Elins lille hjørne (side 131)

Jaja, det ble vel som jeg trodde. De første to eggene har klekket, så da har jeg hvert fall to små adolfoi-yngel. Alt i alt er det vel 5 (!) egg som ser lovende ut, inkludert de to som har klekket...

Fant også to nye egg nå i kveld som jeg har klistret i isboksen, sånn i tilfelle de viser seg å være befruktet. Siden de hvert fall kan befrukte eggene, håper jeg liksom at de skal få opp befruktningsraten sånn litt etter hvert

Passer jo perfekt med 3 ukers ferie nå (siste arbeidsdag i morgen. Jippi!)
Gratulerer så mye! Det ble da ganske raskt adolfoiegg da;=) Og en oppdretter av adolfoi på Hamar er jo helt perfekt!!! :=)

Ha en riktig god ferie!! Krysser alt som krysses kan i håp om å få se sola;=)
Gratulerer.
Alltid spennende med yngell.
Tar du ut eggene når du finner de?
Hvor blir de som oftest plassert? Har du kanskje bilde av hva jeg skal se etter.
Black_Flys
Gratulerer. Alltid spennende med yngell. Tar du ut eggene når du finner de? Hvor blir de som oftest plassert? Har du kanskje bilde av hva jeg skal se etter.

Jeg plukker ut eggene når jeg ser de - om jeg vil ha yngel, ja Yngel krever mye plass, noe jeg har brent meg på, så jeg prøver nå å begrense det en del. Yngel er plass- og jobbkrevende i flere måneder, så det gjelder å ikke ta vann over hodet

Corydorasegg er klebrige, og hunnen vil plassere de på et sted hvor de kan henge fast. Det varierer veldig hva de foretrekker, men som regel klistres eggene på glasset og på planteblader.

Eggene varierer også i størrelse, avhengig av hvilken art det er snakk om. Eggene er gjerne ca 1 - 2 mm i diameter, runde og lyse. Dersom de er befruktet vil de bli mørkere og mørkere ettersom dagene går, inntil de klekkes.

Her er et bilde av to adolfoiegg:

[External Image]

Dette egget hang i hjørnet på akvariet, klistret på glasset. Det er ca 2 mm i diameter, så adolfoi er av de artene som har ganske store egg.
Glugga
Gratulerer så mye! Det ble da ganske raskt adolfoiegg da;=) Og en oppdretter av adolfoi på Hamar er jo helt perfekt!!! :=) Ha en riktig god ferie!! Krysser alt som krysses kan i håp om å få se sola;=)

Takk for det Nå er det offisielt ferie. Bare håper jeg får slappet av og ikke tenker på alt det som venter når jeg kommer tilbake etter ferien...!

Veldig spennende med adolfoiyngel, men jeg feirer ikke mye på forskudd. Men, siden de er i gang, lover jo det godt
ElinH
Alt i alt er det vel 5 (!) egg som ser lovende ut, inkludert de to som har klekket... Fant også to nye egg nå i kveld som jeg har klistret i isboksen

Alle 5 har klekket, og de to eggene er befruktet!

Orker egentlig ikke noe styr med artemiaklekking nå, spesielt ikke siden det bare er 5 - 7 yngel. Ikke mye å styre med egentlig, men siden de er mine første adolfoi-yngel må jeg jo prøve å få de til å vokse opp. Jeg håper mikroorm vil falle i smak så de spiser
Her skjer det litt av hvert om dagen. Noe bra, noe ikke så bra.

Loxoene leker som gale i dag. Skal se an eggene i morgen og eventuelt ta de ut om de ser bra ut. Men mest sannsynlig er de ubefruktet som alle de andre 100 gangene de har lekt. Merkelig, jeg ser jo T-stillingen og alt, så jeg skjønner det egentlig ikke. Jaja.

Adolfoiynglene... en er død, den døde ganske kjapt, og hadde slik oppblåst, veskefylt mage istedet for plommesekk. Har sett det på noen nyklekkede yngel før også, men jeg aner ikke hva det er. Resten av de spiser ikke ser det ut til. Jeg klarer hvert fall ikke å spore noen antydning til hvite mager Vet ikke om jeg skal sette opp et artemiaklekkeri og se om det enda er noe futt i eggene, for å se om jeg kan få de til å spise artemia, eller om jeg skal håpe at de snart begynner å spise.

Ellers.. holder på med oppussing! Stua får en total makeover Jeg har kjøpt ny sofa, nytt sofabord og nytt TV-bord. I tillegg er jeg i gang med å male bokhylla og seksjonen. I tillegg har jeg malt en stuevegg. Om jeg skal si det selv - det blir lekkert.

Oppussingen medfører også at det blir endringer i akvariene mine. De to 110-literne som har stått i en hjemmelaget "reol" skal flyttes. Begge må selvsagt tømmes. Ved siden av TV-benken vil jeg få en ganske lang, ledig (!!!!) vegg. Og ledig veggplass - det går ikke an i et hus hardt angrepet av litersyken.

Imidlertid har jeg lovet mannen min å ikke kjøpe flere akvarier (før vi evt. får et eget rom til dem i hvert fall). Så der er planen som følger:

Lage et langt bord i samme høyde som TV-benken, og male den i samme farge, og sette akvariene siden av hverandre oppå det bordet. Da får jeg to akvarier ved siden av hverandre ved TVen, og kan nyte mer enn et syn samtidig. Jeg tror dette blir flott! Og dessuten vil det ikke lengre se så "krampaktig" ut. Det ser nemlig litt desperat ut nå, en ser virkelig at jeg har skviset inn så mange kar jeg kan på minimalt med veggplass. Dette kan bli bra

Håper bare adolfoiene snart spiser...
Er det de to 110 literne som skal på "forlengelsen" av TV-benken, du mener?
Det kan bli bra det. Bare la blikket gli litt til sida om tv-programmet fremkaller litt for mange gjesp :p

Jeg savner egentlig akvarie i stua selv. Men mannen min har nedlagt forbud mot akvarier i stua:
"Nå har du jaggu meg fått et helt rom til de derre akvariene dine, det får holde!" :p
Jepp, Mona, det er det.

Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare dette, men.. jeg prøver :p

Stua er avlang og ganske stor. På venstre side har jeg spisestuen, som er trefarget og svart. Der står også reolen med de seks 54-literne i svart porsareol. Så den delen av stua er liksom min "trehvitt og svart" avdeling.

På høyre side er sofaen og TV. Der er det nå store forandringer på gang. Dybdeveggen er brøstet, med panel øverst og malte plater nederst. Disse platene har jeg nå malt i fargen "caffe latte"; lys beige. TV-benken skal stå på denne veggen, og er malt i samme farge. Sofaen jeg har kjøpt er mørk brun skinnsofa (jeg bare elsker beige og brunt!).

Det som slo meg når vi dro møbler frem og tilbake i dag, er at jeg får en 170 cm med vegg uten noen ting på! Slikt går jo ikke an, hehe.

Tanken er altså å kjøpe to MDF-plater, og få butikken til å kutte seks stykk 2" 4" i riktig lengde. Disse blir beina på det nye akvariebordet. Jeg maler hele greia i caffe latte fargen, og lager et langt bord. MDF plate mot gulvet, og MDF-plate på toppen, med de 6 beina i mellom.

På topp-plata setter jeg akvariene. I det rommet som da blir under akvariene, kjøper jeg brune kurver, for da har jeg mye plass å putte diverse akvarie-småting. Ikke sikkert at det er nødvendig med den plata ned mot gulvet, men jeg innbiller meg at det blir litt stivere av det. Dessuten fordeler jeg vekten likt utover, istedet for å ha beina rett på parketten. Også slipper jeg å ha kurvene rett på gulvet også.

Jeg må nok frem med fotoapparatet når dette begynner å ta form

Hadde jeg hatt eget akvarierom, hadde nok ikke jeg kunnet ha noen akvarier på stua heller
mona o
Jeg savner egentlig akvarie i stua selv. Men mannen min har nedlagt forbud mot akvarier i stua: "Nå har du jaggu meg fått et helt rom til de derre akvariene dine, det får holde!" :p

Hehe.. Løses greit med et diiigert innebygd et;=)
Da har jeg delvis ombestemt meg, og har sendt forespørsel på pris på porsastativ. Tror kanskje det blir like fint å sette de to 110-literne på et stativ i svart porsa egentlig. Dessuten slipper jeg å bekymre meg for vatring, de skrubeina er jo bare sååå enkle

Men, det kommer an på pris, pengene har et ulekkert antall bein å gå på her i huset om dagen, så det er ikke rom for de helt store utskeielsene på akvariesiden akkurat nå.

Jeg sliter fortsatt med adolfoiyngelen, og er redd jeg kommer til å miste de om de ikke snart skjønner at mikroorm er mat...
Åhhh, da har jeg bestilt reol (eller, rettere sagt: stativ) til de to 110-literne. Dahls hadde på lager og kan sende i posten, så da går det kjapt. Og jeg husket å si fra at det er svart jeg skal ha.

Dette tror jeg blir skikkelig bra altså! Tror faktisk jeg skal spare litt fremover og se om jeg kan bytte ut lystoppene med bedre lys etter hvert også. Disse akvariene blir så sentralt plassert rett ved TVen, at jeg tror jeg kunne tenke meg to veldig pene akvarier der etter hvert.

To adolfoiyngel har falt fra Ser forresten nye egg på glasset i dag, så når de først har kommet i gang, kommer det visst egg ganske ofte. Håper de får opp befruktningsraten sin etter hvert også.

Vurderer faktisk å slippe adolfoiynglene oppi 20 literen hvor jeg har aspidorasene, og bare håpe at de klarer seg. Det er en pine å se de ligge i den isboksen uten å spise. Men jeg vet ikke om aspidorasene kan komme til å spise adolfoiene...
Da jeg kjøpte mine C. adolfoi (vf) og de la egg for første gang, måtte jeg stupe ut i det og gjøre research på oppdrett av arten. Scannet nettet etter info og søkte på "breeding Corydoras adolfoi". Flere steder fant jeg noe spesielt nevnt; det kan virke som om C. adolfoi yngel kan ha problemer med å spise i starten hvis det ikke er andre (eldre, eller andre arter) yngel der som kan "vise dem" hvordan det skal gjøres.

Veldig pussig. Men mine har alltid tatt levende, nyklekt artemia, så det har gått bra likevel. Men kanskje det er noe i det jeg leste den gangen, at C. adolfoi yngel har litt trøbbel med å komme i gang og spise? Det er jo en ganske vanlig art etterhvert, og de er ikke så vriene å få i lek... men likevel er det forbløffende få privat-oppdrettsfisk å se på markedet. Synes du ikke? Kanskje det kommer av at mange opplever problemer med å få yngelen til å spise, og derfor vokser det ikke opp så mange?

Å herregud! Tusen takk, Mona - jeg er en idiot! Jeg har jo lest om dette!

Det står på CW... at adolfoi nærmest må svømme i mat for å skjønne at det er mat. Så tett at de nærmest puster det inn. At jeg ikke har tenkt på det, det er jo lenge siden jeg leste det (før jeg fikk adolfoi selv, jeg har jo ønsket meg arten i mye over et år!)

Jeg har matet så forsiktig så forsiktig, siden de er så få og jeg ikke vil ødelegge vannkvaliteten. Kanskje jeg ikke burde vært så forsiktig...

Skal prøve å gi de mer mat nå, og se om jeg kan få de til å nærmest "svømme i mat" og se om det går bedre.

Det er forresten bare 3 stykk nå, siden de to nyeste eggene ikke klekket av en eller annen grunn (de så befruktet ut). Så kanskje jeg skulle slippe de nedi med aspidorasene og håpe på det beste. Artemiaklekking for 3 yngel er liksom... blæh.

Så kan jeg heller se om de skviser ut en del egg igjen (mygglarver og gode, kjølige vannbytter burde jo gi de en romantisk ramme :p), og prøve igjen da. Jeg burde sikkert sette opp et artemiaklekkeri igjen og se om det er noe futt i eggene jeg har her. At jeg ikke kunne stappe de i fryseren...!
Vel, jeg er fortsatt ikke overbevist om at de faktisk spiser... men, jeg får bare gi de en dose mikroorm to ganger om dagen, pluss det obligatoriske vannbyttet med skrubbing av isboksen og se hva som skjer.

I dag har jeg forresten fått tatt en skikkelig titt på de to C140 ungfiskene. Som de har vokst! De har danset rundt ved frontglasset store deler av i kveld og de har blitt så digre! De er allerede større enn atropersonatusene som går i samme kar, selv om atroene er 2,5 måneder eldre! Helt tydelig at disse skal bli langt større som voksne også, ja

Også har jeg renset filteret hos atro-ungfisken. Grøss og gru. Dette er et utvendig filter, proppfullt av efhisubstrat pro, så filtreringen er det ingenting i veien med. Men - karet er veldig befolket, så plutselig innså jeg at jeg ikke har åpnet filteret siden januar. Ikke noen big deal for et utvendig filter sånn i vanlig sammenheng, men dette er tross alt et oppvekstkar; tett befolket og hard fôring. Det var jammen meg mye gørr inni der ja! Men samtidig ble ikke gjennomstrømningen så innmari mye bedre, så det er helt utrolig hva disse utvendige klarer å håndtere over tid
Da er jeg vel hjemme!

I dag har jeg hatt en kosedag, og kjørte ned til Mona O en tur. Turen var ganske varm - men verdt det.

Det var jo endelig sol i dag, så vi fikk slått ihjel en god stund på terassen med skravling om det meste. Selvsagt ble det en lang titt på akvarierommet, selv om det faktisk var vannbytteutstyr som fanget interessen i dag. Herlighet så tungvint jeg gjør det, med å drasse disse bøttene opp og ned 80 ganger i uka :p

Og ikke minst ble det med 10 skjønne grønne hjem i dag. Jeg er akkurat innenfor døra, så nå skal de akklimatiseres nøye, før den enslige green laseren jeg har endelig skal få møte sine nye venner. Jeg håper hun blir fornøyd med selskap
Takk for et utrolig hyggelig besøk
Fikk du sms'en min på veien hjem? Vi glemte jo å kontrollmåle det stativet, men jeg er så godt som sikker på at det var de målene jeg sa

Nå regner jeg med at din enslige Green Laser hunn blir kjempefornøyd med selskapet Husk veddemålet vårt!
Takk det samme Mona! Det var kjempekoselig!!

Nå er gullungene sluppet ut. Skal si det ble liv! Fryktelig vanskelig å ta bilder i kveld, gjenskinn over alt, også glemte jeg å tørke av glasset etter jeg slapp dem ut, så det var masse vanndråper.

Skal si det ble liv!! 11 ville green laser gikk bananas, og aspidorasene kunne jo ikke være dårligere de heller, så de slang seg med i gledesdansen. Skikkelige linselus kaller jeg slikt

Her kommer de 6 minst dårlige bildene :p

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Den mørke er en Aspidoras som har vokst opp i karet av seg selv. Den er MYE mørkere enn foreldrene.

PS! Mona - stativet var 80 x 35, så det var en innertier. Tusen tusen takk!!

Og jepp, jeg skal huske veddemålet.

Lek i oktober: Mona vinner
Lek i november: Elin vinner

Her er det bare å kjøre på med mygglarver og passe kjølig vann :p
3 bilder til.

Det er altså slik liv i karet nå, kunne ønske lyset ikke gikk av snart Det er herlig å se på. Aspidorasene skal jeg omplassere til et annet kar etterhvert. Slike vakre skapninger fortjener sitt eget kar

Denne kom seilende i retning vennene sine...
[External Image]

Og tok like gjerne en hvil på et planteblad. Det er slitsomt å bli hedmarking!
[External Image]

Vakre barter!
[External Image]
Tok et par bilder av Smil mens jeg akklimatiserte green laserne.

Her er hans blide oppsyn...

[External Image]

Stolt kar
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap