- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 130)
Leifs verden, del 2 (side 130)
Postet 11.10.12 kl 13:40
Postet 11.10.12 kl 17:30
LOFFAJanne sa på vår årlige "date" i Drammen at hun kunne tenke seg å lese litt mer info om fiskene jeg skrev om og tok bilder av. Så her kommer litt om agassizii fra netz, alenquer Om A. cf. agassizii'ene:
Hei Loffa en annen artig sak er at A. lizabethae er oppkalt etter biolog Louis Agassiz andre kone Elizabeth Agassiz. Litt av en ære
RHD
Postet 11.10.12 kl 19:43
Fart66[QUOTE=LOFFA]Janne sa på vår årlige "date" i Drammen at hun kunne tenke seg å lese litt mer info om fiskene jeg skrev om og tok bilder av. Så her kommer litt om agassizii fra netz, alenquer Om A. cf. agassizii'ene:
Hei Loffa en annen artig sak er at A. lizabethae er oppkalt etter biolog Louis Agassiz andre kone Elizabeth Agassiz. Litt av en ære
RHD
Hadde du fulgt med i timene, hehe, så mener jeg at jeg har dette i et tidliger innlegg i tråden her. Jo da, det er en ære å få en art oppkalt etter seg, men tror neppe det det blir noen Apistogramma oppkalt etter Apistoleif....
Har opplevd en masse i kjellern i dag, men orker ikke skrive om det akkurat nå. kanskje senere i kveld eller i morgen
Postet 11.10.12 kl 21:53
Har opplevd mye i kjellern i dag, og kan vel begynne med at jeg skulle splitte mine 2+2 agassizii til to par i to kar. Vet den ene hua har hatt noen få yngel, men har ikke sett dem på noen dager. Den andre hua har egentlig bare vimset litt rundt og jaget på det som er.
Jeg flyttet den ene hua og den ene hannen, men fikk plutselig se den gjenværende hua med en drøss av yngler. Hvordan har hun klart å gjemme egg for matfar da? Pleier aldri å overse egg, men denne gangen har jeg ikke fått det med meg. Tok en rask avgjørelse og flyttet den siste hannen også slik at hua og ynglene har 160L alene.
Skulle da være store sjanser for at disse skal vokse opp. Dvs at disse eggene ble lagt for CA 10 dager siden. En stor glede dette.
Så flyttet jeg Apistogramma sp. xingu gruppen over i 128L som akkurat er kommet inn i reolen. Når jeg var ferdig med alt jeg skulle i kjellern gikk jeg for å se til xinguene igjen. Hva får jeg se, en liten xingu hue så knall gul at det var en drøm å se på. Men er hun ikke vel liten for å være kjønnsmoden? Har lest, lest, lest og atter lest om xingu det som er nærmest, uten å få vite hvor store disse blir. Denne hua får nærmest plass i et fingerbøl....
Barlowiene av de eldste ungfiskene flyttet så inn i karet der hvor xinguene var, 160L det også.
Så til sp. matses, de jeg følger nermest om dagen da jeg ler meg skakk av de to. Fikk se opptrapping til lek faktisk i dag. ikke lenge til bleie skift på dem nå.... Rygg mot rykk og klasking av haleroter mot hverandre, så klarer hannen å få med seg hua i hula. Men når hua ankommer hula er det kun for å jage hannen ut igjen av hula.
Den opplevelsen jeg har med dette paret kan ikke betales på noen måte. Det er drit kult og skal jeg ha meg en god latter så er det bare å ta seg en tur ned i kjellern til matses karet
Bilde 1. Bitaeniata par på flørtern
Bilde 2. Matses hannen
Bilde 3. Matses hua
Jeg flyttet den ene hua og den ene hannen, men fikk plutselig se den gjenværende hua med en drøss av yngler. Hvordan har hun klart å gjemme egg for matfar da? Pleier aldri å overse egg, men denne gangen har jeg ikke fått det med meg. Tok en rask avgjørelse og flyttet den siste hannen også slik at hua og ynglene har 160L alene.
Skulle da være store sjanser for at disse skal vokse opp. Dvs at disse eggene ble lagt for CA 10 dager siden. En stor glede dette.
Så flyttet jeg Apistogramma sp. xingu gruppen over i 128L som akkurat er kommet inn i reolen. Når jeg var ferdig med alt jeg skulle i kjellern gikk jeg for å se til xinguene igjen. Hva får jeg se, en liten xingu hue så knall gul at det var en drøm å se på. Men er hun ikke vel liten for å være kjønnsmoden? Har lest, lest, lest og atter lest om xingu det som er nærmest, uten å få vite hvor store disse blir. Denne hua får nærmest plass i et fingerbøl....
Barlowiene av de eldste ungfiskene flyttet så inn i karet der hvor xinguene var, 160L det også.
Så til sp. matses, de jeg følger nermest om dagen da jeg ler meg skakk av de to. Fikk se opptrapping til lek faktisk i dag. ikke lenge til bleie skift på dem nå.... Rygg mot rykk og klasking av haleroter mot hverandre, så klarer hannen å få med seg hua i hula. Men når hua ankommer hula er det kun for å jage hannen ut igjen av hula.
Den opplevelsen jeg har med dette paret kan ikke betales på noen måte. Det er drit kult og skal jeg ha meg en god latter så er det bare å ta seg en tur ned i kjellern til matses karet
Bilde 1. Bitaeniata par på flørtern
Bilde 2. Matses hannen
Bilde 3. Matses hua
Postet 11.10.12 kl 23:19
Postet 12.10.12 kl 02:26
Postet 12.10.12 kl 10:54
Høres virkelig spennende ut det her... akkurat sånne ting får ikke jeg som bare driver med Corydoras oppleve, og jeg blir bare mer fristet til å ha noen apistogramma i fremtiden. Jeg må nok ha noe annet enn Corydoras etterhvert også, men det som er så dumt er at Cory + Apisto = flådd Cory...
Postet 12.10.12 kl 10:54
Endret: 12.10.12 kl 10:55
Truls O. BjørheiDaske med rumpen... jeg leste akkurat en undersøkelse om at 35% av norske kvinner liker denslags. Nu er vel ikke dine matses norske, men de fremstår jo svært integreringsdyktige i så måte da :)
Hua jeg har av "matses" er VF og hannen er drettet i Norge av Tom C. En ekte nordmann som lett lar seg riste på rumpa for flotte damer. Hun er litt større og ser ut til at han endelig lar seg forføre av henne, etter å ha vært fritt vilt et stykke tid.
Har ennå ikke vært i kjellern da jeg har vært hos legen for flere prøver. Det er ingenting fra i går kveld som tilsier at det IKKE kan ligge egg der, så jeg er spent. Er flere der nede jeg er spent på og har forventninger og forhåpninger om nye egg denne helgen.
Anders. Du har nevnt apistoer lenge nå, så det er på tide at du sørger for et tomt kar, så skal jeg sørge for et apisto par til deg!
En glede som går utover alle grenser som er innen denne hobbyen. Skal se jeg ligger på gulvet med lupe og lykt, litt av et syn må vite..... Skal ha med meg alt vet du...
Postet 12.10.12 kl 14:39
LOFFAAnders. Du har nevnt apistoer lenge nå, så det er på tide at du sørger for et tomt kar, så skal jeg sørge for et apisto par til deg! En glede som går utover alle grenser som er innen denne hobbyen. Skal se jeg ligger på gulvet med lupe og lykt, litt av et syn må vite..... Skal ha med meg alt vet du...
Ja, jeg vet det, jeg gnåler og gnåler, men det blir aldri noe :p Var like før jeg kjøpte et par på en auksjon her en gang - men det ble med "like før"...!
Har jo igrunnen nok av tomme akvarier, så tusen takk for tilbudet. Skulle virkelig vært en tur til Hof, skjønner jeg!
Jeg fant liksom ut etterhvert at 11-12 akvarier egentlig ikke er så veldig mye når jeg skal samle Corydorasarter, og jeg tenkte liksom at "Nei, apisto får vente til en gang jeg har fler akvarier og det passer bedre".
Jeg lurer på om jeg ikke har ombestemt meg igjen snart :p Jeg vil helst bruke en av 85 literene mine, der er det særlig et akvarium nå som egner seg fint. Jeg må bare lese mer om hvilke arter som passer i en 85 liter (kanskje du har noen tips), og ellers litt diverse. Vet også at jeg må lage eller kjøpe kokosnøtthuler, ihvertfall Første steg, hehe! pH er jo muligens en ny utfordring; Corydoras-pH blir vel fort for høy for de sure fiskene der... he-he
Og enda en annen utfordring er jo; hvordan ta vare på alt evt. avkom... det er mange utfordringer her i verden.
Postet 12.10.12 kl 14:55
Fins ikke utfordringer Anders, bare muligheter og det har du i massevis. Om du går inn på min profil, som ikke er helt oppdatert etter auksjonen i Drammen, ser du hvilke arter jeg har (-2 tror jeg). Les litt om de du kunne tenke deg og sjekk pH. Ikke alle mine trenger den lave pH en jeg har.
Forventningene innfrir
Som nevnt i går flyttet jeg ut 2+1 av agassiziiene til eget kar slik at hua med yngler der kunne roe seg ned og kose seg med sine søte små.
I min tid som cory mann.... erfarte jeg at flytting av cory mellom kar, ofte endte med egglegging i løpet av natta eller dagen etter. Ved flere anledninger har dette også slått ut mhht Apistogramma. Jo da mine apistoer innfrir forhåpninger og trioen har nå nylagte egg. Satt i godstolen i kjellern og tittet inn i det karet med trioen. Fikk se hannen i hula romsterte no alvorlig inni der, men jeg ble sittende. Så for han ut og jeg måtte kikke.
En liten løft og jeg fikk se en av de største ansamlingene med egg jeg har hatt her noen gang!! Sammenlignet med pantalone som jeg har egg på nå fikk hun 8 egg nå sist. Agassiziiene har lagt kanskje mer enn det 10 dobbelte antar jeg. Apistogramma pantalone er ikke kjent for å legge mange eggene. Da er det å vente på sp. matses og sp xingu. Kan jo ha et håp.....
Matses hua har ikke samme "løpetiden" i dag som i går, men viser en tydeligere gulfarge og sorte markeringer enn i går. Tror dette går mot "gevinst" for hannen om det fortsetter fremgangen.
Bildet viser Apistogramma sp. "matses" hua hvor nevnte sorte markeringer er tydeligere. Blitzen svekker desverre gulfargen, men hun er like gul over det hele.
Forventningene innfrir
Som nevnt i går flyttet jeg ut 2+1 av agassiziiene til eget kar slik at hua med yngler der kunne roe seg ned og kose seg med sine søte små.
I min tid som cory mann.... erfarte jeg at flytting av cory mellom kar, ofte endte med egglegging i løpet av natta eller dagen etter. Ved flere anledninger har dette også slått ut mhht Apistogramma. Jo da mine apistoer innfrir forhåpninger og trioen har nå nylagte egg. Satt i godstolen i kjellern og tittet inn i det karet med trioen. Fikk se hannen i hula romsterte no alvorlig inni der, men jeg ble sittende. Så for han ut og jeg måtte kikke.
En liten løft og jeg fikk se en av de største ansamlingene med egg jeg har hatt her noen gang!! Sammenlignet med pantalone som jeg har egg på nå fikk hun 8 egg nå sist. Agassiziiene har lagt kanskje mer enn det 10 dobbelte antar jeg. Apistogramma pantalone er ikke kjent for å legge mange eggene. Da er det å vente på sp. matses og sp xingu. Kan jo ha et håp.....
Matses hua har ikke samme "løpetiden" i dag som i går, men viser en tydeligere gulfarge og sorte markeringer enn i går. Tror dette går mot "gevinst" for hannen om det fortsetter fremgangen.
Bildet viser Apistogramma sp. "matses" hua hvor nevnte sorte markeringer er tydeligere. Blitzen svekker desverre gulfargen, men hun er like gul over det hele.
Postet 12.10.12 kl 15:49
Ble bare en kjapp tur ned i kjelleren nå i kveld. Har vært å snekret på hytta til mine foreldre i dag, så jeg var sent hjemme. En forings runde og noen få bilder.
Endelig et greit bilde av de utrydningstruede Apistogramma xingu.
Bilde 1. En han forran og ei hue bak der. To huer var det faktisk.
Agassizii hua har fortsatt eggene sine og i sp. matses karet begynner dem å overraske. I det karet har jeg ikke mindre enn tre huler og den i midten er på begynt utgraving!! Yeah
Bilde 2 er veldig dårlig, men det er A. trifasciata hua ute med ynglene for første gang. En stor bataljon på hula og i tillegg noen nede i sanden. Tenker hun skal få et problem med å holde disse samlet etterhvert
Bilde 3 er også fra A. xingu karet. Tror det også er ei hue
Endelig et greit bilde av de utrydningstruede Apistogramma xingu.
Bilde 1. En han forran og ei hue bak der. To huer var det faktisk.
Agassizii hua har fortsatt eggene sine og i sp. matses karet begynner dem å overraske. I det karet har jeg ikke mindre enn tre huler og den i midten er på begynt utgraving!! Yeah
Bilde 2 er veldig dårlig, men det er A. trifasciata hua ute med ynglene for første gang. En stor bataljon på hula og i tillegg noen nede i sanden. Tenker hun skal få et problem med å holde disse samlet etterhvert
Bilde 3 er også fra A. xingu karet. Tror det også er ei hue
Postet 14.10.12 kl 00:18
Vet det er en del av dere, iallefall noen som også er med i gruppen Vi med akvarie på FB. Jeg har tatt den avgjørelsen i kveld om å melde meg ut av gruppen, etter at jeg la ut et svar, ærlig, redelig og rett frem. Noen synes dette var forkastelig og ikke tilpass. Jeg beklager dette ovenfor de av dere som synes det har vært gøy å også følge meg der.
Kan man ikke få lov å si sin mening rett frem uten å legge munnkurv på seg selv, er det ikke rette plassen for meg. Har alltid vært ærlig, svart ærlig og sagt min mening, noe jeg kommer til å fortsette med. Er man for hårsår eller blir forbløffet over å få et svar en ikke ønsker, bør en etter min mening trekke seg ut av slike forum
Dvs si at det blir mer tid og mer bilder her i tråden min. Trøste og bære..........
Kan man ikke få lov å si sin mening rett frem uten å legge munnkurv på seg selv, er det ikke rette plassen for meg. Har alltid vært ærlig, svart ærlig og sagt min mening, noe jeg kommer til å fortsette med. Er man for hårsår eller blir forbløffet over å få et svar en ikke ønsker, bør en etter min mening trekke seg ut av slike forum
Dvs si at det blir mer tid og mer bilder her i tråden min. Trøste og bære..........
Postet 14.10.12 kl 00:29
Postet 14.10.12 kl 00:37
Hei Janne
Jeg sier ikke takk for det, da jeg føler det blir litt galt. Det er en ganske stor andel ferskinger der, men også noen erfarende akvarister. Som nevnt, iallefall håper jeg, at folk ser på meg som en ærlig og åpen person (som TØRR å si meningen min). Det i () betyr mye for meg, selv om jeg stadig vekk får på pukkelen. Men det må jeg tåle til tider. Er man frempå så....
Å sammenligne det med AF synes jeg også blir litt galt i forhold til antall medlemmer og alle basene med opplysninger om alt. En Apistogramma idiot som meg sitt budskap er å spre gleden ved å ha Apistogramma, gi opplysninger jeg har erfaringer meg og spre Apistogramma i det omfang jeg kan. Det var en av grunnene til at jeg ble med gruppen på FB. Er vel ikke ofte de der ser apistoer jeg har lagt ut bilder og info om, men det var kanskje ikke meningen at jeg skulle bli lenger der.....
Her blir dere ikke kvitt meg iallefall, om ikke en moderator skulle slette hele profilen min. Dere skal få slite med apistoer en tid til fremover, høre jeg spre "det gode budskap", for det er vel ingen tvil om at Apistogramma en fisk som gleder, engasjerer, inspirerer og bare utvikler seg. Spesielt når en har noen spesielle.
Noen egg hos viejitaene enda? Har du dem sammen med andre og hvordan kar går de i? Ha en fortreffelig natt alle sammen. Blir sittende oppe for å lese litt mer om.... ja, Apistogramma
Legger ved noen "gamle" bilder
Jeg sier ikke takk for det, da jeg føler det blir litt galt. Det er en ganske stor andel ferskinger der, men også noen erfarende akvarister. Som nevnt, iallefall håper jeg, at folk ser på meg som en ærlig og åpen person (som TØRR å si meningen min). Det i () betyr mye for meg, selv om jeg stadig vekk får på pukkelen. Men det må jeg tåle til tider. Er man frempå så....
Å sammenligne det med AF synes jeg også blir litt galt i forhold til antall medlemmer og alle basene med opplysninger om alt. En Apistogramma idiot som meg sitt budskap er å spre gleden ved å ha Apistogramma, gi opplysninger jeg har erfaringer meg og spre Apistogramma i det omfang jeg kan. Det var en av grunnene til at jeg ble med gruppen på FB. Er vel ikke ofte de der ser apistoer jeg har lagt ut bilder og info om, men det var kanskje ikke meningen at jeg skulle bli lenger der.....
Her blir dere ikke kvitt meg iallefall, om ikke en moderator skulle slette hele profilen min. Dere skal få slite med apistoer en tid til fremover, høre jeg spre "det gode budskap", for det er vel ingen tvil om at Apistogramma en fisk som gleder, engasjerer, inspirerer og bare utvikler seg. Spesielt når en har noen spesielle.
Noen egg hos viejitaene enda? Har du dem sammen med andre og hvordan kar går de i? Ha en fortreffelig natt alle sammen. Blir sittende oppe for å lese litt mer om.... ja, Apistogramma
Legger ved noen "gamle" bilder
Postet 14.10.12 kl 01:08
Er medlem av "Vi med akvarium" selv, har vært det lenge også, men jeg vet ikke hvorfor... brukte den særlig litt i starten, eller da den var nyere uten så mye "tull", nå leser (leste) jeg vel kun innleggene som kom fra deg der omtrent, Leif, som jeg fikk varsler om. Og de innleggene er jo her i denne tråden også Skjønner godt at du meldte deg ut fra den gruppen.
Og nei, det kan nok ikke sammenliknes med AF. "Vi med akvarium" er en Facebook-gruppe som er noe helt annet enn et ordentlig nettsted sånn sett, med artikler, fiskebase, forum og masse annet.
Er medlem av et par Corydoras-grupper, da. Er det Apistogramma-grupper også? Bare tenker at det isåfall ville vært mer ålreit for dere Apisto-fans. En låst eller hemmelig gruppe der man selv kan legge inn de man ønsker...
Og nei, det kan nok ikke sammenliknes med AF. "Vi med akvarium" er en Facebook-gruppe som er noe helt annet enn et ordentlig nettsted sånn sett, med artikler, fiskebase, forum og masse annet.
Er medlem av et par Corydoras-grupper, da. Er det Apistogramma-grupper også? Bare tenker at det isåfall ville vært mer ålreit for dere Apisto-fans. En låst eller hemmelig gruppe der man selv kan legge inn de man ønsker...
Postet 14.10.12 kl 01:16
Endret: 14.10.12 kl 01:18
LOFFADet er en ganske stor andel ferskinger der, men også noen erfarende akvarister.
Det rare er at jeg har snakket med flere erfarne akvarister som priser FB-gruppene opp i skyene i forhold til AF, og de har nærmest sluttet å være på AF.
Jeg synes tvertimot FB-gruppene er av utrolig dårlig standard og nærmest preget av spamming, men man får jo mange "liker" der, og det fenger nok dessverre mange...
Apistoene har fått en 105-liter helt alene. De har det helt toppers der virker det som, men de har ikke lekt ennå. Venter i spenning
Postet 14.10.12 kl 01:40
Anders KEr medlem av "Vi med akvarium" selv, har vært det lenge også, men jeg vet ikke hvorfor... brukte den særlig litt i starten, eller da den var nyere uten så mye "tull", nå leser (leste) jeg vel kun innleggene som kom fra deg der omtrent, Leif, som jeg fikk varsler om. Og de innleggene er jo her i denne tråden også :-) Skjønner godt at du meldte deg ut fra den gruppen. Og nei, det kan nok ikke sammenliknes med AF. "Vi med akvarium" er en Facebook-gruppe som er noe helt annet enn et ordentlig nettsted sånn sett, med artikler, fiskebase, forum og masse annet. Er medlem av et par Corydoras-grupper, da. Er det Apistogramma-grupper også? Bare tenker at det isåfall ville vært mer ålreit for dere Apisto-fans. En låst eller hemmelig gruppe der man selv kan legge inn de man ønsker...
Noen innlegg har jeg kopiert og lagt inn på begge steder Anders, men varierte med bilder. Du spør om det finnes Apisto grupper også.... Har veldig lenge tenkt å starte en Apistogramma side på FB. Men det blir vel bare med tanken. Har nok entusiasme og iveren, men føler kunnskapen min ikke strekker til for å holde en slik side oppe kontinuerlig. En skal kunne mye for å holde en slik side oppe, og bør inneha en god del kunnskap utover bare fisken. Vil sikkert komme mange spørsmål etterhvert som jeg ikke kan svare på, og vil bare føle meg dum... mer enn jeg er, hehe.
Har jo nok bilder og en del spesielle apistoer som jeg kunne tenke meg å dele i et slikt fora. Noe for en hver smak også kanskje. Men har som sagt ikke tenkt så mye på det siste tiden, men det ligger bak i hodet.
En annen ting er om siden evnt skulle være på Engelsk eller Norsk. Apisto radiusen i Norge er ganske så begrenset, men en grei måte å spre kunnskap og opplysninger.
Det enkleste hadde evnt å ha den på Norsk, det er jo her... jeg vil spre budskapet om at Apistogramma er både flott og interessant. Er vel ikke meningen å få alle like apisto gale som meg, men litt opplysninger å bilder hadde jo vært artig.
Apistogramma er en fisk som er lite utbredt i Norge, og mine påstander er blant annet
Folk tror det er vanskelig å holde dem, folk tror det er vanskelig å drette dem, folk tror dem er kjempe dyre (....), folk tror dette er fisk kun for eksperter og som har holdt på lenge..... ja det er mange fordommer, Anders
Bare se på bildene, er det rart jeg blir varm om hjerte?
Postet 14.10.12 kl 01:51
Postet 14.10.12 kl 01:52
Janne[QUOTE=LOFFA] Apistoene har fått en 105-liter helt alene. De har det helt toppers der virker det som, men de har ikke lekt ennå. Venter i spenning :)
Dette høres bra ut Janne. Den hannen som forøvrig er utrolig flott er en pikenes Jens. Han sjarmerer begge damene i senk. Greit om du har huler til alle tre og prøver å få huene i hver sin ende, men ikke alltid lett. Når de får yngler begge to, er det greit å ha et skille i midten slik at de får hvert sitt "område" avskilt.
Da vil de ikke gå så mye etter hverandres yngler. Det hender jo at apistoer adopterer bort yngler, bytter yngler og stjeler yngler fra hverandre. Ikke rart det er gøy med apistoer! Det er som i fotball, alt kan skje.... Husker di VF A. borellii jeg hadde, de ga hverandre gjerne yngler også dem..... Noen sier apisto er apisto, men det skal jeg skrive under på at det ikke er.
Håper å ha noen andre apisto til deg i Drammen neste gang, vi treffes på "date". Skal få over ølst deg med Apistogramma, hehe
Postet 14.10.12 kl 02:06