Leifs verden, del 2 (side 131)

Janne
Har du forresten linker til diskusjoner angående eventuell hybridisering på denne arten?

Skal se hva jeg finner sånn kjapt nå. Finner jeg igjen noe, legger jeg ut lenke til innlegg her i tråden, Janne
Janne

Apisto kongen over alle apistokonger har i denne trådens innlegg nr 2 et klart svar:

Jeg fant en øl jeg, og gikk rett på dette innlegget. Det hjalp med .. .
Takk, Leif. Her skal det leses nøye. Håper øllen smaker
Janne
Takk, Leif. Her skal det leses nøye. Håper øllen smaker ;)

Hadde en Lundetangen boks igjen (vi på Aass tapper den) Går ca en 6 pack i mnd her, så er ikke akkurat noen dranker.... Men den siste i skapet smakte

Ellers kan du søke på viejita og se hva du får opp av innlegg i forumene
Hei i natten! Fikk du e-post fra meg?
Yngelen lever i beste velgående, det ser ut for at dette kan gå veien
Nina3
Hei i natten! Fikk du e-post fra meg? Yngelen lever i beste velgående, det ser ut for at dette kan gå veien :)

Ja fikk mailen med adressen din. Sender på mandag. Reiste 7 i dag tidlig og var ikke hjemme før ved 20 tiden i kveld, så rakk det ikke i dag desverre. Cory yngler er som regel greie å få til, så det går nok bra skal du se Nina, Fotsett å kos deg i natten, vennen
Var du på auksjonen i Oslo Loffa?
Jotakk, jeg koser meg med AF som du ser. Litt kjedelig når karene er mørklagte.., gleder meg alltid til lysene tennes på formiddagen

Ha ei god natt, Loffa!
Cathy
Var du på auksjonen i Oslo Loffa?

Nope. Har vært i Seljord på hytta til gamlingene å lagt nytt gulv, tak og panelert veggene på dassen der oppe. Er jo flere timer tur retur bare i kjøring, men nå slipper jeg å kjøre da... Ble hentet 5 på 7 og ikke hjemme før ved 8 tiden i kveld. Pleier ikke være å auksjon i Oslo, da jeg synes det er kunstig høye priser der.... Iallefall av referat fra dem som har vært der
Ja, heldige er dere som i det hele tatt kan gå auksjon! Her i Bodø er miljøet så tregt som sirup. Jeg tok initiativ til å starte akvarieklubb, mange vil være med, men ingen vil være med å starte opp Det kan jeg ikke gjøre alene.
Det vi prøver på nå, 5-6 stk., er å ha ei "fiskeforening" hjemme hos hverandre.. litt bedre enn ingenting.
Nina3
Ja, heldige er dere som i det hele tatt kan gå auksjon! Her i Bodø er miljøet så tregt som sirup. Jeg tok initiativ til å starte akvarieklubb, mange vil være med, men ingen vil være med å starte opp :( Det kan jeg ikke gjøre alene. Det vi prøver på nå, 5-6 stk., er å ha ei "fiskeforening" hjemme hos hverandre.. litt bedre enn ingenting.

Fiskeforening eller fiske møter er sosialt og hyggelig. Å starte å drive en akvarieklubb er mye arbeid og en trenger mer enn en ildsjel for å drive det. Vet hvor mye folka i hoved styret jobber da jeg har vært med i styret i klubben selv. Akkurat nå er jeg små lei alt, trøtt og sliten. Så nå skal lille Leifegutt kramme til sengs, for å få sin skjønnhets søvn.

Tror ikke det hjelper på skjønnheten, men godt blir det. Er sikkert tilbake her om noen timer igjen. NATTI
Sendte samboen med liste da jeg ikke kom meg dit.. men han kjøpte selvfølgelig alt annet enn hva jeg satte på lista (planter og sånn) Men jeg kan ikke akkurat si det var noe dyrt, heller det motsatte. Fikk iallefall rili reker, 2 L-129, 2 store poser planter, skiferhuler.
Men så stakk han på TAM alna og kjøpte de fiskene jeg skulle hatt der istedenfor :P
Hunn kampfisk og boraras til 19l.
Uansett så hadde han med referat hjem at han storkoste seg og ville gjerne dra igjen.

Men men får ha det tilgode
Nå skal jeg være flink pike og male videre. Ha en fin søndag
Litt dårlig med oppdateringer, men skal prøve å ta igjen noe av det med ord og bilder. Ene hongsloi hua har strødd egg oppetter bakvindu og den andre hongsloi hua har egg i hula si. Føler det er vanskelig å få flyttet dette karet da det enten er egg eller yngel i karet. Skal inn en 128L her egentlig i reolen.

Trifasciata hua har mer enn nok med å holde den store ungeflokken sin samlet, men synes hun er flink med sitt første kull. Farge og form på mor er utrolig flott. Er stolt av henne. Bilde 1.

Bilde 2 viser agassizii hue nr 2 som også har nye yngler nå. Mao har begge kull med yngler.

Har sett leks tendenser i dag i flere kar etter vannbyttene i går. Selv i matses karet så jeg hua i hula og hannen på utsiden riste og slå med halen. Tenker det paret går seg til etter hvert, selv om det er ei dame som virkelig vet hva hun vil og antar hun får det slik.... Den dagen det ligger egg i en av hulene i karet der, er det noe jeg vil se på som en gevinst for tålmodighet. Må vel innrømme at jeg er veldig opphengt i dette paret da dette er en apisto det ikke finnes veldig mange av. Følger dem nøye og er vel det karet jeg ser mest til.

Avslutter dette innlegget med et bilde av nijsseni ynglene som begynner å vokse greit, etter å ha vært igjennom en treg start som kjennetegner nijsseni. Disse nijsseni ynglene er faktisk en av de artene jeg snarest plukker ut kjønns id på. Hannenes blå farge kommer ette veldig kort tid, samt at huenes sorte magemerke også ses tidlig.

Fortsettelse i neste innlegg

Starter dette innlegget med et bilde fra karet med xingu. Her er det allerede huer som viser seg i leks drakt og gjør dette spennende. De fikk 128L som allerede er satt inn i venstre del av reolen, hvor det er bygget om.

Viejita ynglene som klekket et par dager etter at Janne kjøpte trioen i Drammen, har nå begynt så vidt å finne veien ut av hula. Har de siste dagene fått for inn i hula med sprøyte. Blandet avskallet artemia egg med vann, sugd det inn i sprøte og splæsj inn i hula. Ser ut til å ha funket hele opplegget jeg gjorde i dette tilfellet. Var jo ikke meningen at disse skulle legge egg da, bare et par dager før de skulle ut av hus. Jaja, men det ser ut til å gå bra da.

Bilde 2 er av den største bitaeniataen. han har vokst fort seneste tiden og er snart som sin far. Her er det også flere huer som har vist seg i leks drakt, veldig spennende.

Pantalone karet har mistet sine 5 yngler, men nye yngler er klekket i ei hule midt i karet. Har derfor ikke store trua på at disse vil klare seg om dem ikke søker ly som sist. Ved neste anledning og egg tenker jeg å ta ut hua med hula til et kar jeg skal ha klart med torvfiltrert vann. PH vil da komme ned i 4, og uten andre til å kunne være en trussel, tror jeg det vil gå bedre. Det virker som om når det ser ut til å gå bra med yngler, går hua i lek med en av hannene og glemmer sine søte små, og de blir lette ofre. Ynglene denne gangen ble ca 6-7 uker. Veldig nært antall uker for å registrere oppdrett. Så jeg utbryter kun; Svarte i dette tilfellet

Bilde 3 viser matses paret i en av sine berømte kamp stillinger. Kan ikke huske å ha hatt et apistogramma par med slike humør svingninger. Er omtrent som damene under deres "periode". Vi mannfolk kjenner til hvordan det kan være til tider....

Tror jeg har fått med med det vesentlige da. NEI, panduroparet har jo nye egg =)

Dette er tredje eggleggingen til dette paret og jeg har store forhåpninger denne gangen. Fra første til andre egglegging var det stor fremgang, er det samme fremgangen denne gangen, vil jeg se yngler på tur med panduro mor. Dette hadde vært meeeeget hyggelig. Da har jeg vel fått med meg alt!!!

I dag tidlig fant jeg den ene agassizii hua ute med ynglene sine etter bare to dager, bilde 1 og skjønte ikke et døyt. Jo da apistoer kan en gang i blant flytte yngler ut av hula og ut i karet, selv om de ligger utrygt til. Men i kveld hadde hun flyttet dem tilbake. Bilde 2.

Ellers blomstrer det av gule huer i xingu karet, bilde 3. Har ennå ikke funnet ut hvor store disse blir, men ettersom de har et kinesisk klingende navn, kanskje de ikke blir så store, hehe. Hongsloi eggene som var slengt oppetter veggen er klekket i dag, med stort frafall. Er nok ikke mer enn 10 yngler i gropa der. Ellers er det ikke nye egg eller yngler i dag.

Har ellers endelig fått koplet yngel karene til en tidsbryter hva angår lys. Det var på høy tid. Måtte bare finne tids uret først.....
Så spennende Loffa Masse masse babiser
Ja det popper opp noe her stort sett hele tiden Cathy, men ettersom det er en del ungfisk her, må de få tiden på seg til å klare dette alene. Det skal ikke være nødvendig å ta ut hannene for å få frem yngler. Det beste er å la ting gå sin gang, selv om en så gjerne vil ha frem nye avkom.

En ser unge huer legger egg og som flere ganger spiser egne egg eller at hannen forsyner seg av nyklekkede yngler, men slik er verden. Selv for meg er dette til tider vanskelig å innse.

Panduro hua er nå med egg for 3. gang og har et håp om å klare det denne gangen, mens trifasciata paret har yngler for første gang og ser ut til å klare det veldig bra. Det varierer fra par til par og art til art. Pantalonene er fortsatt et eksperiment jeg ikke helt har knekt koden på. Har hatt yngler der noen ganger, sist ble disse 6-7 uker. De som er der nå er vel ca 1 uke- Disse legger veldig få egg og er og blir vanskelige å drette, men jeg gir meg ikke. I NAF registerene er disse ikke tidligere drettet av NAF medlemmer.

Tom C har vel fått frem noen av disse, men registrer ikke sine oppdrett i NAF. PH i dette karet ligger på ca 4, men etter info fra Tom C burde det vært nede i 3,5 i pH. men jeg er jo godt i gang ettersom 6-7 uker ikke er langt fra å kunne reg oppdrett på disse. Har forøvrig 2 hanner og 3 huer i en 222 liters kar.

Jeg er vel kanskje ikke kjent for å være tålmodig, men har et håp om å høste noen yngler neste år via tålmodigheten jeg ikke egentlig har. I de tre yngelkarene i yngel reolen går det nijsseni, viejita og hongsloi. Etterhvert som par og grupper får det til her, vil nok behovet for yngelkar øke.

I et par av gruppene jeg har må jeg kanskje etterhvert tynne ut litt når jeg får bedre oversikt over hanner og huer. Ikke det at jeg har lyst til å bli av med så sjeldne apistoer, men når en får yngler er det ikke alltid at en klarer skille på kjønn veldig tidlig. Noen ser en det veldig enkelt tidlig på, andre ser en det ikke før de nesten er kjønnsmodne.

En titt i ynge karet med nijsseni i går kveld sa meg det at det er et stort overtall av huer. Når jeg samtidig tittet i hongsloi yngel karet måtte jeg le når jeg så forskjell på størrelsene på ynglene. De vokser veldig ujevnt. Det er 1-3 i forskjell.
Desverre fant jeg min Apistogramma trifasciata hann død i karet i går. Han hadde et sår lignende merke på den ene siden. Om han har sittet fast i noe eller kanskje vært for nærgående til hua med yngler, eller om det er noe annet vet jeg ikke.

Han etterlater seg kone og etterkommere

Måtte du hvile i fred, skjønne engel
Auda, så leit det var.
Tusen takk for pakken, det var utrolig snilt av deg.
Ha ei riktig god helg!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap