Tropheus Bilder (side 132)

Kristian Hennig
2. Søk på breeding tropheus på youtube;) Mvh, Kristian

Just presis! Nå har jeg sett video, og akkurat slik har alfahannen holdt på med ei spesiell hunn i et par dager. I dag gjorde de det også, + at han drev på med ei anna hunn også i dag. eneste forskjell er at på video så ser jeg tydelig at eggleggingsrøret til hunnen stikker ut, det har jeg ikke klart å se på mine hunner.

Jeg tenkte kanskje at de sjekker hverandre, at de utsondrer et slags sekret som de bytter om å lukte på, men de tørrtrener kanskje? Hvis det ikke hadde vært for det eggleggingsrøret som stakk så synlig ut på videoen, så hadde jeg faktisk nå - etter å ha sett hvordan de lekte, trodd at jeg har fått minst to tyggende hunner.

Men oppførselen er helt lik, det må da være et godt tegn? *håpe - håpe*
alt flakfor kan du knuse mellom fingere så blir de små nok til ynglene, vi har de i nett de 3 første ukene så vi vet de spiser osv.
Vi ser sjelden røre deres nede. men vi kan se det like etter de er ferdig lekt. eller at hu er litt opphovnet. du ser uansett det på munnene til hu fisken det er umulig og ikke se det.

Det kan se ut som lek vist den ene hannfisken underkaster seg alfa fisken din. våre livua leker i flere timer før det blir noen ting. mens moliroene der holder de på i en times tid. når du først ser lek så ser du det liksom det er ikke bare riste så stikker de men de bytter på å riste hele tiden, liksom i en ring, og du kan se egget vist du er heldig.
Det er ikke to hanner, det er garantert. Den ene legger seg på siden og rister imens den andre er med munnen mot kjønnsåpningen, etter en liten stund så bytter de og gjør det samme, og så bytter de igjen, slik holder de på. Det varer bare i underkant av 1 minutt. Jeg vet ikke hva det er - men to hanner er det ikke, det vet jeg
Har de lekt vil de se slik ut
det øverste bilde er en livu på 5 uken, vi fikk 5 yngler fra denne
her var det mye grise preik no ja hehe
det kan være en begynelse på lek, men slik er det hele tiden i karet vårt, spes etter vannbytter osv, egentlig hele tiden. holder på litt så stikker de til vert sitt. men det kommer skal du se,.
Reptilfrelst
ok. ikke så gal pris for så flott fisk. planlegger å gjøre om 540 min til ett troffe kar, men valg av art er ikke lett. så utrolig mange fine å velge i. vurderer 2 grupper, men jeg tror nok det heller ender med 1 større gruppe. hvor stor gruppe kan jeg ha i en 540? (tenker da på voksne fisk).

Skal du ha akvariet i en stue eller et sted fiskene skal syntes litt på avstand,
ville jeg valgt en blackvariant.

Hva med 30 slike??
helt enig Roger! Noen fisker med gode fargekontraster. Feks Ikola Eller pemba eller Kiriza.
Når jeg får med musanga så skal disse på stuen! Uansett om Erik vil eller ikke :P
Låner bare hans profil akkurat nå jeg
må vel si meg enig der ja. står så langt mellom pemba og ikola.
tenkte 30-35stk. dette blir stående i stua, rett ved sofaen, så det må være en art som "lyser opp" litt. har veldig sansen for ikola, men liker jo også det røde i pemba. synd man ikke kan ha disse sammen.
en ting jeg har lurt på er: har dere maller og corydoras sammen med troffene deres?
jeg har endel (40-50stk) corydoras aeneus gold stripe som jeg egentlig kunne tenkt meg å beholde.
ang ph så tror jeg det skal gå bra da de grenser til troffenes krav, samme med temp. men gh er en annen sak. noen som har noen formening om dette? evt annbefalinger på nyttedyr jeg kan ha sammen med de?
Jeg har mine troffer i stua og de er røde. Jeg prøvde meg på black pemba i våres men de var jeg ikke helt fornøyd med, derfor solgte jeg de billig til badat. De hadde jeg også i stua, og akvariet de gikk i var plassert på samme sted som 450 literen står nå.

Det at jeg ikke var fornøyd med black pemba er ene og alene min personlige smak, jeg hadde så innmari lyst på tropheus og det som var tilgjengelig i mitt område og min prisklasse der og da var black pemba. Jeg hadde et tomt innkjørt kar stående. Drømmen var jo røde, jeg hadde for lengs forelsket meg i vibsi sine røde og lagt det karet i favorittlista mi og kikket titt og ofte på de og drømte meg vekk...

Det er bare en ting jeg er misfornøyd med nå, og det er den mørke bakgrunnen min. Hadde den vært lys grå så ville nok (tror jeg) fiskene synes bedre. Og kanskje lysere sand, den som badat skaffer. Jeg har godstolen rett ved siden av akvariet og når jeg sitter der så vises de jo veldig godt og jeg elsker å sitte å se på de, men jeg tror kontrasten hadde vært penere med en lysere bakgrunn. Men pr. i dag så er det jo den bakgrunnen jeg har og det er jo ikke så lett å skifte. Det er en innvendig juwel rock bakgrunn som er silikonert fast.

Jeg har vært ute og plukket de mest nydelige steinene og planen er etterhvert å ommøblere i tropheus karet. Men det blir ikke med det første. Jeg skal la gruppen få sette seg skikkelig først.

Min personlige mening er at når en først skal skaffe seg tropheus og betale så pass mye penger for en gruppe, så må en velge en variant som en selv liker veldig godt og synes er pen, ikke høre på hva andre mener. I hverfall bare lytte med det ene øret. Det er ikke så veldig moro å sitte å være mellomfornøyd eller misfornøyd slik jeg var med pemba. Men smaken er som baken.....
må nok bruke litt mer tid og lesing på nett før valg av art blir avgjort.
blir vel snart tømming av kar og full omgjøring så det er klart for nye fisk til påske.
ingen som har råd/erfaringer ang nyttedyr? tenkte da spes på c.aeneus og troffer sammen.
vi har ancistuser i karene våre det går fint men disse andre greiene vet jeg ikke noe om
Vannverdiene i Tanganyika sjøen er vel såpass forskjellig fra SA at det er vel ikke noen SA maller som jeg umiddelbart tenker passer sammen med Tropheus. Tropheus tar det meste av alger selv, og det er faktisk en fordel at du har en del alger i akvariet. Tropheus bruker stort sett hele akvariet, men beiter vel i utgangspunktet mest på alger og de organismer som finnes i denne algematten. Der med tar de også det foret som faller på bunnen.

Jeg ville nok heller ha satset på hesteneser el som tankkammerat til Tropheus.
PS. Har kanskje en gruppe med Pemba som trenger nye eiere, eller et 50 talls yngel i Tromsø.
ok. takker for svar. må nok lete litt mer da, for noen "vanlig" ancistrus vil jeg ikke ha i dette karet.
tenkte bare det kunne være kjekt med corydoras for å renske opp litt på bunn.
går det ikke med aeneus så dropper jeg det. bare en tanke siden jeg allerede har 40-50stk.
da dropper jeg corydorasene. sender deg en mail ang gruppen nå jeg.
tropheuser siler sanden hele tiden etter jakt på mat og alger, de vender sanden slipper de over stein osv, de gresser stortsett alt av alger. i et tropeus kar trenger du rett og slett ikke noen nytte dyr. hesteneser de gresser enda mere vist du vil ha de med, de er tropheus venn nr 1, det er fisk me sjel i, du kan virkelig studere disse og du ser de har virkelig sjel.
takk for gode råd. da blir det enten kun troffer, eller muligens noen hesteneser i tillegg.
har hatt fisk i mange år og jobbet i dyrebutikk i flere år, men troffer har jeg aldri holdt så jeg føler liksom at man står på bar bakke igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap