Elins lille hjørne (side 132)

Matlysten har ikke blitt påvirket av at de har gjort Hedmarkinger av seg. akkurat nå går mygglarver ned på høykant

Knipset et par bilder i oppveksttanken min også. Litt vemodig i dag, da resten av weitzmaniene mine er i ferd med å bli solgt. Blir jammen rart å ikke ha noen små weitzmani her lengre *snuuuufs*

Prøvde et oversiktsbilde også, men masse gjenskinn og fiskene ble bare en merkelig grøt, så det funket ikke i kveld.

[External Image]

[External Image]
Blæh. Enda en adolfoi har falt fra i dag. Tok en risky beslutning, og flyttet de to siste inn i 20 literen med aspidoras. Flyttet over en dott med mose også, så har de en mulighet til å gjemme seg. Vet ikke om det går bra, men.. en isboks og masse jobb for to yngel... neeeei. Får heller bestille en ny ladning artemiaegg, og overtale de voksne til å skvise ut en skikkelig ladning befruktede egg etter hvert
Fant 8 egg som alle var gyldne og så fine ut hos adolfoiene. De virker jo å være godt i gang, det er jo nærmest noen få egg på glasset hver eneste dag!

Så - jeg bestemte jeg for å ta en sjanse. Jeg sjekket 20 literen med aspidoras, og kunne se begge adolfoiynglene der. Og ikke nok med det, men de var ute i det åpne sammen med aspidorasene! Så jeg har et lite håp om at dette kan fungere. Karet er godt innkjørt, det har en dott javamose og godt innkjørt blåsvamp de kan beite på. Det kan jo hende at det går greit. I tillegg kan jeg jo gi gjengen litt mikroorm en gang om dagen fremover.

Så, jeg bestemte meg for å putte de 8 eggene jeg plukket rett i javamosen hos aspidorasene, og håpe det beste.

Jeg holder på å tømme det ene oppvekstkaret nå, for å sette inn hjørnefilter. Jeg kommer til å kjøre det innvendige filteret samtidig i noen uker, så er jeg sikker på at ting ikke går dit høna sparker. Tanken var å flytte aspidorasene inn dit, og da kan jo adolfoiene være i 20 literen alene. Jeg HÅPER dette virker. En annen bonus er at det er langt mindre jobb med et innredet kar enn med en tom plastboks som må skrubbes hver dag.

Det er godt mulig jeg begynner å bli kresen, men etter noen hundre yngel, og ha hatt opp til 8 bokser som daglig må skrubbes og vaskes (MASSE jobb!!), så føler jeg faktisk at kullet må ha en viss størrelse før jeg orker jobben rett og slett.

Og siden andre får frem yngel i innredet kar - ja, da kan vel jeg klare det også. *krysser fingrene*
Har jeg fått en blanding? metaloxo?
Oi oi oi oi

Jeg tror jeg har fått en krysning av coryene mine

Jeg har nå metae og loxo i samme karet, en 110 liter. Det er 7 stykk av hver, og begge gruppene legger egg minst en gang i uka. Eneste problemet er at eggene fra loxoene aldri er befruktet, selv om de har klart det før (har en ungfisk som bevis).

Jeg ser enkelt forskjell på eggene, siden eggene fra metae er mye større enn eggene fra loxo.

Jeg har rundt 5 ungfisk nå, som har overlevd i karet med de voksne fra de var egg. I vår, når jeg tømte karet for å få tatt ut den fæle innvendige bakgrunnen, fanget jeg inn disse, også har de gått sammen med weitzmani ungfisken min. Tidligere denne uka flyttet jeg weitzmaniene inn i 110-literen med atro fordi karet deres skal få hjørnefilter. Metaene valgte jeg av en eller annen grunn å sette sammen med aspidorasene. Det skulle jo bare være midlertidig.

Ved fôring i dag får jeg tatt en skikkelig titt på en av dem, siden den lå ved frontglasset. Jeg tror da pinadø at jeg har fått en "Metaloxo"?!

Her er det jeg nå tror er mor:

[External Image]

Og her kan det jo fort være bilde av far:
[External Image]

Og her er ungfisken jeg plutselig fikk tatt en god titt på i dag. Sjekk stripa nedover midt på kroppen, og tegningene på halefinne.

Disse ER godt og vel gamle nok til å ha farget skikkelig ut, så er det sagt. Dette er ikke "yngeltegninger" - garantert!

[External Image]
Da er det bekreftet på CW... det ER en blanding.

Dette forandrer jo en hel del - ikke minst på hvordan jeg ser på det å ha to arter i samme akvarium. Glem hele greia med at "bare begge gruppene er store nok, og har begge kjønn representert"... Usj.

Heldigvis er hver eneste krysning her i karene mine, så de er heldigvis ikke spredd rundt omkring. Jeg må nå bare manne meg opp og avlive knøttene på en skikkelig måte. Blandingsfisk er jeg ikke for i det hele tatt. Gruppen med metae er bestemt å skulle selges, så da blir det ikke flere heller.
Metae og loxoene ligner i grunnen en del på hverandre, med en ganske lik svart stripe og maske. Det er mulig problemet ligger der?
Ja, de gjør kanskje det? Jeg synes ikke de ligner i det hele tatt :p Ser på flere meters avstand om det er metae eller loxo som stimer på glasset, liksom. Da bør jo fiskene selv vite forskjellen hehe

Mulig de er mer like enn det jeg har syntes... Uff, dumt er det uansett
Ojsann!
Huff... Dette var tragisk Kryssninger mellom arter hos Corydoras forkommer heldigvis sjeldent så det er ikke ofte man ser eller hører om hybrider. Men her fikk vi altså (levende) bevis på at det plutselig kan skje selv om det ikke var i et "høy risiko kar"

Hvor mange hybrider har du?

Det er sant at risikoen øker jo færre man har av hver art av Corydorasene i et mikset kar, men her burde de absolutt hatt riktig alternativ å velge. Og likevel skjedde det altså.

Misunner deg ikke den oppgaven du har foran deg nå med hybridene...
Kanskje mannen din kan hjelpe deg, så du slipper å se på? (det hadde nok jeg gjort)

Jeg vet, Mona Det var en skikkelig "wakeup-call" etter en lang natt (fikk jo ikke sove).

Irriterer meg egentlig veldig, for mer enn en gang har jeg tenkt i forbifarten at "jøss så mørke de er", men slått det fra meg. De er ganske skye, og siden de har gått i innredet kar hele tiden, har jeg ikke sett så nøye på de. Men i dag lå den så fint ved frontglasset at jeg nøt synet i noen sekunder før det gikk kaldt nedover ryggen på meg...

Det er vel 5 eller 6 stykker i karet med aspidoras, pluss at jeg har sett noe smått i karet med de voksne også. Dette karet skal jo tømmes og flyttes i løpet av noen dager, og da kommer jeg til å avlive de små jeg finner.

Kommer nok til å leie inn mannen min til å avlive, ja... Dette med avlivning er det desidert verste med denne hobbyen her, men innimellom så må det gjøres.

Jeg vet jo at de er friske og at det slik sett er ille, men.. med tanke på hvor lenge en cory kan leve, og hvor mange potensielle eiere en slik kan ha i løpet av livet... sjansen er bare ganske enkelt for stor for at de får sjansen til å formere seg videre. Jeg skulle gjerne vært så... "flink" (i mangel på et bedre ord), men jeg kan ikke garantere at jeg kommer til å ha disse i 40 år, liksom.

Skal jo flytte aspidorasene om et par dager uansett, så da skal jeg ta den tunge jobben da Blæh for noe skit.
Jeg gruer meg allerede til mandag... da forsvinner de siste 20 weitzmaniene ut av huset.

De har gledet meg stort i dag, men ungdommelig vrimling på glasset. De er så søte!! Kommer til å savne å ha små weitzmani i hus... lurer på om jeg må lokke foreldrene til en ny eggladning snart

Den bare MÅTTE passere en ripe i glasset akkurat når jeg knipset (ta lærdom av dette: unger og algeskraper med magnet går ikke bra overens...). Men, den er vakker uansett!

[External Image]
Jeg prøver liksom å benytte ferien min til fulle.. alt slikt "skulle ha gjort", som aldri blir gjort i ukedagene når jeg jobber.

En stund før jul (!) kjøpte jeg inn det første jeg trenger for å lage hjørnefilter i alle karene i reolen. Enda er det bare to kar som faktisk har det. :p

Så, en av ambisjonene (ved siden av å pusse opp stua og rommet til eldstejenta) i ferien, er å få inn hjørnefilter i resten av karene.

I dag tenkte jeg å ikke begynne med karene i reolen, men heller oppvekstkaret jeg har stående på soverommet. Jeg tenkte nemlig at jeg skulle prøve noe litt annet, og da er det greit å teste på et kar som ikke synes til daglig (ikke mange som slipper inn på soverommet mitt for å si det slik hehe).

Jeg har bare kjøpt svarte filtermatter til karene i reolen, så siden jeg nå plutselig skal ha hjørnefilter i oppvekstkaret, må jeg bruke blå filtermatte. Har en hel kvadratmeter med blå filtermatte i medium porestørrelse, og tykkelse 3 cm. Ser for meg at jeg kan bruke to matter utenpå hverandre, så får jeg en tykkelse på 6 cm.

En liten tur ned i kjelleren avslørte malingsspann som har stått igjen etter andre oppusiingsprosjekt. Deriblant et spann med himmelblå akrylmaling.

Så jeg tenkte - hvorfor ikke se hvordan det blir om jeg maler bakglasset lyseblått istedet for svart? Må jo prøve litt forskjellig :p

Som sagt så gjort, nå er første strøket tatt. Malingen ser mye mer blå ut på bildet enn det den egentlig er. Den er veldig lys blå, men fortsatt tydelig blå og ikke "hvit".

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Da er jeg tilbake til å se på maling og silikon tørke :p

Kan i hvert fall si at så langt, uten vann i karet, hater jeg ikke den lyseblå fargen... synes egentlig den ble pen. Men, om den er det i et oppsatt kar, med innredning og slikt gjenstår å se.

Det er sikkert en eller annen veldig god grunn til at det stort sett brukes svart bakgrunn, har vel noe med dybdeinntrykket å gjøre. Men, jeg ble nysgjerrig likevel, for ofte når jeg ser på nettsteder som AGA Aquascape konkurranse, så er det veldig ofte en lys bakgrunn, som noen ganger går over i lys blå. Lurer på om de bruker lys for å få den effekten, eller hva de egentlig gjør? Som f.eks dette karet her.

Uansett, det at de ofte bruker lys bakgrunn fikk meg til å lure på hvordan det blir med lys blå bakgrunn i et alminnelig kar, satt opp av en med ti antigrønne tommeltotter

En bildeserie nå som jeg er ferdig og venter på at silikon og maling skal tørke.

Nødvendig utstyr når en setter opp HMF hjørnefilter:
[External Image]

Hjørnelistene er silikonert, veggen malt
[External Image]

Klassisk håndverk av Elin. Ser ikke ut i måneskinn - men det funker.
[External Image]
Da er hjørnefilteret plassert Dette er egentlig sååå enkelt!

Utfordringen nå er at jeg plutselig bare har 7 glasslister liggende og ikke 8. Oppussingen på stua har tydeligvis gått hardt for seg, og en glasslist er borte. Jeg skal tromle sammen til leteaksjon senere i dag, hvis ikke må det siste karet vente til jeg får tak på en glasslist til.

Eheim compact 600 skal bak hjørnefilteret, og grønn slange fra eheim.

[External Image]

Hjørnefilteret er montert. Mattene er 3 cm tykkelse, så derfor har jeg to matter slik at det blir 6 cm. Latskap gjorde at jeg ikke gadd å dra slangen gjennom to matter, så den bakerste er litt lavere enn den ytterste. Nederst har jeg kuttet matten på tvers en 9 cm over bunnen, for da kan matta løftes ut uten at sanda blir med inn. Har jeg nevnt at jeg digger "Gjør det selv" artikklene? Stor takk til dere som lager slike, de er gull verdt for oss som mangler både håndlag og fantasi

[External Image]

Ta-Daaaah! Ferdig. Mangler bare vann, innredning og fisk. Her skal Aspidorasene mine bo til de er gamle nok til å forlate redet
Her kommer det vel tydeligere frem akkurat hvor lyseblå bakgrunnen er.

[External Image]
Ble jo riktig så bra dette.

-Tim
Takk for det, Tim Det gjenstår å se akkurat hvor bra, det ser jeg jo ikke før det blir vann og innredning i karet litt senere i kveld (herdetid er kjedelig å vente på).

Men, om jeg skulle hate den blå fargen er det ingen krise. Dette karet står på soverommet, ute av syne for alle andre enn meg og mannen min, med enkel innredning siden det er et oppvekstkar. Det var derfor dette karet var ypperlig å teste med, siden det ikke spiller noen rolle om jeg ikke liker det.

Jeg har svarte filtermatter (også medium porestørrelse) og svart akrylmaling klar til karene i reolen på stua, i tilfelle jeg absolutt ikke liker den blå bakgrunnen. De svarte mattene skal jeg bruke der uansett, siden den blå er litt vel skrikende - inntil den har blitt brunsvart uansett.
En fordel slik jeg ser det med å bruke blå filtermatte er at du lettere ser når det begynner å bli skittent. På en sort er det jo bare.....eh....sort.

-Tim
Merker det nok på gjennomstrømningen når det må renses. Regner med at det tar veldig lang tid. Det som sikkert må gjøres oftest er vel å rense impelleren. Regner egentlig med at den blir fylt med gugge lenge før mattene trenger å renses

Har tømt to akvarier til og satt inn glasslister. Glasslist nummer 8 er stadig sporløst forsvunnet, og begge jentene ser på meg med uskyldsblå øyne og bedyrer at de slett ikke har sett nr. 8. Av en eller annen grunn tviler jeg på at nr. 8 har utviklet ben og stukket av helt av seg selv, men... Kan bare takke meg selv for at jeg har latt listene ligge fremme, fermfor å pakke de vekk. Søren også.

Skal få sjekket med glassmesteren i morra tidlig om det er mulig å få en list ganske kjapt. Jeg er liksom så godt i gang nå :p

Jeg har bestemt meg for å male bakglasset på resten av karene svart. Jeg har ikke klart å få noe skikkelig inntrykk av den blå bakgrunnen enda, og dessuten har jeg allerede malt to av karene i reolen med svart bakgrunn. Uansett om den blå skulle vise seg å være fin, tror jeg det peneste er å ha samme bakgrunn på alle karene i reolen i hvert fall Svarte matter blir det uansett.
Jeg har blå bakgrunn i mange av karene mine (det er ikke jeg som har malt dem, altså), og jeg er ikke særlig fornøyd med det. Det ble noe helt annet da jeg malte en svart bakgrunn på et kar. Nå blir det bare svart framover, det er helt sikkert.
Nei, jeg tror nok det fineste er svart jeg også. Er vel en god grunn til at alle bruker svart tenker jeg

Men, alt må jo prøves, og dette er jo bare et kar som står bortgjemt og som hittil ikke har hatt noen bakgrunn i det hele tatt. Så om jeg hater det tror jeg neppe småtassene bryr seg hehe. Da er det hvert fall prøvd!

Silikon er muligens enda kjedeligere å se på tørke enn maling, forresten :p

Nå har jeg fanget inn 20 weitzmani som skal flytte sørover i morra, og de 7 metaene mine er også fanget inn. De står godt i plastkar med luftestein til i morra, da pakkes de med rent vann. Jeg gjør det alltid slik når jeg pakker cory, så reduserer jeg muligheten for stressgift. En times tid etter at de er fanget inn, bytter jeg nesten alt vannet i plastkarene også, slik at jeg vanner vekk eventuell stressgift de utskiller med en gang.

Har fungert perfekt hittil

Ellers har jeg faktisk funnet en løsning på mine hybridfisk! Helt utrolig

De skal faktisk få slippe å bøte med livet, og heller få leve et langt og godt liv hos ei utrolig dame jeg har blitt kjent med gjennom AF. De vil ikke få sjansen til å formere seg videre, og de vil heller ikke bli solgt videre til andre. Avtalen er at dersom noe skulle skje, og fiskene en vakker dag ikke kan være hos henne lengre, skal de tilbake hit.

En utmerket løsning jeg er veldig fornøyd med. Det er aldri morsomt å avlive frisk fisk, men jeg vil heller ikke være ansvarlig for å ha spredd corydoras blandinger. Med denne løsningen får fiskene leve, jeg har ingen dårlig samvittighet hverken den ene eller andre vegen, og den nye eieren er veldig fornøyd vinn-vinn over hele fjøla.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap