, så det går nok bra uansett!
Noen kjappe råd for best utfarging av røde tropheuser;
Så lyst bunnlag som mulig. Den kritthvite sanden som Badat kan skaffe er perfekt.
Sylviana Grolux belysning.
Hyppige vannbytter og gode vannverdier.
Et fargefremkallende for. NLS og rekemiks med asthaxantatin er mitt i blinken!
Lykke til!
Bright red er det ikke mange som har, så pass godt på dem
Postet 12.01.09 kl 22:33