Tropheus Bilder (side 131)

[QUOTE=Kristian Hennig

Bright red er det ikke mange som har, så pass godt på dem

ehe... jeg er utrolig glad for å ha fått tak i disse fiskene, men jeg kjenner at angsten for å miste de begynner å bli større enn gleden over å ha fått de.

Jeg skal gjøre mitt beste, tro meg
Tusen takk Kristian. Jeg skal tenke på den sanda til Badat. Tør ikke å skifte substrat ennå, vil ikke områkkere i karet nå som de er så pass ny i karet.

Og Vibsi: Jeg føler ikke at jeg bare har pøset på med salt. Jeg valgte å ha i salt da flere hadde fått sår, det ble mye slossing til å begynne med. Saltet hjelper på den måten at sårene gror raskere, og min intuisjon forteller meg at dette er med på å minske stresset. Det har allerede roet seg i karet og ting ser pr. i dag veldig bra ut. De er aktive som bare pokkern men det er ikke så mye slossing.

Alfa hannen har tatt den beste hula, og her tilllater han kun at en spesiell hunn får være sammen med han. I går så ristet de veldig på hverandre, la seg ned på siden begge to og på omgang så var det som om de "luktet" på hverandre.

Jeg fikk en PM i går som jeg siterer:

" Heisan.
Hvorfor bruke så mye salt?
Om du pøser på med salt i tid og utide vil jo virkningen bli mindre når du virkelig har behov for en saltkur." Sitat slutt.

Jeg svarte vedkommende som jeg gjør her, jeg driver ikke å pøser på med salt i tide og utide. Jeg hadde i salt siden de var ny i karet og sloss slik at de fikk sår. Jeg gjorde det for å minske stresset, hjelpe sårene til å leges i all kavingen demmes.

Instant cichlid salt brukte jeg ved hvert vannbytte da jeg var uerfaren malawi akvarist og hadde 540 literen. Jeg forstod etterhvert at dette var bortkastet og sløsing med penger. Her jeg bor har vi "farrisvann", en PH på ca 8,3 og da er det totalt unødvendig å tilsette kjemikalier for å øke PH :P

Jeg har kalksteiner og sånn "glass smeltestein" i begge karene. Det holder i massevis, og jeg tilsetter ingenting ved vannbytter. Så fremst jeg oppdager at noen er skadet eller har sår. Da tilsetter jeg litt havsalt for å hjelpe sårene å gro.

Gratulerer Tonelise! Nå er du der det skal være.
Takk takk Badat

Jeg klarer ikke helt å senke skuldrene ennå, men de er veldig sprek og aktive, og sårene er begynt å gro. Det ser bra ut så langt og det er lite slossing, det virker som de begynner å finne sin rang ordning , men jeg klarer desverre ikke å slippe den helt store gleden løs ennå, har totalt angst for at noe brått og uforutsett skal skje og at de plutselig ligger å flyter med buken opp.

Jeg må bare prøve å slappe litt av, de observeres meget nøye og mye, jeg er på vakt hele tiden. Puh - når kan jeg begynne å slappe av?
NÅ kan du slappe av 2nelise... phen er fin og den blanke smelte steinen som du kalllte det er mest sannsynlig utha ice. og dermed har du bra gh og.. bare pass på og ikke ha altfor stor bit i da kan gh bli høy, men ikke brå høy, men vil øke gradvis , og det tåler fiskne fint.men behøver ikke ha gh på 30 liksom 15-18,19 er bra.

Men prøv og slapp av mere du har kommet deg over kneiken og du har jo også hatt malwi så du kan jo dette med vann kvalitetene, siden disse er nesten ganske så like... ... nytt fiskene isteden for og observer. og senk skuldrene. og dette er ikke en anbefaling men en ordre hehe lol..
knallfine troffer Roger! hva ligger slike på i pris?
prisen ligger nok på fra 250stk men tror 300kr stk for stor VF
Flotte fisker ja.
Stemmer som Vibeke skriver.
Det er en troffe som ikke er så vanlig på markedet,
men det som er litt rart er at når den dukker opp er det ingen spess dyr fisk.

Jeg har kjøpt 2 vilde grupper i den tiden jeg har holdt tropheuser.
Fiskene bor nå i Stavanger hos en kompis.
ok. ikke så gal pris for så flott fisk.
planlegger å gjøre om 540 min til ett troffe kar, men valg av art er ikke lett.
så utrolig mange fine å velge i. vurderer 2 grupper, men jeg tror nok det heller ender med 1 større gruppe. hvor stor gruppe kan jeg ha i en 540? (tenker da på voksne fisk).
Roger Kaasa
Flotte fisker ja. Stemmer som Vibeke skriver. Det er en troffe som ikke er så vanlig på markedet, men det som er litt rart er at når den dukker opp er det ingen spess dyr fisk. Jeg har kjøpt 2 vilde grupper i den tiden jeg har holdt tropheuser. Fiskene bor nå i Stavanger hos en kompis.

Nydelige fisker, nesten like fine som mine

Er det disse som er foreldrene til mine? Hvorfor er ikke disse mer vanlig? De er jo så nydelge.

Og Saffen: ja, jeg skal prøve å slappe av, takk for ordren *LOL*
Jeg har noen spørsmål
Jeg har noen spørsmål om tropheus som jeg håper noen av dere kan besvare:

1, Hvor ofte bytter dere vann og slamsuger? Jeg ser jo at det blir en del møkk, og med aktivitets nivået demmes så virvles mye rusk og rask opp, de er jo ikke akkurat rolige svømmere slik som malawiene mine.

2, Hvis de går i lek, hvordan oppfører de seg i forkant? Har de et spesielt rituale som er annerledes enn malawi før selve leken?

3, Hvor lenge tygger hunnen? 3 eller 4 uker? Og kan en strippe hunnen på samme måte som malawi? Går det å ha evt. yngel i yngelkar slik som med malawi yngel?

4, Hvordan ser en at hunnen er spytteklar?

5, Hva slags fòr finnes for tropheus yngel?

2nelise
Hvorfor er ikke disse mer vanlig? De er jo så nydelge.

Konsentrert fangststed, krig i Congo..

Reptilfrelst
ok. ikke så gal pris for så flott fisk. planlegger å gjøre om 540 min til ett troffe kar, men valg av art er ikke lett. så utrolig mange fine å velge i. vurderer 2 grupper, men jeg tror nok det heller ender med 1 større gruppe. hvor stor gruppe kan jeg ha i en 540? (tenker da på voksne fisk).

Hei!

Gå heller for en større gruppe. Alt mellom 20-50 fisk er vel fint.. Jeg personlig ville gått for rundt 30 fisk

Mvh,
Kristian
Kristian Hennig
Konsentrert fangststed, krig i Congo..

Oi, da føler jeg et enda større ansvar og er enda mer glad for å ha fått kloa i de
2nelise
Jeg har noen spørsmål om tropheus som jeg håper noen av dere kan besvare: 1, Hvor ofte bytter dere vann og slamsuger? Jeg ser jo at det blir en del møkk, og med aktivitets nivået demmes så virvles mye rusk og rask opp, de er jo ikke akkurat rolige svømmere slik som malawiene mine. 2, Hvis de går i lek, hvordan oppfører de seg i forkant? Har de et spesielt rituale som er annerledes enn malawi før selve leken? 3, Hvor lenge tygger hunnen? 3 eller 4 uker? Og kan en strippe hunnen på samme måte som malawi? Går det å ha evt. yngel i yngelkar slik som med malawi yngel? 4, Hvordan ser en at hunnen er spytteklar? 5, Hva slags fòr finnes for tropheus yngel?

1. Jeg bytter nå vann rundt hver 10. dag. Dette er ikke optimalt, men ok. Fiskene farger ikke ut optimalt etter ca 4 dager. Det er da Nkonde varianten som er litt "fisefin" på vannet.. 1 gang i uka er vel en slags regel jeg prøver å følge. Bytter da 50-60 %.

2. Søk på breeding tropheus på youtube

3. 3-6 uker etter min erfaring.. 6 uker er vel i det lengste laget, men da var yngelene store og kullet var kun på 4 stk. Tømmes på samme måte som malawi ja.. Kan fint gå sammen med malawi yngel etter min mening.

4. Tar tiden fra du så hunnen tygget Det er veldig forskjellig når de spytter.. Kommer mye ann på akvariet, stress osv..

5. Jeg har brukt NLS growth på mine moliro yngel som fort ble ungfisk. Fine og kraftige i kroppen og meget god farge på fisken. Yngel begynner å gresse alger som de voksene fiskene rett etter de er spyttet.. Innen kort tid tar de til seg det de finner av matrester osv.. Ikke vanskelige på det viset!

Mvh,
Kristian
Roger Kaasa
Viltfangede Bright red.

Fin størrelse på den i midten nederst
vi har 50 moliro i ett 530liter det er nok, ville sagt 45. men kommer litt ann på str, 50 store red cheeks er ikke bra hehehe:

er de 10 til 13 cm så synes jeg 45 er bra. vi har 50 til 60 livua der 40 er voksne i et 720 liter samt 25 regni.

Vi bruker OSI flakfor er meget fornøyd med dette foret. ynglene vokser fort, men vi suplere med litt OSI waffers. samt tetra pro veg.
Vi forsøkte oss på rekemiks men la den saken på hylla.

sera har nå kommet med ny mat, til malawi og den er for grønt spisere og tanganyika er for kjøttspisere. på malawiboksen er det bilde av tropeus. forstå den som vil..... på tanganyika boksen er det en frontosa er regani samt en malawi om jeg ikke husker feil. de ar også grøntfor granulat.

Vi skiter vann c hver 7 dag. (søndagene) men mater vi hardt pga yngel vekst osv. da er det hver 4 dag. slamsuger det jeg ser ligger på bunn med en vanlig slang ikke noe slik pumpe i grusen opplegg. ca etter 1,5-2 år tar vi ut grusen skyller den godt og legger den tilbake. biltemasanden skifter vi mye oftere, blir den sort suger vi det opp med slangen.
ca hver 4 mnd tar vi ett vannbytte på 70%.

vi tar yngelen på 4 uken, du kan se aken begyner og bli veldig spiss som en trekant enkelte ganger men 4 uker da er det vertfall ikke plomme sekk igjen på de.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap