Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 130)

MartinT
Har også sett lekstendenser, kanskje det blir egg snart? :O

Oj, spennende! Skal du drette de (fostre opp yngelen) om de gjør det?
Pass godt på de så skal du se det blir egg. Hentet 10 Adolfoi på Kløfta for noen uker siden og de leker stadig vekk. Ikke så mange egg om gangen, men ganske så ofte i det siste.
Sliter litt med at eggene mugner - må lese litt i tråden til Mona

Lykke til
Etter jul tenker jeg nok jeg får prøve meg må ha luftstein osv da... har flyttet eggene i plast boks, å byttet vann hver dag, men fikk ikke noe yngel, så trenger vell en luftsten. (C.aenus.Albino) jeg snakker om nå, de legger jo egg hver dag :o
Jeg har også C. adolfoi fra samme sending, de leker stadig. Men som C. adolfoi flest legger de få egg av gangen. Har ikke gått så fantastisk bra å få dem til å vokse opp, skal prøve hardere når breeding box er i hus og jeg har litt bedre mulighet for å fôre med nyklekket artemia

Mona, når du har brukt sortvannsekstrakt med eggene, hvor mye har du dosert? Prøve og feile?
Mens du venter til de rette slagene kommer på plass Mona... Hvorfor ikke kose deg med en Apisto eller Apisto/Nannostomus-kombinasjon 8). Ingenting som å korte ned ventetiden he he he

S
Stine Sofie
Mona, når du har brukt sortvannsekstrakt med eggene, hvor mye har du dosert? Prøve og feile?

Åh, så heldig du er som har disse viltfangede skjønnhetene

Sortvanns-ekstrakt dose? Det var nok ingen eksakt vitenskap jeg drev med der. En klunk fra flaska, bare tippet den over klekketanken mens jeg skviste flaska en kjapp gang. Så litt på fargen på vannet. Det skal være mulig å se gjennom karet, det skal bare være gyllent vann. Ikke kaffe.

S i m e n
Mens du venter til de rette slagene kommer på plass Mona... Hvorfor ikke kose deg med en Apisto eller Apisto/Nannostomus-kombinasjon 8). Ingenting som å korte ned ventetiden he he he

Hehe Hadde vært fint med noen Apistogramma, men.... jeg har prøvd kombinasjonen før og det gikk stort sett utover en av partene på et eller annet vis. Så jeg måtte bare slutte med dem. De var ikke så snille med Coryene mine når de hadde egg eller yngel å passe, stakkars Coryene skvatt omkring i karet som ping-pong baller!
God nyhet på email! Den første er at erstatnings-settene for Eheim installasjonssett i rett størrelse er ankommet postkontoret! Webzoo sendte nye dagen etter at jeg klagde, og jeg sendte emailen på kvelden. Så de tok altså tak i det neste arbeidsdag Veldig bra. Jeg ba dem åpne esken og sjekke at diameteren var rett denne gangen, før de sendte noe...

Email nummer to som ga litt gledesrus var fra Aquaristikshop i Tyskland! Kjempebestillingen min hos Aquaristikshop.de er sendt!
Det var en ganske stor bestilling med alt mulig småtteri, som totalt kom på noe over 3000 kr. Alt fra diverse vannverdi-tester (dråpetester for alt fra ammoniakk til nitritt og ph), noen medisiner for forskjellige typer sykdommer, slangetilbehør og noe teknisk materiell (som et svampfilter på fot), Dennerle plantegjødning i ulike varianter, fiskefôr, Sanders artemiaegg og et par [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=278150+*+278151+*+278152+*+278153+*+278154&userid=jOZz149Cs3bIyaIl4AbMEstgJf1oRnWGR1U&t=temartic_e]11 liters plast-akvarier [/URL]i helt gjennomsiktig plast. Pluss diverse annet småtteri.

Jeg vet ikke helt hvor jeg har gjort av de plast-akvariene jeg hadde før, kan ikke huske å ha solgt dem. De lar seg ikke stable i hverandre, så de tar stor plass å oppbevare, så antagelig må jeg ha solgt de pga mangel på oppbevaringsplass.. De er ikke å finne her hjemme iallefall. Og jeg kan ikke drive med Corydoras uten å ha utstyret jeg trenger til å drive oppdrett! 11 literne er altså tenkt til oppdrett, samme str som jeg brukte tidligere. De passer til den yngelbenken jeg lagde med et utskåret rektangel i bunnen, der lys kunne komme nedenfra og lyse opp et felt i bunnen av plastkarene. Da samler den levende, nyklekte artemiaen seg der og C-yngelen kan fråtse!

Jeg tenkte å ha et par 6 litere også å ha til samme bruk, men det får bli senere. Det ble ganske dyrt med en så stor bestilling midt i julestria, men heldigvis var jeg ferdig med de dyreste gavene for lenge siden, så desember er snill mot meg i år Jeg tok meg derfor råd til å bestille dette nå.

I denne bestillingen er det også noe utstyr som må til for å starte det tredje filteret.

Jeg bruker å regne ca ti dager fra jeg får emailen om at bestillingen er sendt fra Tyskland, til jeg får den her hjemme. Det er altså i normale fall, ikke i juleposten. Men posten har jo overrasket litt ellers i år, ting tar ikke unormalt lang tid lenger virker det som, så kanskje de har skjerpet seg? Men jeg vet ikke hvordan det står til på tollpost da, hva slags bemanning de har i julestria.... Det er der flaskehalsen bruker å sitte. Men dersom det mot formodning ikke skulle bli noen juleforsinkelser, er det er altså håp om at Aquaristikshop-pakken kommer i romjula eller noe slikt
Så flott ! Det blir julestri i romjula for deg da, Mona Ikke noe bedre enn å vente på harde pakker !
SilverShaded
Så flott ! Det blir julestri i romjula for deg da, Mona :-) Ikke noe bedre enn å vente på harde pakker !

Jeg kan få mye og pusle med da ja, om pakken dukker opp Gleder meg til det.

Det viste seg forresten at jeg har hatt nok røtter liggende til alle tre akvariene. Jeg fikk "satt sammen" to mindre røtter til en pen bue i det øverste akvariet, og når det var gjort, tømte jeg sandsekken i akvariet også og fordelte det utover. Så nå står alle tre akvariene med sand og røtter i, men bare det nederste har vann i da...:p De andre to får jeg nok vann i senere i dag, for i dag kom pakken min fra Webzoo, som gubben skal hente på posten på vei hjem fra jobb (han jobber annenhver lørdag).

Jeg kanskje må en tur til Oslo og se etter akvarieplanter snart...! Det er litt irriterende å måtte kjøpe i butikk og ikke fra privatmarkedet, for jeg liker klart best å shoppe via annonser her på forumet eller fra kjente akvarister. Det er jo selvsagt mest lønnsomt å kjøpe fra private fremfor butikk. Men jeg tror ikke akvarieplantene tåler postgangen i kulda særlig godt, så det blir bortkastet å prøve. Eller kanskje de kan sendes i esker som jeg må hente på postkontoret, så får de ligge inne i varmen? Det blir jo dyrere porto av det, men...da overlever jo plantene iallefall.

REDIGERT;
kom på at jeg har en avtale med en venninne jeg skal besøke etterpå/i kveld, så da blir det ikke noe akvarie-pusling i dag alikevel, nei Får bli i morgen kveld, jeg skal på middag hos familie på dagen.

Fisketom og plantetom reol. Kun vann i det nederste akvariet.
[External Image]
Glemte bildet av den plante- og fisketomme reolen. Ikke så spennende ennå da.
Er du kjapp nå så kan du bestille fra Akvariekjelleren ,mye bra her
Sølvi Gullaksen
Er du kjapp nå så kan du bestille fra Akvariekjelleren ,mye bra her [URLBLOCK1]

Jeg var innom der og sjekket litt rundt i går, men de hadde ikke de to stilkplantene jeg var ute etter (Limnophila sessiliflora og Hygrophila difformis).
Dette er arter jeg luker ganske flittig, så det er egentlig bare å antyde hvor mange kar du skal ha til så skal det nok være mulig å få de nedover til deg uten at de fryser.
Er vel noe slikt det er snakk om:
[External Image]
Har vel tilbudt deg planter før også. Vet ikke om du vil vente til karene er innkjørt, eller du vil ha så snart som mulig.
Tar du en titt på bildene fra karene mine og finner noe du har lyst på så er det sikkert mulig med andre arter. Har endel javabregner liggende i plastkar fordi jeg ikke har plass, men heller ikke vil kaste, noen sverdplanter som lider samme skjebne og noen arter det bare er å knipe av avleggere fra. Planta til en 660l og en 528l bare med avleggere fra andre kar i sommer og nå er de overgrodd.
[External Image]Dette står bare med avleggere i tilfelle jeg skulle trenge til et nytt kar, så de er i hvertfall tilgjengelige. Karet skulle uansett vært tømt for å få flyttet det. Det som står i 660l betrakter jeg som sneglefritt da jeg enda ikke har sett en snegle i det karet.
Hans E; jeg takker så mye for et utrolig snillt tilbud, jeg har sendt deg en email nå

PS! Det er tre kar som står her tomme, det glemte jeg å skrive i emailen, men jeg forventer ikke at du skal avse planter nok til alle tre da, så klart

Klokka er ti på to på natta og jeg er nettopp kommet hjem fra en trivelig kveld hos ei venninne. Kjenner jeg har lyst å begynne og montere filtere her, til tross for dette klokkeslettet på døgnet, hehe! Jeg skal iallefall tappe opp vann i 100 liters tønna, så jeg har det klart til akvariene som skal fylles opp imorgen.

Vi var hjemme fra kino i litt før 1 og driver med vannbytter nå så det er helt normal nattesyssel det, nesten normalt ihvertfall ))
Fint, da var det ikke noe unormalt ved meg når jeg sto og monterte slange på krana istad for å fylle opp tønnen og greier Hehe!

Plussmedlem
Rita Aspevik
Vi var hjemme fra kino i litt før 1 og driver med vannbytter nå så det er helt normal nattesyssel det, nesten normalt ihvertfall :)))

Jeg vet ikke om den gjennomsnittlige nordmann ville ment det Det ville nok bare vært et varsel om at noe er alvorlig galt...
En yndling Corydoras cf burgessi, også kalt C-121. Utrolig vakker
Bildet er hentet fra DEL 1 av den personlige akvarietråden min, 30/10-2007.

Det er ingen tvil om at jeg må ha denne arten igjen en vakker dag, jeg er bare nødt, de er så sinnsykt fiiiiiine!

[External Image]
Nydelig bilde av C121 ,håper du klarer å få tak i Burgessi og ,da er jeg helt klart veldig misunnelig da jeg har ønsket meg diise ihvertfall i 6 år .

Hadde du klart å få tak i 3 rødnakkete coryer ,en i hvert kar så måtte vel det være et optimatum
Ja, det hadde vært utroooolig kult å ha, Sølvi
C. adolfoi, C-121 og C. burgessi....ja, det er lov å drømme!

Forresten har jeg nå gjort avtale med noen om kjøp av 9 stk. C. adolfoi....! Yippi! Disse er avkom etter den gruppen jeg hadde før Ekstra morsomt.
Så er den arten i boks, iallefall! Jeg får nok bygd ut stimen etterhvert, ved hjelp av egenoppdrett, så jeg får en littegranne større gruppe. Jeg overtar ikke Adolfoiene før akvariene mine er innkjørte, selvfølgelig.

Tenkte jeg skulle sjekke ammoniakknivået i karet nederst i reolen, nå i kveld, der hvor jeg lot den gamle mosen sitte på rota (mosen ser veldig dau ut nå plutselig, forresten). Men selv om jeg hadde testpakken for ammoniakk, så manglet målebegeret såklart, fant jeg ut når jeg åpnet esken...! Alle flaskene med dråper var der (3 stk i det settet) og fargekartet var der. Men selvfølgelig ikke målebegeret da, så da fikk jeg ikke gjort det. Jeg må vel uansett sikkert kjøpe ny av den testen da, siden jeg ikke vet hvor gammel den er og dumme Tetra ikke gidder å datostemple testproduktene sine med holdbar-til-datoer. Den kan være gått ut for lengst og kjemikaliene ødelagte, for alt jeg vet.

Siden jeg trodde jeg hadde test for ammoniakk, så bestilte jeg ingen hos Aquaristikshop tidligere i desember. Så jeg får nøye meg med nitritt-testing av det nederste karet...etterhvert. Men, inntil jeg får sendingen med masse akvarieutstyr fra Aquaristikshop (som er på vei i posten nå), så får jeg ikke testet noenting.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap