- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 132)
Tropheus Bilder (side 132)
Kristian Hennig2. Søk på breeding tropheus på youtube;) Mvh, Kristian
Just presis! Nå har jeg sett video, og akkurat slik har alfahannen holdt på med ei spesiell hunn i et par dager. I dag gjorde de det også, + at han drev på med ei anna hunn også i dag. eneste forskjell er at på video så ser jeg tydelig at eggleggingsrøret til hunnen stikker ut, det har jeg ikke klart å se på mine hunner.
Jeg tenkte kanskje at de sjekker hverandre, at de utsondrer et slags sekret som de bytter om å lukte på, men de tørrtrener kanskje? Hvis det ikke hadde vært for det eggleggingsrøret som stakk så synlig ut på videoen, så hadde jeg faktisk nå - etter å ha sett hvordan de lekte, trodd at jeg har fått minst to tyggende hunner.
Men oppførselen er helt lik, det må da være et godt tegn? *håpe - håpe*
Postet 14.01.09 kl 14:46
Postet 14.01.09 kl 14:47
Postet 14.01.09 kl 16:21
Endret: 14.01.09 kl 16:30
Det kan se ut som lek vist den ene hannfisken underkaster seg alfa fisken din. våre livua leker i flere timer før det blir noen ting. mens moliroene der holder de på i en times tid. når du først ser lek så ser du det liksom det er ikke bare riste så stikker de men de bytter på å riste hele tiden, liksom i en ring, og du kan se egget vist du er heldig.
Postet 14.01.09 kl 16:26
Det er ikke to hanner, det er garantert. Den ene legger seg på siden og rister imens den andre er med munnen mot kjønnsåpningen, etter en liten stund så bytter de og gjør det samme, og så bytter de igjen, slik holder de på. Det varer bare i underkant av 1 minutt. Jeg vet ikke hva det er - men to hanner er det ikke, det vet jeg
Postet 14.01.09 kl 16:33
Postet 14.01.09 kl 16:35
Endret: 14.01.09 kl 16:36
Postet 14.01.09 kl 16:57
Postet 14.01.09 kl 21:31
Reptilfrelstok. ikke så gal pris for så flott fisk. planlegger å gjøre om 540 min til ett troffe kar, men valg av art er ikke lett. så utrolig mange fine å velge i. vurderer 2 grupper, men jeg tror nok det heller ender med 1 større gruppe. hvor stor gruppe kan jeg ha i en 540? (tenker da på voksne fisk).
Skal du ha akvariet i en stue eller et sted fiskene skal syntes litt på avstand,
ville jeg valgt en blackvariant.
Hva med 30 slike??
Postet 15.01.09 kl 01:23
Postet 15.01.09 kl 01:26
Endret: 15.01.09 kl 01:27
Postet 15.01.09 kl 01:31
en ting jeg har lurt på er: har dere maller og corydoras sammen med troffene deres?
jeg har endel (40-50stk) corydoras aeneus gold stripe som jeg egentlig kunne tenkt meg å beholde.
ang ph så tror jeg det skal gå bra da de grenser til troffenes krav, samme med temp. men gh er en annen sak. noen som har noen formening om dette? evt annbefalinger på nyttedyr jeg kan ha sammen med de?
jeg har endel (40-50stk) corydoras aeneus gold stripe som jeg egentlig kunne tenkt meg å beholde.
ang ph så tror jeg det skal gå bra da de grenser til troffenes krav, samme med temp. men gh er en annen sak. noen som har noen formening om dette? evt annbefalinger på nyttedyr jeg kan ha sammen med de?
Postet 15.01.09 kl 01:45
Jeg har mine troffer i stua og de er røde. Jeg prøvde meg på black pemba i våres men de var jeg ikke helt fornøyd med, derfor solgte jeg de billig til badat. De hadde jeg også i stua, og akvariet de gikk i var plassert på samme sted som 450 literen står nå.
Det at jeg ikke var fornøyd med black pemba er ene og alene min personlige smak, jeg hadde så innmari lyst på tropheus og det som var tilgjengelig i mitt område og min prisklasse der og da var black pemba. Jeg hadde et tomt innkjørt kar stående. Drømmen var jo røde, jeg hadde for lengs forelsket meg i vibsi sine røde og lagt det karet i favorittlista mi og kikket titt og ofte på de og drømte meg vekk...
Det er bare en ting jeg er misfornøyd med nå, og det er den mørke bakgrunnen min. Hadde den vært lys grå så ville nok (tror jeg) fiskene synes bedre. Og kanskje lysere sand, den som badat skaffer. Jeg har godstolen rett ved siden av akvariet og når jeg sitter der så vises de jo veldig godt og jeg elsker å sitte å se på de, men jeg tror kontrasten hadde vært penere med en lysere bakgrunn. Men pr. i dag så er det jo den bakgrunnen jeg har og det er jo ikke så lett å skifte. Det er en innvendig juwel rock bakgrunn som er silikonert fast.
Jeg har vært ute og plukket de mest nydelige steinene og planen er etterhvert å ommøblere i tropheus karet. Men det blir ikke med det første. Jeg skal la gruppen få sette seg skikkelig først.
Min personlige mening er at når en først skal skaffe seg tropheus og betale så pass mye penger for en gruppe, så må en velge en variant som en selv liker veldig godt og synes er pen, ikke høre på hva andre mener. I hverfall bare lytte med det ene øret. Det er ikke så veldig moro å sitte å være mellomfornøyd eller misfornøyd slik jeg var med pemba. Men smaken er som baken.....
Det at jeg ikke var fornøyd med black pemba er ene og alene min personlige smak, jeg hadde så innmari lyst på tropheus og det som var tilgjengelig i mitt område og min prisklasse der og da var black pemba. Jeg hadde et tomt innkjørt kar stående. Drømmen var jo røde, jeg hadde for lengs forelsket meg i vibsi sine røde og lagt det karet i favorittlista mi og kikket titt og ofte på de og drømte meg vekk...
Det er bare en ting jeg er misfornøyd med nå, og det er den mørke bakgrunnen min. Hadde den vært lys grå så ville nok (tror jeg) fiskene synes bedre. Og kanskje lysere sand, den som badat skaffer. Jeg har godstolen rett ved siden av akvariet og når jeg sitter der så vises de jo veldig godt og jeg elsker å sitte å se på de, men jeg tror kontrasten hadde vært penere med en lysere bakgrunn. Men pr. i dag så er det jo den bakgrunnen jeg har og det er jo ikke så lett å skifte. Det er en innvendig juwel rock bakgrunn som er silikonert fast.
Jeg har vært ute og plukket de mest nydelige steinene og planen er etterhvert å ommøblere i tropheus karet. Men det blir ikke med det første. Jeg skal la gruppen få sette seg skikkelig først.
Min personlige mening er at når en først skal skaffe seg tropheus og betale så pass mye penger for en gruppe, så må en velge en variant som en selv liker veldig godt og synes er pen, ikke høre på hva andre mener. I hverfall bare lytte med det ene øret. Det er ikke så veldig moro å sitte å være mellomfornøyd eller misfornøyd slik jeg var med pemba. Men smaken er som baken.....
Postet 15.01.09 kl 08:53
Postet 15.01.09 kl 19:51
Postet 15.01.09 kl 20:32
Vannverdiene i Tanganyika sjøen er vel såpass forskjellig fra SA at det er vel ikke noen SA maller som jeg umiddelbart tenker passer sammen med Tropheus. Tropheus tar det meste av alger selv, og det er faktisk en fordel at du har en del alger i akvariet. Tropheus bruker stort sett hele akvariet, men beiter vel i utgangspunktet mest på alger og de organismer som finnes i denne algematten. Der med tar de også det foret som faller på bunnen.
Jeg ville nok heller ha satset på hesteneser el som tankkammerat til Tropheus.
PS. Har kanskje en gruppe med Pemba som trenger nye eiere, eller et 50 talls yngel i Tromsø.
Jeg ville nok heller ha satset på hesteneser el som tankkammerat til Tropheus.
PS. Har kanskje en gruppe med Pemba som trenger nye eiere, eller et 50 talls yngel i Tromsø.
Postet 15.01.09 kl 20:35
Postet 15.01.09 kl 20:36
Postet 15.01.09 kl 20:41
tropheuser siler sanden hele tiden etter jakt på mat og alger, de vender sanden slipper de over stein osv, de gresser stortsett alt av alger. i et tropeus kar trenger du rett og slett ikke noen nytte dyr. hesteneser de gresser enda mere vist du vil ha de med, de er tropheus venn nr 1, det er fisk me sjel i, du kan virkelig studere disse og du ser de har virkelig sjel.
Postet 15.01.09 kl 23:17
Postet 15.01.09 kl 23:29