Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 132)

Drar du virkelig stilkplantene opp og planter på nytt? Bare kutter de nesten helt ned jeg, og så skyter de opp på nytt selv. Tar bare de høyeste hver gang, så ser det ikke "snauhogd" ut...
Det var kanskje en bedre idè du hadde da, hehe Jeg har da fjernet rubb og stubb jeg, fjernet røtter og alt, hver gang, ved å dra dem opp.

Jeg har i grunnen aldri vært særlig flink med akvarieplanter. Rart i grunnen, for jeg får til hageplantene mine, har hatt masse roser osv.

Men jeg tar til meg tipset ditt og prøver det, Sissimor! Takk
mona o
Jeg visste ikke at man kunne bruke [I]det tyske [/I]pakkesporingsnummeret på søkesiden til [URLBLOCK1]også, men det kunne man!

Btw, det kan man med alle pakker som går igjennom posten sine systemer
F.eks alle (?) pakker fra ebay osv! Veldig kjekt
Plussmedlem
mona o
Fester man skruene/bolten i en takbjelke så holder det greit en voksen mann (som du snart har størrelsen til sikkert).

Før så jeg opp til Anders pga coryene hans og iveren og dyktigheten han viste. Når jeg møtte han live så jeg OPP til han...
Så ut fra egen erfaring (les :mål) så er Andres da over 180cm og sikkert i overkant av 80 kilo....
Med andre ord ingen smågutt hverken med coryer eller på andre måter...
Så feil kan en altså ta ,trodde han var ganske liten og spinkel jeg
Tror du må oppdatere avatarbildet ditt Anders
Jo mer jeg ser på denne nye stilkplanten Myriophyllum mattogrossense, jo mer liker jeg den. Den er ulik de andre fjærlignende stilkplantene som L. sessiliflora, den har mye finere fliking av bladene enn dem.
Jeg skiftet objektiv på kameraet i håp om å få tatt et detaljbilde av den, men det gikk dårlig med vonde skuldere og ikke noe stativ. Akkurat nå vet jeg ikke hvor kamerastativet er, så jeg fikk ikke brukt det. Skal lete det frem senere.
Av 30 forsøk eller noe sånt, så ble bare et bilde ok :-/

Hos Tropica fant jeg også ut at M. mattogrossense finnes i en RØD form! Den er skikkelig lekker altså. Men den tror jeg at jeg kan glemme uten CO2 tilsetning i karet, den er sikkert ganske kravstor. Jeg har T5 belysning, men ingen CO2. Orker ikke styre med det.
Men kanskje jeg skal se etter den i butikkene og bare rett og slett prøve den en gang... det koster ikke all verden å prøve ut og se om man lykkes med en plante? Det verste som kan skje er at den visner ned, og de grønne stilkplantene jeg kjøpte i Oslo kostet 60-65 kr stk, så den koster kanskje noe av det samme. Det er jo ikke store tapet om den røde ikke trives.

Tok et bilde av Christmas mosen også, den ser veldig frisk og grønn ut. Jeg får ikke gjødslet her før jeg får utenlands-pakkene mine, men jeg håper plantene overlever det å leve i litt "magert" vann for en periode.

Myriophyllum mattogrossense, grønn variant. Kjempefin!
[External Image]

Christmas mose, butikkmontert på en liten mangrovebit (jeg har bare lagt den løst oppå min rot, i håp om at mosen skal vokse utover og krype oppover min rot også etterhvert)
[External Image]
To ting i postkassa i dag som jeg har ventet på

Den ene var en liten pakke med fiskefôret fra Plymouth Discus i England! Artemia-flakfôret kom i en hendig fôrboks, men meitemarkfôret var i ziplock-plastpose. Det var pakket godt inn så ingenting var knust til støv, men jeg vil nok se meg om etter noe passelig smått av boks med lokk som jeg kan overføre meitemarkflakfôret til. Mye greiere.

Det andre som lå i postkassa var hente- og betalingslappen fra posten, sendingen fra Aquaristikshop er kommet Jeg må selvsagt hente den i dag, og tåle laaang postkø på julepostkontoret. Eller kanskje jeg bare skulle ta den lettvindte varianten, og sende gubben bort for å gjøre det for meg, hehe

Brineshrimp-fôr
[External Image]

Meitemark-fôr
[External Image]
Meitemark for,er det levende meitemarker? Skal kjøpe meg coryer selv etterhvert
Sprettfisk:
Meitemark-flakfôret er, som du ser på bildet, gjort om til tørre, brune flak "Pulveriserte" tørre meitemarker er forhåpentligvis hovedbestandelen i dette fôret.
Jeg gleder meg veldig til å prøve det ut på fisk - etterhvert. Er spent på hvor populært det vil bli, om om Brine Shrimp flakfôret eller Earth Worm fôret vil bli mest poppis blant Coryene.

Har brukt halve kvelden på å pakke ut den svære bestillingen fra Aquaristikshop, og oppdaget (for en gangs skyld) en feil der. De pleier å sørge for tysk punktlighet når det gjelder bestillinger, de er stort sett alltid korrekte, men denne gang skjedde det en glipp. Jeg hadde bestilt en [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908050+*+908051&t=temartic_e&userid=Go7cNuW44MFVCeG1h6Apz4fFpKjFrzs4oYV]Dennerle mini-hang on lampe[/URL] på 9 watt. Istedenfor lampen, fikk jeg det tilhørende [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908055+*+908056&t=temartic_e&userid=Go7cNuW44MFVCeG1h6Apz4fFpKjFrzs4oYV]lysrøret[/URL] bare. Jeg har sendt en email, men jeg regner ikke med at de koster på å sende meg lampen i etterkant... sannsynligvis krediterer de bare kortet mitt for mellomlegget. Vel, da må jeg huske å bestille den til senere. Den er veldig kjekk å ha til småkar, og da særlig yngelkar har jeg brukt den til mye før.

Hold dere fast, her kommer en uventet nyhet...: Jeg ser allerede nå behovet for en reol til....:p Sjokk...?! Men jeg har oppdaget en ny yndlingstetra, og jeg har flere Corydoras på ønskelisten enn hva jeg har kar til, jeg som liker å ha dem i artskar får fort mangel på akvarier...*sukk* Selv om jeg er aldri så streng med hvilken arter som får innpass... det er for lite med 3 kar! Iallefall for en som er samler i hjertet når det kommer til Corydoras!

C121, Corydoras bicolor, Corydoras burgessi, Corydoras adolfoi (og kanskje C. duplicareus for moro skyld).... jeg har veldig lyst å samle på disse relativt like artene, ha dem i hvert sitt artskar og forsøke å drette dem. Ikke spør meg hvorfor, for da får du ikke noe dypt, vel begrunnet svar. Men jeg synes de er interessante og fine, alle sammen, så derfor! Grunn god nok for meg! Hehe

Også har jeg lyst på Corydoras tukano da! Og den James Bond Corydorasen (C-007), den er også veldig fin.
Et kar kunne jeg også tenke meg å ha en Nannostomus tetra-stim i. Helst enten N. mortenthaleri eller N. rubrocaudatus! Lekkerbiskner! *sikle* De passer godt med de førstnevnte Corydorasene, som kommer fra distrikter med svært surt vann. Da må jeg ofre et kar fra "arts-kar" beskrivelsen, og føye til tetraer der. Mini-selskapskar blir det jo da.

Sissimor
Gooode nyheter :D

Vi må bare liste oss litt stille i gangene her, og ikke lesse altfor store nyheter på èn gang over hodet på ektefellen Så foreløbig er det altså hysj-hysj. Så kan jeg forsiktig plante noen idè-frø senere....

Selvsagt må jeg også se det hele an. Jeg vet f.eks. ikke helt hva det vil koste å kjøpe Woha armaturer lenger, siden Semro-Woha åpenbart bruker spedisjonsfirma (ikke posten), noe som fordyrer hele greia voldsomt. Alt jeg vet er at jeg VIL ha Woha-armaturer på alle kar jeg eventuelt ville måtte få, jeg er så knakende godt fornøyd med de og jeg elsker utseendet på dem. De dekker også vannlinjen i helglasskarene. Praktisk løsning siden lysbjelken kan ligge over karet mens man jobber, man tar bare vekk dekselet. Kun rammen og lysbjelken ligger på, og lysbjelken kan skyves fremover og bakover etter behov, ut av veien, mens man får fullt lys å jobbe i karet.

Perfekte er de Men det ser ut som jeg blir nødt til å spare en stund for å få råd til dem igjen...
Ja, fine armaturer ! Og så er det alltids plass til å dytte inn et ekstra rør eller to..
Det kan jo hende Semro.Woha har endret på rutinene sine i løpet av det siste året siden jeg kjøpte, eller at du kan forhandle deg til en post-løsning ?
Spennende. Ser ut som det kommer mye fint i akvariene fremover. Forresten så trodde jeg meitemark foret var jord,med meitemark. At dem var tørka og gjort om til flak var nytt for meg. Blir spennende og se om det faller i smak da
Sprettfisk
Spennende. Ser ut som det kommer mye fint i akvariene fremover.

Det er ikke sikkert alle de havner i mine kar Det var bare en ønskeliste da, det som sto ovenfor. Flere av artene er veldig vanskelige å få tak i, kanskje nesten umulig (spes. Bicolor) men det er jo lov å drømme....
Sprettfisk
Forresten så trodde jeg meitemark foret var jord,med meitemark. :)

Åja, hehe, jeg ser nå at på bildet kan det nesten se ut som en pose jord ved første øyekast Men det var altså brune fôrflak

SilverShaded
Ja, fine armaturer ! Og så er det alltids plass til å dytte inn et ekstra rør eller to.. ;-) Det kan jo hende Semro.Woha har endret på rutinene sine i løpet av det siste året siden jeg kjøpte, eller at du kan forhandle deg til en post-løsning ?

Jeg har funnet en annen nettbutikk som selger Woha, men de har ikke noen valg for farge i nettbutikkløsningen. Virker som man må skrive det i en melding til nettbutikken eller noe istedet... blir litt usikkert for meg, jeg ville blitt pissesur om det dukket opp armaturer i bøke-farge istedenfor "Esche Schwarz"!
Jeg har sendt en email til butikken og spurt om de sender til Norge, og at vi ikke er med i Eu.
De har kun tysk utgave av nettbutikken, ingen engelskspråklig versjon, så de virker ikke så veldig "internasjonale" mht kundemassen da...

Ellers får det bli direkte fra Semro-Woha hvis og når den tid kommer. Det er heldigvis ikke noe akutt.
Veldig mange nettbutikker i Tyskland som ikke sender ut av Tyskland en gang, langt mindre ut av EU.
Vær obs på at enkelte selger Woha, men de bestiller til Woha slik at det sendes direkte derfra...de har altså ingenting på lager, og da er man like langt
.
En annen butikk som selger Woha-topper er Aquamann :
De sender ihvertfall til hele EU. Da har man alltids mulighet til å sende dem til Strømstad og kun betale tysk moms. Ikke så billig som Aquatrop, men var ihvertfall billigere enn Aquaristikshop, 195E for 100x40.
mona o
Sprettfisk: Meitemark-flakfôret er, som du ser på bildet, gjort om til tørre, brune flak :) "Pulveriserte" tørre meitemarker er forhåpentligvis hovedbestandelen i dette fôret. Jeg gleder meg veldig til å prøve det ut på fisk - etterhvert. Er spent på hvor populært det vil bli, om om Brine Shrimp flakfôret eller Earth Worm fôret vil bli mest poppis blant Coryene. ____________________________________ Har brukt halve kvelden på å pakke ut den svære bestillingen fra Aquaristikshop, og oppdaget (for en gangs skyld) en feil der. De pleier å sørge for tysk punktlighet når det gjelder bestillinger, de er stort sett alltid korrekte, men denne gang skjedde det en glipp. Jeg hadde bestilt en [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908050+*+908051&t=temartic_e&userid=Go7cNuW44MFVCeG1h6Apz4fFpKjFrzs4oYV]Dennerle mini-hang on lampe[/URL] på 9 watt. Istedenfor lampen, fikk jeg det tilhørende [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908055+*+908056&t=temartic_e&userid=Go7cNuW44MFVCeG1h6Apz4fFpKjFrzs4oYV]lysrøret[/URL] bare. Jeg har sendt en email, men jeg regner ikke med at de koster på å sende meg lampen i etterkant... sannsynligvis krediterer de bare kortet mitt for mellomlegget. Vel, da må jeg huske å bestille den til senere. Den er veldig kjekk å ha til småkar, og da særlig yngelkar har jeg brukt den til mye før. Hold dere fast, her kommer en uventet nyhet...: Jeg ser allerede nå behovet for en reol til....:p Sjokk...?! Men jeg har oppdaget en ny yndlingstetra, og jeg har flere Corydoras på ønskelisten enn hva jeg har kar til, jeg som liker å ha dem i artskar får fort mangel på akvarier...*sukk* Selv om jeg er aldri så streng med hvilken arter som får innpass... det er for lite med 3 kar! Iallefall for en som er samler i hjertet når det kommer til Corydoras! :) [B]C121[/B], Corydoras [B]bicolor[/B], Corydoras [B]burgessi[/B], Corydoras [B]adolfoi [/B](og kanskje C. [B]duplicareus[/B] for moro skyld).... jeg har veldig lyst å samle på disse relativt like artene, ha dem i hvert sitt artskar og forsøke å drette dem. Ikke spør meg hvorfor, for da får du ikke noe dypt, vel begrunnet svar. Men jeg synes de er interessante og fine, alle sammen, så [I]derfor[/I]! Grunn god nok for [I]meg[/I]! :) Hehe:-) Også har jeg lyst på Corydoras [B]tukano[/B] da! Og den James Bond Corydorasen ([URLBLOCK1]), den er også veldig fin. Et kar kunne jeg også tenke meg å ha en Nannostomus tetra-stim i. Helst enten N. mortenthaleri eller [URLBLOCK2]! Lekkerbiskner! *sikle* De passer godt med de førstnevnte Corydorasene, som kommer fra distrikter med svært surt vann. Da må jeg ofre et kar fra "arts-kar" beskrivelsen, og føye til tetraer der. Mini-selskapskar blir det jo da.

Hva med denne, CW016 trenger du ikke plass til den??
Erik Johansen
Hva med denne, [URLBLOCK1] trenger du ikke plass til den??

Definitivt! Den ligger høyt, høyt oppe på lista og har ligget der lenge nå
Med i pakken fra Aquaristikshop, lå det tre esker med Biobacter (av merket Aqua Medic). Noen vil kanskje huske at jeg for en tid tilbake siden (2009), eksperimenterte litt med det produktet og gjorde vannverdi-målinger underveis og tok tiden.

Dette produktet lover ikke gull og grønne skoger over natta og at man kan "sette inn fisk dagen etter", nei, ikke noe sånt tull. Det tok ca 2½ uke fra jeg startet innkjørings-kuren med Biobacter til karet hadde vært gjennom alt fra ammoniakk til nitritt og så ned til null igjen. Dessverre skrev jeg erfaringene med det litt spredt i den personlige akvarietråden min den gangen, hadde vært enklere om jeg hadde samlet alt under ett i en egen tråd.

Derfor tenkte jeg at jeg skulle gi dette produktet en ny sjanse Det inneholder jo ammoniakk, tipper jeg, siden testen gir utslag rett etter at man har tilsatt første bestanddel av produktet (det består av noen hvite tabletter, og så noe som ser ut som frysetørket gjær-pulver).
I dag skal jeg tilsette første dose iflg bruksanvisningen i alle de tre karene mine.

EMAIL mottatt fra Aquaristikshop i dag, ang. feilen de gjorde ved å levere meg lysrøret og ikke selve lampen, av den hang on-typen fra Dennerle. De skrev at de skulle sende meg lampen i en liten pakke, og lysrøret kunne jeg beholde som en julegave

Jeg kjøpte tre esker Biobacter for å ha en til hvert kar.
[External Image]

Et flakfôr som ser litt lekkert ut. Nå har jeg forhåpentligvis flere gode basisfôr å tilby fiskene når de kommer
[External Image]

M. mattogrossense tar og klapper sammen bladene sine i toppen om natten når den "sover". Bildet er tatt i et mørkt akvarium. Når lyset slås på tar det ikke mange minuttene før planten har slått ut bladene igjen
[External Image]
Oppdaget en liten hake i bruksanvisningen til Biobacter...!

Sitat:
"During the cultivation period the aquarium should be kept as dark as possible"

Nå.... det var nytt for meg, og ikke noe jeg fulgte sist iallefall. Og hvorfor skal akvariet mørklegges? Filterbakteriene er jo i mørket inni filteret. Har aldri hørt før at lys skal ha noe å si for innkjøringsperioden.
Jeg kan ikke slå av lyset og la plantene stå i mørke i over to uker! Da visner de.

Hvis noen har innspill på dette, post i vei
Kanskje for og unngå algeoppblomstring,hvis produktet kan føre til det. De burde jo spesifisert hvorfor. Men filteret er jo i mørket som du sier,og plantene må jo ha lys
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap